Tandberg Sølvsuper 12 svakt signal høyre kanal

ChristofferD

Fersking
Ble medlem
04.06.2021
Innlegg
1
Antall liker
0
Sted
Oslo
Hei! Jeg fått tak i en Tandberg Sølvsuper 12 som jeg ønsker å reparere. Problemet er at det er svakt signal på høyre kanal.


Punktliste på feilsøking:
  • Svakt signal på høyre kanal.
  • Cirka jevnt i styrke og tone med balance nesten maks, bass klokka 12 og treble klokka 12.
  • Om jeg da skrur opp bass blir det gradvis svakere i høyere kanal, mens venstre kanal oppfører seg som forventet (mer bass).
  • Om jeg skrur ned bass gir dette noe svakere bass i høyre kanal, men klart mer effekt i venstre kanal.
  • Det skurrer også når jeg vrir på bass, men kun i høyre kanal.
  • Om jeg skrur bass tilbake til klokka 12, og skrur treble opp eller ned har dette noe effekt på høyre kanal, men merkbart mer effekt på venstre. Ikke det samme signaltapet som ved bruk av basspotten.
  • Det er også konstant litt støy på venstre kanal (ikke noe merkbart på høyre før volum er på maks). Veit ikke om dette har noen sammenheng, eller om det skyldes noe helt annet. Veit heller ikke hva for et noise floor som er å forvente av disse.

Dette er testet på både hodetelefoner og høyttalere, og jeg har byttet kondis C813 og C814.

Samme signalfeil på radio, tape og phono.

Potter, brytere og plugger/kontakter har fått ei runde med kontaktspray.


Det lille jeg har av kunnskap gjør at jeg mistenker bass-potten, men vil gjerne høre hva guruene tenker før jeg gjør noe mer. Kjøre en ny og grundigere runde med kontaktspray? Sjekke loddepunkter på basspot? Ta ut potten og gi den en grundig rens? Kjøpe ny pot? Kan jeg bypass’e hele potten på enkelt vis? Eller er det noe helt annet som er galt?



På forhånd tusen takk! Bilder kan selvfølgelig lastes opp dersom det trengs.

Link til koblingsskjema: http://sportsbil.com/tandberg/solvsuper-12-s.pdf
 

geirendre

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
597
Antall liker
696
Sted
Bodø
Sølvsuper 12 har gjerne problemer med dårlige loddinger på kretskortet, så jeg ville sjekket det grundig.
Lodde over alt som hører til potmeter, brytere, kontakter, transistorer, større kondensatorer etc.

Gi gjerne potmeter og brytere en ekstra omgang med rensespray ja.
Det er vanskelig å få sprayen inn i disse potmetrene, man må gjerne ha radioen opp-ned
og spraye inn mellom kretskortet og potmeter slik at det renne ned inn i potmeteret.
Spray forsiktig, og betjen de masse etterpå for å rense vekk korrosjon.

Sjekk også kondensatorer i signalveien. C706, C712, C716 og C802. Disse kan med fordel erstattes med filmkondensatorer.
Om dette ikke hjelper, så er det jo nærliggende å begynne og mistenke at utgangstransistorene er defekt.
 

Tandberggutten

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.11.2021
Innlegg
203
Antall liker
50
Sted
Levanger
Hei. Ser i serviceheftet for Sølvsuper 12. Litt vanskelig å finne hva som er ideel hvilestrøm og for så vidt midtpunktstrøm. Vet hvordan jeg måler hvilestrøm, men hvor måler jeg midtpunktstrøm på dette apparatet?
Har satt den til 8 mV, - liitt usikker om det stemmer.
 
Sist redigert:

geirendre

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
597
Antall liker
696
Sted
Bodø
Midtpunktstrøm er ikke noe man justerer, det er hvilestrøm og midtpunktspenning man justerer.
Hvilestrøm er den strømmen som går fra Pluss, gjennom de 2 utgangstransistorene og til minus (jord).
Midtpunktspenningen er spenningen man måler i punktet mellom de 2 transistorene (der man henter ut lyden).

Hvilestrømmen justere du med R819/820 til du har 15mV på hhv R837/838.
Som du ser i skjema, så skal det være 0.015 Volt på emitter av Q811/812.
Dvs 15mV på emittermotstandene.

Kollektor på Q811/812 står jo mot midtpunktet (pluss på C813/814) og er oppgitt til å skal være på 20.1 Volt.
Så det er midtpunktspenningen, og den justerer du med R809/810.
 

Tandberggutten

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.11.2021
Innlegg
203
Antall liker
50
Sted
Levanger
Sølvsuper 12 har gjerne problemer med dårlige loddinger på kretskortet, så jeg ville sjekket det grundig.
Lodde over alt som hører til potmeter, brytere, kontakter, transistorer, større kondensatorer etc.

Gi gjerne potmeter og brytere en ekstra omgang med rensespray ja.
Det er vanskelig å få sprayen inn i disse potmetrene, man må gjerne ha radioen opp-ned
og spraye inn mellom kretskortet og potmeter slik at det renne ned inn i potmeteret.
Spray forsiktig, og betjen de masse etterpå for å rense vekk korrosjon.

Sjekk også kondensatorer i signalveien. C706, C712, C716 og C802. Disse kan med fordel erstattes med filmkondensatorer.
Om dette ikke hjelper, så er det jo nærliggende å begynne og mistenke at utgangstransistorene er defekt.
Du har helt rett.
Jeg gikk løs på et vrak av en Sølvsuper 12 jeg fikk i hus i jula. Null lyd, bare during fra ene høyttaler.
Startet som du nevner med å sjekke loddinger. Og her var det mye rart. Forbausende dårlige loddinger på printet på SS12, har ikke sett makan. Spekulere hvorfor disss ble slik? Har det noe med ukultur/uhell/praksis på fabrikk på denne modellen? Både PHONO og TAPE satt overhodet ikke i printet. Angret meg jeg ikke tok bilde. Men alle føttene dingla i friluft inne i hullet. Og flere bein på høyttalerutgangene var løse. Ikke rart det var null lyd. Rensa pot og brytere, lodda over de loddinger som var åpenbart løse. Og vipps - det ble jevn lyd i begge kanaler.
Neste punkt var å justere hvilesrøm.
Midtpunktsspenning fikk jeg ikke lavere en 21V. Da stoppa det. R809 og R810 skrudde jeg helt ned, men fikk den ikke ned under 21V.
Jeg har målt begge de vanligvis stødige C813/C814 og begge viste ca 2400 uF sånn omtrent.
I morgen må jeg sjekke C1103 den store på 4000 uF. Mistenker at den er litt "bob-bob" men noe må det jo skyldes at midtpunktspenning ikke lar seg justere lavere enn 21V. Vi får se, time will show.
 
Sist redigert:

geirendre

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
597
Antall liker
696
Sted
Bodø
Ukultur og uhell kan vi nok trygt utelukke.
De som jobbet på Tandberg i den tiden var både dedikerte og dyktige fagfolk med en høy grad av yrkesstolthet.
De fleste som jobbet der anså det nok som et privilegium å få jobbe i en bedrift som på det tidspunktet
var ledende på flere områder og hadde et veldig godt renome både i Norge og utenlands.

Da tror jeg nok heller den økonomiske situasjonen selskapet var kommet i på det tidspunktet kanskje hadde innvirkning på kvaliteten.
Husk at Sølvsuper 12 kom på markedet i 1977, og da var Tandberg allerede i dype økonomiske problemer.
Sølvsuper 12 og 12C (med innebygd kassettspiller) var nok volummodellene som skulle bringe sårt tiltrengte penger i kassen,
så det var nok om å få produsert flest mulig til lavest mulig kostnad.
Så kanskje passerte disse kretskortene litt vel fort gjennom loddebadet eller noe slikt.
Det er i allefall et kjent problem, og relativt enkelt å fikse.
 
Topp Bunn