Tandberg TA 300, sus uavhengig av styrkekontroll

andwig

Hi-Fi interessert
Ble medlem
04.09.2020
Innlegg
98
Antall liker
33
Sted
Råde
Hei,
Min Tandberg TA 300 har nylig begynt å suse i den ene kanal, der er et litt generende sus som høres ved musikkens svake partier.
Samtidig er der i samme kanal mindre klangfylde, mon om der er litt mindre forsterkning. Forsterkeren ser ut til å måle normalt, og den klinger fint.
Er der noen som har erfaring med slik en feil? Vennlig hilsen
Margido
 

mvno_subscriber

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.03.2020
Innlegg
1.131
Antall liker
2.098
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Er susingen der helt fra den blir skrudd på, eller kommer det først etter en liten stund? Hvordan måler du?
 

mnUnm

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.05.2005
Innlegg
193
Antall liker
47
Tror nok det er utgangskondensatorer som begynner å svikte. ( C519 og C520 )
Skift de to på utganger først og se hva som skjer.
Kan hende du må sjekke kondensatorene ved strømforsyninga også ?
 

Vedlegg

andwig

Hi-Fi interessert
Ble medlem
04.09.2020
Innlegg
98
Antall liker
33
Sted
Råde
Er susingen der helt fra den blir skrudd på, eller kommer det først etter en liten stund? Hvordan måler du?
Suset er der fra strøm slåes på. Jeg måler fra jord til midtpunkt, dvs. + 24-25 V firan utgangs-seriekondensator.
 

andwig

Hi-Fi interessert
Ble medlem
04.09.2020
Innlegg
98
Antall liker
33
Sted
Råde
Tror nok det er utgangskondensatorer som begynner å svikte. ( C519 og C520 )
Skift de to på utganger først og se hva som skjer.
Kan hende du må sjekke kondensatorene ved strømforsyninga også ?
C 519-20 er byttet til nye. Men de andre med rød ring rundt er ikke byttet. Ja, disse bør vel byttes ja, etter 45 års bruk. Suset fremtrer kun i venstre kanal.
 

geirendre

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
600
Antall liker
722
Sted
Bodø
Suser det også når du har volum helt nedskrudd?
Forandrer det seg med Bass eller Diskant kontrollene?
Eller når du trykker inn LO-FILT eller HI-FILT?

Det kan være en av de små transistorene i signalveien som er årsaken.
 

andwig

Hi-Fi interessert
Ble medlem
04.09.2020
Innlegg
98
Antall liker
33
Sted
Råde
Suser det også når du har volum helt nedskrudd?
Forandrer det seg med Bass eller Diskant kontrollene?
Eller når du trykker inn LO-FILT eller HI-FILT?

Det kan være en av de små transistorene i signalveien som er årsaken.
Ja, det suser med samme moderate styrke uavhengig av om volumknapp står på null eller er fullt oppskrudd. Suset forandrer seg ikke ved bruk av tonekontroller og heller ikke når LO- og HIGH- filt trykkes inn. Suset er også likt uavhengig av om forsterker er varm eller kald.
Jeg håper å kunne få reparert denne feil ettersom jeg har tenkt å sette i stand apparatet med flere nye komponenter.
 

geirendre

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
600
Antall liker
722
Sted
Bodø
Du kan prøve og kryssbytte koblingene som går mellom forforsterker-delen og utgangsforsterkerne.
Så ser du om suset flytter seg til andre kanalen eller ikke.
1667565194641.jpeg

Det er den blå og den røde ledningen midt i bildet her.
Tror det skal være mulig å bytte om på den enden som er nærmest her.

Det er punkt 5 i skjemaet her:
1667565364760.jpeg


Obs, bildet er tatt av en TA300. Har du en TA300 M så ser det litt forskjellig ut der.
Skjemaet er for øvrig for en TA300 M.
 

andwig

Hi-Fi interessert
Ble medlem
04.09.2020
Innlegg
98
Antall liker
33
Sted
Råde
Du kan prøve og kryssbytte koblingene som går mellom forforsterker-delen og utgangsforsterkerne.
Så ser du om suset flytter seg til andre kanalen eller ikke.
Vis vedlegget 864935
Det er den blå og den røde ledningen midt i bildet her.
Tror det skal være mulig å bytte om på den enden som er nærmest her.

Det er punkt 5 i skjemaet her:
Vis vedlegget 864936

Obs, bildet er tatt av en TA300. Har du en TA300 M så ser det litt forskjellig ut der.
Skjemaet er for øvrig for en TA300 M.
Mange takk for bilde! Jeg har byttet om overgangsledningene, men sus vedblir i samme kanal. Det er forresten relativt mye sus.
 

geirendre

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
600
Antall liker
722
Sted
Bodø
Vel da vet vi i alle fall at det er noe i den Venstre utgangen som er årsaken til suset.
Slikt sus kan bl.a stamme fra strøm som passerer gjennom motstander (og potmeter).
Det kan være så enkel som at det er enten R519 eller R507 som er årsaken til suset.
Du kan jo prøve og bevege litt på de og høre om det påvirker suset noe.
Bare husk og sette de tilbake i nøyaktig samme stilling som de stod i utgangspunktet.


VenstreUtgangTA300.png

R519 påvirker hvilestrømmen, og slik sjekker du at den er riktig etter denne testen:
HvilestrømTA300.png


R507 justerer den symmetriske klippingen i utgangen (og spenningen i midtpunktet på utgangen).
Så bare pass på at spenningen der (På + på C519) er den samme som den var i utgangspunktet.
(Du nevnte vel 24-25volt i en tidligere post...)
 

andwig

Hi-Fi interessert
Ble medlem
04.09.2020
Innlegg
98
Antall liker
33
Sted
Råde
Vel da vet vi i alle fall at det er noe i den Venstre utgangen som er årsaken til suset.
Slikt sus kan bl.a stamme fra strøm som passerer gjennom motstander (og potmeter).
Det kan være så enkel som at det er enten R519 eller R507 som er årsaken til suset.
Du kan jo prøve og bevege litt på de og høre om det påvirker suset noe.
Bare husk og sette de tilbake i nøyaktig samme stilling som de stod i utgangspunktet.


Vis vedlegget 872167
R519 påvirker hvilestrømmen, og slik sjekker du at den er riktig etter denne testen:
Vis vedlegget 872169

R507 justerer den symmetriske klippingen i utgangen (og spenningen i midtpunktet på utgangen).
Så bare pass på at spenningen der (På + på C519) er den samme som den var i utgangspunktet.
(Du nevnte vel 24-25volt i en tidligere post...)
Mange takk for fyldig svar! R 507 målte 831 ohm, R 508 målte 839 ohm. Så målte R 519 kun 40 ohm mens R 520 på høyre kanal målte 78 ohm. Jeg justerte R 519 til 74 ohm, og spenning over C 519 steg til ca. 23,5 V, omtrent likt med spenning der på høyre kanal. Samtidig ble det mindre sus, der er fremdeles lite grann.
Ettersom R 519 regulerer hvilestrøm, prøvde jeg å måle den over R 549, men mitt multimeter slo nesten ikke ut på '200mV' (instrument BS 1901W): avlest 0,3, og vedblivende verdi. Over R 551 på høyre kanal avleste jeg 0,3 som etterhvert steg til 1,2 (mV?). Kan hende er det feil på mitt multimeter ettersom det skal være ca. 12 mV. Jeg lurer på om det er feil på Q 503. Jeg tenker å måle spenninger rundt Q 501-3.
IMG_20221127_183646.jpg
 
Sist redigert:

geirendre

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
600
Antall liker
722
Sted
Bodø
Ja, det hørtes ikke riktig ut.
Og du har instrumentet innstilt på likespenning?
1 knepp til høyre fra OFF altså...
 

andwig

Hi-Fi interessert
Ble medlem
04.09.2020
Innlegg
98
Antall liker
33
Sted
Råde
Ja, jeg stilte den inn på '200m', den første stillingen til høyre fra OFF. Jeg byttet batterier i multimeteret, men fikk fremdeles samme lave utslag når jeg setter probene over R 549 / R 550. Jeg målte 0,62 V på emitter på Q 501, så meteret virket ok der. Kan prøve å vri litt ekstra rundt '200m' for å se om det endrer seg...
 

andwig

Hi-Fi interessert
Ble medlem
04.09.2020
Innlegg
98
Antall liker
33
Sted
Råde
Ja, jeg stilte den inn på '200m', den første stillingen til høyre fra OFF. Jeg byttet batterier i multimeteret, men fikk fremdeles samme lave utslag når jeg setter probene over R 549 / R 550. Jeg målte 0,62 V på emitter på Q 501, så meteret virket ok der. Kan prøve å vri litt ekstra rundt '200m' for å se om det endrer seg...
Jeg kan konstatere at multimeteret er i orden. Fikk justert hvilestrøm på Huldra 8, venstre kanal, til gode 15,1 mV. Jeg må se mer på min TA 300.
 

geirendre

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
600
Antall liker
722
Sted
Bodø
Ja, ville nok startet med å sjekket R519 og 520.
Ohme de med strøm av, da burde du måle noe under 100 ohm over hver av de.
og at det endrer seg når du justerer på potmeteret.

Jeg har gjerne ganske lav terskel for å bytte disse til nye 10-turn potmeter.
De er også mye enklere å få innstilt hvilestrømmen nøyaktig på.
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.426
Antall liker
17.133
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Har du sjekket om suset er der gjennom hodetlf utgangen?
 

andwig

Hi-Fi interessert
Ble medlem
04.09.2020
Innlegg
98
Antall liker
33
Sted
Råde
Ja, ville nok startet med å sjekket R519 og 520.
Ohme de med strøm av, da burde du måle noe under 100 ohm over hver av de.
og at det endrer seg når du justerer på potmeteret.

Jeg har gjerne ganske lav terskel for å bytte disse til nye 10-turn potmeter.
De er også mye enklere å få innstilt hvilestrømmen nøyaktig på.
Jeg har målt R 519-20 til ca. 75 ohm, og verdien endrer seg når man vrir på potetsiometrene. Kan kanskje rense dem og eventuelt lodde over dem, apparatet har ikke vært i bruk på mange år. Ellers kan jeg bytte til de nye du nevner.
 

andwig

Hi-Fi interessert
Ble medlem
04.09.2020
Innlegg
98
Antall liker
33
Sted
Råde
Det vet jeg ikke, jeg har ikke hodetelefoner.
Nå har jeg omsider funnet ut hvordan jeg måler hvilestrøm, og den er justert for begge kanaler. Imidlertid er der nå kun 4,8 V midtpunktspenning på venstre kanal, den kanal som var beheftet med sus. Feilsøking av transistorer er neste trinn..
 

andwig

Hi-Fi interessert
Ble medlem
04.09.2020
Innlegg
98
Antall liker
33
Sted
Råde
Nå har jeg omsider funnet ut hvordan jeg måler hvilestrøm, og den er justert for begge kanaler. Imidlertid er der nå kun 4,8 V midtpunktspenning på venstre kanal, den kanal som var beheftet med sus. Feilsøking av transistorer er neste trinn..
Trolig feil på 'driver'-transistor Q503 som gir spenning videre..
 

andwig

Hi-Fi interessert
Ble medlem
04.09.2020
Innlegg
98
Antall liker
33
Sted
Råde
Trolig feil på 'driver'-transistor Q503 som gir spenning videre..
Funnet mindre måleavvik på Q 503, BD 165, men stort avvik på Q 505, SPS 5384, der er nesten kortslutning mellem to elektroder. Regner med at det er hovedfeilen og at BD 165 tok mindre skade gitt måleavvik også på den.
 

geirendre

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
600
Antall liker
722
Sted
Bodø
Er nok ikke usannsynlig at det er de som er årsaken nei.
BD 165 er jo relativt enkel å få tak i, mens SPS5384 (eller MSPS5384) er en mere spesiell sak.
Ser dog at Lydshop.no har den på lager (brukt).
 

andwig

Hi-Fi interessert
Ble medlem
04.09.2020
Innlegg
98
Antall liker
33
Sted
Råde
Funnet mindre måleavvik på Q 503, BD 165, men stort avvik på Q 505, SPS 5384, der er nesten kortslutning mellem to elektroder. Regner med at det er hovedfeilen og at BD 165 tok mindre skade gitt måleavvik også på den.
Feilen rettet, atter 24 V midtpunktspenning på høyre kanal og andre spenninger ok. Må nå justere hvilestrøm på nytt, det er kun 2,4 mV nå.
Jeg undres på om man kan montere potensiometer for hvilestrøm på loddesiden av kretskort, da vil det bli enklere å regulere hvilestrømmen 🎼
 
Sist redigert:

andwig

Hi-Fi interessert
Ble medlem
04.09.2020
Innlegg
98
Antall liker
33
Sted
Råde
Feilen rettet, atter 24 V midtpunktspenning og andre spenninger ok. Må nå justere hvilestrøm på nytt høyre kanal, kun 2,4 mV. Jeg undres på om man kan montere potensiometer for hvilestrøm på loddesiden av kretskort, da vil det bli enklere å regulere hvilestrømmen 🎼
Feilen var SPS 5384, og der er nok en liten feil på BD165 også, den har over 20 % høyere resistans mellem basis og emitter (1,2 MOhm) når basis har pluss-ledning fra målemeter, sammenlignet med høyre kanal (940 kOhm). Ja, ser at Lydshop har SPS 5384, og han har også BD 529 🎼👍
 
Topp Bunn