Superzoom

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Interessert i erfaring/ mening om såkalte superzoomer i klassen nevnt nedenfor i form av 2 jeg foreløpig synes er
interessante fordi de også er godt brukbare ved videofilming.
Jeg tok frem mitt 9 år gamle Lumix DCM FZ 30 12 xzoom 2,8/3,7----35-420 mm (i 35 format) og tok noen fuglebilder ved Østensjøvannet (etter 2 år i fullstendig "dvale" )
Synes sjøl at de ble ganske brukbare og lysten på nyere tilsvarende kamera med kraftigere tele har meldt seg.
2 som foreløpig har vekket min interesse er de her, mye fordi de også skal være brukbart gode til filming.

Panasonic Lumix DMC-FZ200 24 X zoom 2,8 (i hele zoomområdet)------25-600 (i 35 format)

Sony Cyber-Shot DSC-HX400 50 X zoom 2,8/6,3----------24-1200 (i 35 format)

Jeg er ikke interessert i speilrefleks da tilsvarende kraftige teler blir tunge, dyre og digre.

Fint om noen har meninger om og helst erfaring sjøl eller gjennom bekjente.

Jeg er klar over at de nevnte har liten bildebrikke, noe som faktisk muligjør kompaktheten.
Men når jeg kan ta såpass (imo) mening brukbare fuglebilder med tilsvarende (liten) brikke og 9 år gammel kamera, så vil jeg tro at de nye også er ganske så brukbare, og med det som for meg er litt viktig, enda noen hakk kraftigere tele.

Er ikke egentlig så opptatt av hele 1200mm, men 600 til 900 er et bra område, men klart en trenger jo ikke å bruke full zoom 1200 om det eventuelt for egen del går utover bildekvaliteten.

Er også klar over at dette sannsynligvis ikke er noen racere under dårlige lysforhold.

Legger det ene bildet tatt med det 9 år gamle kameraet her.

Rustand 160:1,1.jpg


Mvh.KW
 
Sist redigert:

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Jeg opererer i speilrefleks-klassen - med bl.a. et Pentax 18-250mm zoom-objektiv. Altså opp til ca. 370mm for dem som fortsatt tenker i 35mm-formatet. Et ganske tungt objektiv - som mister mye lysstyrke på maks brennvidde - slik at stativ er nærmest et must. På ingen måte mitt favorittobjektiv. Jeg foretrekker faktisk å ta telebilder med et adskillig skarpere og mer lyssterkt 100mm fastobjektiv jeg har. De bildene tåler beskjæring i Photoshop slik at jeg i praksis får bilder som ser ut til å være tatt med adskillig kraftigere teleobjektiver.
 

tommo21

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.07.2003
Innlegg
333
Antall liker
161
Torget vurderinger
26
Kjøpte Sony HX400V her for ca en uke siden. Er fruen som tar mest bilder her i huset, og vi har hatt alt fra speilrefleks, 4/3, compact superzoom, og vanlige lyssterke compakte. Vi ønsket et kamera med bra zoom og som kunne gi oss nogenlunde skarpe bilder. Vi har ikke brukt det så innmari mye ennå, men har de funksjonene vi ønsket. Her er et eksempel som ble tatt for noen dager siden. Zoomer vi inn og fingransker det så mangler det litt skarphet, men det er utfordringen med såpass mye zoom det å greie og holde kameraet stødig nok. Uansett har det bra mange manuelle funksjoner, en fantastisk makro på 1cm og enkel manuell fokus når det måtte ønskes. Brukbar stabilliseringsfunskjon og flott kontinuerlig fokus når man zoomer ved filming.

and.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: KW

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Fint om du (tommy21) kan bidra med eksempler hvor du utnytter opp mot full zoom (1200mm).
Husker du hvilken brennvidde dette motiver tatt på og lukkertid ? Og avstand til anda?
Jeg vil nok ofte bruke ihvertfall ettbens stativ om jeg først drar ut for å knipse fugl e.l. og benytte lang brennvidde noe jeg hadde med meg ved mitt bilde.
Kan vel legge til at det svært sjelden om i det hele, vil være aktuelt med store printer av det jeg knipser.
Dog kan det jo selvføgelig forekomme at en ønsker utsnitt tross kraftig brennvidde/tele, en vet jo aldri og skjønner jo sånn noenlunde begrensningene i så måte.
En ting er å knipse fugl ved Østensjøvannet som er vant til mennesker rundt seg, ofte kommer en ikke så lett nær andre steder.
Mvh.KW
 
Sist redigert:
Topp Bunn