Superenkelt triks for å sjekke VTA.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.291
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Noen ganger dukker det opp små triks som får meg til å føle meg som en idiot som ikke har kommet på noe tilsvarende selv. :-[

Dette funker i alle fall når armrøret er parallelt med festebraketten til pickup-en.

Sett et kassettcover, eller noe annet med striper på oppå en gjennomsnittlig tykk LP, og du ser sporenstreks om VTA er på stell eller ikke.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Funker som bare det, med mindre man har konisk armrør. Men det går an å tegne med tusj/gravere striper og sette armen bak kassettcoveret.

Dog med forbehold om at vta egentlig er vinkelen på nålefane/cantilever, ikke armrør. Denne varierer mye med nåletrykket (-kraften). Fort vekk mer enn noen millimeter opp eller ned med rompa på armen.

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.177
    Torget vurderinger
    2
    Det går bra med øyemål og ører også.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.574
    Torget vurderinger
    24
    Hehe... zomby hører bare det han vil høre.. og da kan det bli problemer med denne metoden!

Z

Zomby_Woof

Gjest
    :)

Problemet med å sette opp platespiller er at alt henger sammen med alt. Det er ikke lett å skille de enkelte forvrengningskomponentene fra hverandre. Jeg hører om det funker eller ikke, men å spotte hva som er hva og ikke minst henge rett problem på rett knagg er vanskelig. Jeg synes i hvert fall det. Hodet går i metning, for å si det sånn.

R

rico

Gjest
    erlandsen skrev:
    rico skrev:
    Denne har jeg hatt i mange år, fin til å justere armen med før ørene kobles inn for finjustering...

http://www.m-puck.de/justagetools.php?DOC_INST=1
    Hvor kan denne kjøpes, og til hvilken pris? Den ser veldig smart ut!!
    Jeg kjøpte den i en butikk i Østerrike for noen år siden, ser at Music Direct har den til 74$ men da er faren for en fryktelig høy frakt med moms veldig tilstede, jeg tror jeg hadde kontaktet produsenten via siden som er linket.

Den er veldig kjekk og gjør disse innstillingene til en lek.

http://www.musicdirect.com/p-2667-millennium-acrylic-vta-block.aspx

Cobra2

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Antall liker
    1.121
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    76
    Husk...at alle eldre pickuper var satt til 15 grader VTA!
    (f.ex.: derav navnet; Shure V15-xxx)
    Dette ble endret på midten av 70-tallet...nokså u-spesifisert...ble 20 grader den nye stift-vinklen.
    (mot '80 tallet var nok de fleste "konvertert" til dagens standard, som fremdeles slingrer fra 18-23 grader)

Det betyr at eldre pickuper i moderende arm/shell, ofte bør justeres slik at armen er lavere enn rett - mot lager/innfestning.
    Alternativt kan en fjuske med ekstra/tykkere platematte, eller underlag ved pickup-montering.

Arne K

Vedlegg

Jens

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.06.2003
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Undertegnede har for flere år siden laget en ekstremt enkel løsning for å sjekke vta.
    Skal få tatt et bilde i neste uke(er på reise akkurat nå) for å illustrere.

Jens

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.06.2003
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Så enkelt kan det gjøres :)
    Noen linjer skrevet ut på et plastkort i standard kredittkort størrelse.

Vedlegg

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.011
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Enkelt og greit, men jeg mener det absolutt er en fordel med en gjennomsiktig "plate"
    Den kan da brukes ved å sette forran og bak arm, alt etter som den er konisk eller ikke.

Jens

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.06.2003
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    emotikon skrev:
    Enkelt og greit, men jeg mener det absolutt er en fordel med en gjennomsiktig "plate"
    Den kan da brukes ved å sette forran og bak arm, alt etter som den er konisk eller ikke.
    Tenker du da på at enkelte armer bl.a. noen (eller alle?) SME er koniske, men at de allikevel har en vannrett "siktelinje" på armrøret?
    I så tilfelle forstår jeg hva du mener og jeg kunne da selvfølgelig ha trykket de samme linjene på et transparent kort.
    De aller fleste armer er dog ikke koniske og da betyr det ingenting.

JLmorten

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.07.2006
    Antall liker
    143
    Cobra2 skrev:
    Dette ble endret på midten av 70-tallet...nokså u-spesifisert...ble 20 grader den nye stift-vinklen.
    (mot '80 tallet var nok de fleste "konvertert" til dagens standard, som fremdeles slingrer fra 18-23 grader)

Det betyr at eldre pickuper i moderende arm/shell, ofte bør justeres slik at armen er lavere enn rett - mot lager/innfestning.
    Alternativt kan en fjuske med ekstra/tykkere platematte, eller underlag ved pickup-montering.

Arne K

Mener du at ytterst på armen i pickup enden skal være høyeste pungt av armen eller laveste pungt ??? ???

Jens

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.06.2003
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    JLmorten skrev:
    Cobra2 skrev:

Arne K

Mener du at ytterst på armen i pickup enden skal være høyeste pungt av armen eller laveste pungt ??? ???
    Regner med at han mener at pickup enden skal være høyeste punkt.

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.011
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jens skrev:
    emotikon skrev:
    Tenker du da på at enkelte armer bl.a. noen (eller alle?) SME er koniske, men at de allikevel har en vannrett "siktelinje" på armrøret?
    I så tilfelle forstår jeg hva du mener og jeg kunne da selvfølgelig ha trykket de samme linjene på et transparent kort.
    De aller fleste armer er dog ikke koniske og da betyr det ingenting.
    Tenkte på det ja ;)
    Da jeg hadde SME ville det vært knall med transparent plate, selv med siktelinjen langs armrøret.
    Har RB700 nå- har ikke målt, men er den en anelse konisk også?

Nusse

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    174
    Virker interessant med en slik gjennomsiktig og liniert sak. Vanskeligheten er imidlertid at enkelte pickuper angir hvilken vinkel nåla skal ha i forhold til plata. Min pickup nål skal ha 92 grader i forhold til platetalerknen. Det står imidletid ikke noe om man oppnår 92 grader ved helt rett pickuparm.
    Noen gode råd i denne forbindelse??

Jens

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.06.2003
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Vedlegger tre bilder som illustrerer poenget med en slik VTA dings.
    På første bilde er armen for lav i bakkant.
    På andre bildet er armen for høy i bakkant.
    På siste bildet er det (nesten) perfekt.
    Forøvrig er de aller fleste av dagens pickup konstruert utifra at armen skal være parallell så dette bør alltid være utgangspunktet og så får man heller justere litt utifra det etter smak og behag.

Vedlegg

mana

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.08.2009
    Antall liker
    190
    Torget vurderinger
    24
    Jens skrev:
    Forøvrig er de aller fleste av dagens pickup konstruert utifra at armen skal være parallell så dette bør alltid være utgangspunktet og så får man heller justere litt utifra det etter smak og behag.
    Ser at denne metoden også er en mulighet men med litt mer usikkert resultat.Vil mene at et vater er både enklere og mer korrekt å bruke.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Den løsningen med libelle på headhell er fin. Jeg har vært på nippet til å kjøpe en sånn på ebay mange ganger. Jeg antar at den er enda mer praktisk til justering av azimut på unipivotarmer. Men hvor 'fin' er den på avvik? Hvor mye veier den?

Jens

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.06.2003
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    mana skrev:
    Jens skrev:
    Ser at denne metoden også er en mulighet men med litt mer usikkert resultat.Vil mene at et vater er både enklere og mer korrekt å bruke.
    Usikkert ???
    Hvorfor det ???
    Med en libelle blir man jo først nødt til å justere stifttrykket ganske mye for så å justere det tilbake igjen.
    Er ikke det ikke enda mer usikkerhetsmomenter da?

Forøvrig anbefaler jeg slettes ikke libelle for å justere azimuth ettersom det vil betinge at libellen balanserer på nøyaktig samme vertikale tyngdepunkt som nålearmen og det er jammen ikke lett å treffe.
    Anbefaler da heller en lignende løsning som min vta løsning,men da plassert foran armen (måledingsen må da være lavere enn pickupshellet).
    Måling av azimuth gjøres dog best med testplate og voltmeter.

mana

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.08.2009
    Antall liker
    190
    Torget vurderinger
    24
    Zomby_Woof skrev:
    Den løsningen med libelle på headhell er fin. Jeg har vært på nippet til å kjøpe en sånn på ebay mange ganger. Jeg antar at den er enda mer praktisk til justering av azimut på unipivotarmer. Men hvor 'fin' er den på avvik? Hvor mye veier den?
    Vis nåletrykk skal f.eks.være 1.6gr. så justeres trykket til 1.6gr. når vater ligger oppå headshell med den elektroniske vekta.

Jeg synes i hvertfall at denne metoden er både korrekt og enkel å justere vta med.Azimut kan den også brukes til så her har man 2 i 1 :D

Jens

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.06.2003
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    mana skrev:
    Zomby_Woof skrev:
    Vis nåletrykk skal f.eks.være 1.6gr. så justeres trykket til 1.6gr. når vater ligger oppå headshell med den elektroniske vekta.

Jeg synes i hvertfall at denne metoden er både korrekt og enkel å justere vta med.Azimut kan den også brukes til så her har man 2 i 1 :D
    Er nok en bra løsning dette også, MEN husk nå at nåletrykket endres utifra hvilken høyde armen har så det er uansett viktig å måle nåletrykket i samme høyde som pickupen har når den spiller med rett vta.
    Ellers blir resultatet rett og slett feil.
    Når det er sagt så blir det nok kanskje like mye feil enten man har vater på eller ikke så i forhold til denne måten å sjekke på så har det sikkert ingen betydning ettersom reslutatet sikkert blir like mye feil på begge målinger.

mana

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.08.2009
    Antall liker
    190
    Torget vurderinger
    24
    Jens skrev:
    mana skrev:
    Jens skrev:
    Usikkert ???
    Hvorfor det ???
    Med en libelle blir man jo først nødt til å justere stifttrykket ganske mye for så å justere det tilbake igjen.
    Er ikke det ikke enda mer usikkerhetsmomenter da?

Forøvrig anbefaler jeg slettes ikke libelle for å justere azimuth ettersom det vil betinge at libellen balanserer på nøyaktig samme vertikale tyngdepunkt som nålearmen og det er jammen ikke lett å treffe.
    Anbefaler da heller en lignende løsning som min vta løsning,men da plassert foran armen (måledingsen må da være lavere enn pickupshellet).
    Måling av azimuth gjøres dog best med testplate og voltmeter.
    Nå må ikke dette ta helt av da vi ikke har tenkt å lande på månen med disse spillerne 8) Jeg synes bare at min måte er en grei og trygg måte til en grov innstilling.Resten av justering gjøres med lytting.

Jens

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.06.2003
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    En diskusjon er alltid sunt.
    Ellers hadde vi jo ikke hatt dette forumet ;D

Det er også selvfølgelig viktig at hvis man bruker libelle metoden så må man være sikker på at libellen er nøyaktig.
    Alle er ikke det.
    Har fått tildels komiske resultater med små libeller kjøpt hos Biltema.
    Man må også være sikker på at selve platespilleren og tallerken er i vater i forhold til armen ellers blir resultatet direkte feil.
    Tenk over det..........

Kan vel også nevne at mine tonearmer (Graham Phantom II) er utstyrt med libelle i armhuset beregnet til akkurat dette og slik at man skal slippe å benytte slike "tungvinte" metoder som vi holder på med (både den ene og den andre). Problemet er bare at resultatet med å bruke denne blir feil ::)

Hovedpoenget er å få selve tonearmen parallell med tallerken og da mener jeg altså fortsatt at "min" metode er "best" :p

R

rico

Gjest
    Her er jeg enig med Jens, har både libelle og VTA blokka og også hos meg er det både enklest og riktigst å bruke blokka, og hvis man har en slik "pinne" som følger med VPI spillerene så blir det enda enklere og mer nøyaktig. I det man tror det er helt beint så kan man legge på stanga for så og finne ut at det faktisk er enda litt å gå på...

Men det er engang slik at man bruker den metoden man er mest komfortabel med, mange veier til Rom etc....

mana

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.08.2009
    Antall liker
    190
    Torget vurderinger
    24
    Er heller ikke uenig at der finnes mange forskjellige metoder som funker og som sagt så er jeg komfertabel med den jeg bruker.Jeg kunne selvsagt prøvd Jense metoden :p men liker ikke tanken på å sette dette kortet inntil armrøret med den fare for litt småskjelvne hender og med nåletrykk på 0.8gr så skal der ikke mye til før ting kan gå til hel...

R

rico

Gjest
    mana skrev:
    Er heller ikke uenig at der finnes mange forskjellige metoder som funker og som sagt så er jeg komfertabel med den jeg bruker.Jeg kunne selvsagt prøvd Jense metoden :p men liker ikke tanken på å sette dette kortet inntil armrøret med den fare for litt småskjelvne hender og med nåletrykk på 0.8gr så skal der ikke mye til før ting kan gå til hel...
    Dette er ikke noe problem med den gjennomsiktige blokka vist tidligere i tråden, den er såpass bred at den står trygt og stødig.

Vedlegg

Cash 63

Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Antall liker
    32.673
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Torget vurderinger
    1
    Når dere snakker om justering før pu, så var denne Superenkel til azimuth justering og særlig på Phantom arm :D
    Vta liker jeg og ha litt negativ ellers.

Vedlegg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn