Surround fra eksterne enheter gjennom Jriver

thohaug

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.02.2014
Innlegg
2.983
Antall liker
1.840
Sted
Fetsund
Har gått til innkjøp av et creative lydkort med optisk inn for å prøve å få kjørt lyden til eksterne enheter gjennom Jriver.
Så langt har jeg klart å få vanlig stereolyd til å gå helt knirkefritt etter en del knoting i går. Problemet kommer når jeg skal prøve å dekode surroundformater via denne løsningen. Da kommer det bare knitring. Er ikke helt kritisk for meg med surround fra disse boksene, men det hadde vært veldig kjekt, så kommer hvertfall til å gi det et realt forsøk.

Kortet jeg har gått til innkjøp av har støtte for dekoding av både DTS og dolby digital som er de surroundformatene jeg har behov for.
Så en mulighet kan jo være å lage en loop som ser slik ut: ps4>optisk inn på creative>optisk ut på creative>Jriver sin wdm driver>lydkort ut.

Om noen har forslag på hvordan dette kan settes opp, eventuelt alternative teorier på hvordan jeg kan få til dette så setter jeg veldig pris på innspill. Skal teste fortløpende. Har sett rundt på internett, men virker ikke som det er noen som har noe info om dette, så jeg blir vel pent nødt til å prøve å tråkke opp stien selv.
 

thohaug

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.02.2014
Innlegg
2.983
Antall liker
1.840
Sted
Fetsund
Drar opp denne tråden igjen i tilfelle noen har noe ny informasjon.
Har gjort en del research på dette punktet og det viser seg å være DRM sperrer i windows som forårsaker at det ikke er mulig å dekode dolby digital og DTS på Input nivå. Microsoft og andre store firmaer synes tydeligvis ikke det var noe kult at man så enkelt kunne lage perfekte kopier av lydsporet på diskene deres lovlig.

Neste steg i prosessen min vil være å prøve å dekode signalet til dolby/dts før optisk inn i PC'en. Jeg kommer til å teste dette ved å koble inn prosessoren min før PC'en og kun bruke den til å dekode dolby og dts. Kvaliteten på surroundlyden fra ps3 og ps4, dekoder etc. er ikke like kritisk som film og musikk, så jeg tåler en ekstra boks på dette. Dette er selvsagt ikke den optimale løsningen, men om det er eneste løsningen så må det nesten bli på denne måten. Om dette skulle fungere trenger heldigvis ikke den reciever/prosessoren og være spesielt dyr, sålenge den har de nødvendige kodekene som skal til.
Eneste grunnen til at jeg gikk over til Jriver var for fleksibiliteten sin skyld, samt at ting skulle være så transparent som mulig på musikk og film. Det å ha flere bokser foran lydprosesseringen av disse 2 tingene ser jeg ikke på som noe kjempestort problem. Musikk og film vil jo ikke bli påvirket overhodet.

Ellers har jeg funnet en boks som muligens gjør det jeg er ute etter, og det er Arvus sin HDMI-2A. 8 channel HDMI Digital Audio Converters. Denne kan jo kobles rett til AES/EBU inngangene på Lynx Aes-16 kortet. Dette vil jo være en mer transparent løsning om man kombinerer det med en hdmi svitsjer med fjernkontroll. Ulempen slik jeg ser det er prisen på enheten. Som ligger i nærheten av 12000kr. Så jeg kommer ikke til å teste denne med det første.
 
Sist redigert:

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Innlegg
9.242
Antall liker
2.388
Torget vurderinger
13
Fungerer ikke software avspillere som Mediaspillere og bitstreamer native HD formater altså.. ?
 

thohaug

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.02.2014
Innlegg
2.983
Antall liker
1.840
Sted
Fetsund
Joda, de gjør det sålenge kildematerialet ligger på pcen allerede. Problemet her er når du skal ha dekodet f.eks Dobly digital surround eller DTS fra f.eks en PS3 gjennom PC'en. Så du må ha en form for input som takler det. Softwaren min takler det helt fint, men jeg må finne en måte å få det inn i software på. Microsoft har satt opp masse DRM sperrer i nyere versjoner av windows som nekter lydkortet å kjøre realtime dekoding av dolby på inngangen. Utgangene er ikke noe problem å få til.
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.702
Antall liker
522
Torget vurderinger
1
Hvorfor tror du det har noe med drm å gjøre?
 

Joppe

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.06.2003
Innlegg
1.514
Antall liker
705
Sted
Sydpolen
Torget vurderinger
2
så lenge kilden ikke er kryptert, og det er vel ikke ps/xbox o.l. så lenge det er spill, så kan kanskje en av disse hdmi-opptakerne som youtuberne nytter for å ta opp gameplay brukes?

googlet litt og fant dette hos jriver. Print Page - HDMI audio/video input from any unencrypted source

for veldig lenge siden var jeg ute etter et kort som lot meg rippe "alt" fra hdmi; det ble ikke noe av, men jeg mener å ha kommet over noen kinesiske "piratkort" som kunne gjøre jobben, men de var ganske dyre og ikke så lett tilgjengelige.

det kan også hende det er noe innenfor videobransjen, men mulig det er det samme som gamerne bruker. uansett, det går på å ta opp streamen fra hdmi-utgangen på dslr-kameraer. det er også ukryptert.
 

thohaug

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.02.2014
Innlegg
2.983
Antall liker
1.840
Sted
Fetsund
Hvorfor tror du det har noe med drm å gjøre?

Fordi det gikk an i Windows XP med gamle creative lydkort. Etter at de nye formatene kom, så ville ikke de store selskapene at det skulle være så enkelt å lage en perfekt kopi av audiofilene på bluray/dvd plater o.l, så microsoft ba creative om å fjerne det.


dette for ukryptert?

https://www.blackmagicdesign.com/products/intensitypro4k
specs: https://www.blackmagicdesign.com/products/intensitypro4k/techspecs/

ble nevnt i tråden jeg linket til ovenfor. forhåpentligvis lav latency da.
Takk hutsefruts! Det kan være en god ide å teste. Kjøper inn et slikt et for å teste. Så nå i en av update loggene til PS4 at de har fått en funksjon for å skru av HDCP. Denne kan skrus av når man spiller spill. Xbox 360 og One er dynamisk, så den har ikke HDCP når man spiller spill. PS3 har derimot HDCP, men har tror muligens jeg kan ha funnet et løsning på det. Det er å kjøpe en HDMI splitter som fjerner HDCP. Det er endel billige splittere på Amazon o.l som med uhell fjerner HDCP feks denne: http://www.amazon.com/ViewHD-Powered-Splitter-1080P-VHD-1X2MN3D/dp/B004F9LVXC, så jeg skal prøve å få tak i en slik en og teste på PS3 maskinen min.

Om dette fungerer hadde det vært gull. Jeg kommer da til å lage en forklaring på hvordan man kan gå frem for å løse problemet. Sålenge det er "live" opptak, så vil jeg ikke tro at latency er så veldig høy.
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.702
Antall liker
522
Torget vurderinger
1
Hvorfor tror du det har noe med drm å gjøre?

Fordi det gikk an i Windows XP med gamle creative lydkort.
Er dette noe du har lest (at det fungerer i Windows XP), eller har du erfart selv? Såvidt jeg kan forstå, er det på det rene at det enkelte lydkort fra Creative har hatt mulighet for hardware-decoding av AC3/DTS, men jeg har aldri hørt at det er mulig å rute dette signalet videre. Sannsynligvis blir dette gjort i lydprosessoren og sendt direkte til DAC.

[Etter at de nye formatene kom, så ville ikke de store selskapene at det skulle være så enkelt å lage en perfekt kopi av audiofilene på bluray/dvd plater o.l, så microsoft ba creative om å fjerne det.
Da et AC3-signal via toslink i bunn og grunn er et vanlig PCM-lydspor. (oftest med bitstream flagget på, men ikke alltid), så vil dette bety at et digital opptak fra spdif-inngangen ikke vil være bitperfekt. Det kan jo være at det er noe sannhet i dette, selv om det høres på grensen til konspiratorisk ut. Uansett har ikke dette noe med DRM å gjøre, jeg ville heller kalt det "sabotasje".

Kan ikke forstå annet at det capture-kortet også er en blindvei. Kanskje det fungerer noenlunde om du sender 6/8kanals lpcm, og er villig til drastisk latency av lyd. Har du tenkt på hvordan du skal kunne dekode et AC3/DTS-lydspor om du i det hele tatt får overført dette (selv om det ikke er noe som tilsier at capture-kortet støtter bitstream).

Sorry, dette er et håpløst prosjekt.
 

thohaug

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.02.2014
Innlegg
2.983
Antall liker
1.840
Sted
Fetsund
Hvorfor tror du det har noe med drm å gjøre?

Fordi det gikk an i Windows XP med gamle creative lydkort.
Er dette noe du har lest (at det fungerer i Windows XP), eller har du erfart selv? Såvidt jeg kan forstå, er det på det rene at det enkelte lydkort fra Creative har hatt mulighet for hardware-decoding av AC3/DTS, men jeg har aldri hørt at det er mulig å rute dette signalet videre. Sannsynligvis blir dette gjort i lydprosessoren og sendt direkte til DAC.
Har erfart at dette fungerer i XP. Har også sett flere som har fått det til. På XP med creative kort så hadde man mulighet til å velge 5.1 på denne menyen:
lydinngang avansert.png


Da kunne jeg bare brukt denne knappen, som er det samme jeg gjør når jeg får inn et lpcm 2.0 signal:

lydinngang lytt.png



[Etter at de nye formatene kom, så ville ikke de store selskapene at det skulle være så enkelt å lage en perfekt kopi av audiofilene på bluray/dvd plater o.l, så microsoft ba creative om å fjerne det.
Da et AC3-signal via toslink i bunn og grunn er et vanlig PCM-lydspor. (oftest med bitstream flagget på, men ikke alltid), så vil dette bety at et digital opptak fra spdif-inngangen ikke vil være bitperfekt. Det kan jo være at det er noe sannhet i dette, selv om det høres på grensen til konspiratorisk ut. Uansett har ikke dette noe med DRM å gjøre, jeg ville heller kalt det "sabotasje".

Kan ikke forstå annet at det capture-kortet også er en blindvei. Kanskje det fungerer noenlunde om du sender 6/8kanals lpcm, og er villig til drastisk latency av lyd. Har du tenkt på hvordan du skal kunne dekode et AC3/DTS-lydspor om du i det hele tatt får overført dette (selv om det ikke er noe som tilsier at capture-kortet støtter bitstream).

Sorry, dette er et håpløst prosjekt.

Jriver har jo full decoding i software kombinert med egen WDM driver som bør gjøre dette mulig. Jeg klarer jo å få 5.1 lyd fra f.eks youtube til å konvertere gjennom wdm driveren og ut til høyttalerne, så det bør være mulig med en ekstern enhet også, gitt at jeg klarer å få signalet inn på maskinen.
Det er ikke nødvendig å få nøyaktig dolby digital, eller DTS. Det hadde holdt med et 5.1 LPCM signal. Problemet er at pga disse sperrene så er den optiske inngangen blokkert mot å motta noe høyere enn 2.0 signaler. Selv om kortet mitt har innebygget hardware decoder. Noe jeg egentlig synes er litt rart.
Trenger bare å få et LPCM 5.1 signal inn, og både ps4 og ps3 har mulighet til å sende dette. Hvorfor i all verden dette ikke fungerer fra vista og oppover er litt rart for min del.

Denne tråden har forresten en del info om temaet. The Inconvenient Truth about SPDIF Input! - AVS | Home Theater Discussions And Reviews
Ifølge denne tråden, så skal det være mulig å benytte det creative X-fi lydkortet til å dekode ac3 uten nevneverdig delay. Men det fungerer kun på XP.
X-FI Elite Pro - Is it an HTPC Pre-Pro Replacement? - AVS | Home Theater Discussions And Reviews

Det er muligens et håpløst prosjekt. Men jeg skal ihvertfall gi det et skikkelig forsøk før jeg gir opp.



Testet i kveld med en AVR i front som dekodet lyden og det fungerte ikke. Så da blir neste løsning å teste et slikt capture card og HDCP stripper.
 
Sist redigert:

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.702
Antall liker
522
Torget vurderinger
1
Jeg er fortsatt ikke overbevist at Microsoft har noe med dette å gjøre. For det første så virker det rart at MS i det hele tatt skal legge føringer for hva lydkort skal kunne ta opp eller ei. Det er en stor musikkbransje som hadde gått bananas om Windows av en eller annen grunn ikke skulle kunne ta oppt et S/Pdif-signal bitperfekt. For det andre så er det i dette tilfelle snakk om å dekode et lossy AC3/DTS-signal, som da lenger ikke er "original-sporet" (originalsporet=udekodet AC3/DTS-stream)

Nå har det seg slik at jeg muligens får ny PC i løpet av neste uke, og tilfeldigvis har hovedkortet et legacy PCI-slot, og like tilfeldig har jeg et gammal Creative X-fi XtremeMusic-lydkort liggende. Muligens kan jeg teste ut hardware dekoding, hvis jeg gidder å hente opp den gamle dvd-spilleren fra boden.

Jeg følger ikke helt med på hva Jriver sin WDM-driver støtter. Jeg går utifra den har multikanals-støtte men er usikker på om den har en bitstream-modus. Men det som er sikkert, er at Youtube ikke støtter AC3/DTS. Litt googling forteller meg at youtube støtter opplasting av videoer med stereo AAC + 5.1 AAC. Det igjen forteller meg at Jriver sin WDM-driver sannsynligvis støtter multikanals, men den støtter neppe bitstream.

Den beste løsningen jeg ser for meg er at Jriver kommer med en tillegsfunksjon til enten WDM-driveren eller selve Jriver-programmet hvor dem legger en virtuell S/Pdif-inngang over en fysisk SPdif-inngang, og har en smartdekoder som veksler mellom PCM/AC3/DTS automatisk.

Jeg ser også at det er en haug med folk som har prøvd å videresende et spdif-signal direkte til AC3filter. Ikke overraskende har alle som en mislyktes. Dem tar ikke i betraktning at AC3filter (som også dekoder DTS), er en ren dekoder og ikke "parser". Dvs. den vil dekode en ren AC3/DTS-strøm, f.eks fra en film, men ikke et AC3/DTS-signal som er i form av et LPCM S/pdif-signal hvor AC3/DTS er "pakket" inn.
 

thohaug

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.02.2014
Innlegg
2.983
Antall liker
1.840
Sted
Fetsund
Hadde vært interessant om du kunne testet dett hos deg :)

Det er ikke nødvendig med bitstreaming for min del, sålenge jeg får benyttet surround kanalene til å spille på Playstation boksene mine så er jeg overlykkelig. Er ikke noe krise uansett ettersom jeg får allerede stereo uten nevneverdig delay på boksene, men det hadde vært fint å få benyttet surroundkanalene også.

Om det hardware dekoding hadde fungert kunne jeg bare rutet lyden ved hjelp av VAC fra spdif utgangen til Jriver sin wdm.
Vi får se når jeg får testet med et slikt capture card med mulighet for 7.1 lpcm strøm.

Løsningen din med en virtuell spdif med smartdecoder var elegant. Jeg skal høre med utviklerne der om noe slikt kunne vært mulig å implementert.
 
Topp Bunn