BirgerG
Overivrig entusiast
Jeg har ei annonse på Finn (Tandberg) I anledning denne, fikk jeg forespørsel om kjøp av en engelsk? talende kjøper.
Han ville kjøpe og betale med paypal, hvilket jo synes betryggende.
Jeg mottok mail fra Paypal (trodde jeg) at kjøpesummen + kr. 2000 for frakt (kjøpers adresse i Texas)
Jeg måtte overføre fraktbeløpet til Western Union og sende Paypal kopi av kvitteringen for overføringen og da ville totalbeløpet, som var på hold hos Paypal, bli overført i sin helhet.
Kommunikasjon med kjøper var upåklagelig.
Jeg stusset nok likevel litt over at beløpet ikke kunne overføres direkte i og med at Paypal har svært bra garanti både for kjøper og selger ved misslighold.
Jeg ringte derfor Paypal Norge og forespunte.
Dette var for dem kjent svindel fremgangsmåte, Jeg fikk opplyst at de ikke hadde noe med Western Union å gjøre, dette er en konkurrent! Jeg ble bedt om å sjekke egenskaper for avsender av mailen fra Paypal (service@paypal.com)
Da jeg gjorde dette (høyreklikk og se på egenskaper for avsenders navn i mailen) så jeg at det ganske visst ikke kom fra Paypal, men fra ....@mail2pay.com
Jeg kontaktet derpå Finn og kundebehandler der opplyste at dette var en godt kjent svindel fremgangsmåte og at Paypal da ble brukt.
Jeg mente da at Finn burde fronte dette klart på sin side, slik at alle brukere er ekstra forsiktig. Kundebehandler virket heller "lunken" De hadde vistnok info om dette i sin hjelp funksjon (hvem leser der før man har problemer?)
Jo han skulle ta det videre (mon tro det!)
Ok. Som nettopp pensjonert politimann stoler jeg på at det hadde liten hensikt å ta saken dit (forsøk er ikke straffbart) Resursj situasjonen etter 8 rødgrønne år er på topp (eller var det bunn?)
Men en telefon til Forbrukerombudet ble det, så om man er heldig kanskje de kan påvirke Finn til å fronte at nettsvindel er et stort og økend problem. Ellers kan de jo bruke media av og til
OG HUSK: ER EN SAK FOR GOD TIL Å VÆRE SANN! DA ER DEN DET!!!
Han ville kjøpe og betale med paypal, hvilket jo synes betryggende.
Jeg mottok mail fra Paypal (trodde jeg) at kjøpesummen + kr. 2000 for frakt (kjøpers adresse i Texas)
Jeg måtte overføre fraktbeløpet til Western Union og sende Paypal kopi av kvitteringen for overføringen og da ville totalbeløpet, som var på hold hos Paypal, bli overført i sin helhet.
Kommunikasjon med kjøper var upåklagelig.
Jeg stusset nok likevel litt over at beløpet ikke kunne overføres direkte i og med at Paypal har svært bra garanti både for kjøper og selger ved misslighold.
Jeg ringte derfor Paypal Norge og forespunte.
Dette var for dem kjent svindel fremgangsmåte, Jeg fikk opplyst at de ikke hadde noe med Western Union å gjøre, dette er en konkurrent! Jeg ble bedt om å sjekke egenskaper for avsender av mailen fra Paypal (service@paypal.com)
Da jeg gjorde dette (høyreklikk og se på egenskaper for avsenders navn i mailen) så jeg at det ganske visst ikke kom fra Paypal, men fra ....@mail2pay.com
Jeg kontaktet derpå Finn og kundebehandler der opplyste at dette var en godt kjent svindel fremgangsmåte og at Paypal da ble brukt.
Jeg mente da at Finn burde fronte dette klart på sin side, slik at alle brukere er ekstra forsiktig. Kundebehandler virket heller "lunken" De hadde vistnok info om dette i sin hjelp funksjon (hvem leser der før man har problemer?)
Jo han skulle ta det videre (mon tro det!)
Ok. Som nettopp pensjonert politimann stoler jeg på at det hadde liten hensikt å ta saken dit (forsøk er ikke straffbart) Resursj situasjonen etter 8 rødgrønne år er på topp (eller var det bunn?)
Men en telefon til Forbrukerombudet ble det, så om man er heldig kanskje de kan påvirke Finn til å fronte at nettsvindel er et stort og økend problem. Ellers kan de jo bruke media av og til
OG HUSK: ER EN SAK FOR GOD TIL Å VÆRE SANN! DA ER DEN DET!!!