Matte, gåter og vitenskap Svart boks?

Stein 99

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.11.2009
Innlegg
1.621
Antall liker
931
Jeg lurer på om det ikke i dag er teknikk for fjern back up av flyenes sorte bokser med ferdskriver og taleregistrator, via satelitt?
Kanskje er det ikke teknologi for det men hvis det er mulig hvorfor benyttes det ikke?
Kan det ha noe med arbeidsmiljø å gjøre? Overvåkning av en arbeidsplass? Jeg husker det var noe om dette for noen år siden.Flypersonale snakker selvfølgelig om mange ting som ikke har med flyturen å gjøre, privat karakter m.m.
Noen som vet noe om dette? Jeg er nysgjerrig.
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Teknikken er der, den. Tipper at frykten for misbruk av data på avveie kan være forklaringen på at man holder igjen. Besetningen har vel sine grunner - som du er inne på - men kan hende er flyselskapene lite begeistret for at konkurrenter og andre kan komme til å få tilgang til data som nærmest kan karakteriseres som industrispionasje. "Hør her, eller se her - slik flyr flyselskap x - ikke rart at de kan fly billig."
 

Stein 99

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.11.2009
Innlegg
1.621
Antall liker
931
Ja,det var det jeg trodde at teknologien var tilstede, men da er altså grunner til at den ikke tas i bruk som veier tyngst, og jeg kan se noen problemer i dette, back up, spionasje,kopiering, ja sikkert mange muligheter. Men det ville jo også ha en nytte effekt selv om mange liv er gått tapt allerede.
 

Rocke-Rolf

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.02.2011
Innlegg
488
Antall liker
36
Torget vurderinger
19
Hei,
jeg tror dette, som så mye annet, handler om penger. Som det har kommet frem i etterforskningen av det forsvunne Malaysian airlines flyet, hadde flyet kontakt med en sattelittsporing en gang i timen (eller to?), og ikke oftere fordi tjenesten kostet så mye.

Klisjeen om at det er tryggere å fly enn å kjøre til flyplassen er jo sann, slik at de fleste flyturer forløper uten behov for den svarte boksen. I de fleste tilfeller vil et havarert fly være lett å finne igjen. Forsvunne passasjerfly hører til sjeldenhetene og kostnadene for en slik tjeneste vil ikke kunne forsvares.

Personvern er i en stor del av verden en luksus de rike kan kjøpe seg, ikke en normal menneskerett. At vi i Norge har en sterk arbeidsmiljølov og forventninger om vern mot å bli overvåket av arbeidsgiver har jo heller ikke her forhindret gps-sporing av lastebil(og dermed deres sjåfører), og Kjos sin outsourcing av kabinansatte til lavtlønnede Asiatere. Hadde flyoperatørene ønsket det ville de nok lett ha installert kontinuerlig overføring, og dermed muligheten for overvåkning, av cockpit.
 
N

nb

Gjest
Otto Jespersen lurte en gang på hvorfor de ikke bygger hele flyet av det samme som de lager den svarte boksen av, sistnevnte ser jo ut til å kunne overleve hvasomehelst...
 

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Innlegg
3.535
Antall liker
385
^ har nok noe å gjøre med størrelsen, tenker jeg... og vekten.... :)
Ellers er det sånn at de to eneste elektroniske boksene ombord i et fly som definitivt ikke er svarte, er nettopp de "svarte boksene", forstå det de som kan.

Nå er det også sånn at deler av flyets informasjonsformidling til omverdenen er allerede et faktum, da i form av at det såkalte ACARS sender oppdatert info til teknisk base på faste tidspunkter, samt ved feil på maskinen. Så langt det er kjent i dag, har ikke ACARS gitt livstegn fra seg i Malaysian-saken (ulikt f.eks. hva tilfellet var i Air France-ulykken), noe som igjen underbygger at dette var en nøye planlagt og gjennomført forsvinning. Det ville ikke overraske meg nevneverdig om FDR (flight data recorder) og CVR (cockpit voice recorder) ("de svarte boksene") også er blanke, om man skulle komme til å finne dem. Vet du hvordan du skal gjøre det, er det nemlig også mulig å frata disse strømmen, og dermed effektivt fjerne det viktigste bevismaterialet.

Om jeg ellers kan få spekulere litt over Malaysian, om opplysningene stemmer er det lov å spørre seg hvorfor flyet en lengre periode steg til over godkjent høyde for flytypen. Om man går så høyt det går (pluss litt), for deretter å bevisst droppe kabintrykket, vil oksygenet til passasjerene være oppbrukt innen ca 30 minutter, deretter kommer Ole Lukkeøye lovlig rask til samtlige om bord, bortsett fra de(n) i cockpit, da disse har en betydelig større O2-reserver. Og når Lukkeøye kommer på besøk i slik situasjon, da kommer han for å lukke øynene for godt.

For meg ser dette åpenbart ut som en nitidig opplagt kriminell handling, der det har vært maktpåliggende å slette alle spor. Om flyet mot formodning skulle bli funnet, er det derfor min gjetting at det i praksis er lite å finne, uansett.

Honkey
 
T

Torget

Gjest
Otto Jespersen lurte en gang på hvorfor de ikke bygger hele flyet av det samme som de lager den svarte boksen av, sistnevnte ser jo ut til å kunne overleve hvasomehelst...
Utrolig nok så er vel dette i stor grad utprøvd innen bil racing.

Bilen var tilnærmet like hel etter krasjen, og føreren var lapskaus.
 
Topp Bunn