Høyttalere Subwoofere - "må" de være like?

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Innlegg
3.098
Antall liker
2.290
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Jeg sluttet med hjemmekino for noen år siden, og koblet/stuet samtidig bort min JL Audio F113 v1 sub. Har store fronter, Piega Classic 80.2 og har sett på sub som unødvendig, og kanskje til og med unyttig. I alle fall uten mulighet for å dele bassen fra frontene for optimal samhandling.

For et par måneder siden fikk jeg det for meg at jeg likevel skulle koble opp suben med vanlig mono linjesignal fra preampen. Jobbet litt med plassering og delefrekvenser og endte opp med å plassere den på "flanken" av venstre front, noen cm lengre bak i rommet mot hjørnet, delefrekvens 55 hz, bratteste mulige deling. Den spiller da sammen med frontene under 55Hz. Ved forsøk på høyere deling ble bassen for boomy og dominerende.

Men jeg har fått helt hakeslepp over resultatet, det er rett og slett utrolig bra. Ikke bare er det blitt et kraftigere og bedre fundament, hele lydbildet er bedre. Det virker som hele anlegget spiller mindre anstrengt til tross for at effektforsterkerne egentlig ikke får avlastning. Og faktisk er det på lave- og moderate volum at forskjellen er størst.

I diverse poster her på hfs har jeg fått inntrykk av at sub er bare tull uten noen form for aktiv deling, men det kan jeg avkrefte for egen del. Jeg kan ikke huske å ha opplevd en lignende oppgradering tidligere. Det betyr ikke at jeg avviser at dette kan bli enda et par hakk bedre, men det er definitivt ikke et must med akttiv deling, selv om dette sikkert kan ta lyden enda et par hakk opp i kvalitet.

Uansett er dette allerede så bra, at jeg er helt sikker på at jeg for alltid kommer til å basere meg på å ha minst en sub i anlegget.

Dette får meg til å ønske meg en sub til...det er vel bedre med to? Eller fire...? Og det får meg til å tenke på å anskaffe et delefilter ala minidsp, dbx driverack e.l med målemic osv.

Om jeg tenker på en sub til, må den da være lik den jeg har fra før? Utfordringen er at den ikke produseres lengre, er sjeldent på bruktmarkedet. Versjon 2 er både kraftigere enn V1 og i tillegg veldig mye dyrere. `Kan selvsagt kjøpe to nye, like, og bytte inn JL`en.

Tror dere det blir mislykket med to ulike suber? Vil et aktivt delefilter gjøre dette mer levelig mht å evt kunne gi de to subene ulike oppgaver?

Hva tenker dere som har erfaring med bruk av suber?
 

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.09.2009
Innlegg
3.631
Antall liker
3.244
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
7
Bare å hoppe rett i det og bygge to basstårn og introdusere digital deling.

Gikk selv fra Kef Reference (207/2 med) 209 sub til DIY basstårn. Det ble fryktelig enkelt. 209 ble flyttet ned i anlegg nr 2 (som er kinoen). For ordens skyld så hadde jeg Piega Coax70 med 2xPsub1 mkii før Kef’ene. Piega subbene står nå i anlegg 3 (TV stua).
 

GSi-Turbo

Hi-Fi interessert
Ble medlem
07.11.2009
Innlegg
91
Antall liker
36
Hadde tidligere 2 stk r-112sw jeg brukte, var bra bass men litt ujevn kurve. Solgte dem og nå har jeg 2 ulike subber. 1 rsw-10d og en sw-311 og bassen er veldig mye bedre nå. Dette er jo subber som koster mye mer enn r-112sw jeg hadde tidligere. Men poenget er at jeg har 2 ulike og er veldig fornøyd med resultatet. Så jeg ville bare prøvd med 1 ulik å se hva du syns. I verste fall må du jo selge den igjen, og kjøper du brukt taper du vel knapt penger på å "teste" en sub ett par mnd for så å selge igjen :)
 

carisma

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2014
Innlegg
1.492
Antall liker
914
Det behøver ikke være en ulempe at subbene er forskjellig.
På high-end anlegget har jeg aldri hatt aktiv deling.
Jeg har hatt sub siden 1997.

Sent fra min XT1572 via Tapatalk
 
M

MarkusH

Gjest
Har brukt fire like subber, to på hver side, var veldig fornøyd før jeg fikk tak i de høyttalerne jeg egentlig ville ha. Nå blir det uansett subber til de også, men mest på grunn av at jeg liker heavy metal og rock på lavt volum og da klarer ikke høyttalerne mine seg så bra i bassen.
 

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Innlegg
5.487
Antall liker
5.453
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Buckle up, dette blir dyrt! ;)


Jeg tenker at dersom man bruker flere subber for å jevne ut responsen i rommet for et større område/flere sitteplasser vil det ikke spille noen stor rolle hvilke subber man gjør det med. En fordel om de ikke har noen rare egenlyder som gjør de lokaliserbare, men dersom man bruker subber på denne måten (multi-sub) vil man uansett begrense både båndbredden og lydnivået mer jo flere subber man har.
Bedre? Kommer an på hvor bra det er i lytteposisjonen din som det er, men jevn bass på et større område er jo også viktig i mange sammenhenger og kapasitet i seg selv kan jo være viktig hvis det er en utfordring nå.

Digital dsp for individuelle justeringer av flere subber er en enorm fordel når man skal optimalisere romrespons, ikke minst med tanke på at basskvalitet utgjør en så stor del av vår subjektive opplevelse av lyd at det burde vært førsteprioritet fra starten av.
Andre fordeler man kan dra med seg er jo bedre kapasitet, sensitivitet og mindre vreng fra fronthøyttalerne.

Det finnes programvare som tar seg av justering av delay, nivå, delefrekvenser osv dersom man måler på flere forskjellige steder, men det er ikke akkurat brukervennlig å komme i gang; https://www.andyc.diy-audio-engineering.org/mso/html/index.html

Her er mer om vitenskapen bak; https://pdfs.semanticscholar.org/00da/51387c572cfd27c0256cb15e44e976a1a72e.pdf
 

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Innlegg
3.098
Antall liker
2.290
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Bare å hoppe rett i det og bygge to basstårn og introdusere digital deling.

Gikk selv fra Kef Reference (207/2 med) 209 sub til DIY basstårn. Det ble fryktelig enkelt. 209 ble flyttet ned i anlegg nr 2 (som er kinoen). For ordens skyld så hadde jeg Piega Coax70 med 2xPsub1 mkii før Kef’ene. Piega subbene står nå i anlegg 3 (TV stua).
Basstårn er nok det ultimate, men et stykke frem er jeg redd. Brukte du digital deling med dine tidligere oppsett med kjøpesuber?
 

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Innlegg
3.098
Antall liker
2.290
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Hadde tidligere 2 stk r-112sw jeg brukte, var bra bass men litt ujevn kurve. Solgte dem og nå har jeg 2 ulike subber. 1 rsw-10d og en sw-311 og bassen er veldig mye bedre nå. Dette er jo subber som koster mye mer enn r-112sw jeg hadde tidligere. Men poenget er at jeg har 2 ulike og er veldig fornøyd med resultatet. Så jeg ville bare prøvd med 1 ulik å se hva du syns. I verste fall må du jo selge den igjen, og kjøper du brukt taper du vel knapt penger på å "teste" en sub ett par mnd for så å selge igjen :)
Joda, man kan alltids teste. Men for min del vil alltid kvalitet trumfe kvantitet. Dermed ser jeg på det som verdiløst å introdusere en sub nr 2 som kan antas å være av lavere kvalitet enn nr 1 uansett.
 

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Innlegg
3.098
Antall liker
2.290
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Det behøver ikke være en ulempe at subbene er forskjellig.
På high-end anlegget har jeg aldri hatt aktiv deling.
Jeg har hatt sub siden 1997.

Sent fra min XT1572 via Tapatalk
Jeg har lest en del av dine innlegg, bla. a i MI-tråden og fått med meg at du har jobbet noen år i hifi-butikk tidligere(?) Hvorfor har du aldri hatt aktiv deling? Er det fordi du ikke ser nytten, eller har du prøvd og funnet ut at det er like bra uten for din del?
 

komfort

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.11.2010
Innlegg
1.580
Antall liker
491
Hvis lyden er så bra nå, at du får hakeslepp nå med en sub, kan det være fare for at den ikke blir enda bedre med to subber.
Kan fort bli for mye bass. Med DSP kan jo selvfølgelig dette styres mye bedre.
 

carisma

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2014
Innlegg
1.492
Antall liker
914
Hvis lyden er så bra nå, at du får hakeslepp nå med en sub, kan det være fare for at den ikke blir enda bedre med to subber.
Kan fort bli for mye bass. Med DSP kan jo selvfølgelig dette styres mye bedre.
Om du får for mye bass, så har du justert feil på volum. Og integrert det dårlig.
Uavhengig av mengde subwoofere så skal de spille med frontene.

Sent fra min XT1572 via Tapatalk
 

carisma

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2014
Innlegg
1.492
Antall liker
914
Det behøver ikke være en ulempe at subbene er forskjellig.
På high-end anlegget har jeg aldri hatt aktiv deling.
Jeg har hatt sub siden 1997.

Sent fra min XT1572 via Tapatalk
Jeg har lest en del av dine innlegg, bla. a i MI-tråden og fått med meg at du har jobbet noen år i hifi-butikk tidligere(?) Hvorfor har du aldri hatt aktiv deling? Er det fordi du ikke ser nytten, eller har du prøvd og funnet ut at det er like bra uten for din del?
Jeg bruker subbene kun under der frontene ruller av. Og har derfor ikke følt behovet.
Videre har det egentlig aldri fristet med å putte noen dsp eller andre ekstra ting i signalveien før høyttalerne. Dette har sittet igjen siden gamle dager.
Når det kommer til høyttalere som kan drives aktivt har jeg aldri hatt det eller vurdert det.

Jeg vet det er fordeler med aktiv deling/drift.
Men nå er jeg utrolig fornøyd med høyttalerne mine. De trenger bare litt hjelp i bunn pga rommet.

På surround derimot så er jo aktivt det ultimate.
Men igjen. Fornøyd med høyttalerne og Yamaha receiver og dsp på Behringer subbene gir meg en helt annen hverdag. Her deler jeg på 80hz.

Sent fra min XT1572 via Tapatalk
 

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Innlegg
3.098
Antall liker
2.290
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Buckle up, dette blir dyrt! ;)


Jeg tenker at dersom man bruker flere subber for å jevne ut responsen i rommet for et større område/flere sitteplasser vil det ikke spille noen stor rolle hvilke subber man gjør det med. En fordel om de ikke har noen rare egenlyder som gjør de lokaliserbare, men dersom man bruker subber på denne måten (multi-sub) vil man uansett begrense både båndbredden og lydnivået mer jo flere subber man har.
Bedre? Kommer an på hvor bra det er i lytteposisjonen din som det er, men jevn bass på et større område er jo også viktig i mange sammenhenger og kapasitet i seg selv kan jo være viktig hvis det er en utfordring nå.

Digital dsp for individuelle justeringer av flere subber er en enorm fordel når man skal optimalisere romrespons, ikke minst med tanke på at basskvalitet utgjør en så stor del av vår subjektive opplevelse av lyd at det burde vært førsteprioritet fra starten av.
Andre fordeler man kan dra med seg er jo bedre kapasitet, sensitivitet og mindre vreng fra fronthøyttalerne.

Det finnes programvare som tar seg av justering av delay, nivå, delefrekvenser osv dersom man måler på flere forskjellige steder, men det er ikke akkurat brukervennlig å komme i gang; https://www.andyc.diy-audio-engineering.org/mso/html/index.html

Her er mer om vitenskapen bak; https://pdfs.semanticscholar.org/00da/51387c572cfd27c0256cb15e44e976a1a72e.pdf
Takk for innspill. Jeg har en oppfattelse av at ved bruk av sub til hifi bør man ha minst 2 suber. Dette er dog kun noe jeg har lest meg til her på hfs og ikke selverfart.

Rommet mitt er veldig bra, akustisk sett. Det er på en måte mer en avdeling av et mye større rom. Akustikken er meget god og jeg opplever det som enkelt å få til god lyd. Bassen fordeler seg jevnt i motsetning til tidligere da rommet var lukket. Jeg innbiller meg at jeg kan identifisere hvor suben står fra lytteposisjon, men sikker er jeg ikke. Jeg vet jo hvor den står...men jeg merker lett forskjellen om jeg flytter meg en meter til begge sidene. Dermed er det vel sannsynlig at det blir et hakk bedre med 2 enn 1 sub.

Det jeg har tenkt på som en evt fordel ved å anskaffe ytterligere en identisk sub, er muligheten for å bruke denne som slave og dermed sikre identisk output. Jeg har mulighet for nær 100% symmetri ang plassering om det skulle bety noe. Rommet mitt er i det hele tatt meget symmetrisk.

I mitt hode blir det vanskeligere å få til "optimal" sammenheng ved bruk av ulike suber uten aktiv deling. I tillegg merker jeg jo at lydkvaliteten blir for dårlig ved høyere deling, muligens fordi frontene mine drar på litt i 100Hz-området.

Så jeg heller mot å anskaffe en dbx driverack med målemic før anskaffelse av sub nr 2. I alle fall om det ikke dukker opp en brukt JL F113v1 som kan slaves.

Som nevnt har jeg store fronter, digert kabinett med doble 10-tommere som iflg specs skal kunne spille ned til 22Hz. Derfor er jeg meget overrasket over hvor kolossalt mye bedre lyden oppleves med en sub innkoblet, justert etter ørene og delt ved 55Hz.
 

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Innlegg
3.098
Antall liker
2.290
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Hvis lyden er så bra nå, at du får hakeslepp nå med en sub, kan det være fare for at den ikke blir enda bedre med to subber.
Kan fort bli for mye bass. Med DSP kan jo selvfølgelig dette styres mye bedre.
Akkurat det er jeg ikke redd for. JL-subene kan minimum justeres +/-3dB og har i tillegg en egen mulighet for justering av volum for de aller laveste frekvensene. Jeg tipper jo at ved bruk av 2 kan begge skrus et hakk ned eller to. I dag står min sub på +1dB, delt ved 55 Hz.
 
M

MarkusH

Gjest
Jeg aner ikke hva slags "problem" du egentlig har, men slik jeg oppfatter lyd (også bass) er at det er fordel med jevn bass-respons i hele rommet, med de normale "boomy" stedene slik som tett bakvegg og mellom høyttalere/bak høyttalere, ofte blir det slik at 2/3 bak i rommet (eller noe der omkring) så får man riktig mengde, trykk og dybde på bassen uten at den virker overdrevet i noen form (jeg måler ikke).
Det jeg får med en sub er for så vidt det jeg ønsker, økt lydtrykk under delefrekvens til sub, men pinpointing er veldig lett med en sub, i min erfaring, nesten uansett, i mange tilfeller med to også. Jeg har brukt alt fra 1 til 5 subber på musikk (2 like, 2 ulike, 3 like, 3 ulike, 4 like, 4 ulike og 2 og 2 like, samt 2 og 2 like og 1 ulik), alt i samme rommet. Jeg har hatt flere andre subber i tillegg til disse også. Problemet med det meste er at et rom ikke gjengir bass likt på høyre og venstre side (eller om det er ørene som er litt forskjellig "kalibrert"), uansett så må dette justeres for. Jeg liker å ha headroom å stille på i stedet for at gain må stå på max, med fire subber i mitt oppsett kunne gain på alle stå under halvparten, med to måtte de stå på max og jeg hadde fortsatt ikke ønsket mengde bass. Hos meg fikk jeg det til slik at bassen spredde seg i "full skala" i hele rommet, altså man kunne stå i hvert hjørne av rommet og man ville kunne høre bassen med "referansemengde", samme som i lyttepos, mens langs bakvegg og framvegg peaket output hos meg og gjorde at jeg mente at bassmengden der var feil i forhold til min preferanse. Jeg har aldri fått to ulike subber til å spille like bra som to like, men det er kanskje en selvfølge også? Jeg går uansett ut i fra samme gain/deling på henholdsvis høyre og venstre side og justerer meg ut i fra dette i løpet av flere uker på forskjellig type musikk, plassering og tuning har jeg også endret over samme periode. Hos meg har bassen sittet som et skudd etter dette, nå har jeg høyttalere med doble 10" basselementer i hver, men som snart skal suppleres med 4x 18" i lukkede kasser. Spørsmålet er åpent om de blir værende i stereoen eller flyttet til hjemmekinoen dog, for jeg føler ikke behovet for sub i stereo i dag. ;)
 

hogen

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.12.2003
Innlegg
2.806
Antall liker
2.371
Torget vurderinger
2
Min erfaring: ja, det blir mye bedre med to. Nøyaktig plassering er viktig, jeg bruker lasermåler på fotostativ. Jeg er videre ganske overbevist om at de må være like (har ikke testet forskjellige selv).
 

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Innlegg
3.098
Antall liker
2.290
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Jeg vil ikke si jeg har noe problem. Faktum er at det låter svært bra. Men mye vil ha mer, og jeg ser et potensiale i en sub til pga symmetri og ønske om jevnest mulige respons. Til tross for at rommet har langt større volum enn de fleste lytterom er det mer enn nok bass, og JL suben kan gi enda mye mer, den virker ekstremt kraftig.

Så det er et ønske om økt kvalitet, ikke mer bass.

Det virker på meg som om relativt mange bruker sub, men der stopper også likheten. Min følelse er at om man ikke bruker aktiv deling bør subene være like, være symmetrisk plassert og deles lavt. Ulike suber, assymetrisk plassert og høyere deling vil jeg ikke ta sjansen på uten aktiv deling.
 
T

ThomasN

Gjest
Jeg sluttet med hjemmekino for noen år siden, og koblet/stuet samtidig bort min JL Audio F113 v1 sub. Har store fronter, Piega Classic 80.2 og har sett på sub som unødvendig, og kanskje til og med unyttig. I alle fall uten mulighet for å dele bassen fra frontene for optimal samhandling.

For et par måneder siden fikk jeg det for meg at jeg likevel skulle koble opp suben med vanlig mono linjesignal fra preampen. Jobbet litt med plassering og delefrekvenser og endte opp med å plassere den på "flanken" av venstre front, noen cm lengre bak i rommet mot hjørnet, delefrekvens 55 hz, bratteste mulige deling. Den spiller da sammen med frontene under 55Hz. Ved forsøk på høyere deling ble bassen for boomy og dominerende.

Men jeg har fått helt hakeslepp over resultatet, det er rett og slett utrolig bra. Ikke bare er det blitt et kraftigere og bedre fundament, hele lydbildet er bedre. Det virker som hele anlegget spiller mindre anstrengt til tross for at effektforsterkerne egentlig ikke får avlastning. Og faktisk er det på lave- og moderate volum at forskjellen er størst.

I diverse poster her på hfs har jeg fått inntrykk av at sub er bare tull uten noen form for aktiv deling, men det kan jeg avkrefte for egen del. Jeg kan ikke huske å ha opplevd en lignende oppgradering tidligere. Det betyr ikke at jeg avviser at dette kan bli enda et par hakk bedre, men det er definitivt ikke et must med akttiv deling, selv om dette sikkert kan ta lyden enda et par hakk opp i kvalitet.

Uansett er dette allerede så bra, at jeg er helt sikker på at jeg for alltid kommer til å basere meg på å ha minst en sub i anlegget.

Dette får meg til å ønske meg en sub til...det er vel bedre med to? Eller fire...? Og det får meg til å tenke på å anskaffe et delefilter ala minidsp, dbx driverack e.l med målemic osv.

Om jeg tenker på en sub til, må den da være lik den jeg har fra før? Utfordringen er at den ikke produseres lengre, er sjeldent på bruktmarkedet. Versjon 2 er både kraftigere enn V1 og i tillegg veldig mye dyrere. `Kan selvsagt kjøpe to nye, like, og bytte inn JL`en.

Tror dere det blir mislykket med to ulike suber? Vil et aktivt delefilter gjøre dette mer levelig mht å evt kunne gi de to subene ulike oppgaver?

Hva tenker dere som har erfaring med bruk av suber?
Jeg har hatt noen subber gjennom årene, også Fathom F113.
Det er liten tvil om at subber integrert riktig låter bedre enn uten.
Nå som jeg ikke kjører med aktiv deling deler jeg også så lavt som 25hz, men det betyr ikke at den ikke spiller langt over det. Men da får jeg den perfekte overgangen mellom høyttalere og subber. Men å kjøre doble subber er definitivt å anbefale.

Om jeg skal rangere mine 5 beste subber til musikk blir lista sånn.

1. REL S/812 (overlegen alle de andre)
2. Arendal Sound Sub 2
3. Arendal Sound Sub 1
4. Ken Kreisel DXD 12012
5. JL Audio Fathom F113
 

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Innlegg
5.487
Antall liker
5.453
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Jeg vil ikke si jeg har noe problem. Faktum er at det låter svært bra. Men mye vil ha mer, og jeg ser et potensiale i en sub til pga symmetri og ønske om jevnest mulige respons. Til tross for at rommet har langt større volum enn de fleste lytterom er det mer enn nok bass, og JL suben kan gi enda mye mer, den virker ekstremt kraftig.

Så det er et ønske om økt kvalitet, ikke mer bass.

Det virker på meg som om relativt mange bruker sub, men der stopper også likheten. Min følelse er at om man ikke bruker aktiv deling bør subene være like, være symmetrisk plassert og deles lavt. Ulike suber, assymetrisk plassert og høyere deling vil jeg ikke ta sjansen på uten aktiv deling.
Kanskje MakkinTosken vil dele sin erfaring om integrering av subber uten noen former for dsp? Han gikk den tradisjonelle REL-veien når han bega seg ut på sub-kjøret.

Personlig tror jeg det er vanskelig å unngå at man ender opp med delvis konstruktivt bidrag og delvis negativt bidrag hvis man forsøker å dele høyt uten dsp og aktiv deling. Ved subbene plassert nært høyttalerne uten tidsjustering eller lignende ender man gjerne opp med et scenario hvor både høyttaleren og subben fungerer som én kilde akustisk sett på lave frekvenser og to separate kilder usynkronisert i tid på litt høyere frekvenser.
 

MakkinTosken

En kjekkas
Ble medlem
21.02.2020
Innlegg
13.579
Antall liker
34.253
Sted
og til
Torget vurderinger
6
Jeg vil ikke si jeg har noe problem. Faktum er at det låter svært bra. Men mye vil ha mer, og jeg ser et potensiale i en sub til pga symmetri og ønske om jevnest mulige respons. Til tross for at rommet har langt større volum enn de fleste lytterom er det mer enn nok bass, og JL suben kan gi enda mye mer, den virker ekstremt kraftig.

Så det er et ønske om økt kvalitet, ikke mer bass.

Det virker på meg som om relativt mange bruker sub, men der stopper også likheten. Min følelse er at om man ikke bruker aktiv deling bør subene være like, være symmetrisk plassert og deles lavt. Ulike suber, assymetrisk plassert og høyere deling vil jeg ikke ta sjansen på uten aktiv deling.
Kanskje MakkinTosken vil dele sin erfaring om integrering av subber uten noen former for dsp? Han gikk den tradisjonelle REL-veien når han bega seg ut på sub-kjøret.

Personlig tror jeg det er vanskelig å unngå at man ender opp med delvis konstruktivt bidrag og delvis negativt bidrag hvis man forsøker å dele høyt uten dsp og aktiv deling. Ved subbene plassert nært høyttalerne uten tidsjustering eller lignende ender man gjerne opp med et scenario hvor både høyttaleren og subben fungerer som én kilde akustisk sett på lave frekvenser og to separate kilder usynkronisert i tid på litt høyere frekvenser.
Det er egentlig ikke umulig å integrere uten dsp, men det hjelper med et fleksibelt delefilter som gir deg mulighet til lav deling. REL kan jo deles ved 20Hz. Ulempen er at subbene må ofte i større grad plasseres med litt omhu. Blir mye flytting. De 4 neste subbene som kom inn Dynaudio Sub 600 kunne ikke deles lavere enn 50Hz, men med REL bak og Dynaudio foran og litt triksing med nivåer fikk jeg denne uten hjelp av dsp.

udsp.jpg


udspw.jpg


Svaret er ja på hovedtemaet også. Du kan blande!
 

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Innlegg
3.098
Antall liker
2.290
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Jeg vil ikke si jeg har noe problem. Faktum er at det låter svært bra. Men mye vil ha mer, og jeg ser et potensiale i en sub til pga symmetri og ønske om jevnest mulige respons. Til tross for at rommet har langt større volum enn de fleste lytterom er det mer enn nok bass, og JL suben kan gi enda mye mer, den virker ekstremt kraftig.

Så det er et ønske om økt kvalitet, ikke mer bass.

Det virker på meg som om relativt mange bruker sub, men der stopper også likheten. Min følelse er at om man ikke bruker aktiv deling bør subene være like, være symmetrisk plassert og deles lavt. Ulike suber, assymetrisk plassert og høyere deling vil jeg ikke ta sjansen på uten aktiv deling.
Kanskje MakkinTosken vil dele sin erfaring om integrering av subber uten noen former for dsp? Han gikk den tradisjonelle REL-veien når han bega seg ut på sub-kjøret.

Personlig tror jeg det er vanskelig å unngå at man ender opp med delvis konstruktivt bidrag og delvis negativt bidrag hvis man forsøker å dele høyt uten dsp og aktiv deling. Ved subbene plassert nært høyttalerne uten tidsjustering eller lignende ender man gjerne opp med et scenario hvor både høyttaleren og subben fungerer som én kilde akustisk sett på lave frekvenser og to separate kilder usynkronisert i tid på litt høyere frekvenser.
Det er egentlig ikke umulig å integrere uten dsp, men det hjelper med et fleksibelt delefilter som gir deg mulighet til lav deling. REL kan jo deles ved 20Hz. Ulempen er at subbene må ofte i større grad plasseres med litt omhu. Blir mye flytting. De 4 neste subbene som kom inn Dynaudio Sub 600 kunne ikke deles lavere enn 50Hz, men med REL bak og Dynaudio foran og litt triksing med nivåer fikk jeg denne uten hjelp av dsp.

Vis vedlegget 581381

Vis vedlegget 581382

Svaret er ja på hovedtemaet også. Du kan blande!
Jeg har sniklest på tråden din, Makkintosken. Meget imponerende rom, veldig tøff elektronikk og det ser jo ut som subene gir deg tidenes fundament også:)

Nesten så jeg får lyst til å kjøpe en kasse vin og invitere meg selv på besøk:)
 

MakkinTosken

En kjekkas
Ble medlem
21.02.2020
Innlegg
13.579
Antall liker
34.253
Sted
og til
Torget vurderinger
6
En kasse faktisk! ;)

Føler ikke selv at anlegget skiller seg nevneverdig ut egentlig og subbene har en ganske beskjeden jobb. Mange med svært interessante oppsett her inne, tross alt.

Straks myndighetene friskmelder Norge, så åpner jeg selvfølgelig dørene for musikk og skitprat, med eller uten medbrakt:)
 

erk

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.01.2015
Innlegg
2.040
Antall liker
3.944
Sted
Tårnåsen
Jeg har prøvd både med både aktiv deling og uten med et par subber som løfter bassen under 50Hz på mine Tannoy Westminster. Er mest fornøyd uten aktiv deling og bare med low-pass på subbene til 50Hz. Men det skal sies at Westminster (hornbass) ruller av meget pent og pyntelig med ca 8-10dB ned til 20Hz og med ganske pen fase. Så subbene bidrar bare med noen ytterst få dB, NESTEN så at jeg ikke merker det hvis jeg en gang i blant glemmer å slå dem på, men fundamentet blir utvilsomt bedre. Målte med REW at summen ble bra. Til slutt brukte jeg Audiolense PRO med tidskorreksjon på tvers av subber og høyttalere, etter litt tips fra Bernt . Disse filterne lastet jeg opp til Roon så det er ikke noe ekstra elektronikk mellom DAC og forsterker. Ble knall bra rett og slett.
 

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Innlegg
3.098
Antall liker
2.290
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
En kasse faktisk! ;)

Føler ikke selv at anlegget skiller seg nevneverdig ut egentlig og subbene har en ganske beskjeden jobb. Mange med svært interessante oppsett her inne, tross alt.

Straks myndighetene friskmelder Norge, så åpner jeg selvfølgelig dørene for musikk og skitprat, med eller uten medbrakt:)
Ja, regnet med det måtte være såpass:)

Neida, men i anlegget ditt ser jeg masse komponenter som tiltaler meg. I tillegg er rommet ditt blitt veldig lekkert, så der må det vel være en god arena for både det ene og det andre.

Du bruker et delefilter fra Behringer?

Jeg har lurt litt på en Dbx driverack selv. Det virker smart å kunne styre 6 kanaler som man vil, og frivillig bruk av dsp. Brukervennlig programvare og en målemic vil kunne gi viktig informasjon om peaker og dipper. Det er jo ikke sikkert rommet mitt er så bra som jeg innbiller meg heller.
 

MakkinTosken

En kjekkas
Ble medlem
21.02.2020
Innlegg
13.579
Antall liker
34.253
Sted
og til
Torget vurderinger
6
Målemikken Umik-1 og REW på PC er en no-brainer imo.

Ikke koster det stor og det er veldig greit å få en indikasjon på hva man driver med. Lærerikt er det også. Om du skal surre med subber er det et must!
 

Ivaols

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.12.2004
Innlegg
1.190
Antall liker
507
Sted
Flekkerøy
Jeg har puslet med diverse subber opp igjennom. Fikk det ikke til å sitte skikkelig før fase, group delay og frekvensrespons var sånn nogenlunde på stell. Group delay får en ikke kontroll på uten mulighet til å justere forsinkelse. Må legge til at to ShyHorn skal ha sin del av æren for at det spille bra bass. Selv de beste subber er det mulig å få til å spille dårlig, kontroll på hva en driver med med målinger er essensielt.

Fordel med to (eller flere) subber symmetrisk plassert nær frontene hvis en ønsker å dele høyt, altså opp mot 120hz.

Støtter kjøp av Umik mic og noen timer med REW.
 

Ivaols

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.12.2004
Innlegg
1.190
Antall liker
507
Sted
Flekkerøy
Ser du holder til på Sørlandet? I så fall kan jeg hjelpe deg i gang hos deg hvis du ønsker.

Du er også velkommen på en lytt så får du høre aktivt delt fronter med sub. Mulig å gjøre med 2m avstand ;)
 

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Innlegg
3.098
Antall liker
2.290
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Ser du holder til på Sørlandet? I så fall kan jeg hjelpe deg i gang hos deg hvis du ønsker.

Du er også velkommen på en lytt så får du høre aktivt delt fronter med sub. Mulig å gjøre med 2m avstand ;)
Det høres veldig bra ut. Tar kontakt med deg over sommeren. Hadde vært hyggelig og nyttig, helt sikkert. Bor bare en kjapp båttur unna deg ser jeg:)
 

Ivaols

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.12.2004
Innlegg
1.190
Antall liker
507
Sted
Flekkerøy
Ser du holder til på Sørlandet? I så fall kan jeg hjelpe deg i gang hos deg hvis du ønsker.

Du er også velkommen på en lytt så får du høre aktivt delt fronter med sub. Mulig å gjøre med 2m avstand ;)
Det høres veldig bra ut. Tar kontakt med deg over sommeren. Hadde vært hyggelig og nyttig, helt sikkert. Bor bare en kjapp båttur unna deg ser jeg:)
Det skal vi få til. Selv om jeg ser vi har svært ulike system så kan det være noe å lære begge veier. Har hatt besøk av HiFi entusiaster i andre enden av skalaen i forhold til meg, dvs renest mulig signalvei og rør, som likevel har kost seg med musikken her.
 

carisma

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2014
Innlegg
1.492
Antall liker
914
Fikk nå montert opp mine gamle subber.
Pleide å ha en lik sub i hvert hjørne. Nå står de fire like stablet 2 og 2 foran. Og de to gamle bak.
Og det ble enormt mye bedre. Skal igang snart med mic og Rew.
Men det positive er at det spiller fantastisk uten å ha justert noe annet enn volum.
Har kost meg i 2 dager og føler egentlig ikke behov for noen justeringer.
Men om jeg klarer å hente mer ut av de så hvorfor ikke.

Sent fra min XT1572 via Tapatalk
 

MakkinTosken

En kjekkas
Ble medlem
21.02.2020
Innlegg
13.579
Antall liker
34.253
Sted
og til
Torget vurderinger
6
Det er mange som styrer med sub som tilsynelatende bare slenger dem fra seg, får det til å spille og er fornøyd. Men uansett hvilke metoder man benytter for å integrere dypbass inn i systemet, så kan man om man er som meg virkelig gå på en smell.

Fra tid til annen går jeg nemlig inn i analysemodus, trekker frem målemikken, fyrer REW og henter frem katalogen med ihjelspilt referanse musikk. Ofte blir denne modusen trigret av en eller annen låt som genererte en unote jeg ikke likte. Noen ganger finner jeg "feilen" kjapt og kan gå tilbake til vanlig nytelsesmodus, andre ganger kan det gå dager før jeg har gått full sirkel og ender tilbake til der jeg var. Noen ganger var det faktisk låta det var noe galt med.

Grunnen til at jeg skriver dette er at jeg akkurat nå er på vei ut av en, heldigvis kort, periode med justering. Denne gangen var det, som jeg nevnte i egen tråd, låta Hollow 16bit remix av Bjørk som køddet med meg. Bassen er ikke veldig dyp, ca 39 Hz, men har man litt mebranareal til å ta seg av den frekvensen, bør man være sikker på at alt av interiør er skrudd fast.

Uansett man bør tenke seg grundig om før man kaster seg inn i 20-20 racet. Det er mye som skjer der nede i dypet og har man hang for perfeksjon kan dette bli en ny besettelse i tillegg til alt det andre...
 
Topp Bunn