Svanå Basfelle

Espen L

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.03.2010
Innlegg
3.988
Antall liker
10.624
Sted
Skien
Hei
Er det noen som har erfaring med disse? (Svanå Bassfelle)

Svana-SMT-Varitune-V4[1].jpg

Skal ha en absorbering fra 40-90 Hz, de veier 41 kg stk.
På disse skal man kunne justere til å arbeide med en spesifikk problematisk frekvens innefor 40-90 Hz
Noen som har disse eller har testet de ?
Mvh: Espen L
 
Sist redigert:

vidarje

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2009
Innlegg
5.392
Antall liker
3.575
Sted
Rasta
Torget vurderinger
1
Jeg tror EHED har en eller fler i lytterommet sitt?
 

Gammeln

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2007
Innlegg
742
Antall liker
43
Disse gjør det de skal. Det trengs imidlertid mange dersom man har en kraftig resonans, de demper bare 3 dB pr stk etter hva jeg husker. Bildet ser ut til å vise V4, det kan også være nødvendig å bruke V6, de er noe større og kan justeres til litt lavere frekvens.
 

Miles

Bransjeaktør
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
1.181
Antall liker
303
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
3
Ja har erfaring med de jeg. Brukte de på en Stockholm hifi messe for noen år siden
 

Espen L

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.03.2010
Innlegg
3.988
Antall liker
10.624
Sted
Skien
Disse gjør det de skal. Det trengs imidlertid mange dersom man har en kraftig resonans, de demper bare 3 dB pr stk etter hva jeg husker. Bildet ser ut til å vise V4, det kan også være nødvendig å bruke V6, de er noe større og kan justeres til litt lavere frekvens.
Hei
Er klar over dette med V6, problemet er at de er en del større og jeg skal ha de i en stue så jeg ønsker at de tar minst mulig plass. Mine Magico vil dekke det meste av V4 men V6 blir veldig synlig bak høyttallerene. Er ferdig med og sette opp absorbenter i taket nå i disse dager så i morgen er det målinger på gang igjen. (skal legge ut litt bilder i tråden min av absorbentene en av dagene) ble rett så pent faktisk :)
Hadde vært gøy og testet disse V4.
Sjekket nå og ser at man kan bestille de i hvit farge også (heldigvis)
Mvh: Espen
 

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Innlegg
5.975
Antall liker
6.131
Torget vurderinger
32
Har du vurdert E-trap fra Bag-End som vi benyttet på Watt sitt rom på Horten-messa?

Roy
 

JackX

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2002
Innlegg
2.428
Antall liker
1.377
1113u5i.jpg


Her har du mine egghvite V6, stående parvis oppå hverandre. 60*60 cm grunnflate.
 

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Innlegg
5.280
Antall liker
2.522
Torget vurderinger
1
Jepp, har 5stk og de virker, problemet for de fleste er at de ikke først finner ryggene de skal dempe og så at justeringen blir unøyaktig da disse har stor q med liten båndbredde så innstiling av port er kritisk
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Jeg har også 5 stykker dog bare en V6 (+ 4x V4) uten innsikt/forståelse/ eventuelt hjelp så kan det fort virke mot sin hensikt vil jeg mene.
Ikke noe for de som ikke vil ha målefolk inn i heimen, skal en justere flere slike ved kun lytting..............velbekomme:eek:
Men det er nå sagt fra mitt ståsted:cool:

Mvh.KW
 

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Innlegg
9.242
Antall liker
2.388
Torget vurderinger
13
Med all den teknologi som finnes i verden er jeg en smule overrasket at bassfeller (fremdeles) må være så store for å ha effekt langt der nede.
 

Espen L

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.03.2010
Innlegg
3.988
Antall liker
10.624
Sted
Skien
Jeg har også 5 stykker dog bare en V6 (+ 4x V4) uten innsikt/forståelse/ eventuelt hjelp så kan det fort virke mot sin hensikt vil jeg mene.
Ikke noe for de som ikke vil ha målefolk inn i heimen, skal en justere flere slike ved kun lytting..............velbekomme:eek:
Men det er nå sagt fra mitt ståsted:cool:

Mvh.KW
Hei KW
Målinger er velkommen i mitt heim og blir også gjort og er til god hjelp for meg, men ørene er sjefen og har det siste ordet :)
Mvh: Espen
 

Espen L

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.03.2010
Innlegg
3.988
Antall liker
10.624
Sted
Skien
Jepp, har 5stk og de virker, problemet for de fleste er at de ikke først finner ryggene de skal dempe og så at justeringen blir unøyaktig da disse har stor q med liten båndbredde så innstiling av port er kritisk
Vis jeg prøver disse noe som jeg trur jeg gjør så kan det hende du for noen pm Roald vis jeg sliter.....
Mvh: Espen
 

JackX

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2002
Innlegg
2.428
Antall liker
1.377
Først og fremst: det var Frode som stilte de inn. Han brukte måleinstrumenter på jobben. Alt annet er .... værsågod ;)

opplevelsen? Stående bølger tørket opp, dypbass kom frem, lyden ble homogen.
 

Espen L

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.03.2010
Innlegg
3.988
Antall liker
10.624
Sted
Skien
Først og fremst: det var Frode som stilte de inn. Han brukte måleinstrumenter på jobben. Alt annet er .... værsågod ;)

opplevelsen? Stående bølger tørket opp, dypbass kom frem, lyden ble homogen.
Frode kommer en tur hjem til meg i morgen kveld så jeg for hyle etter litt info om disse da :)
Mvh: Espen L
 

Gjallarhorn Audio

Bransjeaktør
Ble medlem
26.02.2010
Innlegg
1.653
Antall liker
1.625
Sted
Heggedal, Asker
Torget vurderinger
100
Skjønner ikke helt hvorfor dere vil fylle opp det som er av plass med store passive resonatorer når en liten E-trap kan erstatte 3-4 stk V-4 (gitt at tidligere innlegg om en effekt på 3 dB pr. V-4 resonator er korrekt). En E-trap gir en effekt ut i tid (på samme måte som en resonator) på rundt 10 dB. Produktet er ikke en EQ-enhet, men et fysisk tiltak i rommet på linje med en V-4, bare at den tar langt mindre plass og er lettere å tune (dog kreves det målinger også i dette tilfellet).

Det er nok av ferske eksempler i denne tråden: http://www.hifisentralen.no/forumet...-e-trap-fa-rste-forsa-k.html?highlight=e-trap
 

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Innlegg
5.280
Antall liker
2.522
Torget vurderinger
1
Vet ikke helt hvor den 3dB kommer fra, måler man ved portåpningen er reduksjonen fra 9-15dB hvilken reduksjon man får i ss vil nok variere med avstand og om flere akser treffer samme frekvens.
Det som virker mer interessant er at vannfall med E-trap ikke ser ut til å ha tilsvarende nivå/tids forløp som HH

En liten tå mot tå kunne hvert spennende
 

Gjallarhorn Audio

Bransjeaktør
Ble medlem
26.02.2010
Innlegg
1.653
Antall liker
1.625
Sted
Heggedal, Asker
Torget vurderinger
100
Ja, en shoot-out mellom passiv og aktiv løsning i samme rom hadde vært morro. Som kjent er E-Trap tilgjengelig for hjemlån, hint-hint :))

Jeg har forresten et vannfallsdiagram av vår installasjon av 6 stk passive HelmHoltz resonatorer (16"x3' ASC TubeTraps med innebygget resonator fabrikktunet til 40 Hz) i det store mikserommet til 2L som jeg mener hadde et forløp i tid lik det jeg observerer med E-Trap i ulike rom.
 

Gammeln

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2007
Innlegg
742
Antall liker
43
Vet ikke helt hvor den 3dB kommer fra, måler man ved portåpningen er reduksjonen fra 9-15dB hvilken reduksjon man får i ss vil nok variere med avstand og om flere akser treffer samme frekvens.
3 dB er opplyst fra Svanå. Det stemmer bra med egne målinger i lytteposisjon.
Hva som skjer ved portåpningen aner jeg ikke, det er vel heller ikke veldig interessant for de fleste.
Q-verdien kan forøvrig reduseres ved å legge inn dempematerialer.
 

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Innlegg
5.280
Antall liker
2.522
Torget vurderinger
1
Spl er ikke interessant uten tid når man jobber med stående bølger, det er tiden man vil redusere, spl korrigeres uendelig mye lettere med eq

Reduserer man q-verdien reduseres også virkningsgraden mens båndbredden øker, dette vil neppe være en fornuftig bruk av HH. En generell reduksjon av etterklangstid i lavere frekvensområde gjøres mye bedre med bredbåndabsorbenter.

Eneste grunn til å fylle litt demping i HH er for å redusere resoneringen som pågår etter den er ferdig med å motarbeide den stående bølgen.
 

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Innlegg
4.043
Antall liker
1.836
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
Har kun hørt Savnå sine HelmHoltz resonatorer på Arkenmessen i Gøteborg. Jeg likte hva jeg hørte :)
 
Topp Bunn