Superbillig DAC. Er det noe å ha??

Armand

Bransjeaktør
Ble medlem
13.08.2005
Innlegg
2.956
Antall liker
6.999
Sted
Kongsberg
Naboens receiver's optiske inngang har streiket og i et håp om en billig løsning på problemet bestilte vi en DAC fra våre venner i øst. 50 kroner er jo billig og man får med en optisk TOSlink kabel.
Digital Optical Coaxial Toslink Signal to Analog Audio Converter Adapter RCA DA


På selve DAC-chippen er det ingen tekst så det er umulig å vite hvem som har laget denne. Ellers så sitter det en regulator inni der som lager en overraskende fin, stabil og støyfri 3,3V fra 5V USB poweret.

Men ved måling av et lydsignal på utgangen var moroa over...
Ved 1kHz ligger THD+N på 0,17%, og det er jo greit nok for kveldsnytt, men ikke særlig mer.
Ved 40Hz ligger THD+N på grusomme 3% så den som har tenkt å få fine rene basstoner må nok se seg om etter noe annet.
Målingene ble gjort ved 0,8FS (80% digitalt volum) uten belastning på utgangen.


Dette er målingen av 40Hz. Man ser at man får en god del bass "på kjøpet" ved 80Hz, 120Hz, 160Hz, etc, etc.

Hva skal man si? Våre venner i øst fornekter seg ikke. Ja,ja det er jo tross alt en oppgradering fra en receiver som ikke virker til en det kommer lyd fra. Kanskje verdt 50kr?

Armand
 

Vedlegg

oks81

Æresmedlem
Ble medlem
29.10.2012
Innlegg
12.784
Antall liker
11.272
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
3
Skyhøy inng.imp så blir det kanskje ikke så mye verre...
Har selv en slik soundgarden billigduppeditt, men den er bare for å få lyd.

Kanskje sette lista litt høyere om en skal ha skikkelig kino :)
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.500
Antall liker
6.873
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Hmm - Biltema tar 35kr for en rca-rca-kabel. Da har du 15kr igjen til å finansiere dacen. Jeg vet ikke om jeg ville forventet så mye mer?

Det er ikke en coax spdif på receiveren som kan brukes, evnt med en medieconverter?

Johan-Kr
 

Armand

Bransjeaktør
Ble medlem
13.08.2005
Innlegg
2.956
Antall liker
6.999
Sted
Kongsberg
Hmm - Biltema tar 35kr for en rca-rca-kabel. Da har du 15kr igjen til å finansiere dacen. Jeg vet ikke om jeg ville forventet så mye mer?

Det er ikke en coax spdif på receiveren som kan brukes, evnt med en medieconverter?

Johan-Kr

TV'n han bruker som kilde har bare optisk ut. Men en mediekonverter fra optisk til coax kan man jo prøve. Jeg ser de selger en for 86 kroner. Det er vel begrenset hvor mye de klarer å ødelegge et digitalt signal.
96KHz TOSLINK Optical to Coax S/PDIF Coaxial Digital Audio Converter Dolby DTS | eBay

Takk for tips.
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.129
Antall liker
10.592
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Sist redigert:

Armand

Bransjeaktør
Ble medlem
13.08.2005
Innlegg
2.956
Antall liker
6.999
Sted
Kongsberg
Hvordan koble TV til stereoanlegg? - Dagens kinaprodukt: Smart boks gir TV-lyd over anlegget - DinSide

Er faktisk samme saken :) Testen kom idag.
Og hva med lyden? Den er faktisk overraskende klar og fin. Det er ingen hørbare forstyrrelser/skurring eller lignende, og til vår lille Bose-høyttaler fungerer den som bare det. Takket være at den får strøm fra TV-ens USB-port, skrur DAC-en seg av hver gang vi skrur av TV-en.
Morsomt. Sendte Hr.Loftås en mail med link hit. Ørene våre er jo ikke så følsomme for forvrengning ved lave frekvenser så det høres sikkert helt greit ut. Men i en A/B test tror jeg de fleste ville klart å finne den dårlige DAC'en. Den tilfører jo rimelig mye som ikke skal være der. En toppspekket DAC har ca. 500(!) ganger mindre forvrengning.
 

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Innlegg
5.646
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
Hmm. Artig tråd. Hvis målet er å kjøpe så billig at man slipper å betale mva, ser jo dette ut til å være et bra kjøp. Men med hensyn til lyd, virker det som om lydkortet på min gamle stasjonære spill-PC er bedre.
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.500
Antall liker
6.873
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Men hva tester de med? En 31x18x10cm lydplanke på 3kg - til 3500kr inklusive forsterkeri. To 5" elementer, kanskje?

Når du tar av påslaget for Bose-navnet, så ville den kosta 2500kr. Tror ikke den er så veeeeldig avslørende, selv om den antakeligvis er bedre en rasket som står i en 3-4cm tykk tv.

Johan-Kr
 
Topp Bunn