Synology Ds218+

prnesse

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.10.2005
Innlegg
1.525
Antall liker
321
Sted
Southwest
Torget vurderinger
2
Hei, har kjøpt en Synology Ds218+ for å flytte all musikk og film fra pc til nas.
Men kopieringen synes jeg går i tregeste laget. Har satt den i raid 1, men det skal vel ikke gå tregt av den grunn?
Finner ikke noe i manualen ang. flytte filer i en helvetes fart. Har foreløpig ikke kjøpt meg upc, men trodde overføringshastigheten skulle være bedre.
Ligger å rusler fra 1.5Mb-30Mb. Noen som har et tips å komme med?
 

Leemix

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.03.2016
Innlegg
323
Antall liker
59
Kabla eller trådløst nettverk pc?
Disker bruker lang tid på å lagre data så det kan være flaskehalsen, lesing går mye raskere.


Sent from my iPad using Tapatalk
 

prnesse

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.10.2005
Innlegg
1.525
Antall liker
321
Sted
Southwest
Torget vurderinger
2
Det er kablet fra pc ned til switch i skap 1. etg. og videre til nas i stue.
 

Leemix

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.03.2016
Innlegg
323
Antall liker
59
Det er kablet fra pc ned til switch i skap 1. etg. og videre til nas i stue.
Da er det sannsynligvis ikke nettverket men skrivehastighet på diskene som tar mye tid.


Sent from my iPad using Tapatalk
 

prnesse

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.10.2005
Innlegg
1.525
Antall liker
321
Sted
Southwest
Torget vurderinger
2
Da er det nok det. Så en test på nettet at ved flytting av små filer, falt hastigheten fra over 125mb til 1.5Mb
Mye av dataene er også redigert på den gamle disken, så det gjør det vel kanskje ikke bedre.
 

Leemix

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.03.2016
Innlegg
323
Antall liker
59
Da er det nok det. Så en test på nettet at ved flytting av små filer, falt hastigheten fra over 125mb til 1.5Mb
Mye av dataene er også redigert på den gamle disken, så det gjør det vel kanskje ikke bedre.
Det at endel filer er redigert/forandret har nok ikke noe å si men det at det er mange små filer i stedet for noen få store sakker ned skriveprosessen.
Den gode nyheten er at når ting er på plass er det veldig raskt å lese igjen. Har en 216 som jeg er fornøyd med


Sent from my iPad using Tapatalk
 

POB

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.09.2003
Innlegg
2.975
Antall liker
2.889
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
31
Har Ds218 play.
Jeg opplevde stor hastighetsforbedring på oveføring av filer når jeg byttet til raskere router.
 

prnesse

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.10.2005
Innlegg
1.525
Antall liker
321
Sted
Southwest
Torget vurderinger
2
Nå går dette gjennom switchen hos meg, så routeren min betyr vel ikke noe i denne sammenheng.
Skal sette inn 8G ram i nas'et, men det betyr vel ingenting når jeg skriver opp til nas. Både prosessor og ram er ikke over 20% under kopieringen ser jeg.
Men det hadde kanskje hjulpet på skrivehastigheten med en upc tilkoblet?
 

POB

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.09.2003
Innlegg
2.975
Antall liker
2.889
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
31
Har liten erfaring med switcher, men forholdsvis nye switcher burde ikke utgjøre noen flaskehals.
20% virker noe lavt synes jeg og eneste leddet imellom er switchen.
Regner med du har WD Red disker eller lignende ?

Jeg har ikke brukt min 218 til noe annet enn flac-filer. De er også unntatt fra virussjekk.

Hva er en upc ?
 

TrondW

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2012
Innlegg
543
Antall liker
162
Sted
Bergenser i Ålesund
Skrivehastighet på dagens NAS-disker (i snitt 150MBps) er nok over en gjennomsnittlig nettverk, som gjerne ligger på 1 Gbps (=100MBps). Jeg har ingen tro på at om du har noenlunde nye disker, at de er flaskehalsen.
Hvilken switch har du? Du mener ikke ruter? Hvordan er kablingen gjort? Er den gjort etter standard for f.eks cat5, 6 osv? Kontroller gjerne at kabler er hele og ikke medfører packetloss osv. Benytt en gigabit-switch, eller sjekk at ruter har gigabit-porter.

UPC? Mener du UPS? (Uninterruptable power supply) UPS har selvsagt ingen betydning for hastigheten, annet enn at du i det hele tatt får en hastighet om strømmen går. En ups er altså nødstrøm, en batteripakke som slår inn ved strømbrudd, kort fortalt.
Husk at det er forskjell på Mb (megabit) og MB (megabyte). Det ene kan si at hastigheten er dårlig, det andre at det er helt ok. Men store filer og store mengder data vil uansett ta tid å overføre.
 

bengt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
150
Antall liker
55
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
1
Kan være lurt å sjekke hastigheten valgt for nettverkskortet i pc'en også.
 

prnesse

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.10.2005
Innlegg
1.525
Antall liker
321
Sted
Southwest
Torget vurderinger
2
Mente UPS ja :eek:
Hadde en Netgear nv+ tidligere, og mener å huske at den ble raskere med ups installert. Men husker sikkert feil.
Har mobilt bredbånd fra telenor (bra) nå, etter flere miserable forsøk med norskbredband.no (jævlig dårlig), ice (litt bedre enn jævlig dårlig) og talkmore (dårlig).
PÅ loftet står det en Huawei router (bridget) med ekstern antenne som er kablet til en D-link router som står midt i huset for trådløse signaler.
Fra D-Link routeren går det kabel ned til 1. etg. til en switch som heter: D-Link DGS-1016D Ethernet Gigabit-switch. Det lyser grønt (1000M) på tilkoblingene for Pc og Nas, så de skal være i orden. Har en Xcomfort tilkoblet, og den lyser oransje (10/100M).
Fra denne går det kabler ut til diverse saker, deriblant Pc og Nas. Alt av kabler er Cat5e. Forstod ikke vitsen med å bruke cat6.
I Nas er det montert 2. WD Red WD60EFRX NAS Harddisk - 6 TB i raid 1.
I innstillingene til nettverkskortet står hastigheten på "Auto Negotiation" Da trenger jeg vel ikke forandre den til 1GBps?
Håper dette var bedre forklart.
 

bengt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
150
Antall liker
55
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
1
Såvidt jeg kan skjønne er da alt som det skal være. Syntes at fra 1,5 Mbit opp til 30Mbit er svært lavt. Må være masse småfiler. Eller hastigheten er i MByte, altså 8 ganger raskere.
 

prnesse

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.10.2005
Innlegg
1.525
Antall liker
321
Sted
Southwest
Torget vurderinger
2
Er nok jeg som tøyser det til med bit og bytes ja.:rolleyes:
Laster opp filmer nå, og da ligger det på 113MB/s i snitt. Så får bare innfinne meg med at hastigheten er dårligere på flac etc.
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.084
Antall liker
10.487
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Kommer gjerne ikke "opp i speed" med mindre filer? Ser det bedre med større.
 

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Innlegg
2.432
Antall liker
495
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Jeg har en Synology NAS, litt eldre modell.

Hvis jeg flytter filer i Finder (Heter vel utforsker i Windows tror jeg), går det ekstremt langsomt. Hvis jeg bruker find. synology.com og softwaren på Synology NAS, går det mye raskere av en eller annen grunn.
 

prnesse

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.10.2005
Innlegg
1.525
Antall liker
321
Sted
Southwest
Torget vurderinger
2
Skulle bestille 4G ram til nas, men det ble jo billigere å kjøpe 2 stk 4G brikker i stedet for. Stod i manualen at 6G var maks, men så på et forum at det var en som hadde satt i 16G. Men måtte seff skru hele skiten i fillebiter for å få skiftet ut den som var montert fra før av. Men 8G ble godtatt av Nas ser det ut til.
 
Topp Bunn