Høyttalere Svindel gjennom ‘’Ebay’’

reand

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.12.2013
Innlegg
291
Antall liker
226
Torget vurderinger
2
Hei. Har en handel gående der selger hadde ett par høyttalere liggende på Ebay. Kontaktet selger, og fikk beskjed om at handel var dekket gjennom : the eBay Purchase Protection program. Høytalerne er nå fjernet fra Ebay.

Fikk deretter email fra påståeligvis Ebay med info om selger navn og betalingsinfo. Det var også en link til ‘’ Ebay chat’’ hvor jeg begynte å stille noen kritiske spørsmål.Chaten svarer at jeg kan stole på selger, men det refereres ikke til selgers navn eller selskap. Jeg kunne heller ikke itemene i min shopping cart på ebay sine offisielle sider, ei heller tar selger Paypal. Ei heller finner jeg at Ebay har noen offisielle chat funksjon. Virker som jeg chatter med dem som vil svindle meg, men mulig jeg er paranoid...
Høres ikke dette litt suspekt ut?
 

reand

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.12.2013
Innlegg
291
Antall liker
226
Torget vurderinger
2
Jeg har ikke betalt. Mailen om ebay protection program kom fra denne mailadressen: eBay@ebay.items-invoice.com

Noen som kjenner igjen denne, eller har benyttet ebay protection program?
 
M

MarkusH

Gjest
Jeg hadde ikke kjøpt hvis jeg ikke kunne brukt Paypal, har vært borti litt det samme, men brukte da Paypal og fikk pengene tilbake. Det var kun en CD og handlet bare om 50-60 kroner da, men som prinsipp funket det bra. 😉
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.082
Antall liker
10.486
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Det der er svindel. Styr unna.
Sendes ikke fra offisiell ebay.com domene engang. Klassisk for å forsøke å lure folk.
 
Sist redigert:

reand

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.12.2013
Innlegg
291
Antall liker
226
Torget vurderinger
2
eBay Buyer Protection Logo
eBay Buyer Protection

Covers your purchase price plus original shipping.

Dear Rene Andersen (reand28@hotmail.com),
Book Your Trip Now !

Sat, 13 Mar 2021 19:23:51 +0000
eBay Transaction #231488874 approved!

 

reand

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.12.2013
Innlegg
291
Antall liker
226
Torget vurderinger
2
Forseggjort er det ihvertfall😅. Og flott høyttalere de benytter😎
 

jorwed_

Audio Arkeologen
Ble medlem
04.09.2012
Innlegg
10.842
Antall liker
17.346
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
97
Avslutt handelen. 100% at det er scam. Høyttalerene var sikkert billige også?
Eller bruk masse tid for å oppholde dem, men ikke gi dem hverken info eller penger. Meld fra til eBay.
 

reand

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.12.2013
Innlegg
291
Antall liker
226
Torget vurderinger
2
Avslutt handelen. 100% at det er scam. Høyttalerene var sikkert billige også?
Eller bruk masse tid for å oppholde dem, men ikke gi dem hverken info eller penger. Meld fra til eBay.
Jepp. Godt under snittpris, men samtidig nok til å få en som meg til å nesten bite på😅.
Jeg har meldt fra til Ebay, og chattet vel og lenge med ‘’ Ebay-damen’’ Sandra😎
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
7.903
Antall liker
19.799
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Jepp. Godt under snittpris, men samtidig nok til å få en som meg til å nesten bite på😅.
Jeg har meldt fra til Ebay, og chattet vel og lenge med ‘’ Ebay-damen’’ Sandra😎
Enig med alle andre her.... Det er 100% SCAM.
Også veldig viktigt at pointere, at den slags SKAL meldes til Ebay, så andre unngår at gå i fellen.
Havde et "kjøp" for nyligt, hvor selger av uransagelig årsaker ikke kunne "få till" at sende mig en PayPal-faktura med inkludert shipping,
men ba´ meg finne han på Facebook, da kunne han gi´ meg bankkonto nummer, og ville så sende straks efter, at jeg havde betalt.
Meldte han til Ebay øyeblikkeliggt :)
 

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Innlegg
2.592
Antall liker
762
Torget vurderinger
8
Dette er nok svindel ja, og stol heller ikke uten videre på Ebay. Jeg hadde en sak der jeg la inn bud på en BAT preamp som jeg vant til en god pris. Men da selger ikke ville bruke PayPal og ville at jeg skulle betale gjennom Wester Union, begynte alarmen å lyse. Kontaktet Ebay og fikk beskjed om at jeg måtte gjennomføre kjøpet. Sjekket da opp adressen i Spania til selger, og kom da til et veikryss i en by der nede. Kontaktet Ebay igjen, og etter mye om og men fikk jeg telfonnr. til selger og ringte. Kom da til en hyggelig kar i USA som ikke hadde noen preamp for salg, og var selv forundret over ting som lå for salg under hans nick. Fikk han til å kontakte Ebay, og jeg startet sak, og etter en uke fikk jeg beskjed om at jeg kunne glemme denne transaksjonen...
 

reand

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.12.2013
Innlegg
291
Antall liker
226
Torget vurderinger
2
Jævlig kjedelig med slike saker. Det er åpenbart marked for slike innenfor Ebay. Jeg har ihvertfall meldt i fra til Ebay, men disse folkene oppretter nok bare andre profiler. Min anbefaling til dere, er ihvertfall å styre unna objekter i Ebay hvor det står at bud vil ikke bli vurdert, men at dere skal henvende dere til en emailadresse ( med endel gode unskyldninger).
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
7.903
Antall liker
19.799
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Nu må dere huske på, at det er en liten promilledel af slike saker........ Samme på Finn.no
Langt den overveiende størstedelen af handler foregår helt problemfritt, så langt, at du bruker din sunne fornuft.
Og igjen.... om et tilbud virker for godt til, at være sant, da er det det nok også :)
 
L

Lassencad

Gjest
Jeg har gjort mere end 100 handler på Ebay. Uden de store problemer.
Bemærkede dog hurtig at når jeg tabte en budrunde kunne der gå få sekunder efter og en mail tikkede ind fra Ebay (Sådan så det ud) Om at personen der havde vundet ikke kunne betale så nu havde jeg muligheden.
Pengene skulle overføres via Western Union . :)
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.794
Antall liker
11.191
Sted
Ytterst i havgapet...
Svindlere er nå en ting, men stadig flere, særlig amerikanere, forsøker å unngå PP ved salg, da de gjerne må betale et gebyr til PP... sånn styggedom som gebyrer og avgifter skal man selvsagt ha seg frabedt i Junaiten......
 

Svullo

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2017
Innlegg
3.461
Antall liker
2.417
Sted
vest
Er vell gebyr på Vips åsså, over en vis grense. Har sålt ting der kjøper har betalt i flere åmganger forr å ungå gebyret. Trur det er ved belløp åver 5k. Så det er ike bare americanere såm syntes slik er stygedom
 

K2

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2007
Innlegg
1.228
Antall liker
1.973
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
10
Har handlet masse på eBay , men styrer unna alle som ikke bruker paypal eller kan vise til god Feedback.
Enig! Heldigvis brukte jeg paypal nylig og fikk pengene retur(ikke alt da kursen hadde endret seg). Men god Feedback er ingen garanti da identitet kan være stjålet! En bekjent opplever dette nylig, banken stoppet heldigvis den betaling da deres system luktet lunten...
 

Motorhome

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.06.2018
Innlegg
1.611
Antall liker
1.472
Sted
Sunndalsøra
Har handlet mye JBL på Ebay tidligere . Har ikke hatt noe problem m. noen selger når det gjelder betaling m. PayPal. En annen ting er prisene på produktene, som har blitt skyhøye nå i det siste. Ser at enkelte ting har doblet seg. Man må være bevist på hva varen er verdt på markedet. Det er nok av spekulanter hær også.
Har eller handlet 2 biler på nett. Men har heldigvis ikke hatt bruk for noe garanti på disse. I følge Scotty Kilmer, så er bruktbilene for dyre i USA. Amerikanerne er ikke så rause som oss :)
Ellers så bruker jeg nå Jetcarrier nå på allt jeg bestiller fra USA. Det kan være halve prisen, da utenom Amazon. Da er det viktig at selger får med seg totalen (m. frakt) i dollar. Har hatt problemer med det enkelte ganger. For Jetcarrier beregner tollsatsene før de kommer til Norge.
 
Sist redigert:

Svullo

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2017
Innlegg
3.461
Antall liker
2.417
Sted
vest
Har heller aldrig hat problem med ebay. Har stort set brukt Paypal og noen få ganger bankoverføring med IBAN. Har har nesten 280 kjøp på ebay med stort å småt
 
Sist redigert:

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
7.903
Antall liker
19.799
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Samme her (y) .
180 kjøp til dato. 3 "uheld", men ikke verre end at PayPal har afgjort saken til min fordel alle 3 gange.
Så som nevnt, bruker min sunde fornuft og bekymrer meg lite derefter :)
 

ynot

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2006
Innlegg
2.386
Antall liker
1.473
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Jeg har ikke betalt. Mailen om ebay protection program kom fra denne mailadressen: eBay@ebay.items-invoice.com

Noen som kjenner igjen denne, eller har benyttet ebay protection program?
Talos (Cisco sin skybaserte sikkerhetsgruppe, litt flåsete sagt) sier veldig lite om domenet
Talos sier at den/de som har registrert domenet holder til i Panama.
Så er det verd å merke seg at domenet nettopp er registrert.

Creation Date: 2021-02-12T21:41:37.00Z
Registrar Registration Expiration Date: 2022-02-12T21:41:37.00Z
Registrar: NAMECHEAP INC
Registrar IANA ID: 1068
Registrar Abuse Contact Email: abuse@namecheap.com
Registrar Abuse Contact Phone: +1.6613102107
Reseller: NAMECHEAP INC

Registrant Name: WhoisGuard Protected
Registrant Organization: WhoisGuard, Inc.
Registrant Street: P.O. Box 0823-03411
Registrant City: Panama
Registrant State/Province: Panama



IP ADDRESS
HOSTNAME
FWD/REV DNS MATCH
LAST DAY VOL.
LAST MONTH VOL.
BLOCK LISTS
EMAIL REP.
198.54.125.162server261-2.web-hosting.comYes0.03.0NoNeutral

Sjekker man eieren av nettverket så får man en liste av mer eller mindre dårlige domener:
Namecheap

Som det har blitt sagt, dette er svindel. Jeg ville ikke stolt på den selgeren
 

Dolbytor

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.03.2012
Innlegg
7.048
Antall liker
21.967
Sted
Setesdal
Torget vurderinger
8
Jeg fikk også tilbud om å kjøpe en McIntosh C2200 direkte fra selger via bankoverføring. Selger hadde 0 feedbacks, så jeg valgte å trekke meg. Jeg kjøpte en annen som ble en del dyrere, men magefølelsen var dårlig på den andre.
 

budda

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
440
Antall liker
173
Sted
Mandal
Torget vurderinger
8
Svindlere er nå en ting, men stadig flere, særlig amerikanere, forsøker å unngå PP ved salg, da de gjerne må betale et gebyr til PP... sånn styggedom som gebyrer og avgifter skal man selvsagt ha seg frabedt i Junaiten......
Nå er vel PP gebyrene ganske så høye !
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.412
Antall liker
7.904
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
PayPal tar seg greit betalt, men spesielt for kjøpere er det vel verdt prisen. Jeg betalte rundt 15.000 for en pickup på Audiogon for et par år siden, som viste seg å være en scam. Klaget til PayPal og hadde hele beløpet, inkl. frakt, tilbake på konto en uke senere.
 

geirendre

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
597
Antall liker
696
Sted
Bodø
Ebay har chat funksjon, men den er godt gjemt og du kommer bare til den etter å ha svart nei på alle mulige "Was this helpful.." spørsmål.
Har selv ganske nylig vært i chat med en levende Ebay support person om refundering av noe ifm et salg der.
Fikk etterpå en mail fra de med transcript av kommunikasjonen.
Så joda, Ebay customer service chat finnes.

Så lenge man holder seg til det Ebay selv har på sidene side og ikke klikker på linker i selgers beskrivelse av produktet etc. og som ellers i alt på nett sjekker at domenet man er på faktisk er det man tror det er.
 

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Innlegg
2.592
Antall liker
762
Torget vurderinger
8
Jeg ringte Ebay kundeservice, ikke noe problem det....
 

reand

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.12.2013
Innlegg
291
Antall liker
226
Torget vurderinger
2
Her er de igang igjen. Jeg melder fra om forsøk på svindel til Ebay, men igjen får disse folka legge inn annlnser og fortsette å svindle folk. Noen som har en direkte mail eller tlf nr til Ebay? Slik at man slipper å klikke seg i hjel... Disse helsikes internet aktørene lager supporten slik at vanlig dødelige ikke gidder å melde fra om ting.
 

Vedlegg

Motorhome

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.06.2018
Innlegg
1.611
Antall liker
1.472
Sted
Sunndalsøra
Selv om prisene har blitt høyere på ebay, så har jeg følt meg trygg. Det har vært kjelltringer innen hifi bransjen hær også. Jeg ble svindlet av en forhandler i Oslo sammen med flere andre en tid tilbake. Han bare forsvant under jorda, og får håpe mann slipper å se og høre noe fra han. Fikk ikke drive noen virksomhet lengre, for metodene han brukte var helt utrolig.
 

jorwed_

Audio Arkeologen
Ble medlem
04.09.2012
Innlegg
10.842
Antall liker
17.346
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
97
Her er de igang igjen. Jeg melder fra om forsøk på svindel til Ebay, men igjen får disse folka legge inn annlnser og fortsette å svindle folk. Noen som har en direkte mail eller tlf nr til Ebay? Slik at man slipper å klikke seg i hjel... Disse helsikes internet aktørene lager supporten slik at vanlig dødelige ikke gidder å melde fra om ting.
Det finnes en "Report item" knapp i hver annonsen (i alle fall via pc/mac)
 

reand

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.12.2013
Innlegg
291
Antall liker
226
Torget vurderinger
2
Det finnes en "Report item" knapp i hver annonsen (i alle fall via pc/mac)
jepp. Nå har jeg rapport alle items fra denne sjappen. Samt skrevet mail til ebay. Sist helg var dem stasjonert i USA, nå har butikken flyttet til ‘’germany’’
 

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.472
Antall liker
3.616
Torget vurderinger
96
Jeg har 188 kjøp og 14 salg via ebay. Ett kjøp hvor varen aldri kom og selger var helt tyst. Antagelig sykdom eller død siden han hadde plettfri feedback, og det var snakk om småpenger. Fikk tilbake pengene. Aldri hatt problem utenom det. De fleste kjøpene har vært ting opp til 500 kr, men har også kjøpt hifi komponenter ved 5 anledninger, den dyreste kostet rundt 20k.
 

X-Cell

Lorden av Nord!
Moderator
Ble medlem
23.10.2006
Innlegg
10.202
Antall liker
8.965
Sted
Narvik
Torget vurderinger
11
¨så fort noen krever betaling via Western Union er det bare å skygge banen.. populært blandt svindlere da de ikke gir penger tilbake :)

En av grunnene til at Escobar inc bruker dem når du prøver å bestille en av deres utrulige telefoner.. :D
 

KjellR

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.07.2008
Innlegg
3.336
Antall liker
3.247
Sted
Moss (eller enda bedre - Rygge!)
Har anskaffet en del ("vintage" / klassisk) fotoutstyr / ur etc. via 'Bay', der noen av objektene har kostet en hel del penger. Så langt aldri no' tull. Problemet kan være beskrivelsen av objektene, som kan være litt "ullent" i forhold til virkeligheten. Men der kan man studere bilder. Dårlige bilder = intet kjøp...

Men masse fake / krams - så vær oppmerksom / forsiktig.

Kun Paypal!!
 

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
23.692
Antall liker
37.925
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
Har handlet på Bayen i mange år og ingen negative opplevelser så langt :) Farlig å si når jeg har 7 sendinger på vei as we speak

mvh
 

W.Sand

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
2.977
Antall liker
4.257
Sted
moelv
Torget vurderinger
2
Et eksempel hvor en herremann har handlet i god tro på ebay:
Noen som observerer det samme som meg?
Ifølge filteret og woofer kan denne stamme fra en eldre Pioneer CS-711.
"Etiketten" med JBL-L400 merket ser jo ny ut, på bildet av JBL 4312SE har ikke woofer bølgeoppheng.
Wooferen kan sikkert fungere bra i sin rette rolle, men dette er jo litt leit for vedkommende da.
 

WayAhead

Æresmedlem
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
14.625
Antall liker
3.439
Sted
Sky No Limit....
Torget vurderinger
0
Det hender at uerfarne selgere gjør feil både med produktbeskrivelse og betalingsmåte.

Opplevde et slikt tilfelle, rett "vare" men fyren hadde valgt feil betalingsmetode og det medførte at det hele dro ut over svært lang tid. Komplisert. Fyren maste på pengene men jeg måtte motta varene først og så bekrefte osv osv men enda så tok det sin tid,

Det er rimelig komplisert å sette opp et salg/auksjon på eBay så feil kan skje. Se etter selgere med høy rating. Da går det alltid bra. Ebay er ellers veldig behjelpelige med å bistå til å løse problemer.
 
Topp Bunn