Streamere/mediaspillere 2016 (en fellestråd for de under 10.000 kroner)

  • Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • D

    Desillusjonert

    Gjest
    Det skjer mye på denne siden for tiden. Det er (for meg ihvertfall) mange nye uttrykk og begreper man må sette seg inn i.
    Tenkte å lage en tråd der vi kunne diskutere, tipse og ellers snakke litt løst om streamere som kommer, fordeler og ulemper, begrep og fornuftige valg.

    Per dags dato har jeg sett på følgende streamere, kun på teoretisk nivå:
    Auralic Auris Mini - ca. 6000 kroner
    Marantz NA6005 - ca. 6000 kroner
    Pioneer N50A/Pioneer N70A - ca. 6000/11.000 kroner
    Bluesound Node 2 - ca. 5000 kroner
    Har vært innom flere butikker, men svært få vet mye om dette med streaming og disse produktene enda. Flere steder har ikke noe av dette tilkoblet en gang. Noe som er litt merkelig...

    Pros:
    Auralic Auris Mini - oppbygging lik langt dyrere modell
    Marantz NA6005 - meget god DAC, OK app, stort og kjent merke med større påvirkning?
    Pioneer N50/Pioneer N70 - stort og kjent merke med større påvirkning?
    Bluesound Node 2 - mange tilkoblingsmulighter, OK app
    NY: Elac Discovery Music Streamer - har Roon, Android/IOS/Win, gammel produsent, for dyr?

    and Cons:
    Auralic Auris Mini - relativt liten produsent (liten påvirkningskraft?), kun Apple app, ikke Roon?
    Marantz NA6005 - ikke USB inn på bakside, ikke Roon?, allerede over 1 år gammel
    Pioneer N50/Pioneer N70 - eldre modeller?
    Bluesound Node 2 - lydmessig lettvekter i forhold til ovennevte?
    NY: Elac Discovery Music Streamer - Pris!


    Andre interessante produkter er:
    Den kommende (i mai) Electrocompaniet Rena - ca. 5000-7000 kroner, utifra deres Tana serie, så kan dette være spennende
    Chromecast Audio - ca. 300 kroner, er dette overhodet noe å vurdere fra et hifi-messig standpunkt?
    Musical Fidelity streamere - 2000 og opp? Hverken hørt om eller sett.
    Rotel?
    Apple?
    NY: Elac Discovery Music Streamer - ca. 13.000 kroner (for dyr egentlig, men...), virker meget interessant, har Roon!
    NY: Moon 180 Mind - ???
    NY: NuPrime WR100 - ???



    - Det store spørsmålet er, kan det være så stor lydmessig forskjell på streamere når DAC ikke tas med i beregningen?
    - Et litt mindre spørsmål er, trenger man å ta hensyn til Roon i det hele tatt?
    - Og er det noe man bør ta hensyn til av de mere fremtidsrettede teknologiene innenfor streamere?

    ROON - et program for å indexere og samle musikk uten hensyn på folder struktur, samler din samling sammen med Tidal og andre musikk tjenester. Blir det riktig å si det slik?

    Håper flere kan delta og legge til og trekke fra det som måtte passe. Selv er jeg i startfasen og kan ikke så mye om streamere for øyeblikket. Det håper jeg vil endre seg nå, når flere kommer med sine erfaringer.


    PS: dette er en tråd for de av oss som lurer på å kjøpe streamer/mediaspiller i løpet av 2016. Ikke for de som vil diskutere om det er retningen å gå i det hele tatt. Vennligest ikke gjør dette til nok en krangletråd med temaer som ikke har noe her å gjøre.
     
    Sist redigert:

    Sober

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.07.2008
    Innlegg
    788
    Antall liker
    340
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    27
    Moon 180 MiND
    ELAC Discovery streamer
     
    X

    X186841

    Gjest
    Roon kan vel streame til absolutt alt som er DLNA kompatibelt og det skulle dekke så å si alt som krabber og går av streamere/mediaspillere.
     
    D

    Desillusjonert

    Gjest
    Elac Discovery virker særdeles spennende, men desverre litt utenfor mitt budsjett...
    Noen som vet hvor god DAC er i den og hvorfor 2 stk analog ut?
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.505
    Antall liker
    9.242
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Jeg kjøpte meg streamer i fjor høst og vektla pris og brukervennlighet. Det ble en Node2, og den sammen med en IPad og Tidal Hi-Fi funker for meg. Bruker den med nettverkskabel fra en Linksys router og en optisk kabel til en Rotel Dac. Ikke et feilslag. Dønn stabil. Og lyden ? Tror ikke det sitter noe særlig i streameren men i Dac'en.
     
    D

    Desillusjonert

    Gjest
    Roon kan vel streame til absolutt alt som er DLNA kompatibelt og det skulle dekke så å si alt som krabber og går av streamere/mediaspillere.
    Hva vil dette si i praksis?
    Er man avhengig av PC?

    Håper noen kan forbarme seg over en som ikke helt skjønner dette og har problemer med å skjønne hva DLNA er og hvordan dette fungerer i praksis... :rolleyes:
     

    Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.834
    Antall liker
    1.417
    Sted
    Steinkjer
    Har en billig Argon stream, bruker den til Spotify connect og Internett radio og den fungerer helt greit.
    Spiller bra med Spotify gjennom Heed dac, ikke like bra som cd gjennom samme dac men bra nok. Tror det er begrensningen i selve Spotify oppløsningen som er flaskehalsen. Har en Chromecast Audio på anlegget i stua, fungerer greit den også, har ikke tatt meg bryet med å prøve Chromecast i hovedanlegget, tar sikkert opptil to minutter....
    Er litt med eiergleden, Argon er jo en skikkelig boks.
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Jeg bruker Bluesound og synes app'en har blitt helt knall etter siste oppdatering. Lyden skal jeg ikke si så mye om iom jeg benytter ekstern dac men den har noen funksjoner f.eks IR-øye som gjor den genial.

    Og nå tester jeg ROON, takk for tips
     
    Sist redigert:

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Sonore uRendu kommer til å banke alle disse hver dag hele uka og to ganger på søndagen!
    Kommer ila. våren.
     

    Tand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.12.2002
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    1.370
    Sonore uRendu kommer til å banke alle disse hver dag hele uka og to ganger på søndagen!
    Kommer ila. våren.
    Gleder meg til den blir sluppet jeg også, bør ikke være lenge til de første tilbakemeldingene kommer. Det er en utstiller på Axpona som skal bruke den neste uke.

    Vet du om jeg kan bruke microRendu sammen med Amarra som jeg bruker i dag?
     
    X

    X186841

    Gjest
    Var du som dro frem ROON i åpningsinnlegget. ROON er en musikkspiller som du kjører på PC eller MAC og kan fjernstyres fra iOS og Android enheter.
    Litt finere grafikk og masse tilleggsopplysninger om musikken du spiller, men dyr og unødvendig for lydkvaliteten.
    Det jeg ville frem til var att ROON funker like godt på de streamerne som ikke har ROON "support" såsant de er DLNA kompatible.

    Roon kan vel streame til absolutt alt som er DLNA kompatibelt og det skulle dekke så å si alt som krabber og går av streamere/mediaspillere.
    Hva vil dette si i praksis?
    Er man avhengig av PC?

    Håper noen kan forbarme seg over en som ikke helt skjønner dette og har problemer med å skjønne hva DLNA er og hvordan dette fungerer i praksis... :rolleyes:
     

    gwikse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Innlegg
    1.091
    Antall liker
    253

    Kanutus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2014
    Innlegg
    2.006
    Antall liker
    780
    Sted
    Nesodden
    Oppo 103 er en mediaspiller til ca 7k. Aberet med den er at den ikke støtter gapless fra NAS; ellers er den helt grei. Jeg har også en billig Onkyo surround-sak som kan streame musikk, så det er forholdsvis mange å velge i der ute ... :)
     

    fiske

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    14.12.2010
    Innlegg
    70
    Antall liker
    23
    Da jeg begynte å se på "videregående" bruk digital musikk ut over mp3 for flere år siden så var det en bratt kurve og mange skjær i sjøen for å få overblikk.
    En gode side som jeg fant og som hjalp meg med begrepene var; The Well-Tempered Computer

    Konklusjonen min er at jeg er litt Ole Brumm. Ja takk begge deler. I dag bruker jeg Windows 10 med Jriver og Foobar, men ser at om noen år vil jeg mest sannsynlig bruke en streaming plattform. Både for å streame min egen musikk hjemme, men også til mobil og bilen.
    All min musikk er lagret i enten PCM (FLAC) eller DSD (DSF). Folder struktur og tagging av filer er derfor veldig viktig gjøre korrekt fra start. Pluss Backup.
    Streamingen ser jeg kan komme fra Software (JRiver, Foobar, Roon etc.), Streamer (f.ex Sony HAP-Z1ES eller HAP-S1) eller NAS (Synology NAS).

    Vi er jo bare i starten av en utvikling som er morsom og med masse nye dippedutter som vi må forholde oss til.
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.603
    Antall liker
    58.101
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Her går utviklinga så fort at det neppe er klokt å legge de store pengene i en slik boks.

    DACen vil uansett ha mye mer å si for det lydmessige resultatet.

    Jeg har en 1.gen. Bluesound Vault med 2T harddisk. NAD M51 DAC.
    Det er jeg fornøyd med til mitt bruk, men streamer er ikke hovedkilde.
    Lyden er likevel god synes jeg. Ripper og streamer bare flac.

    Det er så mye musikk på Tidal, -lite jeg ikke finner,
    og jeg bruker rippefunksjon på Vault så lite, at i dag hadde jeg heller kjøpt en Node.

    Mvh
     
    Sist redigert:

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.948
    Antall liker
    1.312
    Har en billig Argon stream, bruker den til Spotify connect og Internett radio og den fungerer helt greit.
    Spiller bra med Spotify gjennom Heed dac, ikke like bra som cd gjennom samme dac men bra nok. Tror det er begrensningen i selve Spotify oppløsningen som er flaskehalsen. Har en Chromecast Audio på anlegget i stua, fungerer greit den også, har ikke tatt meg bryet med å prøve Chromecast i hovedanlegget, tar sikkert opptil to minutter....
    Er litt med eiergleden, Argon er jo en skikkelig boks.
    Jeg har også stream 2 og er veldig fornøyd. Den har det jeg trenger, internet radio og spotify. Den interne dacen er bra, men det ble litt bedre med ekstern dac.

    Jeg har til og med brukt den som pre-amp i en periode koblet rett i effektforsterker. Funket knall.

    I garasjen bruker jeg en chromecast. Den er også fin, men jeg savner noen ganger å kunne starte musikken uten å bruke telefonen.
     
    Sist redigert:

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Det er dessverre ikke Roon endpoint som er 'problemet', men Roon server. Det er sistnevnte som trenger 'pulver'.
    Auralic Aries, Lumin, mfl. kan brukes som endpoint i dag.
    Flere er på vei (PS Audio Bridge, Sonore uRendu, ol.).
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.664
    Torget vurderinger
    1
    Sonos Connect her. Bruker digital-utgangen, slik at konverteringen til analog skjer i dacen i anlegget. Er enig med det som har blitt sagt her. Dersom det finnes lydforskjeller, er det i dacen det skjer. (det er også teoretisk mulig at det kan skje ting i streamere som opp- eller nedsampler signalet. Apple TV feks, men ikke Apple AirPort Express)

    Samtidig er jeg nok spørrende til om forskjellene mellom moderne dacer som er laget de siste årene er spesielt store eller hvor lett det er å høre dem. Jeg bruker min egen dac og ikke den som er innebygd i sonos "for sikkerhets skyld", fordi den på papiret er bedre. Men har prøvd den innebygde dacen også, og kan for å være ærlig ikke høre noen forskjell. Min konklusjon er nok at det er andre faktorer enn lydkvalitet som er viktigst når man velger streamer og/eller dac: brukeevennlighet, pris, byggekvalitet, osv. Sier ikke at det aldri kan ha noe å si, men gitt et begrenset hifi-budsjett tror jeg man får mer igjen lydmessig ved å legge de store pengene andre steder. (jeg tipper feks at chromecast som oftest vil gjøre nytten)
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.710
    Antall liker
    13.197
    Dette er en produkttype jeg strengt tatt ikke skjønner vitsen med.... for alle praktiske formål er dette en datamaskin, dog med særdeles begrenset funksjonalitet. Om man baserer seg på standard Mac/PC/Linux og en ekstern DAC evt et godt innebygget lydkort etter eget ønske og budsjett får man noe som er mye mer fleksibelt, har mye større muligheter, kan kjøre mye bedre programvare og man er ikke låst til en bestemt produsent og hvilken grad av oppdateringer og utvikling de måtte være villige eller i stand til å gjøre (som regel svært lite antar jeg...). Alle slike som finnes kjører en eller annen variant av Linux uansett, og Linux er grats tilgjengelig om man ønsker å bruke det på en datamaskin.

    Jeg har driver akkurat nå og setter opp en media-PC. Greit nok at hele prduktsjangeren er noget utdatert, men jeg vil ha en. Delene kostet meg ca 7000 kroner (kunne sluppet billigere unna om jeg ville) og jeg satte selv PCen sammen på et par timer uten å være særlig drevet i PC-bygging - er vel 5 år siden jeg gjorde det sist eller så.

    Med denne kan jeg se video, spile musikk, kjøre DSP, gjøre målinger av lyden, se på nett-TV, ha Netflix, HBO etc. For å nevne noe.

    Jeg kan bruke hvilketsomhelst program for avspilling og bibliotek (jeg bruker JRiver).

    Greit nok om man har total angst for datamaskiner, men ellers har jeg store problemer med å se hvorfor man skulle gå til innkjøp av en streamer eller en mediaserver, og spesielt betale mye penger for en av sorten.

    Ikke meningen å være surmaget, men jeg har en liten hunch på at ganske mange ikke skjønner hva slike dingser egentlig er - en datamaskin. Hvor små, enkle og billige noe som skal kunne streame lyd kan være er Google Chromecast Audio et fint eksempel på. Innebygget WiFi, SP/DIF og analog ut, styring fra mobil eller nettbrett og det hele for 379 kroner.
     
    Sist redigert:

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.948
    Antall liker
    1.312
    Forskjellen mellom dacer er nok mindre enn de fleste tør å innrømme.
    Jeg byttet fra en NAD M51 dac til en gammel Rotel RDA975 (til 400kr) som egentlig er beregnet som surround DAC. Denne er teknisk underlegen på alle punkter, men jeg synes ikke lyden ble noe dårligere. Jeg vil si at forskjellen mellom dem var at NAD hørtes ut som en NAD (nøytral og no-nonsense), mens Rotelen hørtes ut som en Rotel. (Ganske nøytral, men med litt varmere lyd). Rotelen passet veldig godt inn i mitt anlegg da resten av komponentene gjør veldig lite med lyden og i mangel på tone control, fikk jeg den lille forandringen jeg kunne tenkt meg ved å skru en evt bass knapp litt opp.

    Jeg tror nok hovedforskjellen folk opplever mellom DACer kommer av produsentens voicing i form av DSP eller analogdel.
    Det kan nok være like greit å gå for en nøytral dac og heller ta evt farging av lyden via DSP eller en equalizer.

    Weld:
    En pc gjør helt klart jobben bedre, men det er ikke alltid man ønsker en pc i anlegget. I tv-stua lar jeg en pc stå for underholdningen, men i hovedanlegget hvor jeg ikke ønsker å ha en skjerm tilkoblet er det fint å ha en liten boks med ett lite infodisplay som gir mulighet for å spille av digitale filer.
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.664
    Torget vurderinger
    1
    Dette er en produkttype jeg strengt tatt ikke skjønner vitsen med....
    Gode poenger. Men den store vitsen, slik jeg ser den, er at man kan streame direkte fra mobil eller nettbrett, slik at man ikke trenger gå inn på pcen for å skifte musikk. Pluss at en del streamere kan bygges ut til multiroms-oppsett. Men du har helt rett at hvis streameren bare skal være koblet til anlegget i ett rom, og man ikke har noe i mot å bytte musikken på selve anlegget, gir det mer mening med en dedikert computer for musikk og film.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.710
    Antall liker
    13.197
    Dette er en produkttype jeg strengt tatt ikke skjønner vitsen med....
    Gode poenger. Men den store vitsen, slik jeg ser den, er at man kan streame direkte fra mobil eller nettbrett, slik at man ikke trenger gå inn på pcen for å skifte musikk. Pluss at en del streamere kan bygges ut til multiroms-oppsett. Men du har helt rett at hvis streameren bare skal være koblet til anlegget i ett rom, og man ikke har noe i mot å bytte musikken på selve anlegget, gir det mer mening med en dedikert computer for musikk og film.
    Styring via app på mobil/nettbrett er jo helt standardfunksjonalitet for software på en datamaskin også. Så man trenger ikke å ha den koblet til skjerm eller forholde seg til mus og tastatur for å styre avspillingen. Multiromavspilling er også helt vanlig funksjonalitet. Felksibiliteten og mulighetene med en databasert løsning er alltid større og summen av ferdighetene til de som utvikler programvaren er mye større enn hva som er tilfelle for en relativt liten leverandør av Hifi-saker. Det har vært mye skriverier om elendig programvare på streamere o.l., elendige apper for fjernkontroll og så burtetter.
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.664
    Torget vurderinger
    1
    Dette er en produkttype jeg strengt tatt ikke skjønner vitsen med....
    Gode poenger. Men den store vitsen, slik jeg ser den, er at man kan streame direkte fra mobil eller nettbrett, slik at man ikke trenger gå inn på pcen for å skifte musikk. Pluss at en del streamere kan bygges ut til multiroms-oppsett. Men du har helt rett at hvis streameren bare skal være koblet til anlegget i ett rom, og man ikke har noe i mot å bytte musikken på selve anlegget, gir det mer mening med en dedikert computer for musikk og film.
    Styring via app på mobil/nettbrett er jo helt standardfunksjonalitet for software på en datamaskin også. Så man trenger ikke å ha den koblet til skjerm eller forholde seg til mus og tastatur for å styre avspillingen. Multiromavspilling er også helt vanlig funksjonalitet. Felksibiliteten og mulighetene med en databasert løsning er alltid større og summen av ferdighetene til de som utvikler programvaren er mye større enn hva som er tilfelle for en relativt liten leverandør av Hifi-saker. Det har vært mye skriverier om elendig programvare på streamere o.l., elendige apper for fjernkontroll og så burtetter.
    Kult. Nytt for meg. Jeg bruker macen min til å skrive og være på nettet, og det er stort sett det, så dette visste jeg ikke.
    Samtidig vil jeg tro at brukergrensesnittet vil være bedre i apper som er spesiallaget for streaming i multiroms-oppsett? (jeg er superfornøyd med sonos feks). Men godt mulig jeg tar feil. Hvilke apper kan man feks bruke til å styre multicom med pc(er) som lydkilde?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.710
    Antall liker
    13.197
    Om du bruker Plex (finnes for Windows, Mac(?) og Linux) for eksempel kan du streame til hvasomhelst hvorsomhelst. Om du absolutt vil kan du spille musikk fra datamaskinen din hjemme til mobilen din når du sitter på en fjelltopp i Langtvekkistan så lege det er mobildatadekning der. Plex kan også transkode video on-the-fly så gitt at nettverket er raskt nok kan du sitte som passasjer i bilen og streame film fra videobiblioteket hjemme.

    Oppsettet er jo normalt at man lagrer musikk og film på ett sted - dette er da en server. Så kan man installere klinentprogramvare på hva man vil, og så forholder disse klientene seg til det sentrale biblioteket. Så lenge ting går på standard protokoller kan klientene være stort sett hvasomhelst og i disse tider finnes det jo apper for å kontrollere nesten hvasomhelst.

    Et eksempel er Kodi (tidligere XBMC), når man starter remote-appen på mobilen så velger man hvilken avspiller man vil kontrollere - den finner selv alle tilgjengelige på det trådløse nettet og så er man good to go. Så det er helt problemfritt at en person ser på video i ett rom, en annen spiller musikk et annet rom og en tredje spiller musikk i et tredje rom osv. Dette fordrer selvsagt at man har en "avspillerdings" i hvert rom, men det må man jo ha uansett. Det kan være så enkelt som en Raspberry Pi eller noe annet.

    Så lenge ting støtte DLNA (det gjør det meste, også mange av "HiFi-sakene") så skal de kunne snakke sammen greit. Eksempelvis kan jeg bruke min Playstation 4 som avspiller mot Plex-serveren siden begge støtter DLNA.
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.710
    Antall liker
    13.197
    En pc gjør helt klart jobben bedre, men det er ikke alltid man ønsker en pc i anlegget. I tv-stua lar jeg en pc stå for underholdningen, men i hovedanlegget hvor jeg ikke ønsker å ha en skjerm tilkoblet er det fint å ha en liten boks med ett lite infodisplay som gir mulighet for å spille av digitale filer.
    Som sagt trenger man ikke skjerm for å spille musikk. Remote app på mobil eller nettbrett funker fint og er uansett bedre enn et lite display på selve boksen.
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.664
    Torget vurderinger
    1
    Kult. Ja, med raspberry Pi blir det jo ikke dyrt. Men hva med tidal el. spotify? Kan man styre det også med plex eller xbmc?
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.948
    Antall liker
    1.312
    Som sagt, foretrekker jeg å kunne styre musikk uten å dra fram telefon eller nettbrett. Da er ett lite display fint å ha for å bla gjennom radiokanaler med fjernkontrollen.

    Til 900kr er min stream2 billigere enn det ville vært å putte rpi med display og ir mottaker inni ett kabinett som tåler å stå fremme.
    Kjørte headless rpi i stueanlegget tidligere, men knot med apper/webinterface på mobilen for å styre den gjorde at den ble lite brukt.

    På den tiden jeg kasta ut rpi til fordel for stream2, hadde ikke rpi støtte for spotify connect. Det var hovedgrunnen til at jeg byttet.
     

    Petterone

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2010
    Innlegg
    1.393
    Antall liker
    724
    Sted
    Rogaland
    Torget vurderinger
    4
    Det med valg av streamerløsning er vel som valg av platespiller eller cd spiller ,hva er kravene man stiller,og vilken funksjonalitet ønsker man

    Er det bare lyd fra mp3 man ønsker og ikke har noen lydspesifikke krav er det vel hipp som happ
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.710
    Antall liker
    13.197
    Det med valg av streamerløsning er vel som valg av platespiller eller cd spiller ,hva er kravene man stiller,og vilken funksjonalitet ønsker man

    Er det bare lyd fra mp3 man ønsker og ikke har noen lydspesifikke krav er det vel hipp som happ
    Uansett hvordan de fungerer så er prinsippet at de forholder seg til datafiler som sendes digitalt over et kablet eller trådløst nettverk. Så lenge man er i den verdenen så er det ingen ting som heter "lydkvalitet", det kommer først inn i bildet når noe skal gjøres om til analog lyd. Eller for å si det på en annen måte - kvalitet på lyden er invariant for hvor ting er lagret i utgangspunktet.

    Husk på at enhver (liten) produsent av streamere må forholde seg til standard komponenter, standard operativsystemer osv siden det ikke er mulig å utvikle noe slikt selv. Om man "goes solo" kan man jo kjøpe akkurat den DACen eller det lydkortet man måtte ønske, eventuelt bruke en av sorten man allerede har i anlegget.
     

    quade777

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    06.03.2009
    Innlegg
    72
    Antall liker
    15
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    5
    Server->RPI2 m. OpenElec/MDP->I2S>-DAC=Godlyd. Kan også spille av video opp til 3D 1080p uten problemer (tror nyeste RPI3 kan støtte 4k HDR...).

    Total byggekostnad inkl. deler til en decent DAC burde kunne komme på <8000kr og da inkl. lineær PSU til RPI (et must).

    Et billigere alternativ om man er litt nevenyttig og har en gammel CD-spiller man ikke bruker kan være å åpne denne og se om DAC-delen er separat og støtter II2S (de fleste overfører signalet fra drev til DAC i II2S...). Da kan man i teorien installere en RPI eller lignende og bruke dette som en streamer. En enkel II2S switch kan switche mellom CD og RPI.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Server->RPI2 m. OpenElec/MDP->I2S>-DAC=Godlyd. Kan også spille av video opp til 3D 1080p uten problemer (tror nyeste RPI3 kan støtte 4k HDR...).

    Total byggekostnad inkl. deler til en decent DAC burde kunne komme på <8000kr og da inkl. lineær PSU til RPI (et must).

    Et billigere alternativ om man er litt nevenyttig og har en gammel CD-spiller man ikke bruker kan være å åpne denne og se om DAC-delen er separat og støtter II2S (de fleste overfører signalet fra drev til DAC i II2S...). Da kan man i teorien installere en RPI eller lignende og bruke dette som en streamer. En enkel II2S switch kan switche mellom CD og RPI.
    II2S switch (?) - har du et eksempel på en slik en?
    (PS, det heter enten IIS eller I2S - ikke II2S).
     

    gwikse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Innlegg
    1.091
    Antall liker
    253
    Volumio har støtte for spotify spillelister, og imø lyder det bedre enn fra PC med en god usb-i2s løsning. Jeg må si at jeg er imponert over hvor bra det kan høres ut, men jeg tror det samme er tilfellet med de ferdige løsningene en kan få kjøpt her (Argon etc etc).

    volumio spotify.jpg


    Stiller meg litt spørrende til hvorfor en skal ha en high end server/dedikert boks til roon. Med mindre en bruker en filserver med error correcting integrert fra a til å (Freenas m zfs eller lignende), så vil jeg tro at en hvilken som helst løsning med støtte for roon core vil fungere godt. Jeg vet ikke hvor mange enheter som støtter det, men vil tro de fleste nas løsninger kan dette?

    Jeg selv har delt opp min stasjonære maskin til flere roller ved hjelp av unraid. Så jeg har en NAS og en stasjonær maskin i samme boks. Når jeg slår av windows klient-os`et går strømforbruket ned til omtrent det samme som en dedikert NAS med samme mengde disker ville ha brukt. IOM at en kan tildele forskjellig hardware til de forskjellige klientene er også USB enheter, skjermer (og ikke minst skjermkort) separert fra hverandre.

    PC for audio er selvsagt også ett godt valg dersom WAF tillater det, men for mange av mine venner har raspberry pi blitt en redning for å bevare husfred OG lydkvalitet kontra det kona ville ha: sonos. Roon blir neste trinn, men iom at det er lett å bytte OS på den løsningen er det enkelt og billig å bytte til piCoreplayer for fullverdig integrering med roon (koster deg prisen av ett lite SDcard). Så rpi er imo det beste valget for streaming da det er ekstremt mange brukere og utviklere OG det er ett åpent konsept (open source HW and software) fra A til Å.

    Eksempel på HTPC jeg satt opp for en venn av meg. Spiller via USB (amanero) - i2s (TPA - teleporters) - DAC (buffalo 3se i2s DAC).


    Jeg har ikke noe problem med å bruke en app, jeg er av motsatt skole i så måte. Jeg vil ha så få forskjellige display i hifi`n som mulig. Styr musikken fra pc/nettbrett/telefon eller whatever. Kone/barn vennligheten i en app er vesentlig høyere enn en av XXX ant dedikerte kontrollere for XXX ant kilder.

    For min egen del vil jeg også nevne at Sonos hadde vært løsningen dersom det var støtte for airplay og det hele var litt mindre closed off mtp integrering med annet utstyr. Jeg har forsøkt å lage en rpi airplay bridge, men det funker bare ikke.

    Sonos integrering står nok høyt på ønskelisten for mange mtp roon (det står på toppen av min ønskeliste/største ankepunkt mot roon). På lik måte som at flere venner av meg som hadde sonos play 1/3/5/connect amp har byttet til HIFIberry løsninger for å få tilgang til airplay.

    Videre ser jeg en annen mangel ved roon; mangel på multisone-avspilling.
    I hverdagen er det svært ofte jeg setter på en spilleliste i itunes og setter itunes til å spille til alle enhetene. Party mode om en vil. Håper dette er noe roon kan finne ut av.
     

    gwikse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Innlegg
    1.091
    Antall liker
    253
    Server->RPI2 m. OpenElec/MDP->I2S>-DAC=Godlyd. Kan også spille av video opp til 3D 1080p uten problemer (tror nyeste RPI3 kan støtte 4k HDR...).

    Total byggekostnad inkl. deler til en decent DAC burde kunne komme på <8000kr og da inkl. lineær PSU til RPI (et must).

    Et billigere alternativ om man er litt nevenyttig og har en gammel CD-spiller man ikke bruker kan være å åpne denne og se om DAC-delen er separat og støtter II2S (de fleste overfører signalet fra drev til DAC i II2S...). Da kan man i teorien installere en RPI eller lignende og bruke dette som en streamer. En enkel II2S switch kan switche mellom CD og RPI.
    II2S switch (?) - har du et eksempel på en slik en?
    (PS, det heter enten IIS eller I2S - ikke II2S).
    Om du kan svinge en loddebolt så funker dette:

    OTTO-II 2:1 Switching Module

    eventuelt med

    Teleporter Digital Transfer Module

    som da kan moddes inn i en eksisterende spiller. Eller PC etc. Ett eller annet med 5V - 12V DC tilgjengelig.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn