Bil, båt og motorsykkel Svinghjul Touran diesel

Midas

Bransjeaktør
Ble medlem
07.01.2015
Innlegg
1.061
Antall liker
772
Sted
Stavangerområdet
Har hatt min 2007 2.0 170hk Toruan diesel på service og det ble påpekt ulyd i svinghjulet. Bilen er gått 160' og har 6-trinns DSG kasse. Prislapp på bytting er 14000,-. På denne modellen er det visstnok ikke om svinghjulet ryker, men når (min tolkning). Verkstedet er diffuse i forhold til om det er akutt eller om man bør ta det med en gang: "Det haster ikke. Det kan ryke i morgen, det kan ryke om et år. Kjøre til Oslo? Ja, nei, det må du vurdere."

Jeg sliter altså med å vurdere om dette er noe jeg må gjøre før jeg skal kjøre til Oslo til DSP-kurset...

Er det noen bilkyndige på forumet som har lyst å synse?
 

oyvindl85

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2013
Innlegg
3.131
Antall liker
2.218
Sted
Bergen
Torget vurderinger
17
Hei

Det første jeg vil spørre om er:

Har de sagt noe om HVA som vil skje om det ryker? Hva følgefeil tar det med seg?
Hvis det tar med seg girkasse etc i støyten om det løsner og er jo slett ikke bra.
Det blir mer enn 14000 kr da :) Men om det er slik at en får forvarsel ved mer lyd,
vibrasjon eller noe slikt, så kan man jo tenke seg at enden er nær.
Min tanke er jo slik. Hvis du skal beholde bilen, så få det gjort nå og ikke risiker noe.
Skal du selge den kan du jo se hva du får uten å reparere. Om det lønner seg å
gjøre noe for din del. Ser at selve svinghjulet til denne med DSG koster 8400 kr ca.
Jeg hadde betalt ca 5000 kr. Jobben er nok en stor del av kaka.
Så du kan nok få noen til å gjøre det enda litt rimeligere på "kveldstid" :)

For å avslutte så vil jeg si. Reparer nå om du skal ha bilen.
Skal du avgårde på tur før du får reparert, lån en bil av en bekjent
eller lei en for turen. Det kan spare deg for merkostnad om svinghjulet
ryker på veien om du bruker din egen. Som de sier på verkstedet og.
Det er opp til deg :)

Lykke til uansett. Bil er noe drit ;)
 

Dyret

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2012
Innlegg
2.155
Antall liker
1.988
Sted
Byen med kråke
Torget vurderinger
1
Dobbeltsvinghjulet er en sykdom på tidligere DSG kasser, og ikke uvanlig å bytte.
Har ett par kompiser som jobbe på merkeverksted, og de snakker ofte om dette.
anbefaler deg å bytte, men tror nok ikke Møller er stedet m.t.p. pris.
 

Midas

Bransjeaktør
Ble medlem
07.01.2015
Innlegg
1.061
Antall liker
772
Sted
Stavangerområdet
Dobbeltsvinghjulet er en sykdom på tidligere DSG kasser, og ikke uvanlig å bytte.
Har ett par kompiser som jobbe på merkeverksted, og de snakker ofte om dette.
anbefaler deg å bytte, men tror nok ikke Møller er stedet m.t.p. pris.
"en sykdom på tidligere DSG kasser". Interessant. Vet du (eller dine kompiser) om hvilke tidligere DSG-kasser det gjelder? F.eks. alder og modell? Fordi jeg har erfart på andre ting at en spesifikk modell har et problem, men så har ryktene blåst det opp til at "alle" har problemer med dette. Prøver ikke å underslå diagnosen eller hinte om konspirasjon her, men det hadde vært supert med litt info.

Mine forsøk med å få svar igjennom Møller har jeg gitt opp, for de jeg har snakket med sier bare "nei, det er ikke noe problemer med svinghjulet. 890,- + mva takk.".
 

sense

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.02.2006
Innlegg
679
Antall liker
356
Sted
Rørvik i Nord-Trøndelag
Torget vurderinger
15
14 tusen er vel ikke så galt:rolleyes: Svingjulet røyk med et smell og helt plutselig på min manuelle 2004 mod Touran... møller skulle "bare" ha 25 TUSEN for mitt hjul... Mekonomen skulle ha 11 tusen... med deler og arbe...
 

Midas

Bransjeaktør
Ble medlem
07.01.2015
Innlegg
1.061
Antall liker
772
Sted
Stavangerområdet
14 tusen er vel ikke så galt:rolleyes: Svingjulet røyk med et smell og helt plutselig på min manuelle 2004 mod Touran... møller skulle "bare" ha 25 TUSEN for mitt hjul... Mekonomen skulle ha 11 tusen... med deler og arbe...
Kjipt! Og det kjipe hvis svinghjulet ryker er hvis det skader huset i smellet. *det* kan bli dyrt.

Jeg hadde også hørt at det ikke bare gjelder DSG, men også manuelle kasser. At det er 1.9 literen har hatt mest problemer.
 

sense

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.02.2006
Innlegg
679
Antall liker
356
Sted
Rørvik i Nord-Trøndelag
Torget vurderinger
15
På de 1,9 2004 og opp et stykke,ble det tatt inn på "reklamasjon" ca 1200 biler som fikk fikset dette,, et 20 tals biler manglet i følge kilder meg fortalt..så min bil var nok en av de 20;).. men så kom jeg til 230000 på telleren da... og da er det ikke bare cluth og svinghjul som drar i gang pængpongen;)
 

niha

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
1.035
Antall liker
406
Torget vurderinger
7
Er nok ikke bare VW dette gjelder. Hadde Opel Insignia 2.0 diesel manuel. Hadde ofte kraftige "smell" ved start av motoren. Dette viste seg å skyldes svinghjulet (dobbelt svinghjul). Skiftet svinghjul og tok clutchen samtidig, var heldig og fikk dekket det på garantien, da bilen hadde gått ca. 40 000 km. Doble svinghjul ser ut til å kunne være en svakhet på kraftige dieselmotorer.
 

yosh81

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.04.2013
Innlegg
2.063
Antall liker
931
Sted
Flisa
Torget vurderinger
10
Problemene som blir nevnt av mange her gjelder manuell kasse og ikke DSG.
Og det er ikke dobbelt svinghjul, det er dobbeltmasse svinghjul. Det har en svingningsdemper for å minske vibrasjoner og gi snillere girskift.
Denne var en noe dårlig konstruksjon som er byttet på mange biler. Jeg selv byttet på både 98 modell golf og 2005 modell passat.
Gjelder maaaange vag biler fra 1998 og oppover med 1.9 liters motoren og manuell kasse. Tviler ikke på at det kan gjelde andre fabrikater også.

Tilbake til trådstarter. Dersom du planlegger å beholde bilen en stund, sett den på verksted tvert.
Prøv å ordne deg annen skyss. Ikke sikker på at jeg hadde turt å kjørt med den. Skulle det ryke, vil mest sannsynlig den summen du har fått oppgitt flerdobles.
 
Sist redigert:

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Innlegg
4.246
Antall liker
1.152
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Moralen må være at man må google sin bil og sørge for at fabrikasjonsfeil som dette blir tatt før garanti/reklamasjon går ut. Bilen din burde vert fanget opp men de prøver jo altid å vri seg unne og håper fork ikke vet de har 5 års rekalamsjon, garanti eller ikke.
 

Ole_Martin

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
2.147
Antall liker
798
Bilen din er verdt 100'. La oss si 20' avskrivning i året og etter 5 år er den verdt null. Fikser du svinghjulet til 14000,- og antar det varer 5 år, så koster bilen ca 23' i året. Det er billig ift en ny bil som raser 30-50' i verdi i året.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.432
Antall liker
9.523
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Dette burde vel vært i tråden for merkelige biler?
 

Midas

Bransjeaktør
Ble medlem
07.01.2015
Innlegg
1.061
Antall liker
772
Sted
Stavangerområdet
Moralen må være at man må google sin bil og sørge for at fabrikasjonsfeil som dette blir tatt før garanti/reklamasjon går ut. Bilen din burde vert fanget opp men de prøver jo altid å vri seg unne og håper fork ikke vet de har 5 års rekalamsjon, garanti eller ikke.
Det var et tema som kom opp når jeg kjøpte bilen, men vw var steinklar på at det ikke var svinghjulproblemer på denne modellen, ergo ingen garatisak.

Men det finnes andre unntak. Ble oppringt at de ville bytte dieseldysene på bilen. Og da var den nesten 7 år. Det var garatisak som ellers hadde kostet meg 30000.
 
Topp Bunn