Diverse Svindel forsøk!

BirgerG

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.10.2012
Innlegg
650
Antall liker
1.005
Torget vurderinger
1
Jeg har ei annonse på Finn (Tandberg) I anledning denne, fikk jeg forespørsel om kjøp av en engelsk? talende kjøper.
Han ville kjøpe og betale med paypal, hvilket jo synes betryggende.
Jeg mottok mail fra Paypal (trodde jeg) at kjøpesummen + kr. 2000 for frakt (kjøpers adresse i Texas)
Jeg måtte overføre fraktbeløpet til Western Union og sende Paypal kopi av kvitteringen for overføringen og da ville totalbeløpet, som var på hold hos Paypal, bli overført i sin helhet.
Kommunikasjon med kjøper var upåklagelig.

Jeg stusset nok likevel litt over at beløpet ikke kunne overføres direkte i og med at Paypal har svært bra garanti både for kjøper og selger ved misslighold.
Jeg ringte derfor Paypal Norge og forespunte.


Dette var for dem kjent svindel fremgangsmåte, Jeg fikk opplyst at de ikke hadde noe med Western Union å gjøre, dette er en konkurrent! Jeg ble bedt om å sjekke egenskaper for avsender av mailen fra Paypal (service@paypal.com)
Da jeg gjorde dette (høyreklikk og se på egenskaper for avsenders navn i mailen) så jeg at det ganske visst ikke kom fra Paypal, men fra ....@mail2pay.com

Jeg kontaktet derpå Finn og kundebehandler der opplyste at dette var en godt kjent svindel fremgangsmåte og at Paypal da ble brukt.

Jeg mente da at Finn burde fronte dette klart på sin side, slik at alle brukere er ekstra forsiktig. Kundebehandler virket heller "lunken" De hadde vistnok info om dette i sin hjelp funksjon (hvem leser der før man har problemer?)
Jo han skulle ta det videre (mon tro det!)

Ok. Som nettopp pensjonert politimann stoler jeg på at det hadde liten hensikt å ta saken dit (forsøk er ikke straffbart) Resursj situasjonen etter 8 rødgrønne år er på topp (eller var det bunn?)

Men en telefon til Forbrukerombudet ble det, så om man er heldig kanskje de kan påvirke Finn til å fronte at nettsvindel er et
stort og økend problem. Ellers kan de jo bruke media av og til

OG HUSK: ER EN SAK FOR GOD TIL Å VÆRE SANN! DA ER DEN DET!!!
 

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
40.412
Antall liker
83.944
Sted
Knapstad
Torget vurderinger
97
Takker for advarsel. Du får heller handle med skikklige folk her inne :cool:
 

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Innlegg
4.268
Antall liker
1.172
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Så svindelforsøk er ikke straffbart..... når går det fra å være forsøk til en straffbar handling - når svindler har pengene på konto - da er jo løpet kjørt da man ikke har resurser ?? Man har da gjor en hel del handlinger som gjengjennes som svindel før dette ??
 

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.499
Torget vurderinger
0

Ok. Som nettopp pensjonert politimann stoler jeg på at det hadde liten hensikt å ta saken dit (forsøk er ikke straffbart) Resursj situasjonen etter 8 rødgrønne år er på topp (eller var det bunn?)
Forsøk på svindel er straffbart. Om du hadde hatt rett i at det ikke er det hadde henvisningen til ressurssituasjonen gitt lite mening. Uansett stiller jeg meg tvilende til at etterforskningskapasiteten har gått i gulvet de siste 8 årene, men om den så har så kommer den vel som en rakett igjen de neste fire.
 

BirgerG

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.10.2012
Innlegg
650
Antall liker
1.005
Torget vurderinger
1
Vel, Straffelovens § 270 .2 ledd sier riktignok fare for tap, men med de resursjene politiet har, er nok oppfølging av forsøk usansynlig, men i teori er det nok straffbart, så hva jeg skrev i start innlegget er nok ikke teknisk riktig.
 

BirgerG

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.10.2012
Innlegg
650
Antall liker
1.005
Torget vurderinger
1
Ja, håper absolutt at de kommende fire år vil rette situasjonen med bemanning i politiet og derved mulighet for etterforsking og oppklaring av også mindre lovbrudd.
Forøvrig var jeg på etterforsking i en del år selv og 10 år etter var bemanningen der redusert til det halve.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Hvis ordene 'Western Union' nevnes i en epost er det 100% sikkert at det er snakk om svindel. Ingen ting å lure på en gang.
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.514
Antall liker
6.911
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Det domenet (mail2pay har vært involvert i mye nettsvindel, ser det ut som.

Muligens at det skulle vært forsøkt å få stengt ned hele domenet...

Johan-Kr
 
T

Tittentei

Gjest
Takk for advarsel.

Har sagt det før og sier det igjen: Det trengs en grasrotbevegelse for å få finn til å innføre karaktersystem for å unngå svindel. Grunnen til at de ikke gjør det, er høyst sannsynlig fordi de ønsker at flest mulig skal bruke betalingsgarantien deres, men den er bare et fordyrende mellomledd og høyst unødvendig om de innførte et karaktersystem.
 

Rocker

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.09.2006
Innlegg
616
Antall liker
96
Sted
Sortland
Torget vurderinger
2
At folk ikke skjønner sånt med en gang, er for meg en STOR gåte.....
Det er minst 5 år siden jeg hørte om Western Union, da en kompis skulle selge en båt på finn.no, og fikk samme beskjed som trådstarter.
Han ringte da meg og spurte om dette var vanlig, da han var "fersk" som nettbruker.
Da dette var nytt for meg også, la han frem saken, og 5 sekund fintenking senere....
Alle lamper lyste rødt med en gang, og min venn avslo handelen prompte.
Folk må tenke seg litt om, som trådstarter skriver til slutt :)
 

Novus

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2011
Innlegg
723
Antall liker
187
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Fått flere slike såkalte "Western Union" pga. annonsen med Primare-settet mitt på finn.no

Var også en som skulle kjøpe en (tro det eller ei) SYKKEL, som jeg ikke har, og i hvert fall ikke til salgs, og det med Primare-sett-annonsen som tittel. Dette skulle han forskuddsbetale via PayPal, og hans berømte "delivery agent" skulle komme å hente den når jeg hadde fått pengene. Huff, blir flau ovenfor de som står bak nigeriasvindel-forsøkene.

Å bli svindlet kan skje dessverre, men denne skal man være dum for å gå på.
 
Sist redigert:

Final

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2013
Innlegg
3.141
Antall liker
5.143
Sted
Bærum
Torget vurderinger
4
Pass opp - sannsynlig svindler på HFS torget - brukeren Mampirngopi selger Auralic Vega ++. Lukter utenlandsk svindler lang vei. PM sendt Høvdingen.


Final
 

jorwed_

Audio Arkeologen
Ble medlem
04.09.2012
Innlegg
10.869
Antall liker
17.452
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
97
Hei Final. Har du vært i kontakt med selger? Hvorfor lukter det svindel? :)

jorwed
 

Zeitgeist

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.01.2013
Innlegg
1.509
Antall liker
1.572
Sted
Melhus
Torget vurderinger
11
Et kjapt søk viser at selger er sekretær på den indonesiske ambassade i Oslo. Selv om han skriver dårlig norsk så trenger det ikke å være svindel!
 

trosse1

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2012
Innlegg
2.646
Antall liker
2.343
Torget vurderinger
75
Fått slike henvendelser selv, bar plunder med forsendelse til utlandet- det beste er å gi f -uansett svindel eller ei.
 

Final

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2013
Innlegg
3.141
Antall liker
5.143
Sted
Bærum
Torget vurderinger
4
Syntes språket bar preg av oversettelse maskinelt - e-postadressen er utenlandsk - bildene fremstår lånt.

Er selger i Norge og man kan ta direkte kontakt er det jo greit. Da har jeg blåst falsk alarm.
 

Petterone

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.02.2010
Innlegg
1.394
Antall liker
725
Sted
Rogaland
Torget vurderinger
4
Er selger i Norge og man kan ta direkte kontakt er det jo greit. Da har jeg blåst falsk alarm

står jo telefon nr i annonsen som du kan google ! og sjekke

Litt trist da hvis salg og rykte blir ødelagt på synsing om norsk skriving hvis det viser seg feil



 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
BirgerG: Het han Daniel Morrison, selgeren?
 

BirgerG

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.10.2012
Innlegg
650
Antall liker
1.005
Torget vurderinger
1
Beklager, men det husker jeg ikke i dag.
 
Topp Bunn