Sub og signalkilde....

Torsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2005
Innlegg
1.860
Antall liker
146
Hei, vil en sub påvirkes av signalskildens basskarakter?
Forsterkeren jeg har er vel ikke den som har mest kontroll i bassregisteret, vil da dette bli overført til subben?

mvh
 

afoelges

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.04.2005
Innlegg
316
Antall liker
1
Kommer an på om 'slappheten' i bassen oppstår i pre eller power. Er den utflytende i pre så ja, mangler kontrollen i power så nei.

Mitt tips er at dette ikke blir et problem, men det er vel bare å prøve... ;)
 

Atman

Medlem
Ble medlem
22.08.2006
Innlegg
18
Antall liker
0
Signalkildens evne til og formidling av l bass ble klart avdekket i mitt rom/oppsett med god integrert forsterker.

4-5 cd spillere har helt nylig vært til testing for å finne noe jeg liker og som kunne matche oppsettet. I bunnen med sub var det store forskjeller. Kanskje mer enn jeg har erfart tidligere uten sub. I disse nyeste forsøkene har sub vært tilkoblet htkablene.

Tidligere forsøk i annet oppsett med sub tilkoblet gjennom signalkabler, viste store forskjeller fra kabel til kabel. Lederens bassegenskaper blir veldig avslørt. Plassering og nivå på subben kan selvsagt kompenssere noe. Sub tilkoblet strømrenser ble i det oppsettet totalt misslykket. Det endret lydkarakteren veldig og fylde og dynamikk forsvant i vesentlig grad.

Med rett matchende kilde opplever jeg nå at en rekke saker faller på plass. Oppklaring 0g opprydding over hele spekteret, mye mer musikk. Utover en vesentlig forbedring på en rekke parametre i diskant og mellomtone, har det også skjedd at subben sammen med å levere bedre mer spennende bass enn tidligere, samtidig integrerer mye, mye bedre i det totale lydbildet.

Disse nyeste lydforbedringene hos meg skyldes utelukkende kildens egenskaper og matching med resten av komponentene. Helt klart også kildens evne til formidling av de laveste frekvensene. Alle andre komponenter har vært det de samme over en lengre tid. Kilden har stor betydning på resultatet med subben i alle fall om vi snakker om kvalitetskomponenter! Spesielt tydleig blir det om rommet også er vanskelig med tanke på å få til god bass!
 

akto

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.10.2005
Innlegg
595
Antall liker
48
Sted
Akershus
Jeg har samme erfaring som Blueboy. Ca 10 CD-spillere har jeg testet, og det var nettopp tørrheten og stramheten i bunn som var den store forskjellen. Jeg havnet til slutt opp med en Meridian G08 - denne spilleren kledde av samtlige av de jeg har testet med god margin.
 
Topp Bunn