Subb prosject ønsker å få tips og råd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • northpole

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.11.2010
    Innlegg
    649
    Antall liker
    553
    Tenker litt på å bygge to subber med lukkede Kabinetter og 2 12"(totalt 4stk i hvert sitt kammer. Ser for meg CA. 75-80cm høyde(skillevegg på midten) 40cm bredde 45cm dybde bygd i 30mm MDF.Dette vil jo bli små kabinetter så det er vell ikke alverden med elementer å velge i .Disse skal kun brukes til musikk fortrinnsvis uten bruk av eq
    og skal spille i en ca 50 m2 stue og deles 85hz-125hz. Har sett på disse elementene "Dayton titanic MK4 men det er jo ikke hi fi elementer. Ønsker tips og råd både om kabinetter og elementer og kansje det er noen som har gjennomført lignende konstruksjoner.Vil også påpeke at dette har jeg ikke kunnskaper om og er åpen for andre mål og elementer.:confused:
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.422
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Du har nok rett i kabinettet blir litt lite for 2x12" i lukket kasse. Når det gjelder Dayton sine subwooferelementer, så er det RSS-xxx HF/HFA serien som blir oftest anbefalt til musikkbruk. RSS-315HF4 og RSS-315HFA8 trives nok best i kasser på 50L+/stk. Særlig hvis du ikke har mulighet til å bruke EQ. Andre populære subwooferdrivere til musikkbruk (+film selvsagt) er div. Peerless-drivere.

    Jeg ville nok sett om jeg kunne laget kassene bittelitt større, gjerne 60L. Da vil du kunne få utnyttet disse 12" subwooferdriverne på en god måte.
     

    northpole

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.11.2010
    Innlegg
    649
    Antall liker
    553
    Takk for svar RojohII .Er ikke noe problem å øke volumet til 60-70 liter.Ser jo ut som Peerless drivere kan være veien å gå .Kan jo også være greit å bruke elementer som kan takle en høyere deling hvis jeg skulle finne på noe slikt i fremtiden. Men grunnet kunnskapsmangel må jeg bare fortsette å google og fundere.
     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.460
    Antall liker
    2.119
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Jeg har 8 stk 12" Peerless XLS om det kunne være noe, alternativ bare 4 :)
    De trives i lukkede og åpne løsniniger :)
     

    northpole

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.11.2010
    Innlegg
    649
    Antall liker
    553
    Jeg har 8 stk 12" Peerless XLS om det kunne være noe, alternativ bare 4 :)
    De trives i lukkede og åpne løsniniger :)
    Dette kan være av inntresse hvordan vil disse oppføre seg i for eksempel 60-70 liters lukket kabinett mot xxls.Noen som har en formening om dette?
     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.460
    Antall liker
    2.119
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    De ble brukt av 8x12 Tom tidligere så de funker veldig bra i kasse på 55-70 liter lukket. Hvordan de er i forhold til XXLS kan han sikkert svare på også.
     
    • Liker
    Reaksjoner: LMC

    ArildD

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.06.2008
    Innlegg
    1.369
    Antall liker
    740
    Sted
    Akershus
    Torget vurderinger
    22
    20130902_180722.jpg

    Kan iallefall skrive under på at 46x2 liter trykk kammer og 10" xxls med hypex ds 8 fungerer ekstremt godt.
    Mangler de laveste Hz, men fyller 60kvm stue med nok trykk til at bilder og barskap skrangler.
    Arild
     

    northpole

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.11.2010
    Innlegg
    649
    Antall liker
    553
    Dette er vell noe lignende som jeg hadde tenkt(innlegg nr 8 )men det kan se ut til å bli 2 kammer med ca 60 liter hver og 12" .Må bare takke alle dere som bidrar:)
    Forøvrig skal dette drives av Dp a1b så det burde være mulig å kunne paralell koble 2stk 4 Ohm elementer.
     
    Sist redigert:

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.460
    Antall liker
    2.119
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Det burde nokk DP kunne klare fint ja, jeg har også mine paralell koblet nå. Jeg bruker kun 4 stk akkurat nå, så to paralell koblede pr side.
     

    northpole

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.11.2010
    Innlegg
    649
    Antall liker
    553
    Ble nå ikke så mange innspill her men temaet har jo selvfølgelig vært oppe en del gang både her og på andre forum.Har nå bestilt 4stk Peerless XXLS 835017 så jeg skal nå prøve og få til noe tenker meg 50-60 liters lukket cabinet:)
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Som et lite tips... For å få enda høyere styrke i avstiverne så er det enda bedre (og vel så enkelt) å skjære ut flere hull med hullsag i passe stor dimensjon, jevnt fordelt over flatene. Hel kryssavstiving som også tar av støyten mot baffelen en også fordel.
     

    ArildD

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.06.2008
    Innlegg
    1.369
    Antall liker
    740
    Sted
    Akershus
    Torget vurderinger
    22
    Gratulerer med fremgang.
    Ikke lenge før god bass er klar.
    Mine er foresten dempet med asfalt. 6mm alle sider. Ble en helt annen knokefaktor da.
    Lykke til videre. Er den verste jobben som gjenstår. Ser frem til inntryks beskrivelse :p
     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.460
    Antall liker
    2.119
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Jeg følger med i bakgrunnen, liker veldiggodt disse Peerless elementene, synd de ikke finnes i 15" også :)
     

    northpole

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.11.2010
    Innlegg
    649
    Antall liker
    553
    Kabinetter er nå klar for grunning kanter er avrundet med fres og sparklet og pusset .skal komme med bilder når de er ferdig sprøytet blir sort pianolakk finish .tytte takker for tips om avstivning men litt sent nå .er mulig og stive av litt mer i etterkant men innbilte meg at dette skulle bli bra stivt så lurer jeg på om det kan ha noe for seg med demping av avstivninger feks med asfaltplater og så vurderer jeg polyfill hvis jeg skal lure elementer til og tro at det er større kabinett. Har forøvrig kun lyttet til disse peerless'ene i xtz 12.18 ice.
     

    northpole

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.11.2010
    Innlegg
    649
    Antall liker
    553
    Kabinetter ferdig grunnet .må ta en siste sliping før lakkering.blir sannsynligvis ikke til å montere elementer før om ca 4 uker .det blir litt i rykk og napp grunnet jobb så da har jeg noe og se frem til .er spent på hvordan det blir og låte
     

    Vedlegg

    Whiplash

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2013
    Innlegg
    1.870
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    4
    Ser ut som ett meget lovende prosjekt med gode elementer og skikkelig bygd kasser. Fin inspirasjon å følge tråden.
     

    hipster

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    22.01.2013
    Innlegg
    57
    Antall liker
    8
    Ser bra ut, blir spennende å høre hva du synes lydmessig når du kommer i mål. Lakkerer du selv? Ser ut som du har tilgang til skikkelige lokaler :)
     

    northpole

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.11.2010
    Innlegg
    649
    Antall liker
    553
    Lakkerer ikke selv.hadde tenkt og gjøre det selv men er så heldig og ha en velvillig kamerat med topp utstyr og lokaler så den delen ble satt bort.kabinettene er grunnet med epoxy grunning og smurt innvendig med fortynnet trelim så de må jaggu bli tett nok.
     

    northpole

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.11.2010
    Innlegg
    649
    Antall liker
    553
    Da har jeg kommet et steg videre.Kjedelig og sitte og se på lakk tørke.Ønsker den skal få tørke litt til før jeg monterer elementer.Synes resultatet ble bra:cool:.Hvis de spiller like bra som de ser ut er jeg fornøyd :)
     

    Vedlegg

    northpole

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.11.2010
    Innlegg
    649
    Antall liker
    553
    Synes det låter bra og det rett ut av esker .kan jo forandre seg litt når kantoppheng får bevegd seg litt har jeg lest .hadde i litt polyesterfyll og plasserte dem på sorbothane dempere .må vell prøve og finjustere litt på plassering .må bare takke han som foreslo og bygge separate kasser .ca 60 kilo på hver side .
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    AAaF

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2007
    Innlegg
    1.034
    Antall liker
    147
    Synast ofte det blir best om ein kliner bassane heilt oppi kvart sitt hjørne, når det er ein monopol(trykkammer, bassrefleks osv). Dette er jo ikkje like godt mtp høgare frekvensar, men når du har delt opp slik som her, så kan det la seg gjere. Og du treng ikkje tenke på å skrå dei innover slik som på biletet, det er bare eit poeng oppover i frekvens.

    Ideelt sett burde ein tidsforsinke frontane for å kompensere for at subane står lengre bak, men det kan godt være det vil funke greit dersom du deler relativt lågt, og ikkje avstanden blir så veldig stor.

    Har du kompensert for fallande respons vha. Linkwitz biquad? Om ikkje, er dette noko du bør få implementert. Active Filters
     

    northpole

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.11.2010
    Innlegg
    649
    Antall liker
    553
    Takk for innspill og link AAaF .Kan egentlig ikke dette men jeg prøver nå i hvertfall.Kan prøve og fortelle litt om oppsett og egne tanker rundt dette.Har DP utstyr delefilter EC502 med 3 forskjellige valg av frekvenser 85/105/125 og selvfølgelig justerbart gain .Har også DP C1B pre der det er en funksjon med 6 dB valgfri eq på 1 av 3 forskjellige frekvenser ca 30/40/60 denne eq har ikke bratt avrulling så mine tanker var at jeg skulle komme greit i mål med bruk av denne.Har også en XTZ room analyser som jeg prøver og hjelpe meg med (ikke noen ekspert her heller:))
    brukte deler av gårdagen til og flytte litt på både bass og høyttalere men synes det ble best som du sa i hjørnene og deling på 125Hz.Angående fase tenker jeg plassering på ca samme linje og kjørte rosa støy mens jeg flyttet på både ht og bass (en kanal om gangen)til jeg fikk mest gain i området rundt delefrekvens.Dessverre har jeg av en eller annengrunn en kraftig peak rundt 63Hz og en dipp rundt 45Hz .Siden dette er familie stua er det noe begrenset hva jeg kan gjøre har nok tøyd strikken litt allerede:)
    angående
     
    Sist redigert:

    AAaF

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2007
    Innlegg
    1.034
    Antall liker
    147
    Saken er at denne Biquad- saken ikkje bare ordner opp amplituderespons, men det ordner også opp fase og impuls. Det vil ikkje denne generelle EQ'en gjere. Så eg ville alliert meg med ein som visste bak og fram på ein loddebolt. Det koster ikkje mange pengene i delar.

    Og ang delefrekvens så synast eg det er lettast å holde seg frå 80Hz og nedover, gjerne ned mot 60Hz, blir ofte lettare å implementere sub og resten då. Stratus gold går ganske djupt, dersom du har mulighet til å dele vekk bassen på desse ved same frekvens, så vil eg tru det kan være fordelaktig.
     

    northpole

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.11.2010
    Innlegg
    649
    Antall liker
    553
    Takk igjen AAaF jeg skjønner for lite av elektronikk har loddebolter og vet at der jeg brenner meg er framme .Denne Biquad er noe som kobles inn i signalveien må vel ha egen strømforsyning(opamp)og hvordan blir det å koble dette til et fullbalansert oppsett?Har nå satt delefrekvens til 80 Hz tror rommet skaper noen peaker og dipper har flyttet rundt på både subber og høyttalere og ting har blitt bedre og er ikke ferdig ennå???
     

    AAaF

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2007
    Innlegg
    1.034
    Antall liker
    147
    Det må inn i signalvegen, ja

    som regel har du ein plass du kan fiske ut spenning, eller så kan du kjøpe ei lita forsyning.

    Ikkje meininga å presse, men det er kjedelig å se på ein som snur når han har svømt nesten over:) du har jo brukt masse energi og penger på elementer og finish, då er det dumt å ikkje ta dei siste svømmetaka og investere nokre 100- lappar i elektronikk.
     

    AAaF

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2007
    Innlegg
    1.034
    Antall liker
    147
    Og ang balansering, så ville eg ikkje sagt det var så farleg med single ended dei siste cm. Du får billige overgangar. Mest sannsynleg(men ikkje sikkert) så er jo effektforsterkaren ikkje fullt ut balansert.
     

    northpole

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.11.2010
    Innlegg
    649
    Antall liker
    553
    Ikkje meininga å presse, men det er kjedelig å se på ein som snur når han har svømt nesten over:) du har jo brukt masse energi og penger på elementer og finish, då er det dumt å ikkje ta dei siste svømmetaka og investere nokre 100- lappar i elektronikk.[/QUOTE]


    :)Er takknemlig for alle gode råd og derfor startet jeg denne tråden hadde egentlig håpet på mer respons da det er mange utrolig kunnskapsrike folk her på forumet.Er ikke trygg på at jeg helt vet mitt eget beste med denne hobbyen men lærer stadig noe nytt.skjønner ikke helt hva den biquaden gjør men skal prøve å forstå den .Føler jeg er helt på bølgelengde med deg angående å svømme siste biten også men har ikke tenkt og snu men kansje trekke pusten litt også. blir litt i rykk og napp på grunn av jobb .Hundrelapper regner jeg ikke på i denne sammenhengen.Har svidd mange bare på nyanser.Er vell mange her som har det i jakten på nirvana??? Kjører fullbalansert på effekt også er vell ikke det store behovet for akkurat det fra 80 Hz og ned.Slenger på en måling under testing i SS med XTZ for moro skyld.
     

    Vedlegg

    AAaF

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2007
    Innlegg
    1.034
    Antall liker
    147
    skjønner ikke helt hva den biquaden gjør men skal prøve å forstå den
    Dei kurvene som viser signal inn og ut, med og uten filteret forklarer ein del. For din del er det jo eit betre utgangspunkt, men likevel masse å hente, ikkje bare på amplituderespons.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn