Frakt og sending Svindel på nett

Janix

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2010
Antall liker
108
Jeg skrev mail og boadresse før jeg skulle gå til betaling for et produkt jeg plutselig skjønte er svindel på grunn av både sinnsyk høy pris og produktets karakter. Skrev så ettertrykkelig at dette produktet skal jeg ikke ha, før jeg gikk ut fra siden. Slankemiddel/piller hvis noen lurer på det :)
Nå plutselig får jeg melding fra Posten at det er en sending på vei til meg fra Spedition Ltd c/o Bring Warehou.
Er det slik at hvis jeg ikke henter pakken så går den automatisk i retur?

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Antall liker
10.100
Sted
Østfold
Torget vurderinger
21
Jeg skrev mail og boadresse før jeg skulle gå til betaling for et produkt jeg plutselig skjønte er svindel på grunn av både sinnsyk høy pris og produktets karakter. Skrev så ettertrykkelig at dette produktet skal jeg ikke ha, før jeg gikk ut fra siden. Slankemiddel/piller hvis noen lurer på det :)
Nå plutselig får jeg melding fra fra Posten at det er en sending på vei til meg fra Spedition Ltd c/o Bring Warehou.
Jepp.

Janix

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2010
Antall liker
108
Nå plutselig får jeg melding fra fra Posten at det er en sending på vei til meg fra Spedition Ltd c/o Bring Warehou.
Jepp.
Takk, da bare prøver jeg å glemme den historien, selv om det ikke forundrer meg om de prøver å kjøre dette videre.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.402
Ehh...du var i ferd med å betale da du oppdaget at produktet var dyrt og lugubert? Ok.

Disqutabel

Æresmedlem
Ble medlem
28.09.2016
Antall liker
13.466
FYI: Slankepiller virker ikke. Det finnes ikke en eneste vitenskapelig (peer reviewed) artikkel som kan vise noen effekt. Med unntak av amfetaminholdige produkter, selvsagt, men disse har den bieffekt at du blir sinnssykt aktiv, og glemmer å spise.

Disqutabel

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.561
Torget vurderinger
0
FYI: Slankepiller virker ikke. Det finnes ikke en eneste vitenskapelig (peer reviewed) artikkel som kan vise noen effekt. Med unntak av amfetaminholdige produkter, selvsagt, men disse har den bieffekt at du blir sinnssykt aktiv, og glemmer å spise.

Disqutabel
Amfetamin er etter sigende ( har aldri prøvd selv! ) som å få en "twin turbo" installert. Flyvåpenet hadde amfetamin i førstehjelpskitet som var med helikoptrene som fulgte med selfangstflåten ut i Vestisen "in the good old days", dvs 50-60 tallet. Det ble beskrevet slik: "Må du nødlande på isen så spiser du disse, går til Nordpolen, snur og går tilbake til skuta du tok av fra! Og så sover du 14 dager sammenhengende etterpå!" Så at man blir hyperaktiv tror jeg på. Men skadevirkninger? Bruk av "kunstig stimulans" er det vel liten uenighet om at har en smule uheldige bivirkninger, men hva er egentlig forskjellen på om man spiser amfetamin sittende fast i isen eler bruker det som partydop? Mengden har nok noe å si og tidsrommet det brukes over, men sånn rent medisinsk? Det er jo ganske velkjent at morfin som folk har fått på sykehus har ført dem ut i misbruk. Faderen fikk morfin som del av kreftbehandling ( smertelindring ) og han sa at det ikke var noe artig i det hele tatt. Bivirkningene var pyton. Har forventing til effekt av slike stoffer mye å si? Vi har vel en smule medisinsk ekspertise her på sentralen som kanskje har fornuftige svar?

Når det gjelder slankepulver som virker så har detvært solgt slikt i Norge tidligere. Min mor fortalte at det var slankepulver å få kjøpt i Namsos på 50 tallet som var hypereffektivt. Men salget ble stoppet da det ble oppdaget at det inneholdt bendelormegg! Men effektivt for å få ned vekten var det vistnok.;)

G

Gjestemedlem

Gjest
Når det gjelder slankepulver som virker så har detvært solgt slikt i Norge tidligere. Min mor fortalte at det var slankepulver å få kjøpt i Namsos på 50 tallet som var hypereffektivt. Men salget ble stoppet da det ble oppdaget at det inneholdt bendelormegg! Men effektivt for å få ned vekten var det vistnok.;)
Slankepulver var solgt til i alle fall tidlig 70-tall i Norge, jeg erindrer selv i tidlig barndom å ha sett en slik boks, rød på farge og med et hvitt menneske på forsiden. Stor sak, litt som en frokostblanding. Vet ikke hva som var inni den tipper det var amfetaminer og brødsmuler.

Koffein og efedrin er vel mer aktuelle i dag. Førstnevnte tipper jeg de fleste er i stand til å spore opp og sistnevnte kan man kjøpe som urtete fra Kina. Det er dog ikke en snarvei til lavere vekt, samme hva folk tror.

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Antall liker
10.100
Sted
Østfold
Torget vurderinger
21
Slankepulver kan byttes ut med chillipulver. Chili får fart i forbrenningen og inneholder mange andre go'saker:) Kjøp pulver ferdig eller kjøp tørket chili i en innvandrerbutikk og bruk en blender for å lage eget pulver. Sterkt og godt.

G

Gjestemedlem

Gjest
Slankepulver kan byttes ut med chillipulver. Chili får fart i forbrenningen og inneholder mange andre go'saker:) Kjøp pulver ferdig eller kjøp tørket chili i en innvandrerbutikk og bruk en blender for å lage eget pulver. Sterkt og godt.
Ja putt en kilo med chillipulver på maten så er den uspiselig og du går sulten til sengs og har tapt 30 gram i kampen mot fedmen den dagen. Funker som faen.

Townes

Æresmedlem
Ble medlem
03.04.2009
Antall liker
10.643
Sted
www.skranglefantene.com
Torget vurderinger
1
Slankemiddel som, ved hyppig og korrekt bruk, virker:

Pulver, piller og dietter er etter min mening stort sett fusk og fanteri. Sunn fornuft (ie. kunsten å begrense seg) og fysisk aktivitet er alt som skal til for de som måtte ønske å gå ned i vekt.

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Antall liker
10.100
Sted
Østfold
Torget vurderinger
21
Ja putt en kilo med chillipulver på maten så er den uspiselig og du går sulten til sengs og har tapt 30 gram i kampen mot fedmen den dagen. Funker som faen.
Savner et smiletegn i posten din, alternativet er at du har et anstrengt forhold til chili;)

Sist redigert:

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
15.580
. Sunn fornuft (ie. kunsten å begrense seg) og fysisk aktivitet er alt som skal til for de som måtte ønske å gå ned i vekt.
Kan nesten droppe aktiviteten også. Alle som teller kalorier finner relativt raskt ut at det er betydelig mer å hente på inntaket enn forbruket. Bruker like mye energi på å ligge på sofaen 1 døgn som man bruker på å løpe en marathon så det skal en del mosjon til før det monner. Spesielt siden man i tillegg blir sulten av å trene. Ellers forsåvidt enig.

Et av de enkleste triksene er å droppe å bruke melk som tørstedrikk -noe som er relativt vanlig i Norge. En halvliter melk om dagen blir ca 8kg rent sukker i løpet av et år. Nå er det selvsagt annen næring, vitaminer og annet i melk også, men så lenge man spiser variert skal man jobbe ganske hardt for å få i seg for lite av noen essensielle næringgstoffer.

Townes

Æresmedlem
Ble medlem
03.04.2009
Antall liker
10.643
Sted
www.skranglefantene.com
Torget vurderinger
1
. Sunn fornuft (ie. kunsten å begrense seg) og fysisk aktivitet er alt som skal til for de som måtte ønske å gå ned i vekt.
Kan nesten droppe aktiviteten også. Alle som teller kalorier finner relativt raskt ut at det er betydelig mer å hente på inntaket enn forbruket. Bruker like mye energi på å ligge på sofaen 1 døgn som man bruker på å løpe en marathon så det skal en del mosjon til før det monner. Spesielt siden man i tillegg blir sulten av å trene. Ellers forsåvidt enig.

Et av de enkleste triksene er å droppe å bruke melk som tørstedrikk -noe som er relativt vanlig i Norge. En halvliter melk om dagen blir ca 8kg rent sukker i løpet av et år. Nå er det selvsagt annen næring, vitaminer og annet i melk også, men så lenge man spiser variert skal man jobbe ganske hardt for å få i seg for lite av noen essensielle næringgstoffer.
Nuvel...Akkurat det er etter min mening et litt "tynt" argument, for å holde lingoen relatert til tråden :) Og det stemmer neppe heller. Hadde du tatt to bilder, ett av 100 maratonløpere og ett av 100 som foretrekker å ligge på soffan et døgn så tenker eg du hadde sett visse forskjeller. Man blir sulten av å trene ja, men de som trener (mye) har som regel et mer bevisst forhold til hva de putter i kroppen enn de som ligger på soffan og ser 1 hel sesong av Westworld i ett strekk.

Fysisk aktivitet har jo dessuten en rekke gevinster utover vektreduksjon, både for kropp og sjel - og dette er vel ettertrykkelig dokumentert både i seriøse og mindre seriøse skriblerier rundt om kring.

Men egentlig er vel regnestykket så enkelt at dersom man brenner mer kalorier enn man inntar går vekten ned? Eg har ikkje særlig peiling på kosthold, dietter og ladi da, men enkelte ting sier seg jo sjøl da.

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
15.580
Det er nesten korrekt. Om man får sin energi i form av proteiner eller karbohyrater utgjør angivelig en vesentlig forskjell siden førstnevnte er mer "tungomsettelige". Ellers er det jo noe med hvor mett man faktisk blir av noe også. Ganske mye energirik mat og ikke minst drikke som gir liten metthetsfølelse.

Men det funker generelt ganske dårlig å drive med telling av kalorier inn/ut siden det er en livsstil som er nesten håpløs å gjennomføre over tid og i praksis betyr å forsake mye som er godt. Sånn sett er en mer aktiv livsstil mer effektivt om man er så heldig at det er lystbetont og ikke noe man må tvinge seg selv til å gjøre. De andre fordelene med å være aktiv er dog ganske åpenbare.

Disqutabel

Æresmedlem
Ble medlem
28.09.2016
Antall liker
13.466

Tror nok det der blir for enkelt. Å droppe melk er noe alle burde gjøre av diverse årsaker, så langt helt enig. Å ligge stille i 1 døgn vil forbruke omlag halvparten av et maratonløp, og da må du heller ikke glemme at forbrenningen i tillegg er høy i mange timer etter løpeturen. Uansett aktivitetsnivå, så vil dessuten en hver bevegelse øke på forbruket, ettersom det alltid vil være et tilleggsforbruk i forhold til å ligge stille (du gir på en måte gass, i stedet for å gå på tomgang). Styrketrening er også smart, for økt muskelmasse forbrenner mer jevnt over.
Det er andre aspekter også; kaloriinntak i utmålt mengde kcal i inntatt mat er i høyeste grad upresist av (minst) to årsaker: Kroppen tar ikke opp på langt nær de kaloriene du putter i den, dessuten tar den betydelig lettere opp kalorier fra f.eks. sukker enn fra fiberholdige materialer.

Disqutabel

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
15.384
Sted
Sølvbyen
Trening og kosthold henger sammen hvis man vil ned i vekt. Men man kan selvsagt bare spise mindre også, men da får man vel en mindre helsegevinst enn hvis man trener i tillegg. Uansett handler det om å forbrenne flere kalorier enn man inntar hvis man vil ned i fettprosent. Rask gange før frokost sies å være bra for fettforbrenning. Moderat intensitet skal være optimalt i følge ekspertene hvis forbrenning er hovedmålet.

Og man blir jo sulten av å trene fordi man forbrenner energi. Trening øker også gjerne forbrenningen generelt.

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
15.580
Det med å ligge på sofan var ment lett flåsete selvsagt. Poenget er dog at selv om man er relativt aktiv så utgjør den ekstra energibruken som regel en ganske liten del av totalen. Det er også normalt enklere å gjøre noe med inntaket enn forbruket, selv om selvsagt begge deler er å foretrekke.

Om man skal tro på Garmin så forbrukte jeg 1325 kCal på en halvrask løpetur på 21,5 kilometer i relativt flatt terreng (brukte 1 time og 55 minutter). Jeg veier 82-83 kilo. Det stemmer ganske bra overens med ymse tommelfingerregler man kan bruke for å estimere det samme. Etterforbrenning, økt basisforbrenning over tid osv kommer som nenvt over i tillegg.

i følge en kalklator på nett ville jeg forbruke 1900kCal / døgn om jeg var rullestolbruker eller sengeliggende og ~2300 om jeg hadde sittestillende arbeid uten mulighet til bevegelse.

Poenget mitt er egentlig bare at det er ganske vanlig å overvurdere hvor mye trening utgjør og undervurdere hvor mye og hva man spiser og drikker betyr. Og det er normalt lettere å redusere inntaket enn forbruket, eventuelt endre på hva man inntar uten å måtte gå sulten. Det er også ganske slitsomt å øke aktivitetsnivå og samtidig redusere matinntaket. Men å leve asketisk er vanskelig over tid, det er jo en grunn til at mesteparten av trådene på Grete Roedes nettforum er en eller annen variant av "på'n igjen", "nytt forsøk" og lignende.

Sist redigert:
6

65finger

Gjest
For det første hadde du ikke maktet å løpe 20 kilometer på den tiden du beskriver hadde vekten vært 95 kg. så hva du bruker av energi er ikke relevant for folk flest. ettervirkningene av den løpeturen er også en faktor. er du aktiv øker forbrenningen og da er kunsten å begrense inntaket

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.561
Torget vurderinger
0
Slanking sitter vel minst 75% i hodet!

Har en nabo som får kick med ujevne mellomrom. Da skal det trenes og trimmes, men etter en trimtur kan man jo, MÅ nesten, ta en kakebit! Og hun forstår fortsatt ikke hvorfor hun ser ut som Trine Skei Grande!

Det som virker best er et godt variert kosthold, begrens kaloriinntaket, kutt ut snop og "tomme kalorier" og mosjoner sånn passelig. Da vil man gå ned. Det er egentlig ikke vanskelig i det hele tatt! MEN problemet ligger i at kroppen tror at man sulter ihjel og sender signaler til hodet om at "her må det spises" og dette tror den i lang tid etter at man har gått ned i vekt. Det gjør at det er jævlig vanskelig å holde på den lavere vekten som man her nådd etter beinhard askese og forsakelser! Det sies at det tar minst 3 år før kroppen har vent seg til at den nye vekten er "normalsituasjonen".

Så det som knekker de fleste og er årsaken til "jojoslankingen" er at man ikke klarer å holde slankekuren gående også etter at man har nådd vektmålet. Disiplinen som gjorde at man klarte å gå ned er det ikke like lett å holde fast ved når man har nådd målet! Men som sagt 3 år må man sette av til å holde vekta stbil før dette blir kroppens normalnivå.

For øvrig er det så enkelt at hvis man tar inn færre kalorier enn det man forbruker så vil man gå ned i vekt!

Janix

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2010
Antall liker
108
Ehh...du var i ferd med å betale da du oppdaget at produktet var dyrt og lugubert? Ok.
Hadde vel egentlig ikke tenkt å kjøpe produktet i utgangspunktet, men var nysgjerrig.
Slanket meg en gang for en del år siden. En brødskive og et glass melk til frokost, og en lettere middag hver dag etter til tider en fysisk hard jobb. Ferskpresset appelsinjuice om kvelden. Var aldri sulten til måltidene, men alltid i mellom dem. Ga meg etter et halv års tid da jeg var nede i 52 kg.

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
15.580
52kg?? Som i 52 kg lett eller -52 fra en voksen startvekt?

Janix

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2010
Antall liker
108
52 kg lett på badevekta. Når jeg blåste ut pusten og trakk inn magen og stakk fingre inn i rygg og mage føltes det nesten som om fingrene møttes. :)

Edit: Sa først trakk inn pusten. Mest opptatt av fotballen nå.

Sist redigert:

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Antall liker
4.163
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17
52 kg lett på badevekta. Når jeg blåste ut pusten og trakk inn magen og stakk fingre inn i rygg og mage føltes det nesten som om fingrene møttes. :)

Edit: Sa først trakk inn pusten. Mest opptatt av fotballen nå.
Jeg er 182 cm høy og veier 82 kg. Føler meg litt "hverdagsfeit" men er per se ikke direkte overvektig. Jeg er med mine 182 cm midt på snitthøyden for nordmenn.
Hvor høy/lav er man som mann og veier 52 kg? Min idealvekt er roughly 76 kg om jeg skulle tippe villt.

Janix

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2010
Antall liker
108
Vet lite om idealet, men i mitt pass er det oppført 179 cm.

ePi

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
1.490
Det er jo ganske velkjent at morfin som folk har fått på sykehus har ført dem ut i misbruk. Faderen fikk morfin som del av kreftbehandling ( smertelindring ) og han sa at det ikke var noe artig i det hele tatt. Bivirkningene var pyton. Har forventing til effekt av slike stoffer mye å si? Vi har vel en smule medisinsk ekspertise her på sentralen som kanskje har fornuftige svar?
Medisinsk ekspertise skal jeg ikke påberope meg, men det finnes heldigvis reliable databaser. Opioidavhengighet spesifikt:

BMJ Best Practice skrev:
Key risk factors include history of mental illness, history of other substance abuse, male gender, young age, and long-term use of opioids.
PubMed skrev:
Risk factors for opioid misuse or addiction include past or current substance abuse, untreated psychiatric disorders, younger age, and social or family environments that encourage misuse. Opioid mortality prevalence is higher in people who are middle aged and have substance abuse and psychiatric comorbidities.
Rat Park og Johann Hari er populærvitenskapelige, men interessante innfallsvinkler til emnet. Som med alt annet er det nok ganske store individuelle variasjoner. Enkelte er vel også mer disponert for avhengighet generelt enn andre?

Topp Bunn