Stuevennlig oppsett med stativ ht, forsterker og kilde: budsjett 15k

Clintern

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.04.2006
Innlegg
238
Antall liker
123
Sted
Åkrehamn
Torget vurderinger
5
Hei godt folk

På vei tilbake inn i stereolivet etter et opphold med lyd fra en boks. En fantastisk boks rett nok (meridian f80), men endringer i stuen gav mulighet for å få til rommelige forhold til stereo og da setter man i gang.

Vi starter i feil ende med ht. Size does matter, jeg får visuell eplepsi når objekter i rommet er overproposjonert i forhold til rommets størrelse (deri ligger noe av grunne til at h6 nå står hos LF. Hvor de forøvrig blir godt tatt vare på...)

Noen forslag:
1) Epos m5i + Creek 5350 se/creek cd
2) Linn Majik 109 + evt. Linn monoblokker (ligger på børsen, vet ikke om de er solgt), har en abrahamsen dac fra malmin med pre som er fin fin og kan brukes som pre.
3) Amphion helium 510 evt forrige gen.(2) Usikker på elektronikk her. Kanskje Talk Electronics som ligger på børsen. Naim5/5i/cd5i?

Som man ser er alle disse basert på second hand, brukten har mye å by frem og prisene halveres ofte. Når jeg begynner med ht er det fordi jeg har reserve elektronikk som kan brukes, men ikke ht. Jeg kan dermed kjøpe ht og legge inn ønskes kjøpt på elektronikk hvis det ikke er aktuelle saker per nu. Det er tanken. Skulle det være andre, lignende ting som kan kjøpes nytt innenfor budsjett er jo det fint. En kan også argumentere for å bruke 15 på ht nå og utsette elektronikk til senere. Gode argumenter er alltid velkommen.

Noen vil kanskje savne noe beskrivelser for hvilket lydbilde man ønsker, hvilken musikksjanger man heler til osv, men her er det åpent. Men kan nok tolke litt lydsignatur rundt forslagene, men ut over det synes jeg det kan være lærerikt og spennende å høre hva andre opplever.

Er jo kjent med at baken er delt, men det er en rimelig bra gjeng med eie og lytteerfaringer på sentralen som er vel verdt å lytte til. Jeg lytter...

Kommentarer, erfaringer, tips, kritikk mottas med takk.

MVH

T
 

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Innlegg
5.833
Antall liker
1.415
Sted
Steinkjer
Kjøpte selv Epos m5i for noen måned siden og må si at jeg er ekstremt godt fornøyd med de hvertfall, de har en fantastisk mellomtone og er nydelig på klang, i tilegg er de ganske bra dynamisk med tanke på størrelsen. Jeg er hvertfall meget godt fornøyd, et par skikkelige stativer bør de ha i tilegg da...

Selv bruker jeg ganske varmtlydende elektronikk sammen med Eposene og synes det fungerer utmerket.

Er vel samme mann/firma bak Epos og Creek, vil tro det er en bra match, men har ikke hørt den kombinasjonen.
 

Clintern

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.04.2006
Innlegg
238
Antall liker
123
Sted
Åkrehamn
Torget vurderinger
5
Hei

M5i ja. Vet om flere audiokloke som mener denne er fin. Hva menes med "varmtlydende elektronikk"? Rør?

Takker for respons...

MVH

T
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Nyere Naim og Eposfemmer tror jeg er en kanonkombinasjon...men det vet du jo egentlig allerede.
Pent er det også! ;D
 

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Innlegg
5.833
Antall liker
1.415
Sted
Steinkjer
Bruker Conrad Johnson pre og en Muse power amp, men det er jo mye smak og behag.
Eposene slipper jo gjennom det meste, så spretten elektronikk vil nok passe bra vil jeg tro, er hurtig og spiller mye dypere enn det man skulle tro den lille fem tommeren.
 

Clintern

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.04.2006
Innlegg
238
Antall liker
123
Sted
Åkrehamn
Torget vurderinger
5
Hehe..Hei Trond


Ref: "Vet om flere audiokloke som mener denne er fin" ;)

T
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Hehehe. Heisan, Tommy! Jo, jeg la merke til den. ;)

Milenko har rett i at stativene er viktige, og i min bok er det lite som kan gruse de gamle R6-stativene til Target. Jaggu ligger det et sett på børsen akkurat nå også. De ville jeg tatt en nærmere titt på om jeg var deg. Husker fremdeles hvilket sjokk det var å sette disse under mine egne Totem Model 1 for endel år siden....
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Nydelig høyttaler det også. Definitivt noe jeg ville vurdert. ;)
 

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Innlegg
5.833
Antall liker
1.415
Sted
Steinkjer
Har ikke hørt Totem, men mener å huske fra diverse tester o.l. at de er kanon gode til å forsvinne fra lydbildet, for meg er det hvertfall alltid et solid pluss. I tilegg får du jo med solide stativer...
Har ikke hørt Naim heller, men en kamerat er helfrelst og har begynt seriøs sparing etter å ha hørt Naim, og han er ikke videre interessert engang :D
 
Topp Bunn