Subløsning - Kreative løsninger ønskes

janerlen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.11.2003
Innlegg
273
Antall liker
16
Torget vurderinger
3
Utgangspunktet er et sett Guarneri Memento i en L(delvis u)-formet stue på ca 50 effektive kvadratmeter. Jeg har ikke mulighet til å endre ht-plassering nevneverdig, og har resonanstopper ved ca 45 og 90 Hz, samt en betydelig dip mellom 110 og 150 Hz.

Hovedhøyttalere og elektronikk har jeg klokketro på, så det jeg ønsker er dypere respons enn til 40 Hz, som bookshelfene er i stad til, og fintuning av de 3 laveste oktaver fra 20 Hz.

Målet er:
  • Bass fri for "destruktiv" resonansforsterkning mellom 20-200 Hz.
  • Racket er fullt. Flere bokser med f.eks aktive filtere ønskes ikke.
  • Å klare dette med subløsninger (en eller to) med indre volum på maks 30 liter.
  • At dette integreres så usynlig som mulig i en stue med hvitmalte vegger. Custombygg er vurdert. Å kjøpe toppsub(ber) fra annerkjente produsenter til proff hvitlakkering likeså.

Budsjett er åpent, og omvendt proposjonalt med gjennomføringshastighet.
 

RojohII

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2011
Innlegg
4.423
Antall liker
1.850
Sted
Karmøy - Rogaland
Nå du skriver at du har resonansproblemer v/45, 90, 110-150Hz, og du vil at høyttalerne (som spiller ned til 40Hz) skal spille slik de står, da blir det muligens krevende for en sub-løsning å gjøre noe i problemområdet. Suckouten mellom 110-150 kan godt mulig være en kombinasjon av bakveggkansellering og takbounce - altså en funksjon av avstanden mellom høyttaler - bakvegg/tak - lytteposisjon. Mulig at det ville være gunstig å flytte høyttaler litt lengre fra bakvegg?

Hvis aktive filtre er utelukket, gjenstår nesten bare trikset med å plugge bassrefleksen (trykkammer) på SFene, og la suben fylle på i passe menge og med passe low-pass filtrering + selvsagt litt EQ for å dra ned 45 og 90en.
 

ssnht

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.11.2004
Innlegg
457
Antall liker
52
Torget vurderinger
2
2 stk subb, m dsp
 

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Innlegg
5.271
Antall liker
2.508
Torget vurderinger
1
Spesifiser nevneverdig…..

Uten flytting av ss og høyttalerplassering, samt med små subber som skal gå ned til 20hz og det hele skal være sømløst og fritt for resonanser, beskriver du en umulighet.
 

ØivindS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.10.2005
Innlegg
448
Antall liker
1
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Som antydet i tidligere innlegg så er utfordringen ressonanstoppene på 45 og 90Hz. Mulig du kan dempe disse ved å justere høyttalerplasseringen, men sannsynligheten for at dette er forårsaket av rommets utforming er nok større.

Det jeg har gjort, med realtivt godt resultat er å plugge bassportene i mine Dynaudio Zapphire og puttet på en Velodyne DD12. Dermed kan subben overta gjengivelsen av en større del av de lavere frekvensene. Du kan ev anskaffe to og/eller gå opp i membranareal hvis rommet krever det.

Disse DD subbene har meget gode mulighter for justering av avrulling (Hz og steilhet) og justering vha innebygget Eq som du kan plassere der du ønsker på frekvensspekteret mellom 15 og 180Hz. Det følger med målemic og det er en innebygget signalgenerator i subben som ved tilpasning kjører et frekvenssveip gjennom anlegget. Frekvenskurven gjengis på en skjerm (TV) som tilkobles subben. Da vil du kunne se frekvenskurven som tegnes slik den fanges opp av målemic-en.

Det jeg gjorde var å legge avrullingen oppover relativt høyt, plasserte eq slik at jeg fikk dratt ned peakene og økt nivået i dipene. Alt sammen gjengis på skjermen og med en del frem og tilbake klarte jeg etter hvert å få en tilnærmet rett frekvenskurve. Det er langt enklere å forholde seg til en grafisk fremstilling enn å stole på hørselen (sier han som snart ikke hører annet enn tinnitus).

Fyller gjerne på med ytteligere info dersom ønskelig.
 

janerlen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.11.2003
Innlegg
273
Antall liker
16
Torget vurderinger
3
RojohII skrev:
Nå du skriver at du har resonansproblemer v/45, 90, 110-150Hz, og du vil at høyttalerne (som spiller ned til 40Hz) skal spille slik de står, da blir det muligens krevende for en sub-løsning å gjøre noe i problemområdet. Suckouten mellom 110-150 kan godt mulig være en kombinasjon av bakveggkansellering og takbounce - altså en funksjon av avstanden mellom høyttaler - bakvegg/tak - lytteposisjon. Mulig at det ville være gunstig å flytte høyttaler litt lengre fra bakvegg?

Hvis aktive filtre er utelukket, gjenstår nesten bare trikset med å plugge bassrefleksen (trykkammer) på SFene, og la suben fylle på i passe menge og med passe low-pass filtrering + selvsagt litt EQ for å dra ned 45 og 90en.
Høyttalere kan ikke flyttes mye. Topper og dipper skyldes rommet. En halvmeter frem/tilbake eller til sidene er prøvd og målt. Dette bidrar lite. Kanskje reduserer det peaker og dipper med 2-3 dB, men det hjelper lite når utgangspunktet er feil på 10-15 dB. Med to subber derimot, kan være mulig å diffusere mer og få jevnere bassrespons i rommet. Disse kan stå hvor som helst på langveggen bak høyttalerene.

Aktive filtere er ikke utelukket. Hva finnes, og hvor mye plass tar det? Det optimale hadde vært en sub med godt aktivt filter i ampen, som kunnne routet signal over feks 100 Hz videre til høyttalerene. Finnes dette?
 

janerlen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.11.2003
Innlegg
273
Antall liker
16
Torget vurderinger
3
ssnht skrev:
2 stk subb, m dsp
Er vurdert. 2 stk DD10 har jeg stor tro på. Koster flesk gjør det, men brukt kan det være en løsning.
 

janerlen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.11.2003
Innlegg
273
Antall liker
16
Torget vurderinger
3
Roald skrev:
Spesifiser nevneverdig…..

Uten flytting av ss og høyttalerplassering, samt med små subber som skal gå ned til 20hz og det hele skal være sømløst og fritt for resonanser, beskriver du en umulighet.
Flytting av ss?

20 Hz er ingen nødvendighet. Semi-fulltone er godt nok. Dypere enn 40 Hz, jevnere, og mulighet til å justere etter behov er det jeg ønsker.

At det skal være "resonansfritt" var heller ikke meningen. Jeg kjenner godt begrensninger og flaskehalser i rommet, men har tro på at flere kilder kan benyttes til å jevne ut responsen. Kommer jeg innafor pluss minus 6-8 dB er jeg godt på vei. Dvs en halvering av de værste utslagene. Da går det an å begynne å fintune hovedhøyttalere og refleksporter.
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Må le litt. Skal ha det sånn og sånn, men kan ikke gjøre det for å komme dit!

Her må du innse at du må senke kravene. Kan du ikke flytte høyttalerne eller gjøre tiltak, så må du ta peakene med en EQ boks. Ja, en ny boks i racket! En Antimode eller Behringer kan gjøre det. Dipene i mellombassen kan du løse ved å spe på med en eller flere mellombasser plassert riktig i rommet. Usikker på om en Velodyne fungerer bra til mellombass, det tviler jeg på. Og så gjenstår en sub til dypbassen. Behringer DCX2496 er fin til sub optimalisering (kan justere opp til 6 enheter tror jeg), men har nok for dårlig DAC til å justere høyttalerne uten at det blir et lite tap.

Skal du absolutt ikke ha flere bokser, så må du selge noen du har og f.eks kjøpe en DEQX eller Holm Acoustics DSPre 1 som også kan fungere som pre og DAC. Lå nylig en modifisert DEQX (Overkill) på brukten.
 

janerlen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.11.2003
Innlegg
273
Antall liker
16
Torget vurderinger
3
orso skrev:
Må le litt. Skal ha det sånn og sånn, men kan ikke gjøre det for å komme dit!

Her må du innse at du må senke kravene. Kan du ikke flytte høyttalerne eller gjøre tiltak, så må du ta peakene med en EQ boks. Ja, en ny boks i racket! En Antimode eller Behringer kan gjøre det. Dipene i mellombassen kan du løse ved å spe på med en eller flere mellombasser plassert riktig i rommet. Usikker på om en Velodyne fungerer bra til mellombass, det tviler jeg på. Og så gjenstår en sub til dypbassen. Behringer DCX2496 er fin til sub optimalisering (kan justere opp til 6 enheter tror jeg), men har nok for dårlig DAC til å justere høyttalerne uten at det blir et lite tap.

Skal du absolutt ikke ha flere bokser, så må du selge noen du har og f.eks kjøpe en DEQX eller Holm Acoustics DSPre 1 som også kan fungere som pre og DAC. Lå nylig en modifisert DEQX (Overkill) på brukten.
Ingen grunn til å le. Jeg har utfordret deg til å komme med kreative løsninger til å finne det kompromiss som er mest hensiktsmessig.
Forventninger ble nok misforstått, og er rettet i posten over. Jeg har ingen erfaring med subløsninger, og kjenner veldig lite til hvilke dsp-bokser som finnes, og kan hjelpe. Så i måte har jeg fått interessante innspil som kan sjekkes ut
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Innebyggete DSPer i suber er ofte begrensete. Jeg vet ikke hvordan Velodyne sin siste fungerer, men den forgående ble målt med skremmende resultat på et forum og ble regel rett banket av en Behringer. Du finner selvsagt bokser som er dyrere enn Behringer og med sansynligvis bedre DAC.

Dessuten har du behov for drahjelp i mellombassen, hvor tradisjonelle suber (som f.eks Velodyne) ikke fungerer bra. Dedikerte mellombasser på det kommersielle markedet finnes knapt. Her er to:
http://www.hsuresearch.com/products/mbm-12.html
http://www.gedlee.com/Subs.htm
I pro markedet finnes det derimot en del, men da snakker vi å kaste WAF langt til sjøss.
Denne f.eks ;D


Så har du selvsagt DIY og custom made. Snickers-is (Midgard Audio) har erfaring med custom til folk og har også god peiling på DSP/EQ. Men det blir nok relativt dyrt.
 

janerlen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.11.2003
Innlegg
273
Antall liker
16
Torget vurderinger
3
Antimode var jo rimelig. Er denne på høyde med DSP i feks Velodynes DD-serie, kan det være noe. Nett liten sak det. Mister sikkert tuningmuligheter på frekvenskurve med Antimode ift Velodyne?

Hvis Midgard tar på seg custombygg er det interessant og et alternativ til feks DD.

Mellombasser er en interessant tanke, men en løsning på halve problemet. Tror jeg må leve med denne dippen så lenge de står der de gjør.
Kan jeg ikke forvente en viss bedring også i mellombassdip dersom peakene i lavere frekvenser kan kanselleres ved subplassering annet sted enn hovedht?
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.427
Antall liker
35.210
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Du vil ha ganske store begrensninger med å jevne ut den dip'en ved 110-150 Hz med bare ett 6" element pr side i et så stort rom som det er snakk om her. De elementene greier rett og slett ikke å flytte veldig mye luft, så selv med DSP og sub'er vil du ha et svakt punkt rett over delefrekvensen til sub'ene. Kanskje du får det til å "måle flatt" ved 80-85 dB, men det vil være veldig lite headroom for bass og trommer med litt driv.

Du sier ikke noe om hva slags musikk du hører på. Rådene vil nok komme ganske mye an på musikksmaken, så kanskje du kunne si litt om det?
 

norcad

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2006
Innlegg
1.262
Antall liker
22
Dette har jeg jobbet en del med i min stue, og største utfordringen ifht oppsett er avrullingen av høyttalerne. Uten aktiv deling til både høyttalere og suber skal man ha en god prosjon flaks for å få til en noenlunde resultat, ihvertfall sålenge ht plassering og lytteposisjon er låst.
Ved å plugge bassrefleksporter så oppnår man en slakere avrulling som starter høyere opp i frekvens, og dermed kan man la subene ta over litt høyere opp. Men så langt opp som du trenger for å fylle ut dipene fra rommet er høyst tvilsomt.
En annen ting man må huske på at diper som forårsakes av rommet er en akustisk kortslutning i lytteposisjon, og den kortslutningen er der uansett. Om man drar på med x antall elementer og eq med dertil hørende høyt effektkrav så vil man andre plasser i rommet få det hele sterkt overdrevet.

Det er greit å benytte flere suber som plasseres "rundt omkring" i rommet, problemet er at så høyt i frekvens så vil plasseringen av dem høres langt bedre enn ønskelig.

Jeg benyttet lenge en modifisert Behringer DCX2496 som dac og aktiv deling, men da kommer problemet med flerkanals pre, setter man pre foran Behringeren sliter man med for lavt nivå inn osv. Digital volumkontroll foran dac er jo også fy-fy. Etter å ha fyllt hele stuen med bokser i et forsøk på å få det hele til gikk jeg lei og solgte det meste.
Enden på visa ble en ny Denon AVR-4311 som nå både er pre, dac, aktivt delefilter og eq.
Så får hifi folket bare grine så mye de vil på nesa over at en flerkanals receiver/pre ødelegger hele greia ;D
 

ØivindS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.10.2005
Innlegg
448
Antall liker
1
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Velodyne DD kan kjøres helt opp til 180 hz. Det betyr at du kan få et løft i mellombassen der du har en/flere dipper. Det er imidlertid vanskeligere å kvitte seg med peaker. Du kan dra ned nivået i et avgrenset område med 6 db, trolig ikke nok, men du har beskrevet noen krav hvor kompromisser må inngåes.
 

janerlen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.11.2003
Innlegg
273
Antall liker
16
Torget vurderinger
3
Har nå fått litt erfaring med sub i stua. Syntes det var litt risky å brenne av mye krutt på bassprosjektet før jeg har konkrete tall å forholde meg til, så jeg kjøpte en bruktsub på forumet for å teste plasseringer og måle forskjellige oppsett med SPL-måler.

Suben er en Patos Lyric Sub 8. To refleksporter, lavpass mellom 40 og 120 og 0 eller 180 fase. Medioker byggekvalitet og liten amp. Mao ingen høydare, men et tapsfrittkjøp kun for prinsippiel testing.

Staret med å teste ut ulike plasseringer, grovjusterte nivå, og testet med høy og lav deling. Det mest fremtredende problemet i stua er en bad peak på 45 Hz. Som antatt, opplevde jeg derfor at deling så lavt som mulig gav best resultat, rent subjektivt. Testet så med og uten plugging av bassporter, og med de svakhetene denne suben har, syntes jeg det funket merkabrt bedre med pluggede porter - eller var det rommets svakheter som ville det sånn?

Uansett, med et ok utgangspunkt var det tid for målinger med og uten sub. Kjørte også en runde med 180 grader forsykyving på bassen.

Fikk ikke gjort noe med verstingen på 45 Hz, men fikk bort en stygg dipmellom 50 og 75 Hz, som gav et kjempeløft rent subjektivt. Ca 5 Hz dypere er vel som forventet.

Ellers hadde det vært kjekt å teste trinnløs fasejustering, ikke bare 0 eller 180.
 

Vedlegg

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Endrer ikke peaken seg med flytting/plassering, så er det akustiske tiltak eller EQ som gjelder. Du fjerner ikke en peak ved å sette inn en subwoofer. Du trenger også EQ på frontene for å ta den peaken. Eventuelt dele frontene slik at den unngåes og bruke EQ kun til sub.

Jeg tror det finnes mange dårlige bassrefleks subwoofere der ute. Det krever mer kompetanse å lage en god bassrefleks. Lukket kasse er sånt sett tryggere.
 

MML

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.02.2010
Innlegg
2.063
Antall liker
1.488
Torget vurderinger
1
Jeg har noen spørsmål som sikkert også er av interesse for trådstarter, så jeg stiller dem her :)

orso skrev:
Innebyggete DSPer i suber er ofte begrensete. Jeg vet ikke hvordan Velodyne sin siste fungerer, men den forgående ble målt med skremmende resultat på et forum og ble regel rett banket av en Behringer. Du finner selvsagt bokser som er dyrere enn Behringer og med sansynligvis bedre DAC.
Hmmm... Jeg hadde bestemt meg for Velodyne sin eksterne EQ (som jeg har forstått er den samme som sitter innebygd) da den har et svært enkelt GUI og lett forståelig setup. Har du en link til sammenligningen med Behringer?

Norcad: Synes du den behringeren var enkel å sette opp? Den skal brukes som aktiv deling mellom 2x sub og monitorer, korreksjon av subene og det hadde vært flott om en siste kanal uavhengig kunne korrigert en tredje sub. Går dette med en Behringer (du nevner 6 kanaler)?
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.652
Antall liker
21.450
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Den peaken ved 45 tas med en Helmholzresonator. Den er enkel å få bygd og kan tilpasses det øvrige møblementet.

Jeg synes nok også at det meste av hifielektronikk bør gjemmes bak skapdører, så en DSP (Behringeren jeg hadde koster nesten ikkenoe) kan gjemmes bak en slik, likeledes kan klasse D effektforsterkere til himkokte ELF-suber gjemmes der.
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
MML skrev:
Jeg har noen spørsmål som sikkert også er av interesse for trådstarter, så jeg stiller dem her :)

orso skrev:
Innebyggete DSPer i suber er ofte begrensete. Jeg vet ikke hvordan Velodyne sin siste fungerer, men den forgående ble målt med skremmende resultat på et forum og ble regel rett banket av en Behringer. Du finner selvsagt bokser som er dyrere enn Behringer og med sansynligvis bedre DAC.
Hmmm... Jeg hadde bestemt meg for Velodyne sin eksterne EQ (som jeg har forstått er den samme som sitter innebygd) da den har et svært enkelt GUI og lett forståelig setup. Har du en link til sammenligningen med Behringer?
http://www.hometheatershack.com/for...ringer-fbq2496-velodyne-sms-1-distortion.html
Man kan jo lure på om SMS-1 som de målte var et eksemplar med feil, men ingenting overrrasker meg lengre når det gjelder "high-end" hifi.
 

uob

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.04.2009
Innlegg
596
Antall liker
89
Sted
Oppegård
janerlen skrev:
Antimode var jo rimelig. Er denne på høyde med DSP i feks Velodynes DD-serie, kan det være noe. Nett liten sak det. Mister sikkert tuningmuligheter på frekvenskurve med Antimode ift Velodyne?

Hvis Midgard tar på seg custombygg er det interessant og et alternativ til feks DD.

Mellombasser er en interessant tanke, men en løsning på halve problemet. Tror jeg må leve med denne dippen så lenge de står der de gjør.
Kan jeg ikke forvente en viss bedring også i mellombassdip dersom peakene i lavere frekvenser kan kanselleres ved subplassering annet sted enn hovedht?
Jeg har en slik Midgard bygget subb. Denne har innebygget prosessor, og selve subben funker etter Midgars hybrid dipol prinsipp. Denne har Snickers justert inn etter mitt rom (som er en ca. 50m2 stue i L form), og så har både han og jeg rattet eq etterpå.

Signalet går fra pre. til sub, og så ut til effektforsterker så til satellitter. Det gjør at man kan ratte eq for hele frekvensområdet, og deling kan settes der du ønsker. Du har alle muligheter til å justere alt som du selv ønsker. Et fantastisk redskap, og den overlegent største oppgradering jeg har gjordt (med kjempe margin). Dette vil garantert fikse problemene dine. Og han kan sikkert lage den i den størrelsen du ønsker (og det utseendet du ønsker). Hovedpoenget med denne er hybrid dipol, og det at den er en fantastisk prosessor.

Den koster noe penger (men avhengig av elementer, forsterkere og kasse design selvfølgelig), men jeg vil påstå at det er den beste oppgradering du kan gjøre.

Ps. du må muligens beregne at ting tar litt tid ;)
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.652
Antall liker
21.450
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Hybrid dipol, er det tilsvarende bassløsningen i Midgard Gaia?
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Du må slenge ut et bilde uob. Erindrer at det var en meget pen løsning.
Ja, det tar laaang tid med Midgard. ;D
 

janerlen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.11.2003
Innlegg
273
Antall liker
16
Torget vurderinger
3
orso skrev:
Endrer ikke peaken seg med flytting/plassering, så er det akustiske tiltak eller EQ som gjelder. Du fjerner ikke en peak ved å sette inn en subwoofer. Du trenger også EQ på frontene for å ta den peaken. Eventuelt dele frontene slik at den unngåes og bruke EQ kun til sub.

Jeg tror det finnes mange dårlige bassrefleks subwoofere der ute. Det krever mer kompetanse å lage en god bassrefleks. Lukket kasse er sånt sett tryggere.
Det tror jeg også. Har vært inne på selvbygg med Hypex DS4, men er denne saftig nok til å kunne benyttes med feks antimode eller SVS EQ1 til eq-ing?

Alterantivene er Velodyne DD, Sunfire True EQ eller selvbygg i trykkammer med Seas eller Peeerless, så trykkammer er spikret. Dette pga enklere kontruksjon og bedre impulsrespons
 

janerlen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.11.2003
Innlegg
273
Antall liker
16
Torget vurderinger
3
uob skrev:
Jeg har en slik Midgard bygget subb. Denne har innebygget prosessor, og selve subben funker etter Midgars hybrid dipol prinsipp. Denne har Snickers justert inn etter mitt rom (som er en ca. 50m2 stue i L form), og så har både han og jeg rattet eq etterpå.
Nice! Ikke ulikt mitt tilfelle. Har sendt mail til Midgard uten svar, men det ordner seg sikkert. Om du vil poste flere detaljer her, eller ta det i PM, hadde det vært meget interessant. Og ja, ikke minst pøs på med bilder.

Hybrid dipol var ny for meg. Ett element i kasse og ett i åpen baffel?
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Mangler ikke Hypex DS4 trinnløs fasejustering?

Finnes jo mye spennende der ute når man beveger seg utenom det som man leser om i hifi blader.

Kunne selv tenke meg en slik en dag.


Kan også skimtes ved sideveggen i en trefinish på dette bildet:

Litt enklere å se tilsvarende her:

Ganske diské løsning det der (alt er relativt) og med noe vanvittig mulighet for output. Det er en Danley DTS-10.

Like diské kan man ikke si om to slike ;D
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.566
Antall liker
27.602
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Nesten dumt av meg å terpe på dette, men prosegmentet byr på mye fint når det gjelder mulighetene for eq.

Jeg tenkte først å foreslå noe a la min egen Metric Halo, men den har bare firewire og aes/ebu inn. Den hadde vært helt ideell, og hadde gitt deg muligheten til å bruke digitalt delefilter + all den eq du bare kunne ønske deg. Gode dacer er det også i den.

mvh
 

janerlen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.11.2003
Innlegg
273
Antall liker
16
Torget vurderinger
3
Har nå målt opp stua og beregnet noder, og kunne ikke skjønne at rom og lytteposisjon skulle gi halvbølgeresonans på 45 Hz som peaker nesten 15 dB. Ikke er nodene sterke i amplitude, og jeg mener peaken burde komme høyere.

Dermed gikk jeg tilbake til plugging av refleksport, som i følge John Atkins er tunet til 45-46 Hz. Frontbaffel hos mer er ca 95 cm fra frontvegg. Dermed er utløpet av porten ca 55 cm fra murvegg. Jeg vet at hjørnehøyttaleren er verst, og at venstre høyttaler, som står mer midt på langveggen måler bra. Plugget derfor den høyre, og satte i gang med måling.

Mistet selvfølgelig litt på nivå og dybde, men etter en liten økning av nivå, ble kurven bedre.

Kommer statig nærmere, selv med en meget enkel og spe sub. :) Dette lover godt. Pluss minus 5 dB fra 35 til 160 Hz får være et godt mål.
 

Vedlegg

uob

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.04.2009
Innlegg
596
Antall liker
89
Sted
Oppegård
janerlen skrev:
uob skrev:
Jeg har en slik Midgard bygget subb. Denne har innebygget prosessor, og selve subben funker etter Midgars hybrid dipol prinsipp. Denne har Snickers justert inn etter mitt rom (som er en ca. 50m2 stue i L form), og så har både han og jeg rattet eq etterpå.
Nice! Ikke ulikt mitt tilfelle. Har sendt mail til Midgard uten svar, men det ordner seg sikkert. Om du vil poste flere detaljer her, eller ta det i PM, hadde det vært meget interessant. Og ja, ikke minst pøs på med bilder.

Hybrid dipol var ny for meg. Ett element i kasse og ett i åpen baffel?
Må si at du må ha god tid med Midgard (bare min erfaring), men han er veldig hyggelig, og resultatet blir ekstremt bra. (du kan som sakt justere lyden akkurat som du selv vil ha det. Legger ved et bilde. Mere informasjon får du her: http://avforum.no/minhjemmekino/show.php/UOB

Jeg bor ikke langt fra Oslo, så er du interesert i å sjekke ut hvordan det kan bli, er du velkommen.
 

Vedlegg

janerlen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.11.2003
Innlegg
273
Antall liker
16
Torget vurderinger
3
Elegant, men en slik konstruksjon blir for stor for styret. Skal uansett komme i tale mer Midgard, så får vi se om han har noen tips.

Hadde jeg bodd på østlandet hadde jeg kommet i kveld, men fra Trondheim blir det lagt å reise. 207 er nemlig også et par jeg er meget nyskjerrig på å høre. Takk for tilbudet!
 

uob

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.04.2009
Innlegg
596
Antall liker
89
Sted
Oppegård
janerlen skrev:
Elegant, men en slik konstruksjon blir for stor for styret. Skal uansett komme i tale mer Midgard, så får vi se om han har noen tips.

Hadde jeg bodd på østlandet hadde jeg kommet i kveld, men fra Trondheim blir det lagt å reise. 207 er nemlig også et par jeg er meget nyskjerrig på å høre. Takk for tilbudet!
Poenget er jo som sakt før: hybrid dipol, og prosessoren. Denne kan jo også lages med mindre elementer, og kan selvfølgelig bli lavere og smalere. Kan sikkert også deles i to, og da bestå av to elementer (altså normal substørrelse). Alt avhengig av hva du ønsker vil jeg tro. Snak med Midgar, så kan du få mye mere informasjon. Hoved utgangspungtet blir nokk noe av det jeg har, men i den størrelse, farge og utforming du ønsker.

Jeg har som sakt stor tro på dette, og synes denne subben har gjordt mye mere for meg, en alle andre oppgraderinger jeg har gjordt. Og i så måte er den billig ;)
 

slartibartfast

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
2.975
Antall liker
3.810
Sted
Aukra
Torget vurderinger
7
orso skrev:
MML skrev:
Jeg har noen spørsmål som sikkert også er av interesse for trådstarter, så jeg stiller dem her :)

orso skrev:
Innebyggete DSPer i suber er ofte begrensete. Jeg vet ikke hvordan Velodyne sin siste fungerer, men den forgående ble målt med skremmende resultat på et forum og ble regel rett banket av en Behringer. Du finner selvsagt bokser som er dyrere enn Behringer og med sansynligvis bedre DAC.
Hmmm... Jeg hadde bestemt meg for Velodyne sin eksterne EQ (som jeg har forstått er den samme som sitter innebygd) da den har et svært enkelt GUI og lett forståelig setup. Har du en link til sammenligningen med Behringer?
http://www.hometheatershack.com/for...ringer-fbq2496-velodyne-sms-1-distortion.html
Man kan jo lure på om SMS-1 som de målte var et eksemplar med feil, men ingenting overrrasker meg lengre når det gjelder "high-end" hifi.
noen som vet om Velodyne har fikset denne feilen?
 

MML

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.02.2010
Innlegg
2.063
Antall liker
1.488
Torget vurderinger
1
uob: Hvilken prosessor benyttes i subben til Midtgard?
 

Audiodidakt

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2004
Innlegg
1.419
Antall liker
622
Torget vurderinger
6
Kan noen forklare hybrid-dipol prinsippet? Er det elementer også på baksiden av bassmodulen som spiller med korrigert fase i forhold til de på fronten?
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.427
Antall liker
35.210
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Kan legge til at det er etslags "hybrid dipol"-bassprinsipp i høyttalerne jeg holder på å bygge også, men jeg setter faseforskjellen mellom de to bassdriverne bare ved å ha en viss fysisk avstand mellom dem. Gitt en viss avstand til frontvegg vil det gi tilstrekkelig faseforskyvning til å fylle inn mesteparten av kanselleringen som oppstår ved 80-100 Hz pga refleksjonen fra veggen, samtidig som faseforskjellen automatisk blir mindre ved lave frekvenser, slik at de gir noen dB ekstra gain nedover. Ved 20 Hz er de praktisk talt i fase (17 meters bølgelengde...) Oppover vil de bli delt bratt med et digitalt delefilter et sted mellom 120 og 150 Hz for å slippe at det blir kanselleringer og annet rot mellom de to driverne. Det er nødvendig å se høyttaler og vegg som deler av ett og samme akustiske system for å forstå hvordan det er ment å virke.

Apropos kreative subwooferløsninger:

http://www.linearaudio.nl/rocksub-1.htm
 
Topp Bunn