Subwoofer tips

Micx

Hi-Fi interessert
Ble medlem
09.07.2010
Innlegg
57
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Hei!

Jeg har et relativt godt system, som jeg begynner å bli veldig fornøyd med;

Klipsch P-17 høyttalere
Hegel H200 forsterker
Hegel HD10 dac
Kimber Monoloce X høyttalerkabler

Har fått lånt en subwoofer til en kompis i helgen, og må si jeg fikk blod på tann. Dette var gøy!

Hører stort sett bare på techno, dubstep og drum & bass, så morro faktoren gikk opp et par hakk når jeg koblet til en sub. Subben er en gammel traver, så bassen er ullen og med lite definisjon, men masse trøkk!

Jeg har bestemt meg for å gå til innkjøp av en subwoofer, men jeg trenger en sub som matcher mitt system. Viktig at subben er lynrask, ettersom den skal kun brukes til musikk. At den står i stil med resten av anlegget er også viktig, så jeg vil ha en stilren sak som ikke vekker noe særlig oppmerksomhet.

Prissikte: 5000-10000

Takker for alle svar og hjelp!

Mvh
Michael
 

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Innlegg
4.284
Antall liker
2.290
Torget vurderinger
4
Ville sett på MJ Acoustics sine sub´er. Har hørt dem i forskjellige oppsett hos forhandler. Meget musikalske med kjapp, tight og bouncy bass.
Maxwell forhandler.
 

Salamander

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.03.2004
Innlegg
662
Antall liker
969
Sted
Huset med epletrær
Torget vurderinger
5
Med slik god musikksmak (d&b, dubstep), er en subwoofer obligatorisk.
Hører man på slikt, skal ikke bildene henge rett på veggen etterpå:D
 

Micx

Hi-Fi interessert
Ble medlem
09.07.2010
Innlegg
57
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Salamander skrev:
Med slik god musikksmak (d&b, dubstep), er en subwoofer obligatorisk.
Hører man på slikt, skal ikke bildene henge rett på veggen etterpå:D
;D ;D
 

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Innlegg
5.414
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Klipsch rsw-10d x 2 ;D

En annen kandidat bør være Maritn Logan Grotto i , og ikke heng deg opp i beskjeden wattstyrke på disse , den spiller bass som bare det , og er i serien til ML som har servostyrt system , dermed den subserien i verden som spiller med lavest forvrengning av dem alle...

hør med Audiokompaniet om direkte demo dersom ikke noen forhandlere har den stående for demo , og du er i gunstig avstand til Oslo.

Brukte rsw klipsch bør kunne finnes på børsen eller avforum for rundt 5k pr stk.

Rå sub til trøkk og moro... ;D

Espen
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
I ett så lite rom ville jeg plassert suben fremfor linjen som hovedhøyttalerne danner...
Og "mot normalt" ville jeg også satt den på innsiden av siktelinjen til den venstre og så ville fått den til å spille med elementet pekende rett høyre. Med andre ord, en sub med ett element som ikke peker nedover. Gjerne trykkammer sub også...
Eller jeg ville valgt ML Grotto, som er ganske så plasseringsvennlig.

Grunnen til dette, er at du har en musikk som er bassdrevet, og ikke akkurat det man vil kalle med "soundstage" eller noe annet audiofilt fjas i seg..
Da vil du ha trykk og nyansering og minimalt med etterslep...
Så tanken er att man ønsker minimalt med bass noder og mest mulig spredning av trykket..
Hadde en gang ett sånt ca 12 kvadrat rom, og dette funket for meg da.. på slik musikk, ca..

alternativt...
http://www.audioholics.com/tweaks/speaker-setup-guidelines/subwoofer-placement-guidelines



mvh
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
Jupp, for i ett lite rom er plassering mye mye viktigere en hva slags sub...

mvh
 
V

villov

Gjest
zimon skrev:
Ikke mitt speciale, men det stod noen råd om bruk av sub i Fidelity nr 38 (iforbindelse med test av Velodyne SPL800R sub), som du kan laste ned i pdf-format fra http://audiofidelity.no/nedlastbare_utgivelser.htm
Of topic, men i nevnte utgave av Fidelity var det godt å se på trykk:

"Heldige er de som etter noen sekunder med nytt utstyr i anlegget skråsikkert kan si om det er skitt eller kanel. I virkelighetens verden opplever vi i Fidelity at få produkter er best på alt, nesten uansett pris. Man må velge sine kompromisser med takt og tone!"
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.329
Antall liker
35.013
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
ssm skrev:
En annen kandidat bør være Maritn Logan Grotto i , og ikke heng deg opp i beskjeden wattstyrke på disse , den spiller bass som bare det , og er i serien til ML som har servostyrt system , dermed den subserien i verden som spiller med lavest forvrengning av dem alle...

hør med Audiokompaniet om direkte demo dersom ikke noen forhandlere har den stående for demo , og du er i gunstig avstand til Oslo.
+1
 

ganilsen

Bransjeaktør
Ble medlem
14.02.2008
Innlegg
2.171
Antall liker
670
Sted
Porsgunn
Torget vurderinger
4
2x Velodyne CHT-12Q får du for 10k hos soundgarden. Det burde gi det skyvet du trenger nedover. Evt brukt SPL-R.


Geir Arne
 
Topp Bunn