Diverse Synergi

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Innlegg
2.753
Antall liker
487
Sted
Stockholm
I min årelange søken etter den perfekte lyden for min lommebok har det vært uendelig mange kromspring hit og dit, med forskjellig grad av vellykkenhet.

Aller først kjøpte jeg et Denon anlegg med Dali 109 høyttalere fordi jeg syns det så kult ut. Låt vel egentlig ikke så veldig bra, men for en 18 åring som syntes det var kult med litt trøkk og samtidig ha lykkefølelsen av å endelig kunne ha et skikkelig bra stereoanlegg dugde det i bøtter og spann.

Så var det disse hifi bladene da. Tenker nå på Hifi-Klubben avisa som kom ut regelmessig med sine artikler og bilder man sikla etter, og som fikk en 18 åring til å forstå at det faktisk fantes bedre høyttalere enn Dali, og at Denon ikke satt med fasiten på bra elektronikk.
-Oi, et effekt-trinn på 2x200 watt! Dette må da være det beste man kan få, iallefall for min lommebok, tenkte jeg. Og dermed var sirkuset i gang. Med bytte av høyttalere, cd spillere og alt mulig som kom inn i mine tanker som noe som MÅTTE skape nirvana i min lille hifi-lydverden.

Og nå 20 år senere, hvor er jeg?

Jeg tror jeg har begynt å forstå at ikke alt som vokser på trær er gull. "Høyt henger de, og sure er de". Det er ikke noe automatikk i at noe som koster mye må spille bra i mitt anlegg.

Jeg tror alt handler om synergi-effekter. Om man enten er nøye, eller har flaks, så kan man få anlegg i mange ulike prisklasser til å spille seriøst bra. Og da tenker jeg ikke nødvendigvis på at de har den beste detaljeringen, eller den dypeste bassen eller det dypeste lydbildet etc. Men jeg tenker på synergi. Når alle små detaljer går opp i en større enhet. Musikk. Når man får presentert ulike nivåer av det som er spilt inn på en måte så man sitter og hører alle detaljene uten å nødvendigvis ha spotlight på en viss del av frekvensområdet. Alt går opp i en og samme enhet. Og synergien får man til å forhåpentligvis forstå at man egentlig ikke behøver å gå lenger i sin jakt på hifi bokser av ulike slag som enten fører til at man kommer lengre fra, eller nærmere den perfekte synergien i anlegget.

Jeg tror at jeg har kommet til et sånt punkt i synergien nå. Men klarer jeg å slå meg til ro med hva jeg har, mon tro? Eller har denne hifi hobbyen gjort meg avhengig av å gå på en evig jakt etter ennå bedre synergi?
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.084
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Kjenner meg godt igjen i dine betraktninger. Kan hende er det så enkelt som at man er fornøyd inntil man plutselig ikke er fornøyd lenger? Kall det "lyttetretthet". Kall det "forandring fryder". Kall det gjerne "prøve og feile". Kjært barn har mange navn.

For mitt vedkommende har dette gått i rykk og napp. Særlig etter at barna flyttet ut, og far i huset kunne slå ut håret for alvor, har hifikarusellen skutt fart. Gjeldfri og med en masse plass som skulle fylles opp med siste skrik i stereo og surround. At barna hadde behov for hifi-bistand i etableringsfasen - det gjorde ikke saken noe lettere. Nærmest nødvendig å lese hifiblader og å følge med på Hifisentralen i en slik situasjon. Mye snadder i forskjellige prisklasser å lytte til og å vurdere. Hyggelig å være med barna i de fine hifibutikkene - men man får jo visse idéer til egne prosjekter også. Internett og en elektronisk bruktbørs har bidratt til akselererende bytteprosesser. Å sitte og lese små annonser i Aftenposten og i Lyd&Bilde - som vi gjorde i hine hårde dager - blir liksom ikke det samme. På den annen side - det var mindre heseblesende før: Det man ikke vet noe om, har man ikke noe vondt av.....

Da jeg omsider trodde at jeg var inne i en rolig periode, solgte kona og jeg like godt huset og flyttet til leilighet. "Rykk tilbake til start" med nye utfordringer og nye muligheter - men nå ser det ut til at vi har landet på noe som blir stående en stund. Inntil jeg kan hende en dag igjen finner ut at jeg ikke er fornøyd.
 
Topp Bunn