Tandberg TR1000 med kun mono i begge kanaler (høyttalere)

sterha

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.02.2021
Innlegg
124
Antall liker
154
Sted
Trøndelag
Hei, min TR1000 spiller meget fint men har et problem.

Når den spiller i stereo så er det kun lyd i høyre kanal.
Når jeg velger mono L så er de lyd i begge høyttalere. Når jeg velger mono R er det ikke lyd i noen av høyttalerne.
Med balanse satt over på kun høyre kanal ut og med volum en del opp så er det LITT lyd i høyre høyttaler også. Men altså veldig svak lyd.

Bytter jeg om venstre og høyre kanal fra kilden er det fortsatt helt lik ens.

Loadness eller noen andre funksjoner ser ikke ut til å gjøre noen forskjell.

Har åpnet opp kassen og prøvd å rense stereo-/monoknapper (en liten dasj elektrospray og trykke mange ganger) uten at det så langt er noen forskjell. Har ikke tatt ut knappene og sett på dem enda, men ser at framgangsmåten står i servicemanualen.

Skal lese mer i servicemanual og prøve å forstå hvor problemet ligger. Men om noen har tips så tar jeg i mot med takk. Har litt måleutstyr som jeg holder på å lære meg å bruke, så tar i mot alle tips med takk :)
 

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Innlegg
5.741
Antall liker
503
Rense alt av brytere, vendere og potmetre.
 

mnUnm

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.05.2005
Innlegg
193
Antall liker
47
Se etter kondensatorer i signalveien.. sjekk de i mellomforsterkeren.
 

Vedlegg

Svein_B

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.04.2005
Innlegg
729
Antall liker
22
Sted
Lillestrøm
Ut fra symptomene må problemet ligge før mono/stereo bryterne og volumkontoll.
Sjekk om problemet gjelder flere forskjellige innganger. Om det gjelder bare én inngang kan det være kontakten inn, eller volumregulator pr kanal på undersiden. Om det gjelder flere innganger er mulig problem i forforsterker-kretsen (Q401-Q404) og tilhørende kondensatorer i signalveien.
TR1000-pre.JPG
 

sterha

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.02.2021
Innlegg
124
Antall liker
154
Sted
Trøndelag
Om det gjelder flere innganger er mulig problem i forforsterker-kretsen (Q401-Q404) og tilhørende kondensatorer i signalveien.
Takk for tips. Satt i går kveld og ni-leste skjema (slitsomt for en amatør - men det går jo an å følge signalstien med litt innsats). Så har planlagt å slå på både signalgenerator og oscilloskop og se om jeg klarer å se hvor signalet forsvinner.

Problemet gjelder alle innganger ja, både tape og phono. Skal starte med å fokusere på forforsterkerkretsen.
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
8.009
Antall liker
20.126
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Om du har både scope og generator, er det bare å følge signalet med scopet, og se når det forsvinner.
Sammenlign venstre og høyre :)
 

sterha

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.02.2021
Innlegg
124
Antall liker
154
Sted
Trøndelag
Om du har både scope og generator, er det bare å følge signalet med scopet, og se når det forsvinner.
Sammenlign venstre og høyre :)
Det er planen nå. Eneste utfordring er at det er over 30 år siden jeg holdt på med noe lignende. Så føler meg litt Bambi på speilholka 🙈 :)
 
Topp Bunn