Tandberg TA 300 kun lyd i venstre kanal

andersreve

Medlem
Ble medlem
19.11.2020
Innlegg
46
Antall liker
25
Sted
Klepp, Rogaland
Jeg har en Tandberg TA 300 som kun spiller på venstre kanal, men om
jeg kjører den i mono L har jeg lyd i begge høyttalere. Noen gode tips? Er forholdsvis kompetent på elektronikken.
 

HAREPUSEN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2009
Innlegg
3.077
Antall liker
2.496
Sted
telemark
Torget vurderinger
2
Ville sjekket DiN kontalten , blir det likt om du bytter inngang ?
Mine har / hatt liknede issue , og når jeg bender din pluggen litt hardt kommer lyden i stereo
Hos meg tipper jeg chassi plugg eller loddinger mot print ? ,,,,, neste projekt :)
 

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Innlegg
5.723
Antall liker
486
Ofte er det effekttrinnet som driver hodetelefonene. hvis det er ok på hodetelefonene er det ofte ok på høyttalere. Sjekk f.eks høyttalervenderen. Etter 45 år er muligheten for korrosjon stor, og det er et vanlig tema på disse. Spray med elektrorens.
 

Kjell_Kranzberg

Hi-Fi freak
Moderator
Ble medlem
08.03.2005
Innlegg
3.362
Antall liker
3.354
Torget vurderinger
0
Jag håller med "Gjest."
I TA 300 sitter hodetelefonen på effektstegets utgång. Om du har stereo i hodetelefonen; ja då är effektsteget (och förstegsdelen) ok. Som "Gjest." skriver: Kolla högtalarväljaren. Kolla också DIN-kontakterna på högtalarutgången. Dålig lödning? Brott i någon av ledningsbanorna? Dålig kontakt till jord?
 

lars-chr

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.12.2005
Innlegg
301
Antall liker
104
Du kan faktisk få lyd i hodetelefoner på en TA300/Huldra 10 med defekt utgangstrinn - selv hvis du plukker ut utgangstransistorene, men lyden vil være svak og med hørbar forvrengning allerede på vanlig lyttenivå siden du da bare får signal via drivertransistorene. Hvis hodetelefonlyden er bra også når du "guffer på" litt, så kan du nok gå ut fra at utgangstrinnet er i orden. Da er det nok dårlig kontakt, som andre foreslår, fortrinnsvis i høyttalervelgeren og/eller utgangskontaktene.
Du har selvfølgelig prøvd å bytte om venstre/høyre høyttaler for å forsikre deg om at det ikke er høyttaler eller høyttalerkabel/plugg det er noe galt med?
Gjelder problemet både på A og B-utgangen for høyre kanal?
 

andersreve

Medlem
Ble medlem
19.11.2020
Innlegg
46
Antall liker
25
Sted
Klepp, Rogaland
Ja, dette gjelder både A og B, og høyttalerne er OK. Hodetelefonlyden er ganske så bra - ikke vrengt. Kjører jeg fullt volum hører jeg svak svak lyd. Kjører jeg Mono L har jeg altså lyd i begge høyttalere. Det burde vel eliminere en del feil?
 

geirendre

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
597
Antall liker
696
Sted
Bodø
At du har lyd bare i ene høyttaleren, men får lyd i begge med "Mono L" både på A og B,
og samtidig har lyd i begge høyttalere på headset utgangen kan jeg ikke se er mulig.
Er du sikker på at du har headset pluggen helt dyttet inn i kontakten,
og at det er et stereo headset med stereoplugg på?
For den eneste logiske forklaringen jeg kan se er du får lyd i begge høyttalerne i headsettet
fra venstre kanal via en sammenkobling av pinnene i headset kontakten eller noe slikt.

Har du stereolyd i headsettet og reagerer det normalt ved bruk av balansekontrollen,
at når du vrir til venstre så får du kun lyd i venstre og vice-versa?
 

andersreve

Medlem
Ble medlem
19.11.2020
Innlegg
46
Antall liker
25
Sted
Klepp, Rogaland
Ja, balanse fungerer fint med headsettet, men slo det meg plutselig at det kanskje ikke er stereoplugg på Tandbergen? Derfor får jeg lyd i begge kanaler når jeg klemmer en stero-jack i en av kontaktene? Den har jo to...
 

geirendre

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
597
Antall liker
696
Sted
Bodø
Jo, begge er stereo plugger.
Ellers hadde ikke balansen fungert i headsettet...
 

andersreve

Medlem
Ble medlem
19.11.2020
Innlegg
46
Antall liker
25
Sted
Klepp, Rogaland
Ikke sant? Så når jeg tenker at signalet helt fra platespiller til headset fungerer i stereo, men ut til høyttaler er det dødt, hva står igjen å sjekke da?

Spesielt med tanke på at Mono L gir lyd i begge høyttalere. Hva skjer når man velger Mono L, brukes da kun venstre forsterkerdel til begge høyttalere og signalet «samles» før effektsteget?

Jeg synes det er veldig vanskelig å knutte logisk feilsøking til denne feilen.
 

geirendre

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
597
Antall liker
696
Sted
Bodø
Stereo, Mono L, Mono R bryterene sitter før volumkontroll og forforsterker og utgangstrinn. Så du bruker begge forsterker delene hele tiden, det er bare signalet som kobles sammen på bryterne.
Derfor gir det ingen logikk de symptomene du beskriver 🤔
 

andersreve

Medlem
Ble medlem
19.11.2020
Innlegg
46
Antall liker
25
Sted
Klepp, Rogaland
Ikke sant?? Det er jo det som er frustrerende. Altså:

Lyd inn = stereo fra Phono.

Ut får jeg følgende:
Headset = stereo, balanse funker fint.
Stereo = kun lyd i venstre - balanse fungerer fint - det vil si er balansen sett mot høyre er det ingen lyd.
Mono L = lyd i både høyre og venstre. Balanse fungerer fint, det vil si jeg får lyd i den siden jeg setter balansen til.
Mono R = ingen lyd i det hele tatt.

Når jeg følger signalkilden og feilsøkingsteknikk - så skjønner jeg ikke dette. Hva kan eventuelt ligge mellom headset og høyttalerterminal som terminerer signalet i høyre kanal?
 

andersreve

Medlem
Ble medlem
19.11.2020
Innlegg
46
Antall liker
25
Sted
Klepp, Rogaland
Nei huff, her har jeg blingset!

Trippelsjekket nå og ser at når jeg bruker headset - og velger Stereo - så har jeg IKKE lyd i begge kanaler.

Men hva betyr det? Effektsteget i høyre kanal må fremdeles fungere, da jeg har lyd i begge kanaler ved Mono L.

Det skulle vel kanskje tyde på at det er Stereo-knappen som har et brudd til høyre kanal?
 
Sist redigert:

geirendre

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
597
Antall liker
696
Sted
Bodø
Så bra, da har du en mer logisk feilsituasjon.
Kobler du til på Phono inngangene så går signalet via alle bryterne (Phono2, Tuner, Tape1, Tape2, Monitor1 og Monitor2) disse kan såklart alle være potensielle feilkilder, så en rens og sjekk av loddinger på de er nok på sin plass.
Skal du sjekke signal med minst mulig brytere og feilkilder involvert, så bruk Tape2 inngangen.
 

andersreve

Medlem
Ble medlem
19.11.2020
Innlegg
46
Antall liker
25
Sted
Klepp, Rogaland
Nå er jeg lei av å rense disse inngangsbryterne hver gang, og vurderer å lodde en bypass på de alle sammen. Jeg bruker jo KUN phono1 eller 2. Hvordan ville dere ha gått frem for å lodde en bypass (type, legge en ledning fra punkt A til punkt B for å få signalet direkte forbi alle bryterne).
 

Vedlegg

sterha

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.02.2021
Innlegg
124
Antall liker
154
Sted
Trøndelag
Nei huff, her har jeg blingset!

Trippelsjekket nå og ser at når jeg bruker headset - og velger Stereo - så har jeg IKKE lyd i begge kanaler.

Men hva betyr det? Effektsteget i høyre kanal må fremdeles fungere, da jeg har lyd i begge kanaler ved Mono L.

Det skulle vel kanskje tyde på at det er Stereo-knappen som har et brudd til høyre kanal?
Jeg har tilsvarende problem med en TR1000. Fant du ut noe?
 
Topp Bunn