Tandberg TT5000

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.508
Antall liker
7.841
Torget vurderinger
0
Noen som har vær borti en platespiller som ble solgt som Tandberg TT5000 ?

Noen som har bilder av den, eller vet hvem som laget den for Tandberg ?
 
M

Mulelid

Gjest
Ble også solgt som ITT, noe som støtter min teori om at Tandberg kjøpte mer fra andre merker enn hva enkelte på Alternativ Audio-forumet tør innrømme. :)
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.690
Antall liker
7.929
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Javel? Heilt nytt for meg. Eg har fått opplyst at Tandberg kjøpte platespelarar frå ein av dei to produsentane ei periode. Dei lagde mellom anna ein "integrert" platespelar/receivar ca 1972. Men det kan godt hende at du har rett og det er ein CEC. Tandberg har iallfall aldri laga platespelarar sjølv.
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.098
Antall liker
9.398
Riktig, Arve. Tandberg har aldri laget egen platespiller. De har brukt Garrard, Dual, BSR, Thorens og CEC.
ITT har heller ikke laget egne spillere.
 

DYNAMIC1

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.09.2006
Innlegg
1.120
Antall liker
2
Platespillere:

Tandberg Garrard RC 111 N Garrard
Tandberg Garrard RC 121 H Garrard
Tandberg Garrard RC 121/ 4HN Garrard
Tandberg Garrard RC 210 Garrard
Platespiller TT 5000 Tandbergs Radiofabrikk A/S
Platespiller TD 150 AB MkII Tandbergs Radiofabrikk A/S
Platespiller TD 165 Tandbergs Radiofabrikk A/S

om det skulle være tvil

her er kilde

http://www.nrhf.no/nrhf-t-TA-plate-CD.html


8)
 

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Innlegg
5.731
Antall liker
494
Hva slags bevis er dette da, Dynamic1? Se bildet jeg viser til, da vil du kjenne igjen spilleren fra flere kombi-anlegg som var i butikkene rundt 1978. Mao et branded produkt. Selv NRHF kan ta feil. Jeg er forøvrig medlem der også.
 

DYNAMIC1

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.09.2006
Innlegg
1.120
Antall liker
2
Hva slags bevis er dette da, Dynamic1? Se bildet jeg viser til, da vil du kjenne igjen spilleren fra flere kombi-anlegg som var i butikkene rundt 1978. Mao et branded produkt. Selv NRHF kan ta feil. Jeg er forøvrig medlem der også.
Heisann

Ingen bevis i den forstand gjest :)

Dette er produktoversikten jeg velger og bruke.

Om denne linken skulle komme med usannheter ville det vært fint om du tok kontakt med ansvarlig og ryddet opp i dennslags rotete info fra denne nettside.

Mvh
 

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Innlegg
5.731
Antall liker
494
Har vært inne på tanken å ringe inn ja. NRHF hadde jo en Tandberg TR 360 på listen også...?
 
M

Mulelid

Gjest
ITT hadde på slutten en TCD fra Tandberg og lanserte også en HiFi-serie der forsterkeren og tuneren m.m. hadde omtrent samme mål og utseende som 3000-serien til Tandberg, så det er jo nærliggende å tro at en viss form for handel på tvers av "radiogrensene" har foregått? :)
 
J

jukes

Gjest
:)Platespiller TD 150 AB MkII Tandbergs Radiofabrikk A/S
Platespiller TD 165 Tandbergs Radiofabrikk A/

Dette er Thorens som Tandberg har kun satt sitt merke på. har begge her.

Mvh Roar
 
M

Mulelid

Gjest
Har servicemanualen til TT 5000 om noen har bruk for den. Tror den er i rotet her et sted. Hehe.. Har jo så mye rart etterhvert, liksom. :)
 

kkrog

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.07.2006
Innlegg
160
Antall liker
0
TT5000 ble solgt som både Tandberg og Radionette.
Har en merkelig en der det står Tandberg oppå og Radionette på typeskiltet. De ble levert i to versjoner som jeg har sett, treverk eller sort finish.
Hvem som leverte innmaten vet jeg ikke men har hørt at de ble satt sammen i Sandvika.
Noen som vet mer her?
Tandberg brukte forøvrig mye Garrard på de eldre versjonene og Thorens, Dual på senere som på 220G
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.508
Antall liker
7.841
Torget vurderinger
0
:)Platespiller TD 150 AB MkII   Tandbergs Radiofabrikk A/S
Platespiller TD 165  Tandbergs Radiofabrikk A/

Dette er Thorens som Tandberg har kun satt sitt merke på. har begge her.

                Mvh Roar
På min TD150 MKII står det Tandberg på fronten av treverket og Thorens oppå framme til høyre.
 
M

Mulelid

Gjest
Ja, men TD er Thorens sitt "kjennemerke". TT 5000 mener jeg er en CEC eller noe annet japansk skrammel. Egentlig litt pussig at Tandberg som skrøt så fælt om det de laget, ikke laget alt selv likevel. Hodetelefoner fra Sennheiser, høyttalerelementer fra Goodmans m.fl. TV med ITT-deler og alle de platespillerne. Virker til at det kun var receivere, bånd- og kassettopptakere de lagde selv fra bunnen av. Hmm.. :)
 

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Innlegg
5.731
Antall liker
494
Ikke alle båndspillere heller: Spillerene som satt i SS12c og TR 220GC var japanske. Rart med tanke på prestisjen de hadde på båndspillere, men ikke så rart om du tenker på prisen på en kombienhet.
 
M

Mulelid

Gjest
Tja.. Sølvsuper som god radio dauet jo bort med Sølvsuper 11, dessverre. Huldra 10 var den siste fornuftige Huldra siden de to som kom etterpå var noe jalla i forhold. Har inntrykk av at det var om å gjøre å tjene mest mulig fremfor å ha noe saklig å tilby. De hadde garantert klart å lage en platespiller selv.. :)
 

mnUnm

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.05.2005
Innlegg
193
Antall liker
47
Hei

Har fått tak i en TT5000 som mangler antiskating loddet.
Noen som vet vekta på selve loddet ? Står ikke i servicemanualene jeg har.
 

Lagga

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2005
Innlegg
8.946
Antall liker
27.878
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Hei

Har fått tak i en TT5000 som mangler antiskating loddet.
Noen som vet vekta på selve loddet ? Står ikke i servicemanualene jeg har.
Ikke peiling!

Men, armen ser veldig ut som den deler produsent med flere armer Kenwood hadde på sine spillere den gang da,
så det er muligens et spor å følge? (KD 2033)

KD2033.jpg


På et litt mer generelt plan, er vekten på dette loddet ikke alfa og omega. Det finnes et utall lodd med snor for en slikk og ingenting på eBay, her er et
"multisett".

1.85/3.5/5.1 Gram Turntable Anti-Skate Weight Set, Generic,Antiskating Turntable | eBay

Min erfaring er at anti-skate innstillingene hovedsakelig er veiledende. Uansett innstilling er du nødt til å kontrollere effekten visuelt, ved å observere hvilken retning stiften vil når den treffer en rille. ;)

TT5000 anti skate lodd

tandberg-tt-5000-belt-drive.jpg


/Morten
 
Sist redigert:

mnUnm

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.05.2005
Innlegg
193
Antall liker
47
Vet jo hvordan loddet ser ut, men vil jo gjerne ha tak i vekta på loddet som passer min spiller :)
 

mnUnm

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.05.2005
Innlegg
193
Antall liker
47
TT5000-01.jpg
TT5000-02.jpg


Original tonearm og PU, men mangler loddet til anti-skating. Får jeg vekta på loddet, så kan jeg dreie et selv.. :D
 
Topp Bunn