Forsterkere Streamer + Effektforsterker=sant?

kjellhb

Fersking
Ble medlem
16.12.2004
Innlegg
2
Antall liker
0
Hei! Lurer på om det er mulig å bruke en Node 2 som forforsterker og kjøpe til en Effektforsterker av valgfritt merke? For eks Marantz. Hvordan fungerer det i praksis? Vil det da bli "Marantz lyd" eller "bluesound lyd"
Og hva med volumkontroll?

Kanskje litt dårlig formulert men håper dere kan hjelpe meg litt.
Alltid lurt på om hvordan og eventuelt om det fungerer?

Takk for alle svar :)
 

X-Cell

Lorden av Nord!
Moderator
Ble medlem
23.10.2006
Innlegg
10.256
Antall liker
9.044
Sted
Narvik
Torget vurderinger
11
Jeg brukte node 2 som preamp på et nuprime st10 effekttrinn. Funket smertefritt.
Volumkontroll har du i noden. Bare å gå i menyen å velge variabel volum. Så kan du også sette et maks volum slik at du ikke risikerer å blåse alt :)
 
M

MusicBear

Gjest
Well, hadde det vært så enkelt, så hadde få eller ingen hatt forforsterkere på programmet.
Og alle hadde kunnet lage like gode integrerte forsterkere som separate komponenter.

Ganske sikker på at volumkontrollen det snakkes om reduserer volumet på en måte som gjør at man mister oppløsning i musikken ved lavere lyttenivårer. Sagt på en annen måte; der man så lett hører når en god forforsterker er innkoblet - ved lave volumer.

Trøst deg med at dette hører du relativt greit, dersom du oppsøker en forretning som lar deg prøve dette på nettopp lave volumer - Node eller via forforsterker.
 

KrazyIvan#

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.12.2013
Innlegg
2.907
Antall liker
4.416
Sted
porsgrunn
Torget vurderinger
14
Well, hadde det vært så enkelt, så hadde få eller ingen hatt forforsterkere på programmet.
Og alle hadde kunnet lage like gode integrerte forsterkere som separate komponenter.

Ganske sikker på at volumkontrollen det snakkes om reduserer volumet på en måte som gjør at man mister oppløsning i musikken ved lavere lyttenivårer. Sagt på en annen måte; der man så lett hører når en god forforsterker er innkoblet - ved lave volumer.

Trøst deg med at dette hører du relativt greit, dersom du oppsøker en forretning som lar deg prøve dette på nettopp lave volumer - Node eller via forforsterker.
helt i tråd med deg MusicBear :) har selv prøvd et såpass godt gammel toppmodel dac fra esoteric med volumkontroll , men som igjen man får aldri god nok forforsterker og god nok effektforsterker :) esotericen fungerte overraskende godt med ancient single six rørblokker jeg koblet den til låt kraftfullt og med bedre dynamikk enn med pre delen på en integrert EAR 8L6, men ble også litt kunstig i lyden og som igjen nok var mangelen på oppløsning og gjennomsiktighet, men igjen man merker jo ikke slikt før man virkelig plugger til en dedikert ren pre :) bare synd det blir dobbelt så dyrt men man kommer ikke unna den heller :p thats the way of life hard to get right but still worth it in the end, jeg har ihvertfall funnet ut at jeg gidder ikke flere runder enn den runden jeg sparer til å få unnagjort nå hehe, man lurer alt for ofte seg selv til å tru at middels holder, har merket det veldig her anngående mine onkyo høyttalere som er oppgitt til 93db følsomhet, men med min forsterker på 75 watt og sine 33kg så føles det fortsatt ut som jeg kun har en moped forsterker, det funker til syvende og sist dårlig med motor på 15 hester i en bil på 1400kg når den 15 hesters motoren egentlig er designet for å dra en bil på 600kg da vil det aldri løsne uansett hvor mye man vil :) det vil jo fungere ok til en viss grad men det stopper gjerne ved det :)
mvh
ivan
 
Topp Bunn