Takker/Liker/Misliker

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Innlegg
6.869
Antall liker
5.689
Torget vurderinger
1
Som alle har fått med seg har vi lagt til en Takker/Liker/Misliker funksjon som går igjen i alle innlegg.

Det er kun mulig å gi opptil 7 stk. Takker og 7 stk. Liker pr. dag. Tanken er ikke at en skal takke og like for alt mulig, men gi en tilbakemelding til innlegg som fortjener det.

Når det gjelder Misliker så er det kun lov å gi 3 stk. om dagen, og tanken er at dette skal brukes på innlegg som du føler bryter med folkeskikk/regelverket, og som kan gi oss moderatorer en pekepinn på innlegg som bør tittes på.

Når du har brukt opp din kvote så vil funksjonen forsvinne inntil ny dag kommer. Hvis du har gitt 7 stk. Liker så vil det kun stå "Jeg takker for dette innlegget" og "Jeg misliker dette innlegget". Hvis du har gitt 7 stk. Takker og 7 stk. Liker, så vil det kun stå "Jeg misliker dette innlegget".

Mvh
Høvdingen
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Når det gjelder Misliker så er det kun lov å gi 3 stk. om dagen, og tanken er at dette skal brukes på innlegg som du føler bryter med folkeskikk/regelverket, og som kan gi oss moderatorer en pekepinn på innlegg som bør tittes på.

Ingen liker vel å få "misliker" klistra inn i eget innlegg (mye hyggeligere med liker;) ), men går en hardt ut, alternativt utrykker seg på en måte som kanskje kan leses med andre briller enn egne, så kan det nok skje selv om det ikke helt følger tanken/intensjonen bak det merket grønt over her.
Om jeg en sjelden gang skulle bruke denne muligheten "misliker", ville jeg nok i tillegg skrive litt om hvorfor, enten i et svar eller en PM til vedkommende.
Dette ihvertfall dersom innlegget jeg eventuelt legger det inn i kan medføre at innlegger med stor sansynlighet ikke lett vil forstå hvorfor anmerkingen ble lagt inn.

Slik jeg oppfatter liker/misliker, så er dette en grei måte å gi et signal på, istedet for et helt nytt eget innlegg med +1 eller -1.

Mvh.KW
 
L

larkus

Gjest
Det er en viss fare for at "misliker"-knappen kommer til å bli brukt av noen som er uenige i det som skrives i innlegget.
En bør tenke seg om både en og to ganger før en bruker denne knappen.
 
C

Cyber

Gjest
Enig/Uenig kunne nesten vært like dekkende og minde "facebook" i stilen?
 

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Enig/Uenig kunne nesten vært like dekkende og minde "facebook" i stilen?
Dette er (vel) noe annet enn det Høvdingen har som intensjon og KW følger opp/kommenterer(?)

  • Jeg kan f.eks. takke for et godt og fyldig svar på et spørsmål jeg har stilt
  • Jeg kan like et bilde eller en bildeserie noen har publisert
  • Jeg kan mislike (grov) mangel på folkeskikk
  • Jeg kan være enig eller uenig i et synspunkt eller en argumentasjonsrekke
 

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Det er en viss fare for at "misliker"-knappen kommer til å bli brukt av noen som er uenige i det som skrives i innlegget.
En bør tenke seg om både en og to ganger før en bruker denne knappen.
Dette er et reelt problem. Hvordan kan HFS sørge for at dette ikke blandes sammen?
 

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Når det gjelder Misliker så er det kun lov å gi 3 stk. om dagen, og tanken er at dette skal brukes på innlegg som du føler bryter med folkeskikk/regelverket, og som kan gi oss moderatorer en pekepinn på innlegg som bør tittes på.

Ingen liker vel å få "misliker" klistra inn i eget innlegg (mye hyggeligere med liker;) ), men går en hardt ut, alternativt utrykker seg på en måte som kanskje kan leses med andre briller enn egne, så kan det nok skje selv om det ikke helt følger tanken/intensjonen bak det merket grønt over her.
Om jeg en sjelden gang skulle bruke denne muligheten "misliker", ville jeg nok i tillegg skrive litt om hvorfor, enten i et svar eller en PM til vedkommende.
Dette ihvertfall dersom innlegget jeg eventuelt legger det inn i kan medføre at innlegger med stor sansynlighet ikke lett vil forstå hvorfor anmerkingen ble lagt inn.

Slik jeg oppfatter liker/misliker, så er dette en grei måte å gi et signal på, istedet for et helt nytt eget innlegg med +1 eller -1.

Mvh.KW
Jeg har fått to misliker. Den første ble fulgt opp av en kommentar, og det var enkelt å forstå hva han mente. Jeg er ikke enig med ham, men det er helt greit at vi er uenige.

Den andre forstod jeg ikke noe av, og den ble heller ikke fulgt opp med noen form for tilbakemelding. Jeg sendte derfor en PM-forespørsel der jeg høflig spørte om hvorfor, spesielt siden innlegget som ble mislikt var et positivt innlegg. Det viste seg at "mislikeren" hadde mislikt ved en feil. Store fingre og små mobiltelefoner går ikke alltid like bra sammen.
 

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Innlegg
15.747
Antall liker
3.916
Sted
Oslo
Foreløpig ser det jo ut som "misliker" ikke blir misbrukt. Hvis noen skulle gå bananas med knappen og strø misliker om seg, vil det være temmelig opplagt og lite flatterende for den det gjelder. Det kan synest at muligheten for å motta "misliker" er med å dempe de verste flåkjeftene, og det er bra (ikke?). Frykten for at det skulle bli en ren mobbeknapp ser heldigvis ut til å bli gjort til skamme.

En ting som kunne vært en fordel er et popup-spørsmål om du virkelig skal legge inn takk/liker/misliker. Ved en tilfeldighet så jeg at jeg selv hadde gitt noen misliker helt ut av det blå. Fort gjort å komme borti når en surfer rundt på en liten iPhone, og var slettes ikke meningen fra min side.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.323
Sted
Smurfeland
Må innrømme at når det nye systemet kom så tolket jeg "Jeg misliker innlegget" som en mulighet til å uttrykke uenighet med det som eventuellt skrives, og ikke at det skulle brukes ved brudd på forumetikette og manglende folkeskikk.
 

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Innlegg
6.869
Antall liker
5.689
Torget vurderinger
1
Jeg har fått to misliker. Den første ble fulgt opp av en kommentar, og det var enkelt å forstå hva han mente. Jeg er ikke enig med ham, men det er helt greit at vi er uenige.

Den andre forstod jeg ikke noe av, og den ble heller ikke fulgt opp med noen form for tilbakemelding. Jeg sendte derfor en PM-forespørsel der jeg høflig spørte om hvorfor, spesielt siden innlegget som ble mislikt var et positivt innlegg. Det viste seg at "mislikeren" hadde mislikt ved en feil. Store fingre og små mobiltelefoner går ikke alltid like bra sammen.
Jeg har vridd og vendt på alle de to hjernecellene jeg har, og det er ikke godt å komme opp med et perfekt system. Det ble vurdert en fjerde knapp som skulle omhandle regelbrudd - f.eks. Regelbrudd ---> teksten ville bli --> Jeg synes dette er brudd på reglene.

Det er fortsatt en tanke.

Noen meninger?
 
L

larkus

Gjest
Misliker-knappen skal vel brukes kun i de tilfeller et innlegg viser mangel på folkeskikk (personangrep, ufine kommentarer nedrakking osv.)
Og i slike tilfeller er det viktig at mange benytter denne muligheten!!
 

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Innlegg
6.869
Antall liker
5.689
Torget vurderinger
1
Foreløpig ser det jo ut som "misliker" ikke blir misbrukt. Hvis noen skulle gå bananas med knappen og strø misliker om seg, vil det være temmelig opplagt og lite flatterende for den det gjelder. Det kan synest at muligheten for å motta "misliker" er med å dempe de verste flåkjeftene, og det er bra (ikke?). Frykten for at det skulle bli en ren mobbeknapp ser heldigvis ut til å bli gjort til skamme.

En ting som kunne vært en fordel er et popup-spørsmål om du virkelig skal legge inn takk/liker/misliker. Ved en tilfeldighet så jeg at jeg selv hadde gitt noen misliker helt ut av det blå. Fort gjort å komme borti når en surfer rundt på en liten iPhone, og var slettes ikke meningen fra min side.
Du kan bare trykke for å ta bort ditt trykk. Prøv --> Trykk på "Takk for innlegget" --> rett under ser du "Ta bort min Takk" --> trykk på denne, og din Takk går bort igjen.
 

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Innlegg
6.869
Antall liker
5.689
Torget vurderinger
1
Misliker-knappen skal vel brukes kun i de tilfeller et innlegg viser mangel på folkeskikk (personangrep, ufine kommentarer nedrakking osv.)
Og i slike tilfeller er det viktig at mange benytter denne muligheten!!
Det er tanken, og jeg tror vi skal gi dette en innkjøringsperiode. Det kan virke som det allerede har en preventiv effekt, og antall innrapporterte innlegg har ikke vært mange etter vi lanserte HFS3.
 

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Innlegg
15.747
Antall liker
3.916
Sted
Oslo
Du kan bare trykke for å ta bort ditt trykk. Prøv --> Trykk på "Takk for innlegget" --> rett under ser du "Ta bort min Takk" --> trykk på denne, og din Takk går bort igjen.
I mitt tilfelle var jeg ikke klar over at jeg hadde kommet borti knappen. Oppdaget det ved en tilfeldighet en dag eller to etter og fjernet det selvsagt. For min del så det helt idiot ut (les undertegnede) skulle gi misliker til et helt harmløst innlegg.
 

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Varsel før man "Misliker"

[...]
En ting som kunne vært en fordel er et popup-spørsmål om du virkelig skal legge inn takk/liker/misliker. Ved en tilfeldighet så jeg at jeg selv hadde gitt noen misliker helt ut av det blå. Fort gjort å komme borti når en surfer rundt på en liten iPhone, og var slettes ikke meningen fra min side.
Dette er jeg enig i. Siden "Misliker" er et alvorlig signal ifølge Høvdingen, bør det ikke kunne slås på ved en ren "musefeil", fingerfeil el.l. De som "Misliker" ved et hendelig uhell er sjelden obs på det, og derfor blir det heller ikke rettet. Personen jeg nevnte ovenfor, har f.eks. vært uheldig to ganger med ulike innleggsskrivere.
 

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Totrinnseskalering?

Jeg har vridd og vendt på alle de to hjernecellene jeg har, og det er ikke godt å komme opp med et perfekt system. Det ble vurdert en fjerde knapp som skulle omhandle regelbrudd - f.eks. Regelbrudd ---> teksten ville bli --> Jeg synes dette er brudd på reglene.

Det er fortsatt en tanke.

Noen meninger?
Er dette ("Misliker" eller ny "Regelbrudd") ment som trinn 1 i en eskaleringskjede og at trekanten "Raportér innlegg" er trinn 2?
 

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Innlegg
6.869
Antall liker
5.689
Torget vurderinger
1
Dette er jeg enig i. Siden "Misliker" er et alvorlig signal ifølge Høvdingen, bør det ikke kunne slås på ved en ren "musefeil", fingerfeil el.l. De som "Misliker" ved et hendelig uhell er sjelden obs på det, og derfor blir det heller ikke rettet. Personen jeg nevnte ovenfor, har f.eks. vært uheldig to ganger med ulike innleggsskrivere.
Dette er en Ajax funksjon, og trykker du feil må du trykke på "Ta bort min..." som ligger under. Det er ikke mulig å lage noe pop-up eller lignende med bekreftelse slik dette er satt opp.
 

Dr Dong

Æresmedlem
Ble medlem
23.01.2011
Innlegg
14.505
Antall liker
14.002
Sted
landskapet uten motstand
Torget vurderinger
1
Misliker etc knapper er for nedsnødde fjortiser. Enten har en noe å si, og kan poste et innlegg, eller så kan en bare holde kjeft. Men det er vel slik verden er blitt.
 

Dr Dong

Æresmedlem
Ble medlem
23.01.2011
Innlegg
14.505
Antall liker
14.002
Sted
landskapet uten motstand
Torget vurderinger
1
Er dette ("Misliker" eller ny "Regelbrudd") ment som trinn 1 i en eskaleringskjede og at trekanten "Raportér innlegg" er trinn 2?
Enten har en noe å melde angående regelbrudd, eller så har en det ikke. «Misliker» er totalt overflødig i så henseende. Men det er klart; det er lettere å trykke en knapp enn å tenke ut en setning.
 

OAlex

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.11.2006
Innlegg
3.048
Antall liker
1.407
Sted
Trondheim
Misliker etc knapper er for nedsnødde fjortiser. Enten har en noe å si, og kan poste et innlegg, eller så kan en bare holde kjeft. Men det er vel slik verden er blitt.
Uenig. Nå kan vi endelig bli kvitt denne +1 postinga. Dessuten fungerer Takker/Liker som anbefalt lesning. Ganske nyttig mao.
 

Dr Dong

Æresmedlem
Ble medlem
23.01.2011
Innlegg
14.505
Antall liker
14.002
Sted
landskapet uten motstand
Torget vurderinger
1
Uenig. Nå kan vi endelig bli kvitt denne +1 postinga. Dessuten fungerer Takker/Liker som anbefalt lesning. Ganske nyttig mao.
+1 postinger er ikke jo ikke mindre nedsnødd fjortismentalitet, så det endrer lite.

Dog har du et poeng slik jeg ser det når det gjelder anbefalinger av visse gode og innsiktsfulle innlegg. Da trenger vi bare en anbefalingsknapp som benyttes når det er skrevet noe som er verdt å lese. Men de færreste vet vel forskjellen på det å like noe (som de er enige i) og anbefale noe som gir innsikt (om en er aldri så uenig).
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Misliker etc knapper er for nedsnødde fjortiser. Enten har en noe å si, og kan poste et innlegg, eller så kan en bare holde kjeft. Men det er vel slik verden er blitt.
Kom nesten til trykke på "Jeg liker innlegget". :D
Kunne ikke vært mer enig. Totalt ubrukelig funksjon som utelukkende er ødeleggende for et forum. Ender opp med å lage partier, gjør folk populære/upopulære og får hele forumet til å virke som et stort tenåringsted. Like dumt som +1 innleggene.
Hvis det i tillegg skal være en måte å hindre regelbrudd på, så er det meget lite gjennomtenkt.
 

audiomur

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.01.2005
Innlegg
422
Antall liker
6
Misliker etc knapper er for nedsnødde fjortiser. Enten har en noe å si, og kan poste et innlegg, eller så kan en bare holde kjeft. Men det er vel slik verden er blitt.
Den er jeg helt enig i, og like åndsvakt er det og bare skrive "+1".
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Jeg har prøvd å skru av denne funksjonen, men ser ingen forandring. Er det mulig å fjerne den helt?
 

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Innlegg
6.869
Antall liker
5.689
Torget vurderinger
1
Jeg har prøvd å skru av denne funksjonen, men ser ingen forandring. Er det mulig å fjerne den helt?
Det eneste du kan skru av er hva som blir synlig når noen trykker på opp/ned pila under avataren din. Du kan ikke fjerne funksjonen i selve innleggene.
 

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Innlegg
6.869
Antall liker
5.689
Torget vurderinger
1
Totalt ubrukelig funksjon som utelukkende er ødeleggende for et forum. Ender opp med å lage partier, gjør folk populære/upopulære og får hele forumet til å virke som et stort tenåringsted. Like dumt som +1 innleggene.
Jeg tror veldig mange synes det er hyggelig å få en annerkjennelse for et innlegg de skriver. Det er ofte de negative tilbakemeldingene som blir synlig, og en "liker-funksjon" kan skape litt mer balanse.


Hvis det i tillegg skal være en måte å hindre regelbrudd på, så er det meget lite gjennomtenkt.
Det virker allerede som funksjonen har en preventiv effekt da antall innrapporterte innlegg har vært lavere enn noen gang. Hvis du har noen andre konkrete ideér om hvordan vi kan få folk til å holde seg innenfor regelverket så er det bare å komme med det.
 
R

rico

Gjest
Det eneste du kan skru av er hva som blir synlig når noen trykker på opp/ned pila under avataren din.
Ja men går man inn på profilen til vedkommende så trykker man liker/misliker og vips så har man status på medlemet. Skjønner ikke poenget med å skru av infoen i margen når man alikevel kan sjekke dette i profilen.

Ellers så virker det for meg at denne funksjonen er noe man har med fordi man kan, man må ikke benytte seg av alle muligheter når man lager en nettside, ikke sikkert at kvaliteten øker av den grunn.
 

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Innlegg
6.869
Antall liker
5.689
Torget vurderinger
1
Ja men går man inn på profilen til vedkommende så trykker man liker/misliker og vips så har man status på medlemet. Skjønner ikke poenget med å skru av infoen i margen når man alikevel kan sjekke dette i profilen.

Ellers så virker det for meg at denne funksjonen er noe man har med fordi man kan, man må ikke benytte seg av alle muligheter når man lager en nettside, ikke sikkert at kvaliteten øker av den grunn.
Dette er ikke en funksjon som følger forum-softwaren, men som vi har lagt til.
 

Dr Dong

Æresmedlem
Ble medlem
23.01.2011
Innlegg
14.505
Antall liker
14.002
Sted
landskapet uten motstand
Torget vurderinger
1
^

Men hva er svaret på ricos poeng: «Ja men går man inn på profilen til vedkommende så trykker man liker/misliker og vips så har man status på medlemet. Skjønner ikke poenget med å skru av infoen i margen når man alikevel kan sjekke dette i profilen.»

Hvis det er om å gjøre å få anerkjennelse, hva skal du da med «liker ikke»?

Dette (knappeleken) er og blir en fjortiskommunikajson som ikke høyner nivå eller danner gode holdninger på noen som helst måte. Den «oppfordrer» tvert imot til nedrighet og manglende gjennomtenking.
 
8

8x12_TOM

Gjest
Helt klart at dette har en prevetiv virkning på overtramp av forumreglene, men det har også en bieffekt som gjør dette forumet en bjørnetjeneste. Det kan virke som ingen lenger vil gå inn i diskusjoner med litt "temeratur", med fare for å få en misliker. Og temperatur på et disksjonsforum er viktig:)
<Takker for innlegget> er bra, <Jeg liker innlegget> er greit,men ikke mer, mens <Jeg misliker innlegget> er helt unødvendig.

Nei, mot regelbrudd kunne det først gis en advarsel, og hvis ikke det viser seg å hjelpe, blir det en liten karantene. Dette bør gode moderatorer klare;)
 
Sist redigert:
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
kan være det kan bli en del meldinger til moderatorer om medlemmer som misbruker "jeg misliker innlegget" knappen. det var gøy de første timene. Jeg ville fjernet funksjonene
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Jeg tror veldig mange synes det er hyggelig å få en annerkjennelse for et innlegg de skriver. Det er ofte de negative tilbakemeldingene som blir synlig, og en "liker-funksjon" kan skape litt mer balanse.




Det virker allerede som funksjonen har en preventiv effekt da antall innrapporterte innlegg har vært lavere enn noen gang. Hvis du har noen andre konkrete ideér om hvordan vi kan få folk til å holde seg innenfor regelverket så er det bare å komme med det.
Man kan allerede se konturene av denne funksjonen i siste kabeldebatt. Folk trykker på liker/takker knappen til innlegg de er enig i og på misliker knappen ved innlegg som de er uenig i. Det er slik det vil bli brukt i spesielt litt opphetete debatter.
Jeg forstår ikke hvorfor man kunne beholde knappen for å varsle moderator. Og deretter et klokkeklart system for advarsler, karantene, midlertidig utestengelse og eventuelt permanent utestengelse ved gjentatte regelbrudd. Dette har mange etterlyst i lang tid. Moderingene har vært slett og man tillater personangrep som igjen ødelegger debattene. Utifra hva du tidligere har sagt, så har jeg tolket det slik at det skulle komme et anmerkningssystem. Jeg tror mange har gått lei av forumet bl.a. p.g.a. mangel på modering av spesielt personangrep. Hvis misliker knappen det eneste som blir innført, så er det skuffende. At det har vært få regelbrudd hittil tror jeg mer skyldes lav aktivitet fra en del.

I tillegg til at disse knappene gir et fjortis inntrykk av forumet, så opptar de unødvendig plass.
 

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Innlegg
6.869
Antall liker
5.689
Torget vurderinger
1
Jeg forstår ikke hvorfor man kunne beholde knappen for å varsle moderator. Og deretter et klokkeklart system for advarsler, karantene, midlertidig utestengelse og eventuelt permanent utestengelse ved gjentatte regelbrudd. Dette har mange etterlyst i lang tid.
Det er en rød trekant i hvert innlegg = rapporter til moderator.

Vi har et et helt nytt prikkesystem som jeg skal forklare litt nærmere om under "Veiledninger til forumet".

Takker/Liker er ikke ment å være noe erstatning for noe modereringssystem.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg har funnet et par ting å bruke liker- og takker-knappene til allerede. Moderering har vært diskutert mer enn en gang oppigjennom. Jeg mener ofte at det kan være greit å la en del av dritten bli stående, om ikke annet så for å gi et riktig bilde av hvordan kranglingen eskalerer. Sånn sett er det fint med en misliker-knapp.

Jeg liker faktisk hele dette settet av knapper, når jeg tenker meg om.
 
L

larkus

Gjest
Man kan allerede se konturene av denne funksjonen i siste kabeldebatt. Folk trykker på liker/takker knappen til innlegg de er enig i og på misliker knappen ved innlegg som de er uenig i.
Helt enig!
Disse knappene fyrer helt unødvendig opp under den allerede utbredte flokkmentaliteten som råder på hfisentralen.


Moderingene har vært slett og man tillater personangrep som igjen ødelegger debattene.
Helt enig igjen! Når det gjelder kabeldebattene, så er det dessuten en helt klar tendens til at moderatorene i mye større grad tolererer både sarkasme, drittslenging og personangrep i innlegg fra kabeltilhengerene enn fra kabelskeptikerene.
 

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Innlegg
6.869
Antall liker
5.689
Torget vurderinger
1
Helt enig igjen! Når det gjelder kabeldebattene, så er det dessuten en helt klar tendens til at moderatorene i mye større grad tolererer både sarkasme, drittslenging og personangrep i innlegg fra kabeltilhengerene enn fra kabelskeptikerene.
Vi har et nytt prikkesystem, og ved X antall prikker så vil vedkommende oppleve at innlegg må godkjennes før de blir synlig.

På denne måten blir det mye lettere og raskere for moderator å angripe innlegg som bryter med forumreglene. Slik det har vært frem til nå så blir det PM frem og tilbake og en times arbeid for hver eneste moderering, og det har gjort at moderator har kviet seg for å moderere. Med et prikksystem så kan moderator trykke på et par knapper, og alt skjer automatisk.

Vi kommer snart med en tråd under "Veiledninger for forumet" som viser hvordan dette systemet fungerer i praksis.
 

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Uaktsom "Misliker" m.m.

Sitat fra denne tråden:

[...]
En ting som kunne vært en fordel er et popup-spørsmål om du virkelig skal legge inn takk/liker/misliker. Ved en tilfeldighet så jeg at jeg selv hadde gitt noen misliker helt ut av det blå. Fort gjort å komme borti når en surfer rundt på en liten iPhone, og var slettes ikke meningen fra min side.
Dette er jeg enig i. Siden "Misliker" er et alvorlig signal ifølge Høvdingen, bør det ikke kunne slås på ved en ren "musefeil", fingerfeil el.l. De som "Misliker" ved et hendelig uhell er sjelden obs på det, og derfor blir det heller ikke rettet. Personen jeg nevnte ovenfor, har f.eks. vært uheldig to ganger med ulike innleggsskrivere.
Dette er en Ajax funksjon, og trykker du feil må du trykke på "Ta bort min..." som ligger under. Det er ikke mulig å lage noe pop-up eller lignende med bekreftelse slik dette er satt opp.
Sitat fra feilmeldingstråden:

OG TAKKE MEG TIL.

Har ikke lest alle 22 sidene om feil på HFS3, men oppdaga i kveld at jeg misliker , liker, og takker for innlegg i vilden sky................

Blar med min Ipad nedover trådene og treffer tilfeldig knappene :(

Dere får ha meg unnskyldt, har fjerna noen tilfeldige jeg fant, men jeg har ALDRI trykket på noen av disse knappene bevisst :)

Er det en bevisst kampanje mot IPad ? ;)

mvh Arild
Dette ser ut til å være et generelt problem for brukere av nettbrett og mobiltelefoner. Vi har skrevet om det før, men da hadde ikke Høvdingen mulighet til å ta i bruk den foreslåtte medisin. (Ajax er visst dessverre ikke mer nennsom enn en hvit tornado.)
Vi kan opprette en brukergruppe som Nettbrett-brukere kan melde seg på, og vi kan gjøre det slik at denne gruppen ikke kan bruke "Takker/Liker/Misliker". Det vil kanskje løse problemet.
Feilprosenten er meget høy for "Misliker". Jeg har mottatt 3, men 2 av dem var satt i vanvare. Den tredje var antagelig for å signalisere uenighet ang. mitt innleggs innhold, og ikke for å signalisere noe nær regelbrudd. Feilprosenten er altså enten 66,7 % eller 100 %.

I dag mottok jeg på nytt en misliker som viste seg å være satt i vanvare på en Apple iPhone. Brukeren fant også ut at han hadde feilflagget flere andre brukeres innlegg.

Hvis "Misliker" skal være et alvorlig signal, det sikres bedre enn dette for brukere av nettbrett og mobiltelefoner. Nå "Misliker" disse brukerne innlegg i hytt og pine uten selv overhode å være klar over det. Dette oppleves som et problem både for de som flagger i vanvare og de som flagges.

Jeg formoder at "Takker" og "Liker" også settes i vanvare, men det oppleves ikke alltid som like alvorlig av mottageren, men det kan være uheldig for en tråd hvis de gale, endog på kanten, innleggene, belønnes med "Takker" eller "Liker". Konflikter kan eskalere, og tråden kan skjære ut. Da er også dette et problem.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Da kan det kanskje være behov for en funksjon som krever bekreftelse av takker/liker/misliker. Jeg fant forresten også igjen en takk et annet sted enn der jeg mente å plassere den, på stasjonær PC med mus og tastatur...

Kanskje en glipp i mjukvaren?
 

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Innlegg
6.869
Antall liker
5.689
Torget vurderinger
1
Det beste vi kan gjøre er å lage en brukergruppe som medlemmer kan velge, og som da ikke kan bruke tjenesten. Dette er Ajax-basert, og det er dermed ikke mulig å lage noen bekreftelse på om du er sikker.
 
Topp Bunn