Tandberg mono spolebåndspiller

rotecop

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.10.2006
Innlegg
1.132
Antall liker
937
Torget vurderinger
2
Jeg har arvet en gammel spolebåndspiller fra Tandberg radiofabrikk. Den er av den liggende typen. Brun blikkramme med elfenben imiterte plastdetaljer. Jeg har ikke fått den hjem enda så jeg har ikke typebetegnelsen på den ei heller spolebånd størrelsen. Det er bare et spolebånd igjen. Resten forsvant i det store arkivet i evigheten.
Kan den ha noen verdi?
Eller er det bare å sette den på hylla til pynt? (spot og spe)
 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.238
Antall liker
10.915
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
rotecop skrev:
Jeg har arvet en gammel spolebåndspiller fra Tandberg radiofabrikk. Den er av den liggende typen. Brun blikkramme med elfenben imiterte plastdetaljer. Jeg har ikke fått den hjem enda så jeg har ikke typebetegnelsen på den ei heller spolebånd størrelsen. Det er bare et spolebånd igjen. Resten forsvant i det store arkivet i evigheten.
Kan den ha noen verdi?
Eller er det bare å sette den på hylla til pynt? (spot og spe)
Tandberg spolebåndopptakere har verdi, ingen tvil om det. Mange samlere rundt omkring, som gjerne vil ha hele rekken komplett, og betaler godt. Ta godt vare på den når den kommer, sett deg inn i historien og den spesifikke modellen. De tidlige heter gnaske enkelt modell 1, modell 2 og så videre. Du vil enten bli glad i den og boeholde den, eller kunne selge den for en god pris.

ed:Du finner kanskje bilde av samme spilleren her:
http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,50742.msg953531.html#msg953531
 

lars-chr

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.12.2005
Innlegg
301
Antall liker
104
SÅ mye verdt er de vel sjelden. Med mindre man har et prakteksemplar så er det stort sett bare de som kom etter ca. 1970 (3000, 4000, 6000 osv.) som man kan få betydelige beløp for, og selv da må den være i nogenlunde grei stand. Model 2 og 8 er nok de det finnes flest av, og verdien er følgelig ikke spesielt høy. Unntaket er Model 2 Hifi 3-speed, som er sjelden. Model 3, 4 og 5 er sjeldne, men jeg har ikke inntrykk av at folk betaler all verden for dem likevel. Modell 10 er vel nesten ikke-eksisterende, og totalt ubrukelig for folk flest, siden den egentlig hører til et språklaboratorium og må kobles til lærerkontrollpanelet for å virke (men den kan bygges om hvis man har litt fingerferdighet). Også har vi jo modell 11, som er en bærbar, batteridrevet spiller. Veldig sjelden, og jeg tror man kan oppnå en brukbar pris for en sånn som er i grei stand. Av den gamle (før 1970) generasjonen er det trolig 6X og 1200/1600X som står høyest i kurs, og de låter ganske bra - bare de er i orden. 3- 4- og 6000-serien er helt elendig mekanisk sett, men de skal visst kunne gi god lyd. Jeg har aldri klart å oppnå det selv, enda jeg har prøvd "alt". 9000 og 9100X er mye bedre, men de er mer sjeldne og dyre og krever ofte litt omsorg for at de skal virke skikkelig etter at de har stått lenge. Drivverket er utrolig mye bedre enn på de tidlige modellene, men elektronikken er ganske lik de andre fra 70-tallet.

Så for å svare på trådstarterens spørsmål: Nei, det er lite trolig at den har noen spesiell verdi. Høyst sannsynlig er det en modell 1 eller 2 (helst sistnevnte), og verdien burde i såfall være alt fra en hundrelapp og opp til 5-600 kroner, avhengig av tilstanden (og selvfølgelig den eventuelle kjøperen). En modell 2 Hifi kan kanskje være verdt rundt en tusenlapp hvis den er i OK stand.
 

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
23.695
Antall liker
37.938
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
er det denne du har fått tak i? hadde en slik spiller selv i barndommen :)
egner seg vel best som hyllepynt i dag :)

mvh
 

Vedlegg

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.238
Antall liker
10.915
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
De egner seg best som hyllepynt, helt klart. Men det betyr ikke at de har null verdi.
Modell 2 i god stand selges for typisk 1000-1200kr, modell 1 kan gå høyere siden det er den første. Jeg har vært i kontakt med folk som skal ha 2000 for en modell 1, og jeg har ikke fått tilslag. Pris på disse har ikke med hifi-lyd eller teknisk kvalitet å gjøre, det er antikviteter, ofte med affeksjonsverdi.
 

rotecop

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.10.2006
Innlegg
1.132
Antall liker
937
Torget vurderinger
2
Takk for alle svarene. Jeg tror at spilleren er veldig lik model nr 2 som motoren har lagt ut bilde av. Men jeg er overbevist om at det ikke står noen nummer betegnelse på deksjelet på mitt eksemplar.
Jeg skal komme tilbake med en nærmere beskrivelse når jeg får spilleren i hus.
 
Topp Bunn