Stroboskopmatte

Gunzi

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.08.2003
Innlegg
1.028
Antall liker
889
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
5
Vet noen hvor det går å skaffe platetallerkenmatte m/stroboskop?
Ingen butikker på gateplan fører slikt lenger, og søk på nett har ikke gitt veldig mye treff for min del.

Mvh

G
 

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
40.387
Antall liker
83.896
Sted
Knapstad
Torget vurderinger
97
Joda, big dipper i Oslo har. Det går dessuten å printe ut stronoskop fra nettet
 

Gunzi

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.08.2003
Innlegg
1.028
Antall liker
889
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
5
Takker - skal sjekke Big Dipper

Husker jeg har hatt slike før, bla.a fra 3M, og nøyaktigheten har det vært så som så med, etter min oppfatning.
Har noen gjort seg erfaring med utprint av slike? Blir det ikke avvik i størrelse uansett på slikt?
Tenker bare på noen maler for justering av pickup jeg har printet ut tidligere.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.154
Antall liker
4.318
Torget vurderinger
1
Sjekk www.vinylengine.com der finner du bl.a. «arc-protracor» med «stoboskopstreker», til nedlasting og utskriving. Som protraktor kan du koste på deg tykt fotopapir ved utskrift på blekkskriver, de er veldig enkle å bruke.

mvh
KJ
 

terryboy

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.06.2003
Innlegg
1.254
Antall liker
878
Torget vurderinger
1
Noen som vet om det finnes "normalpriset" elektronisk hastighetsmåler med høy nøyaktighet for de/den som ikke vil basere seg på skroboskop og lys for å sjekke om riggen går i riktig hastighet??
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.154
Antall liker
4.318
Torget vurderinger
1
terryboy skrev:
Noen som vet om det finnes "normalpriset" elektronisk hastighetsmåler med høy nøyaktighet for de/den som ikke vil basere seg på skroboskop og lys for å sjekke om riggen går i riktig hastighet??
... som ikke bruker lys? Dvs mekanisk? Evt magnetisk?

På fagspråket heter det ofte tachometer. Så vidt jeg vet så er de fleste av dem er optiske, noen få er magnetiske og enda færre er mekaniske. Søk og kanskje du finner.

mvh
KJ
 

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Innlegg
2.302
Antall liker
21
terryboy skrev:
Noen som vet om det finnes "normalpriset" elektronisk hastighetsmåler med høy nøyaktighet for de/den som ikke vil basere seg på skroboskop og lys for å sjekke om riggen går i riktig hastighet??
Enten så bruker du stroboskop plate som kan fås for 10USD og en vanlig lyspære. Enkere, nøyaktigere og billigere kan det ikke bli.

Ellers kan du jo kjøpe en test plate med 1000 hz eller andre fekvenser .(35 usd)
Sett platen på , ta fram er multimeter med frekvensmåling(300kr) og mål frekvensen ved å måle på høyttaler terminalene.
Problemet ditt blir at det er vanskelig å avlese de blafrende tallene
Samtidig kan du bruke ørene ogg legge merke til svingengene i tonen. Det vil du lett kunne høre.Jeg hører enkelt variasjoner på 1 hz i forhold til 1000Hs, dvs hastighetsvariasjoner på 0,1%.

Problemet med testplater er at de sjeldent er korrekt sentrert og det gir hastighetsvariasjoner som misoppfattes sin rmp variasjon.

Samme problemet har man med billige stroboskop plater, stripene sjangler ut og inn,opp og ned ved skjeve og usentrerte plater.

Alterntivet er Adjust + Pro som koster noen tusen. da får du test plate og avleser resultatet på Pcen.

Sjøl har jeg kjørt testplate lyden inn på CD opptaker, rippet det til PC og analysert det i Adoba audition/cooledit pro.

Hva med å gå på et loppemarked og plukkopp en gammelplatetalerken med stroboskp skiver...
 
Topp Bunn