Forsterkere Svak lyd i en kanal

FrodeR

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.10.2007
Antall liker
304
Sted
Trondheim
Hei alle sammen. Håper at noen kan hjelpe meg. Kjøpte en NAD 3100 Power Envelope på Ebay, og ved oppsett viser det seg at den ene høyttaleren spiller vesentlig høyere enn den andre. Stiller jeg balansen 95% over på den svake siden, så blir det omtrent jevnt. Jeg har byttet om kablene, og da flytter det seg i henhold. Jeg har kjørt platespilleren min rett inn i phonoinngangen, og jeg har prøvd ekstern RIAA via tunerinngangen med samme resultat. Jeg har også prøvd et annet sett med Høyttalere, uten at jeg noen gang trodde det skulle hjelpe. Til slutt så har jeg prøvd flere forskjellige høyttalerkabler. Denne forsterkeren har plass for 4 høyttalere, og det hjelper ikke om jeg bytter til B-rekka heller. Det er 3 måneders garanti fra selger, så fremt jeg ikke bryter forseglingene han har satt på. Han har bedt meg sende den tilbake, så ingen problemer med det. Noen som har vært borti noe sånt?

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Antall liker
1.673
Torget vurderinger
4
Hvis du drar ut bøylene så kan du jo teste med extern preamp eller extern effekt.
Så finner du jo ut om feilen ligger i preamp eller utgangen på ampen.....
Det burde være neste stepp....

• Liker
Reaksjoner: mwt

FrodeR

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.10.2007
Antall liker
304
Sted
Trondheim
Takk for rådet RJEL. Kobler jeg da min Parasound P5 til "Pre out" etter at bøylen er fjerna?

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.101
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Takk for rådet RJEL. Kobler jeg da min Parasound P5 til "Pre out" etter at bøylen er fjerna?
PRe-out er tingen, ja.

Men hvis du ikke vil stresse med å koble til et eksternt effekttrinn, kan du jo begynne med å erstatte bøylene med et helt vanlig RCA-kabel-sett. Kobler du fra høyre til høyre og fra venstre til venstre, skal ikke problemet flytte seg. Deretter kobler du i kryss - altså fra høyre til venstre og omvendt. Hvis problemet flytter seg til den andre kanalen, er det forforsterkeren din som er synderen. Hvis problemet holder seg i den samme kanalen, er det noe feil med effekttrinnet.

PS: Lurt å slå av forsterkeren når du gjør dette - ellers kan du få ubehagelige smell i høyttalerne.

FrodeR

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.10.2007
Antall liker
304
Sted
Trondheim
Takk skal du ha Ulf-B. Skal ta en runde på det der i kveld om kona aksepterer rotet på en lørdagskveld :)

Topp Bunn