Streamer uten DAC for Spotify Connect Lossless

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
12.992
Torget vurderinger
2
Jeg streamer for det meste Spotify, men sliter med å få streamer til å formidle Lossless til DAC. Byttet til Tidal, og det fungerer problemfritt. Dessverre finner jeg Tidal brukergrensesnitt såpass mye dårligere enn Spotify, at jeg vil tilbake til der jeg kom fra. Dette til tross for at selv jeg med min skrantende hørsel oppfatter at Tidal låter bedre,

I dag bruker jeg en iFi Zen Stream, har oppdatert software (ikke enkelt!!), men det har samtidig skapt nye problemer, og jeg har hittil ikke lyktes med å få den til å sende Lossless til DAC. Skal gjøre et par forsøk til, men har lest nok om saken til å innse at det der slett ikke er rett fram.

Så hvilke rimelige, rene streamere (uten DAC) som uten trøbbel formidler Spotify Lossless? Da tenker jeg pris under 10 000,-, og jeg tenker at den ikke skal behøve oppdatering av software for å kunne gjøre jobben, den må funke ut av esken.

Forslag mottas!

arild

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.03.2003
Antall liker
740
Sted
Sogn og Fjordane
Torget vurderinger
9
Eversolo T8 koster kr 16000,-. Men etter at T10 kom er det jo ein del som oppgraderer til den, og T8 havner på bruktmarkedet..
Men har vel ikkje sett den til kr 10000,-. Enno… 😅

Mvh Arild 😊

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
12.992
Torget vurderinger
2
Eversolo T8 koster kr 16000,-. Men etter at T10 kom er det jo ein del som oppgraderer til den, og T8 havner på bruktmarkedet..
Men har vel ikkje sett den til kr 10000,-. Enno… 😅

Mvh Arild 😊
Eversolo T8 er vel eksakt det jeg ser etter, men så er prisen altså feil, da...

Noen billigere forslag?

SiSt

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2021
Antall liker
1.969
Sted
Hamar
Wiim mini eller pro har signalutgang.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
34.946
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
+2 til WiiM. Pro har renere utsignal enn Mini.

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Antall liker
6.014
Vet ikke om du har forsøkt avinnstallere både Spotify og iFi appen på telefon/nettbrett? Meningen er å forsøke sikre at man logger på tjeneste og device uten gamle innstillinger.

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
12.992
Torget vurderinger
2
+2 til WiiM. Pro har renere utsignal enn Mini.
Men for 2000,- skal jeg altså betale for en dac og analog utgang jeg ikke har bruk for.
Er redd det blir sånn passe. Da lever jeg mye heller med iFi Zen Stream og tar en roll back på software. Den er god, men jeg vil gjerne ha Lossless uten noe ekstra kødd.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
34.946
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Du får prøve. Jeg bruker en WiiM Ultra som «hjerne» i hovedanlegget så alt jeg sier om merket har bias.

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
12.992
Torget vurderinger
2
Vet ikke om du har forsøkt avinnstallere både Spotify og iFi appen på telefon/nettbrett? Meningen er å forsøke sikre at man logger på tjeneste og device uten gamle innstillinger.
You bet!!
Det finnes mange og lange historier om utfordringene med å få problemfri avspilling etter software oppdatering, derfor jeg vurderer skifte i første omgang...

ArneM

Dsp er et must !
Ble medlem
17.01.2012
Antall liker
2.603
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
38
Denne hos Moet Audio har lossless ut til Dac...

Ikke rare investeringen 😜 1795,-

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
12.992
Torget vurderinger
2
Denne hos Moet Audio har lossless ut til Dac...

Ikke rare investeringen 😜 1795,-

Den er ok, men jeg vil ha digital RCA ut, grunnet litt begrenset antall innganger på dac.

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
14.160
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
17
Og støtter ikke spotify lossless iflg. AI... Spotify connect ja, men standard 320kbs

NuPrime LP10 NuPrime Edition spotify lossless

The NuPrime LP10 NuPrime Edition is a compact wireless music streamer that supports Spotify Connect, but it does not support Spotify Lossless. [1, 2, 3]
While the NuPrime LP10 NuPrime Edition hardware is capable of decoding high-resolution audio up to 24-bit/192kHz for lossless formats like FLAC, WAV, and ALAC via services like TIDAL Connect or Qobuz, standard Spotify Connect playback on the device remains limited to standard-resolution streams. [1, 2, 3]

er du sikker?

Ja, jeg er sikker på at NuPrime LP10 NuPrime Edition ikke støtter Spotify Lossless direkte.
Selv om Spotify lanserte tapsfri lyd (Spotify Lossless) for Premium-abonnenter, krever funksjonen spesifikk fastvarestøtte (firmware) på mottakerenheten for å strømme i CD-kvalitet via Spotify Connect. [1]
Dette er status for maskinvaren og programvaren:
  • Begrensning i fastvaren: NuPrime bekrefter i sine offisielle brukerveiledninger at deres enheter bare håndterer standard komprimert strømming via Spotify Connect. Spotify Lossless er eksplisitt oppført som ikke støttet på deres nåværende plattformer. [1]
  • Alternativ for tapsfri lyd: LP10-maskinvaren støtter høyoppløselig lyd opptil 24-bit/192kHz. Du kan spille av tapsfri musikk på den hvis du bytter til tjenester som TIDAL Connect eller Qobuz, eller ved å bruke Apple AirPlay 2 fra en Apple-enhet. [1, 2]

trenger en ren streamer som støtter spotify lossless

Hvis du vil ha en ren musikkstrømmer (uten innebygd forsterker) som støtter Spotify Lossless fullt ut via Spotify Connect, må du velge en produsent som har rullet ut den nødvendige fastvareoppdateringen. Da Spotify lanserte tapsfri lyd (opptil 24-bit/44.1 kHz FLAC), krevde dette ny programvare på mottakersiden. [1, 2, 3, 4]
Her er de beste rene strømmerne på markedet som støtter Spotify Lossless:

1. Budsjettkongen: WiiM Pro / WiiM Pro Plus
Dette er de mest populære og funksjonsrike rene strømmerne til en fornuftig pris. [1]
  • Hvorfor: WiiM Home oppdaterer programvaren sin lynraskt. Både WiiM Pro og Pro Plus støtter full Spotify Connect i tapsfri kvalitet.
  • Tilkoblinger: Optisk, koaksial og analog RCA utgang.
  • Tips: Hvis du allerede har en god ekstern DAC, holder det lenge med den rimelige standardversjonen WiiM Pro. [1, 2]

2. Audiofil-favoritten: iFi Audio ZEN Stream
En rendyrket, "støyfri" nettverksbro uten innebygd DAC, laget kun for å sende det reneste digitale signalet videre. [1, 2]
  • Hvorfor: iFi Audio har rullet ut en offisiell fastvareoppdatering via Nexis-portalen som gir full, ukomprimert FLAC-støtte direkte gjennom Spotify Connect.
  • Tilkoblinger: USB og koaksial digitalutgang. Perfekt hvis du vil koble den til en høykvalitets DAC. [, 2]

3. Det brukervennlige valget: Bluesound NODE (via BluOS)
Hvis du vil ha et bunnsolid økosystem med en fantastisk app, er Bluesound det naturlige valget.
  • Hvorfor: Moderselskapet Bluesound har integrert full støtte for tapsfri Spotify i sitt BluOS-operativsystem (fra versjon 4.12.4 og nyere).
  • Tilkoblinger: Optisk, koaksial, RCA og HDMI eARC. [1]

Slik sikrer du at du faktisk får Lossless:
Når du har kjøpt strømmeren, må du gjøre følgende i appen din: [1, 2]
  1. Åpne Spotify-appen på telefonen.
  2. Gå til Innstillinger -> Mediekvalitet (Media Quality).
  3. Sørg for at strømmekvaliteten er satt til Lossless.
  4. Trykk på enhetsikonet (Spotify Connect) og velg den nye strømmeren din. Du vil nå se et eget "Lossless"-merke på skjermen som bekrefter CD-kvalitet. [1, 2, 3, 4]

For å hjelpe deg med å velge riktig modell, fortell meg gjerne:
  • Har du en ekstern DAC fra før som du ønsker å bruke, eller trenger du en strømmer med gode analoge utganger (innebygd DAC)?
  • Hva er ditt omtrentlige budsjett?
Ta sannhetsgehalten med en klype salt

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
12.992
Torget vurderinger
2
Og støtter ikke spotify lossless iflg. AI... Spotify connect ja, men standard 320kbs

Problemet er at Spotify ikke har levert Lossless så lenge, dermed er det kun et fåtall streamere som har tatt høyde for dette. iFi hevdes å skulle håndtere Spotify Lossless (SL) ved hjelp av oppdatering, men som sagt er det mange skjær i sjøen før man kommer så langt. Min smule bekymring er at flere streamere sliter med samme problem....
Fosi S3 Lite ser grei ut, og det kan virke som om denne har support for SL rett ut av esken. Skulle gjerne funnet norsk forhandler på den, ser at flere forhandlere har diverse Fosi-produkter, men ikke akkurat S3 Lite. Skal først gå et par runder til med iFi'n, for som sagt er det en god boks, og i verste fall så kjører jeg en rollback, og lever med Spotify som det er....

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
12.992
Torget vurderinger
2

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Antall liker
671
Torget vurderinger
3
Er det bedre å bruke 10000 for en streamer uten Dac enn en til 2-3 (Wiim Pro/ProPlus) med? Er vel bare å la være å bruke innebygd Dac. Bruker selv Wiim Ultra,har hatt Mini og ProPlus. Wiim leverer Spotify i lossless opp til 24/44.1 Og æ bruke ikkje innebygd dac,valgte Wiim pga funksjonaliteten og at det ikkje står tilbake lydmessig for noe som helst hvis man bruke digital ut. Analog ut e annen sak men dac i Ultra og ProPlus e bra. Og oppdateringer e en barnelek med Wiim

ArneM

Dsp er et must !
Ble medlem
17.01.2012
Antall liker
2.603
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
38

Ja.. Spesielt når jeg har den hjemme og med ny software så spiller den lossless....

IMG_0127.jpeg

ufo

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.02.2016
Antall liker
1.447
Er det bedre å bruke 10000 for en streamer uten Dac enn en til 2-3 (Wiim Pro/ProPlus) med?
fordi om dacen er borte blir selvfølgelig det digitale signalet automatisk bedre. spiller ingen rolle om ingen i moderne historie har klart å påvise å høre en eneste forskjell i noen kontrollert blindtest (de som mener de gjør vil aldri delta i en)
40år evolusjon av mikrobrikker, oscillatorer, kretskort layout, terminering osv spiller ingen rolle, men de kan gjerne bruke NOS dacer med null oversampling av det digitale signalet, fulle av jitter, ingen rekonstruksjonsfilter og ultrasoniske signaler som terroriserer diskantene om forsterkeren heller ikke har avrulling.. spesielle signaler kan koste opptil flere hundre tusen, men ligner ikke grisen sammenlignet med en apple dongle til en hundrelapp. slik er det bare.

for connect er ingenting mer enn wiim mini nødvendig, har man ikke nok optiske innganger så er der er toslink switch her inne til 390kr.

• Liker
Reaksjoner: KMR

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Antall liker
671
Torget vurderinger
3
Stemmer det.trengs ikkje mer enn Mini til Spotify connect. Men den kjører ikkje Qobuz Connect syns æ å huske

edit,slå dette
IMG_0315.jpeg

Sist redigert:

1/2 Tam

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2015
Antall liker
8.675
Volti Audio deltok i blindtest av 5 DAC`er. Alle deltakere rangerte forskellig og Volti Audio rangerte Wiim Ultra som den 2. beste av alle...

Hamlot

Medlem
Ble medlem
01.01.2026
Antall liker
27
Sted
Norge

Fosi S3 Lite. Streamer uten dac
Støtter dette forslaget som i tillegg kan oppgraderes med en bedre strømforsyning, hvem vil ha veggvorter hvis de kan unngås?

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
631
Torget vurderinger
1
Støtter dette forslaget som i tillegg kan oppgraderes med en bedre strømforsyning, hvem vil ha veggvorter hvis de kan unngås?
Google sier den ikke støtter Spotify Lossless

BeetleBug

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.06.2009
Antall liker
17.836
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
1
For connect er ingenting mer enn Wiim Mini nødvendig, har man ikke nok optiske innganger så er der er toslink switch her inne til 390kr.
Helt korrekt. Optisk ut av Wiim Mini er på høyde med de aller beste streamerne der ute, uansett prisklasse.

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Antall liker
5.754
Torget vurderinger
1
Fosi S3 koster ikke all verden mer enn S3 lite heller, der har man både balanserte utganger som er helt ok og kan brukes som pre om man vil og HDMI inn og digitale innganger og utganger og DAC om man vil. Den er uansett så billig at man ikke har noe å tape på det, og den oppdateres jevnlig med flere funksjoner og veldig lett å oppdatere også selv om den fungerer helt fint utav boksen. For meg var det ihvertfall en nobrainer. DAC etc. på den trenger man jo ikke å bruke, bare nice to have om man ender opp med et anlegg nr.2 eller 3.

En boks som er tilkoblet internett, som en streamer ofte gjør så bør den faktisk oppdateres av og til..

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
631
Torget vurderinger
1
Fosi S3 koster ikke all verden mer enn S3 lite heller, der har man både balanserte utganger som er helt ok og kan brukes som pre om man vil og HDMI inn og digitale innganger og utganger og DAC om man vil. Den er uansett så billig at man ikke har noe å tape på det, og den oppdateres jevnlig med flere funksjoner og veldig lett å oppdatere også selv om den fungerer helt fint utav boksen. For meg var det ihvertfall en nobrainer. DAC etc. på den trenger man jo ikke å bruke, bare nice to have om man ender opp med et anlegg nr.2 eller 3.

En boks som er tilkoblet internett, som en streamer ofte gjør så bør den faktisk oppdateres av og til..
Men nå har ikke S3 usb-utgang :) Men trenger man kun optisk utgang, så er vel Wiim mini enda billigere.

Sist redigert:

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Antall liker
5.754
Torget vurderinger
1
Men nå har ikke S3 usb-utgang :) Men trenger man kun optisk utgang, så er vel Wiim mini enda billigere.
Hvor står det at man trenger USB? Billigst mulig med Spotify Connect og lossless var vel egentlig målet, og helst uten DAC for å få ned prisen.

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Antall liker
671
Torget vurderinger
3
Sitat: Den er ok, men jeg vil ha digital RCA ut, grunnet litt begrenset antall innganger på dac.

Det har Wiim Pro og oppover… Mini kun optisk..

OKA

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2002
Antall liker
658
Sted
Bergen
Wiim mini med toslink ut gjør jobben med Spotify lossless aldeles utmerket (inn i en Abrahamsen DAC hos meg)

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
631
Torget vurderinger
1
Hvor står det at man trenger USB? Billigst mulig med Spotify Connect og lossless var vel egentlig målet, og helst uten DAC for å få ned prisen.
Det står ingen plass. Men hvis man ønsker å bruke en asynkron usb dac, så ser det i hvertfall ut som Fosi s3 lite er billigste måte å få Spotify Lossless på. Ulempen er at det er en ny platform.

Jeg ville muligens gått for Wiim pga. potensielt lengre levetid og support. (Wiim er såpass utbredt nå at man kan regne med support i lang tid fremover).

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Antall liker
5.754
Torget vurderinger
1
Det står ingen plass. Men hvis man ønsker å bruke en asynkron usb dac, så ser det i hvertfall ut som Fosi s3 lite er billigste måte å få Spotify Lossless på. Ulempen er at det er en ny platform.

Jeg ville muligens gått for Wiim pga. potensielt lengre levetid og support. (Wiim er såpass utbredt nå at man kan regne med support i lang tid fremover).
En ny plattform, som støtter Spotify lossless.. Jeg ser ikke helt poenget/problemet her. USB er bare noe man bruker på PC, og ikke har behov for på hifi spør du meg. Det er uansett en så latterlig lav sum penger for noe som fungerer såpass bra og virker stabilt i tillegg, så dette gidder jeg ikke bruke så mye energi på.

Jeg gadd heller ikke bruke så mye mer energi på dette for noen mnd. siden når jeg like greit bare bestilte to stk. Fosi S3 da kravet var analoge balanserte utganger, og jeg trengte det til flere anlegg. Det var en no-brainer og ikke noe mer å tenke på faktisk. Den dagen det ikke fungerer lengre, så går det bare enkelt og greit på skroten.

Lykke til!

Kvad

Hi-Fi interessert
Ble medlem
25.11.2012
Antall liker
69
Sted
Bergen
Torget vurderinger
3
@Håkon_Rognlien Har nettopp satt opp en Fosi S3 Lite mot min Audio Note DAC. Brukte tidligere en Raspberry Pi/Volumio som heller ikke har eller får lossless med Spotify. Fungerer fint så langt. Testet både direkte via Coax og med USB til DDC (ikke gjort noen vurdering om en er bedre enn den andre enda). Eneste jeg har å påpeke i forhold til Wiim (har en Ultra et annet sted i huset) er at det ikke er mulig å begrense bit/sample-rate. Så 24-bit filer blir sendt direkte til AN sin 18-bit chip. Høres dog helt fint ut.

Topp Bunn