Stuebord imellom deg og ht?

ØivindJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.07.2009
Innlegg
1.130
Antall liker
0
Stuebordet imellom deg og høyttalerene?

Hvor ødeleggende er det for lyden, in your opinion?


Mvh
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.906
Antall liker
8.201
Torget vurderinger
1
Ikke mye. Jeg har det.
 

pierre

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.08.2009
Innlegg
109
Antall liker
67
Det kommer an på bordets materiale.

Jeg havde et marmorbord og det ødelage en del. Men blev det dækket med et lille tæppe, så hjalp det meget.

Prøv at smide et uldtæppe eller en dyne over bordet og du finder ud af om det ødelægger noget ;)
 

ØivindJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.07.2009
Innlegg
1.130
Antall liker
0
bjornh skrev:
Ikke mye. Jeg har det.

Det var av glass, det bordet som ble fjernet.

Synes det er "gjennomsiktighet" over et større frekvensområde nå (Kan selvsagt være innbildning).
Sikkert bare glass som blir feil da :)

@Pierre: Thanx :)
 

Nusse

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
397
Antall liker
174
Dette avhenger nok noe av rom og romstørrelse. Jeg hadde et ganske lite bord mellom lytteposisjon og høytalerne. Når jeg fjernet bordet be lydbildet større og ikke minst luftigere.
Skulle stuebordet også ha glassplate kan du være ganske sikker på at det vil påvirke lyden.
Du kan jo bare prøve og bære vekk bordet og deretter høre om det blir noen merkbare forskjeller når du lytter på musikken.
 

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Innlegg
3.960
Antall liker
216
Sted
Alltid lofotværing
Jeg har en 42' flatskjerm som stikker LITT foran venstre høyttaler og en Stressless like foran den høyre!!! Stuebord har vi også, type ovalt "salongbord" - i kirsebær, tror jeg.

Når det skal finlyttes, må stressless'en vekk og flatskjermen inn mot vegg. Men Tv'n skal vekk. Vi skal revitalisere tv-stua, som har vært soverom noen år.

Tror ikke at et lite salongbord har stor innvirkning på lyden - forutsatt at det ikke er av harde materialer ( glass, stein, stål osv osv)..Tror lavt tak og harde vegger er mye verre!

mvh. VilhelmW
 

Suomela

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2009
Innlegg
384
Antall liker
40
Sted
Jönköping, Sverige
Genom att göra "spegel-testet" kan en se om bordets yta, eller en annan yta, är en reflektionspunkt i lyssningsposition.

Om diskanten, i lyssningsposition, kan ses genom spegeln som placerats på bordet, reflekteras denna och inverkar mycket troligt på det upplevda klangen. Om dessa reflektioner är ødeleggende får var och en själv avgöra. Själv har jag inget bord. Bör nämna att ett "rätt" placerat bord kan dämpa reflektion från golv vilket troligtvis är av godo i de flesta situationer


/Suomela
 

gismo

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2007
Innlegg
24.583
Antall liker
32.321
Sted
Væssia i Grue.
Torget vurderinger
20
Ikke aktuelt da lytteromet ikke har noen sånne flater melleom meg og HT ;)
Vil tro sånne flater faller dårlig ut i lydbildet i de fleste tilfeller :)

gismo
 

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Innlegg
4.641
Antall liker
1.368
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Jaja, hvor skal en da plassere maten? :D
 

BanjoArrne

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.01.2007
Innlegg
1.433
Antall liker
30
ØivindJ skrev:
Stuebordet imellom deg og høyttalerene?

Hvor ødeleggende er det for lyden, in your opinion?


Mvh
Har bord i mellom meg og HT i tykt solid tre, men har ikke merket noen negative sider ved det. Det ligger også som regel en løper eller duk der, så da er vel mye løst uansett om det skulle kunne være noen trussel for gjengivelsen.

Tror også at materiale har litt og si der. Glass o.l. kan kanskje skape mer problemer, men er ikke sikker på hvor mye.
 

Gammeln

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2007
Innlegg
742
Antall liker
43
Jeg ville ikke engang vurdere å ha et stuebord foran meg. Men en taburett el.l. på siden går bra.
 

Destiny

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2007
Innlegg
2.276
Antall liker
227
Torget vurderinger
1
Her funker det veldig bra :) Har et furubord mellom meg og høyttalerne, og det er ikke noe problem.

Det spiller knallbra, og så må man jo ha noe å ha snopen og drikka på da ;D

Destiny.. :)
 

Loevhagen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2005
Innlegg
5.372
Antall liker
1.045
Sted
L -> her <- H
Torget vurderinger
3
Har ikke bord er. Jeg vil anta at moderne svært lave bord er mer ødeleggende for lyden enn tradisjonelle bord. Hvorfor? Se på innfalsvinkel...
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Jeg satte meg ved glassbordet vårt, og kunne ikke se antydning av høyttalerspeilbilder i glassplaten. Da blir det vel heller ingen lydbølger som reflekteres i bordplaten?
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Brasse skrev:
kvar skal eg ellers ha beina, på golvet? :mad:
Og hvor skal man ellers ha det lille glasset med noe godt i, på gulvet?
 

jan b

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.12.2008
Innlegg
324
Antall liker
114
Sted
Sør-Trøndelag
Slik ser det ut her... Kan ikke si at jeg merker noe negativt med bordet stående der. Må vel prøve å ta det bort engang, men det er styggtungt :)
 

Vedlegg

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.906
Antall liker
8.201
Torget vurderinger
1
bjornh skrev:
Ikke mye. Jeg har det.
Glemte å presisere: det er et eikebord jeg har. Glass og stein er kanskje ikke materialer jeg ville anbefalt. Duk og en bra gulvmatte kan også hjelpe på.
 

ØivindJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.07.2009
Innlegg
1.130
Antall liker
0
Loevhagen skrev:
Har ikke bord her. Jeg vil anta at moderne svært lave bord er mer ødeleggende for lyden enn tradisjonelle bord. Hvorfor? Se på innfalsvinkel...
Høh, artig.

Hadde akkurat tenkt til å spørre om det er fordel med lav høyde (i tillegg til massivt tre og duk). Det er det jo muligens ikke, pga grunnen du nevner.
 

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Innlegg
32.190
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
JanB3 og lille meg har det vel bortimot likt. Fungerer helt greit her imo.
3 seter til venstre, 2 seter til høyre, bord i mitten.




/jan
 

Wergeland

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.05.2009
Innlegg
1.073
Antall liker
63
Torget vurderinger
1
Sleng beina på bordet. To fine diffusorer det. Og har du ullsokker på så fungerer de som absorbenter.
 

Dr.No

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2006
Innlegg
884
Antall liker
3
Torget vurderinger
15
Enig med Suomala på forrige side. Ser du ikke diskant-elemetet i glassplata (eller et speil som legges på bordet) er det ikke mye å bråke om. (akustisk kan da virknigen av bordet like godt være positiv som negativ). Bare ikke sett det på høykant mellom høyttalerne....
No
 

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.244
Antall liker
3.471
Sted
Horten
Torget vurderinger
7
Bordplaten er 1x1meter og i perfekt høyde for å la pipestilkene hvile der. I tillegg er det genialt for på plassere ølglass på.

Om det er bra eller dårlig for lyden bryr jeg meg lite om.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Har hesteskosofa og av den grunn kun et lite bord, 60*60
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Dr.No skrev:
Enig med Suomala på forrige side. Ser du ikke diskant-elemetet i glassplata (eller et speil som legges på bordet) er det ikke mye å bråke om. (akustisk kan da virknigen av bordet like godt være positiv som negativ). Bare ikke sett det på høykant mellom høyttalerne....
No
Sier meg enig med deg og Suomela, tenk i speilbilder.
Er du usikker så bruk speil.
Jeg har et lack bord (55x55) fra Ikea som mitt "stue"bord.
Der er det plass til et glass og en middagstallerken og det holder for meg.
En duk fra eller til er bagateller imo.
Det går mest på lyttero/tro imo.
Skulle likevel speilbildet av diskant/mellomtone vises i speilbildet så bare ro deg ned og nyt musikken.
Senk skuldra er mitt råd, kan en gjøre noe en tror forbedrer lyden så gjør det, dersom det fordrer lite, ingen grunn til å la være.

Mvh.KW
 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.266
Antall liker
11.000
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Er ikke et bord stort sett positivt siden det kan bidra til spredning og bryter den dominerende resonansen gulv-tak?
Sånn tenker jeg i hvert fall, og trøster meg med det siden bordet må bli stående.
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.906
Antall liker
8.201
Torget vurderinger
1
Wergeland skrev:
Sleng beina på bordet. To fine diffusorer det. Og har du ullsokker på så fungerer de som absorbenter.
Jeg har en langhåret matte under bordet. For tiden ingen duk grunnet en 17 måneder gammel krabat som demonstrerer evne til mobilitet og handlekraft relativt kraftsamlet på daglig basis.
 

Music4all

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.04.2009
Innlegg
1.329
Antall liker
7
ØivindJ skrev:
Stuebordet imellom deg og høyttalerene?

Hvor ødeleggende er det for lyden, in your opinion?

Mvh
Ærlig talt aner ikke. Anlegget står i ene enden av rommet med HT i hjørnene, 3 seteren langs venstre vegg, bordet langsmed den, 2 seteren i kortenden av bordet, og stresslessen på høyre side. Kan ta et par bilder og legge ved hvis dere vil :) Jeg har ikke experimentert med å flytte på bordet, men for et par dager siden flyttet jeg stolen bort til den høyre veggen og det var absolutt en positiv overraskelse ja, lydbildet ble enda åpnere, og større :D :D :D Jeg trodde ikke at stolen slukte så mye av lyden nei, men man lærer så lenge man har lever sa alkisen ;)

Mvh :)
 

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Innlegg
5.095
Antall liker
9
No er stovebordet omtrent like høgt som høgtalarane ;D
 
L

lasse5214

Gjest
Ikke noe stuebord her nei og ikke skal det bli heller.
Noen små bord rundt omkring som jeg kan ratte på plass.
når det er mat eller drikke i nærheten.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.691
Antall liker
7.929
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Hadde stovebord og sofa før. Men dei siste 18 åra har eg hatt eigen reservert lyttestol i sweetspot, utan bord, men med fotskammel. Eg har fjerna denne i fleire høve der det skal lyttast superkritisk, for det har innverknad, sjølv om vi snakkar om bagatellar.
 
Topp Bunn