Svak støy ved bruk av vinylkilden

M

mfufu

Gjest
Ok, jeg har store fordommer mot en vis komponent i oppsettet mitt.... Når jeg kjører vinyl, hvilket jeg gjør ofte, så hører jeg brum... Jeg misstenker at det egentlig ikke har noe med utstyret og gjøre, eller rettere sagt jeg tror og håper det... for jeg håper det er kablene... Jeg kjøpte ett par brukte nordost kabler for noen måneder siden for og bruke mellom pre og effekt, jeg er i utgangspunktet fornøyd med de, men ikke når jeg spiller vinyl.

Har ett par små pappesker som støtter kablene opp fra ett par av strømledningene som er der men ikke alle, det får jeg ikke til rett og slett (jeg ikke trylle de opp, og kablene MÅ ligge over minst ett par strømkabler). Tror dere det samme som jeg, at dette er kabel problematikk?

Kan det være så enkelt at jeg må skaffe meg kabler som har skjerming?? for det har jo ikke de fordømte norost kablene som folk skryter så uhemmet av...

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Antall liker
43.002
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
20
Hvis brummen forsvinner med en annen kabel så er jo kilden til brum åpenbar. Hvis det kabel mellom pre og effekt så ville vel brummen være der uansett kilde?

Kjenner ikke pre-ampen din, men mistenker at problemet kan ligge der. Pick-upen din har et svakt signal og problemet ligger muligens i riaa-delen.

Jeg testet en rør-riaa en gang som spilte fantastisk på mm pick,ups, men på mc inngangen ble den så følsom at den tok inn brum. Jeg forsøkte alt jeg kunne - blant annet å flytte forsterkeren så langt vekk fra resten av anlegget som mulig (så langt kabelene rakk). Jeg slo av wi-fi nettet i hele huset osv. Det som funket best var å isolere forsterkeren fra resten av anlegget, men jeg fikk aldri brummen helt vekk. Det ble sagt at trafoene på mc inngangen var de som var synderen.

Sjekk også jord-forbindelsen mellom platespiller og riaa - kan være så enekelt at feilen ligger der.....................

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Antall liker
11.938
Torget vurderinger
2
1. Phonokabler fra vinylspiller til forsterker /RIAA MÅ være skjermet og være spesielt tilpasset pickup og RIAA.
2. Det normalt er det også en egen joringsledning fra spiller til forsterker.
3. Manglende jording eller dobbelt jording gir støy/brum.
4. Grado Pickuper er kjent for å brumme i visse system
5. dårlig kontakt kan gi brum

M

mfufu

Gjest
Takk for svar :)

RIAA er den som er innebygget i EAR 912, PU er en rimelig Denon DL-103R. Kabelen fra arm til riaa er den som fulgte med SME armen, det er vel en van den hul tror jeg? Jordingskabelen er koblet til det punktet på forsterkeren som det skal.

Det jeg fant ut når jeg tok meg selv i nakken og testet litt mer nå, var at selv når jeg holder både kabel fra arm til pre og fra pre til effekt oppe og borte fra allt annet, så får jeg denne duringen (normalt er jeg nøye med og legge signal kabler på tvers av power kabler, når de må krysse hverandre). Den er veldig svak den brummingen, men følger volumkontrollen nesten lineært kan det virke som. Og den kommer kun når jeg slår på motoren til platespilleren. Rare greier, eller er det normalt? Hmm...

Sist redigert:

jokris

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2006
Antall liker
2.604
Torget vurderinger
7

RIAA er den som er innebygget i EAR 912, PU er en rimelig Denon DL-103R. Kabelen fra arm til riaa er den som fulgte med SME armen, det er vel en van den hul tror jeg? Jordingskabelen er koblet til det punktet på forsterkeren som det skal.

Det jeg fant ut når jeg tok meg selv i nakken og testet litt mer nå, var at selv når jeg holder både kabel fra arm til pre og fra pre til effekt oppe og borte fra allt annet, så får jeg denne duringen (normalt er jeg nøye med og legge signal kabler på tvers av power kabler, når de må krysse hverandre). Den er veldig svak den brummingen, men følger volumkontrollen nesten lineært kan det virke som. Og den kommer kun når jeg slår på motoren til platespilleren. Rare greier, eller er det normalt? Hmm...
står høytaler nærme spilleren ?

M

mfufu

Gjest

står høytaler nærme spilleren ?
Relativt ja, med AW180 i mellom. Denne linken http://www.hifisentralen.no/forumet/mitt-anlegg-og-billedtra-der/71470-casa-de-mfufu-4.html side 4 innlegg 65 så ser du hvordan ting står i forhold til hverandre. Den lille boksen under platespilleren er speed kontrolleren, det er når denne slåes på jeg hører den svake brumingen.

Jeg har egentlig ikke tenkt så mye på det til nå fordi jeg normalt ikke har volumkontrollen på pre så høyt oppe som jeg hadde i går, men når jeg slår på motoren, og volumknotten på 912 står på klokken 12 så er det veldig lett og høre. Spesiellt når pu'n står i luften, og ikke ligger nede på platen (for og si det slik).

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.888
.........Og den kommer kun når jeg slår på motoren til platespilleren. Rare greier, eller er det normalt? Hmm...
Da har du iallefall funnet kilden til brummingen. Du kan se bort fra kablene.

M

mfufu

Gjest
.........Og den kommer kun når jeg slår på motoren til platespilleren. Rare greier, eller er det normalt? Hmm...
Ja jeg konkluderte vel med det nå selv :)

Det er ikke plagsomt når jeg spiller musikk, for det er relativt lavt i forhold til musikken, men det er der og når jeg spiller høyt og kommer til stille partier på platen så kan det høres. Når den digitale kilden settes på så er det tyst som i graven. Jeg tror neste steg må være og trekke en skjøteledning fra en annen strømkrets i huset til platespilleren. Andre tips jeg burde sjekke? Er dette "problemet" jeg beskriver kjent eller er det spesiellt?

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Antall liker
563
Sted
Stockholm
Jeg hadde brum når jeg kobla riaa til et nettfilter. Kobla utenom det og av en eller annen grunn var brummen borte.

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
13.021
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Ser ikke ut som alle leser det du skriver, mfufu. Pink ser poenget.
Dette er velkjent problem.
Du har en føslom RIAA som plukker opp støy fra motoren og strømforsyningen til platespilleren. Normalt vil man da flytte på selve RIAAen, men siden den er integrert kan du prøve å flytte platespiller i forhold til forsterkeren. Kanskje bytte om på plassering av komponeneter, det er ikke alltid mye som skal til.
Jeg har erfaring med denslags, har en Graham Slee Reflex C RIAA som er notorisk følsom for støy. Motorer, strømforsyninger, motbiltelefoner, routere etc. Den er som en antenne, og skifte av kabler gjør liten forskjell. I mitt tilfelle gjør det stor forskjell å løfte på den eller sette den litt på skrå. Til tross for støyproblemene foretrekker jeg denne foran de tre andre RIAA jeg har, så god er den.

ed: det er kombinasjonen PU, kabel og RIAA som utgjør antennen, så en annen PU vil også kunne gi forskjell. Det opplevde jeg nylig ved skifte av PU.

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
13.021
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Du sier at støyen kommer når du slår på speed controller til platespilleren.
Har du prøvd å flytte på denne, helst så langt unna som mulig?

M

mfufu

Gjest
Ser ikke ut som alle leser det du skriver, mfufu. Pink ser poenget.
Dette er velkjent problem.
Du har en føslom RIAA som plukker opp støy fra motoren og strømforsyningen til platespilleren. Normalt vil man da flytte på selve RIAAen, men siden den er integrert kan du prøve å flytte platespiller i forhold til forsterkeren. Kanskje bytte om på plassering av komponeneter, det er ikke alltid mye som skal til.
Jeg har erfaring med denslags, har en Graham Slee Reflex C RIAA som er notorisk følsom for støy. Motorer, strømforsyninger, motbiltelefoner, routere etc. Den er som en antenne, og skifte av kabler gjør liten forskjell. I mitt tilfelle gjør det stor forskjell å løfte på den eller sette den litt på skrå. Til tross for støyproblemene foretrekker jeg denne foran de tre andre RIAA jeg har, så god er den.
Plassering var ikke dumt tips, problemet er funnet!! :D

Jeg tok ut kabelen til motoren som står til høyre på bildet, kanskje 20 centimeter fra RIAA delen i pre-ampen (jeg tror riaa'n er til venstre i forsterkeren), og når jeg da snurret i gang platespilleren, med bare den venstre motoren i drift, så var det fremdeles tyst.

Takk for hjelpen, da må jeg prøve og flytte litt på komponentene :)

IMG_0293.jpg

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
13.021
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
........
Plassering var ikke dumt tips, problemet er funnet!! :D

Jeg tok ut kabelen til motoren som står til høyre på bildet, kanskje 20 centimeter fra RIAA delen i pre-ampen (jeg tror riaa'n er til venstre i forsterkeren), og når jeg da snurret i gang platespilleren, med bare den venstre motoren i drift, så var det fremdeles tyst.

Takk for hjelpen, da må jeg prøve og flytte litt på komponentene :)
................
Det var kjekt å høre.
Råstilig anlegg du har forresten, det må jeg si!

Guit

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.09.2009
Antall liker
165
Sted
Sunndalsøra
Vinyl oppsettet er det som alltid vil vil generere mest støy. Det gjør det i mitt oppsett ihvertfall. Har ikke akkurat annstrengt meg for å forbedre dette ennå:) mvh Guit

jokris

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2006
Antall liker
2.604
Torget vurderinger
7
jeg hadde lignende problemer med pj spilleren da den sto for nærme ht

M

mfufu

Gjest
Det var kjekt å høre.
Råstilig anlegg du har forresten, det må jeg si!
Takk for det :)

Det hjalp ikke og bare flytte platespiller og pre noen cm lenger fra hverandre. Egentlig kunne platespilleren stått ved siden av (eller utenfor) selve hifi racket, men da måtte jeg eventuellt kjøpt lenger tonearm kabel (måtte hatt 3m eller noe), men vet ikke om det kanskje vil lage andre problemer. Har en liten jobb og gjøre her ser jeg, må teste litt forskjellige løsninger. Er åpen for forslag hvis noen kommer på noe lurt :)

Edit: Det skal nevnes at det er først og fremst når volum knotten står veldig høyt, eks. på klokken 12 jeg hører det tydeligst, heldigvis ikke så ofte det blir spillt så høyt.

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Antall liker
11.938
Torget vurderinger
2
forsøk en annen pick-up...Noen som feks Grado er notorisk følsom for motrorer osv

M

mfufu

Gjest
forsøk en annen pick-up...Noen som feks Grado er notorisk følsom for motrorer osv
Takk for tips, nivået på brumingen endret seg faktisk ettersom jeg svingte på armen når jeg testet det nå. Lenger mot senter (bort fra motor) ble bedre. Jeg har en Ortofon 2M Bronze jeg kan montere når jeg kommer hjem fra jobb i morgen (hvis det er en løsning er jeg glad for at jeg ikke har brukt masse penger på pu enda).

M

mfufu

Gjest
Takk for tips, nivået på brumingen endret seg faktisk ettersom jeg svingte på armen når jeg testet det nå. Lenger mot senter (bort fra motor) ble bedre. Jeg har en Ortofon 2M Bronze jeg kan montere når jeg kommer hjem fra jobb i morgen (hvis det er en løsning er jeg glad for at jeg ikke har brukt masse penger på pu enda).
En Ortofon 2M Bronze gav mindre støy enn Denon'en i oppsettet mitt ihvertfall, så da ser jeg det på det som løst og en erfaring rikere før jeg kjøper noe nytt, takk for alle tips :)

Topp Bunn