Superenkel hornhøyttaler fra "high fidelity"

oseanna

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.05.2007
Innlegg
182
Antall liker
126
Torget vurderinger
1
Gamle - danske - "high fidelity" hadde en gang i forrige århundre en artikkel om en ekstremt enkel bakladet "hornhøyttaler". Høyttaleren bestod av et fulltoneelement montert på en nokså lang trekantet plate som så ble festet i hjørnet av rommet. Veggene i rommet fungerte som to av sidene i høyttaleren. Resultatet så omtrent ut som et tresidet kremmerhus. Nederst møttes veggene og platen i en tett spiss. Platen med høyttalerelementet gikk ikke helt opp i taket, slik at en fikk en trekantet åpning øverst på "hornet".

Er det noen som har artikkelen liggende? Eller har erfaring med byggverket??
 

kwa

Medlem
Ble medlem
21.05.2010
Innlegg
21
Antall liker
3
Torget vurderinger
2
Hei

Bygget disse for et par år siden med Seas fulltoner. Men ble ikke fornøyd da det var problemer med resonans i de store platene i konstruksjonen. Tror det er veldig krevende å dempe disse. Stereo perspektiv var heller så som så, da front baffel var stor pluss at de måtte jo stå mot vegg /hjørne.
Så for meg var dette en blindgate.
 

oseanna

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.05.2007
Innlegg
182
Antall liker
126
Torget vurderinger
1
Hei!

Interessant å høre at noen har forsøkt denne konstruksjonen, uten veldig gode erfaringer. Det var kanskje ikke annet å vente, det må jo være en av de enkleste høyttalerkonstruksjonene i verden - kanskje den enkleste?

Konstruksjonen minner mye om en Voight Pipe, bare snudd på hodet. Kanskje jeg skulle prøve det i stedet? Jeg ser at en da vinner mer fleksibel plassering og smalere front. Er det noen som har gode erfaringer med en Voight Pipe? Med hvilket element?? (Jeg må kanskje starte en ny tråd for å få svar på det.)
 
Topp Bunn