Sweetspot

Billyray

Hi-Fi interessert
Ble medlem
03.12.2005
Innlegg
94
Antall liker
0
Hvor langt i fra høyttalerne er egentlig sweetspoten?
Jeg har ikke mulighet til å prøve meg frem, men er nyskjerrig.
 

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Innlegg
2.307
Antall liker
2
Det korte svaret: Nøyaktig like langt unna fronten på begge HT, gjerne midt imellom med BEGGE HT nøyaktig likedan innstilt, samme vinkling osv. og her snakker vi tommestokk og kontrollmåling for å få ting 100%. Sjekk også evt. tilting at den er lik for begge HT. Fleiper ikke...

Mine er stilt med såpass vinkling at jeg fremdeles ser en slice av innsiden på hver HT, altså de krysser sammen enddel bak meg. Slipper på denne måten å vinkle inn så mye at diskanten spiller rett inn i øret på lytteren.
 

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Innlegg
3.164
Antall liker
49
Sted
Oslo
Hvorfor har du ikke muligheten for å prøve deg fram ? .

Så en vest engang kosta kun 27.000,- kr. med db. mikrofoner på begge skuldre , den skulle man hatt .
 

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.226
Antall liker
267
Det korte svaret: Nøyaktig like langt unna fronten på begge HT, gjerne midt imellom med BEGGE HT nøyaktig likedan innstilt, samme vinkling osv. og her snakker vi tommestokk og kontrollmåling for å få ting 100%. Sjekk også evt. tilting at den er lik for begge HT. Fleiper ikke...

Mine er stilt med såpass vinkling at jeg fremdeles ser en slice av innsiden på hver HT, altså de krysser sammen enddel bak meg. Slipper på denne måten å vinkle inn så mye at diskanten spiller rett inn i øret på lytteren.
Hvordan er det egentlig i det virkelige liv?
Hvor opptatt av sweetspoten er vi egentlig på en konsert? Velg høyttaler som gir deg frihet i forhold til slikt centimeter eller millimetertyranni i forhold til musikk i hjemmet. Carlsson kan være en god start....men det finnes også andre. ;D

Skruestikke-høyttalere er i alle fall ikke noe for meg!
 

akto

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.10.2005
Innlegg
595
Antall liker
48
Sted
Akershus
Jeg gleder meg til å høre den høyttaler som spiller med dybde og bredde i stereoperspektivet uten at en behøver å sitte i sweetspot...
 

6bm8

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2005
Innlegg
2.020
Antall liker
619
Sted
Gressvik/Fredrikstad
Torget vurderinger
1
Blir litt anderledes i det virkelige liv da. Har jo ikke bare en Ht på hver side foran på en konsert. :)
 

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.226
Antall liker
267
Blir litt anderledes i det virkelige liv da. Har jo ikke bare en Ht på hver side foran på en konsert. :)
Det er faktisk mulig å konstruere høyttalere med helt ekstreme kvaliteter uten å være avhengig av "sweetspot"-tankegang. Hørt om "sweet-field" ? ;D
 

Sharpeye

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.10.2005
Innlegg
289
Antall liker
3
Hvor langt i fra høyttalerne er egentlig sweetspoten?
Jeg har ikke mulighet til å prøve meg frem, men er nyskjerrig.

En gammelt men enkelt triks om du ikke har tommestokk for hånden er "triangelen".

Tenk deg en triangel med like lange vegger. I to av hjørnene er høyttalerne plassert, i det siste sitter du. Men husk riktig vinkling av høyttaleren.

Men selvsagt, andre faktorer vil spille inn. Men som en enkel regel kan vel dette sies å være greit.
 

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Innlegg
7.604
Antall liker
9
Mine Ikon 7 skal ikke vinkles inn i flg. produsenten.
Dermed opplever jeg at lydbildet ikke endres vesentlig selv om jeg flytter meg sidelengs med 1 - 1,5 meter til hver side. Avstanden er derimot mer følsom, det er store forskjeller i bassområdet bare med 0,5 - 1 meter bakenfor lytteposisjonen. Bassen går vel i bølger og reflekterte bølger som hhv forsterker og nuller ut hverandre, går jeg ut fra. Fra nedre mellomtone og opp er forskjellene mindre, og ikke plagsomme.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.472
Antall liker
9.606
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Det sies om MS5 fra samme produsent også, men synes at stereoperspektiv og plassering i rommet ble bedre med en lett vinkling innover.
 

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Innlegg
7.604
Antall liker
9
Joda jeg vinkler litt jeg også, ikke så mye, men får et kryssningspunkt godt bak lytteposisjon (ca midt i rommet), nesten ved bakveggen. For mye vinkling fører til litt overfokusert øvre diskant etter min smak.
 

Balticthor

Overivrig entusiast
Ble medlem
30.08.2005
Innlegg
709
Antall liker
9
Sted
Ålesund
Det korte svaret: Nøyaktig like langt unna fronten på begge HT, gjerne midt imellom med BEGGE HT nøyaktig likedan innstilt, samme vinkling osv. og her snakker vi tommestokk og kontrollmåling for å få ting 100%. Sjekk også evt. tilting at den er lik for begge HT. Fleiper ikke...

Mine er stilt med såpass vinkling at jeg fremdeles ser en slice av innsiden på hver HT, altså de krysser sammen enddel bak meg. Slipper på denne måten å vinkle inn så mye at diskanten spiller rett inn i øret på lytteren.
Nøyaktig det samme jeg har kommet frem til..uten å ha hørt om det før ;D
 

Balticthor

Overivrig entusiast
Ble medlem
30.08.2005
Innlegg
709
Antall liker
9
Sted
Ålesund
Mine Ikon 7 skal ikke vinkles inn i flg. produsenten.
Dermed opplever jeg at lydbildet ikke endres vesentlig selv om jeg flytter meg sidelengs med 1 - 1,5 meter til hver side. .
Hæ? merker jo 5cm.jeg..
 

Billyray

Hi-Fi interessert
Ble medlem
03.12.2005
Innlegg
94
Antall liker
0
Det med at jeg kke kunne prøve meg frem var et feilaktig utsagn. Jeg kan prøve, men det er slik at jeg må ta visse estetiske hensyn når det kommer til stua(der jeg har anlegget) og flytting av sofaen 1 meter frem eller tilbake ville ha mént langvarig psykisk behandling for min samboer. Hehe. litt tøys da. Men det med avstand litt pussig. Det forandrer lydbilde på en så fiffig måte at jeg blir litt beruset. Alt er visst gøy med lyd. Bare lønna holder så...
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.682
Antall liker
7.922
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Mine Ikon 7 skal ikke vinkles inn i flg. produsenten.
Dermed opplever jeg at lydbildet ikke endres vesentlig selv om jeg flytter meg sidelengs med 1 - 1,5 meter til hver side. Avstanden er derimot mer følsom, det er store forskjeller i bassområdet bare med 0,5 - 1 meter bakenfor lytteposisjonen. Bassen går vel i bølger og reflekterte bølger som hhv forsterker og nuller ut hverandre, går jeg ut fra. Fra nedre mellomtone og opp er forskjellene mindre, og ikke plagsomme.
Prøv å vinkle dei nokre få grader innover likevel. På Ikon 7 må du gjere ei avveging mellom å få ekstra basshjelp ut frå plassering nær bakvegg, opp imot ekstra perspektiveigenskapar med å ha dei eit stykke frå bakveggen.
Sweetspot til Ikon 7 er ganske stort. Eigentleg merkar du ikkje store problem før du kjem rundt 50 -60 grader skeivt (dersom du då ikkje nærmar deg ei veggflate eller ein stor gjenstand)
Gratulerer med flott høgtalar! Eg driv og testar på desse no.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.682
Antall liker
7.922
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Hvordan er det egentlig i det virkelige liv?
Hvor opptatt av sweetspoten er vi egentlig på en konsert? Velg høyttaler som gir deg frihet i forhold til slikt centimeter eller millimetertyranni i forhold til musikk i hjemmet. Carlsson kan være en god start....men det finnes også andre. ;D

Skruestikke-høyttalere er i alle fall ikke noe for meg!
Eg prøver alltid å leite opp ein sitteplass ikkje lenger frå orkesteret enn 1/3 av romlengda, og ikkje lenger framme enn 4.benkerad (litt varierande med rom og orkester). Må eg sitte ute på eine sida, vert eg sur....
 

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Innlegg
7.604
Antall liker
9
Prøv å vinkle dei nokre få grader innover likevel. På Ikon 7 må du gjere ei avveging mellom å få ekstra basshjelp ut frå plassering nær bakvegg, opp imot ekstra perspektiveigenskapar med å ha dei eit stykke frå bakveggen.
Sweetspot til Ikon 7 er ganske stort. Eigentleg merkar du ikkje store problem før du kjem rundt 50 -60 grader skeivt (dersom du då ikkje nærmar deg ei veggflate eller ein stor gjenstand)
Gratulerer med flott høgtalar! Eg driv og testar på desse no.
Takk for det. Eg er svært nøgd so langt. Er enig med deg at dei treng litt "hjelp" frå bakvegg, for å gi korrrekt bass, men det er og ein vanskeleg balansegang for å unngå booming i bassen på svært bassrike innspelingar.

Eg har flytta så mykje på desse høgtalarane at kona trur det har bikka over for meg, og ser tvilande på meg når eg sit og finlyttar. ;D
 

Bulter

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2003
Innlegg
1.657
Antall liker
3.079
Eg har flytta så mykje på desse høgtalarane at kona trur det har bikka over for meg, og ser tvilande på meg når eg sit og finlyttar. ;D
Ikke gi deg riktig ennå! Det er et par ting til som er viktige, i tillegg til lik avstand fra begge høyttalere og eventuell vinkling:

* Trekanten høyttalere-lytteposisjon bør være mest mulig likesidet.
* Du kan med fordel plassere høyttalerne i forhold til bakvegg/sidevegger ved hjelp av George Cardas' formler.

Det betyr at du ganger avstanden fra høyttaler til sidevegg med et forholdstall for å finne avstanden fra høyttaler til bakvegg. Eller motsatt.  

Vel verd et forsøk. Du finner mer om dette her:
http://www.cardas.com/content.php?area=insights&content_id=26&pagestring=Room+Setup
 

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Innlegg
7.604
Antall liker
9
Jeg begynte med å måle opp rommet, og plassere høytalerne 1/5 fra bakvegg. Avstand fra sidevegg 40% mindre enn avstand fra bakvegg.
Dette er etter boka så vidt jeg forstår.

I denne plasseringen sliter ht'ene litt i bassområdet.

Etter dette har jeg flyttet rundt, men innser at ht'ene trenger litt hjelp fra bakvegg, så nå står de ca 80cm fra bakvegg, og 100 cm fra sidevegg, og skråer ca 12 grader inn.
Rommet er rektangulært, og måler 375x655 cm.
Dette er så langt den beste plasseringen.
 

Rocco

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.12.2005
Innlegg
207
Antall liker
0
For å få til Sweetspot i min stue måtte jeg gjøre som " Flinkgutt " m.a.o selge sofaen og kjøpe to lyttestoler og til det må jeg si.... vel anvendte penger :p .
 

Billyray

Hi-Fi interessert
Ble medlem
03.12.2005
Innlegg
94
Antall liker
0
Men med to lyttestoler kommer man ut av center da??!!

Er ikke 1 best??

Ofc man vil jo dele gleden med andre..
 
Topp Bunn