Strømrensing - woodoo eller nødvendig??

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Rhesus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2006
    Innlegg
    2.466
    Antall liker
    11
    Hvorfor jager dere overharmoniske på nettet?
    Jeg ser ikke helt at det er spesielt kritisk, eller en ubetinget ulempe. I noen tilfeller er det faktisk en fordel.
    Vet dere noe om strømforsyning som jeg ikke vet?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.290
    Antall liker
    34.835
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Rhesus skrev:
    Hvorfor jager dere overharmoniske på nettet?
    Jeg ser ikke helt at det er spesielt kritisk, eller en ubetinget ulempe. I noen tilfeller er det faktisk en fordel.
    Vet dere noe om strømforsyning som jeg ikke vet?
    Sannsynligvis ikke. ;)

    Om det ikke er overharmoniske, hva er det da som forsvinner ved strømfiltrering? Jeg mener å høre en tydelig forskjell med og uten strømfilter foran komponentene, og for meg høres det ut som lavere forvrengning/mindre "hardhet" med strømfilter. Kan det være RF-støy som foldes ned til hørbar ugreie?
     
    Y

    ymir

    Gjest
    Rhesus skrev:
    Hvorfor jager dere overharmoniske på nettet?
    Jeg ser ikke helt at det er spesielt kritisk, eller en ubetinget ulempe. I noen tilfeller er det faktisk en fordel.
    Vet dere noe om strømforsyning som jeg ikke vet?
    Jager ikke BARE overharmoniske,med målingene som jeg la ut er vel dette ikke den store stygge ulven lenger dersom jeg leser målingene riktig.

    Mener vel også at "støygulvet" er høyere på regeneratoren sammenlignet med nettet (se måling),allikevel er lyden SVÆRT mye bedre med regeneratoren,men nettet er like bra eller bedre (litt avhengig av hva ein setter pris på,berdre holografi med nettet eller ::) sortere bakgrunn med litt mindre støy med regenerator) sommer og spesielt tidlig høst.

    Isotek`en,Consonance filteret og DC fellen var som sagt heller ikke til stor nytte.

    Så derfor jages alle mulige forklaringer og løysninger,noe som er en lærerik og spennende hobby.Som det heter "det er veien og ikke måle som er mest spennende"

    Problemet er for meg lett å høre andre plasser også,og er svært varierende i størelse fra annlegg til annlegg,noe som kan vere vanskelig å fortelle den stolte eier,da kritikk av andres oppsett som oftes ikke blir tolerert.
     
    Y

    ymir

    Gjest
    Hei
    Glemte noe viktig.Ut i fra det jeg nå har erfart er det muligens nettet og ikke utstyret som til tider kan vere problemet.Så derfor bør ein vere forsiktig med kritikk av hifi`en,noe jeg tror fagpressen ofte ikke tenker på.

    "Støy" forandrer oppløsning,størelse på lydbilde (holografi), bassegenskapene etc.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.093
    Antall liker
    4.197
    Torget vurderinger
    1
    Asbjørn skrev:
    Rhesus skrev:
    Hvorfor jager dere overharmoniske på nettet?
    Jeg ser ikke helt at det er spesielt kritisk, eller en ubetinget ulempe. I noen tilfeller er det faktisk en fordel.
    Vet dere noe om strømforsyning som jeg ikke vet?
    Sannsynligvis ikke. ;)

    Om det ikke er overharmoniske, hva er det da som forsvinner ved strømfiltrering? Jeg mener å høre en tydelig forskjell med og uten strømfilter foran komponentene, og for meg høres det ut som lavere forvrengning/mindre "hardhet" med strømfilter. Kan det være RF-støy som foldes ned til hørbar ugreie?
    Harmoniske komponenter av odde orden er bl.a. et resultat av likeretting, og odde harmoniske på strømnettet kan med andre ord like gjerne skyldes husalteret. Det er heller ikke gitt at mer eller mindre harmonisk forvrengning på strømnettet er negativt for husalteret. Et strømfilter vil dessuten gi tilsluttet utstyr en frekvensavhengig høyere impedans i strømforsyningen, og dermed vil odde harmoniske på utgangen av strømfilteret kunne være en del høyere enn inn på strømfilteret, dvs med aktuell belastning (strømtrekk i puls vs impedans i strømnettet).

    EDIT: vedlagt følger en FFT av strømen på AC siden av en likeretter, 50Hz AC inn, belastet med DC-strømtrekk på 1A og 100 mF ladekapasitet. Hvordan dette ser ut på nettsiden av en trafo kan avhenge av trafoen og nettet.

    mvh
    KJ
     

    Vedlegg

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.591
    Antall liker
    3.289
    Rhesus skrev:
    Hvorfor jager dere overharmoniske på nettet?
    Jeg ser ikke helt at det er spesielt kritisk, eller en ubetinget ulempe. I noen tilfeller er det faktisk en fordel.
    Vet dere noe om strømforsyning som jeg ikke vet?
    Jeg tror at det siste spørsmålet må gå tilbake til herr Rhesus. Hva vet han om strømforsyninger og deres fordel av at nettets spenning inneholder støy. For slik leser jeg dette innlegget hans. Her er det jo åpenbart mange som er interesert i om anleggene kan bli bedre av å bekjempe slik støy og debatten går rundt dette. Da er det selvsagt på sin plass å argumentere litt om man synes at folk er inne på feil spor eller fokuserer på feil ting. Ikke bare slenge ut slikt.

    Jeg er ingen stor bekjemper av overharmoniske på spenningen, men ser heller ingen fordeler med dem.
     

    Rhesus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2006
    Innlegg
    2.466
    Antall liker
    11
    Hedde skrev:
    Rhesus skrev:
    Hvorfor jager dere overharmoniske på nettet?
    Jeg ser ikke helt at det er spesielt kritisk, eller en ubetinget ulempe. I noen tilfeller er det faktisk en fordel.
    Vet dere noe om strømforsyning som jeg ikke vet?
    Jeg tror at det siste spørsmålet må gå tilbake til herr Rhesus. Hva vet han om strømforsyninger og deres fordel av at nettets spenning inneholder støy. For slik leser jeg dette innlegget hans. Her er det jo åpenbart mange som er interesert i om anleggene kan bli bedre av å bekjempe slik støy og debatten går rundt dette. Da er det selvsagt på sin plass å argumentere litt om man synes at folk er inne på feil spor eller fokuserer på feil ting. Ikke bare slenge ut slikt.

    Jeg er ingen stor bekjemper av overharmoniske på spenningen, men ser heller ingen fordeler med dem.
    Fordelen med harmoniske på nettet er at en sinuskurve der toppene er flatet ut (dvs 3,5,7 harmoniske osv) gir lengre tid til opplading av kondensatorene i strømforsyningen. Dette gir lavere peakstrøm, og det igjen gir mindre rippelspenning, eller 'støy' på spenningen forsyningen leverer. Det gir også mindre switchestøy fra likeretterdiodene, som kan være en fordel.
    Det kan også gi lengre levetid på produktet.

    Om jeg skulle laget en sk regenerator ville jeg instinktivt lagd en med modifisert sinuskurve, dvs med harmonisk forvrengning.

    Slik ser jeg det, men det kunne jo tenkes at det var andre synspunkter.
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.591
    Antall liker
    3.289
    Rhesus skrev:
    Fordelen med harmoniske på nettet er at en sinuskurve der toppene er flatet ut (dvs 3,5,7 harmoniske osv) gir lengre tid til opplading av kondensatorene i strømforsyningen. Dette gir lavere peakstrøm, og det igjen gir mindre rippelspenning, eller 'støy' på spenningen forsyningen leverer. Det gir også mindre switchestøy fra likeretterdiodene, som kan være en fordel.
    Det kan også gi lengre levetid på produktet.

    Om jeg skulle laget en sk regenerator ville jeg instinktivt lagd en med modifisert sinuskurve, dvs med harmonisk forvrengning.

    Slik ser jeg det, men det kunne jo tenkes at det var andre synspunkter.
    Se der, ingen dårlig ide. Jeg skal ikke se helt bort fra at en slik modifisert spenning vil kunne avhjelpe ladingen av kraftforsyningen og gi mindre rippelspenning etc. Finnes disse?. Men at ett innhold av 3, 5, 7,9 harmoniske på ett vanlig nett automatisk gir en slik utflating av toppen er jeg ikke med på, da de kurvene jeg har sett oftest virker motsatt. Nei, sett bort fra dette tenkte eksemplet på en regenerator, så vil harmonisk støy være ett potensielt onde.

    Om dette er ett problem så kan det løses ved å sette inn ett strømreservoar slik at man slipper spenningsdipper på grunn av høye peakstrømmer. Behold det enkelt.

    Dette er hva Nelson Pass sier om saken:

    As much as we often try to eliminate inductance in capacitors and wiring,
    inductors in the form of coils can be used to improve the performance of
    power supplies. Placing inductance and capacitors on the AC line to
    form filters will reduce both incoming and outgoing high frequency noise.
    Large inductors in series with the transformer primaries and secondaries
    can be used to stretch the duration of the charge pulse to the power
    supply capacitors, improving regulation and reducing noise. Large
    inductors in combination with multiple power supply capacitors can form
    "pi" filters to reduce the noise on the supply lines.
    Inductors are very useful, but they cost money. Their use in power
    amplifier supplies is an indication that the manufacturer has an
    unusually strong commitment to performance.


    :)
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.205
    Antall liker
    101.695
    Torget vurderinger
    23
    Strømrensing er nødvendig Woodoo.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Strømrensing - Voodoo eller nødvendig??

    Woodoo Voodoo!


    Sorry. Måtte bare.
     

    Barbaresco

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    2.915
    Antall liker
    575
    Hedde skrev:
    Rhesus skrev:
    Fordelen med harmoniske på nettet er at en sinuskurve der toppene er flatet ut (dvs 3,5,7 harmoniske osv) gir lengre tid til opplading av kondensatorene i strømforsyningen. Dette gir lavere peakstrøm, og det igjen gir mindre rippelspenning, eller 'støy' på spenningen forsyningen leverer. Det gir også mindre switchestøy fra likeretterdiodene, som kan være en fordel.
    Det kan også gi lengre levetid på produktet.

    Om jeg skulle laget en sk regenerator ville jeg instinktivt lagd en med modifisert sinuskurve, dvs med harmonisk forvrengning.

    Slik ser jeg det, men det kunne jo tenkes at det var andre synspunkter.
    Se der, ingen dårlig ide. Jeg skal ikke se helt bort fra at en slik modifisert spenning vil kunne avhjelpe ladingen av kraftforsyningen og gi mindre rippelspenning etc. Finnes disse?. Men at ett innhold av 3, 5, 7,9 harmoniske på ett vanlig nett automatisk gir en slik utflating av toppen er jeg ikke med på, da de kurvene jeg har sett oftest virker motsatt. Nei, sett bort fra dette tenkte eksemplet på en regenerator, så vil harmonisk støy være ett potensielt onde.

    Om dette er ett problem så kan det løses ved å sette inn ett strømreservoar slik at man slipper spenningsdipper på grunn av høye peakstrømmer. Behold det enkelt.

    Dette er hva Nelson Pass sier om saken:

    As much as we often try to eliminate inductance in capacitors and wiring,
    inductors in the form of coils can be used to improve the performance of
    power supplies. Placing inductance and capacitors on the AC line to
    form filters will reduce both incoming and outgoing high frequency noise.
    Large inductors in series with the transformer primaries and secondaries
    can be used to stretch the duration of the charge pulse to the power
    supply capacitors, improving regulation and reducing noise. Large
    inductors in combination with multiple power supply capacitors can form
    "pi" filters to reduce the noise on the supply lines.
    Inductors are very useful, but they cost money. Their use in power
    amplifier supplies is an indication that the manufacturer has an
    unusually strong commitment to performance.


    :)
    At innslag av odde harmoniske henger nøye sammen med utflating av topper, eller klipping av sinusformen, er et faktum fra fourieranalyse og ikke åpent for diskusjon
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.591
    Antall liker
    3.289
    Barbaresco skrev:
    At innslag av odde harmoniske henger nøye sammen med utflating av topper, eller klipping av sinusformen, er et faktum fra fourieranalyse og ikke åpent for diskusjon
    Selvsagt, men bare dersom man tar utgangspunkt i at fasen eller spenningens nullgjennomgang er lik. Dersom disse odde harmoniske er faseforskjøvet i forhold til nettspenningens grunntone (50 Hz) så stemmer ikke dette lengre. I praksis er de alltid faseforskjøvet. Det er bare å se på den opprinnelige grunnen til at de harmoniske finnes, og studere disse kurveformene.

    :)
     

    Oriel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.01.2004
    Innlegg
    222
    Antall liker
    163
    Torget vurderinger
    7
    Opplevde det samme de årene jeg bodde på vestlandet. Rævva lyd på dagtid og i vinterhalvåret, best lyd på sommeren med merkbart mindre støy og mer ro i lydbildet. Er jo ikke noe nytt at mange synes at anlegget låter bedre på natta og i helgene, men har ennå ikke sett noen god forklaring på dette fenomenet.

    Mvh

    ymir skrev:
    hei

    Om elektronikken kom fra Lauvland,OCM,Consonance,Mark Levinson,Trends eller Belles........har ikke spilt noen rolle,problemet har artet seg likt,og er borte sommer,høst og når regenerator brukes

    Anonym skrev:
    ymir skrev:
    hei
    Selv med THD 0,9 på nettet, låter nettet ubegripelig dårlig,noe alle som har lyttet hos meg også sier.Tror derfor at problemet ikke er overharmoniske.

    Isotek miniSub og Consonance filtre løste ikke problemet,heller ikke sammen med DC-filter.

    Regenaratoren løste problemet,skulle bare ønske å finne ut hva problemet egentlig er, siden nettet er SVÆRT bra sommer, og høst.Analyse av nettet er foretatt i februar,en tid nettet er elendig.



    ymir skrev:
    hei

    lit mere oversiktlig

    nett regenerator

    3 0,05% 0.9%
    5 0.75% 0,4%
    7 0.15% 0,3%
    9 0 % 0,15%
    11 0,35% 0,2 %
    13 0,2 ?

    THD 0,9% 1,25%

    lest med briller :)
    Med tanke på at europeisk norm sier at inntil 8% thd på nettet er akseptabelt bør en ta en vurdering av om det er elektronikk eller strøm som er problemet....
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.591
    Antall liker
    3.289
    Hedde skrev:
    Barbaresco skrev:
    At innslag av odde harmoniske henger nøye sammen med utflating av topper, eller klipping av sinusformen, er et faktum fra fourieranalyse og ikke åpent for diskusjon
    Selvsagt, men bare dersom man tar utgangspunkt i at fasen eller spenningens nullgjennomgang er lik. Dersom disse odde harmoniske er faseforskjøvet i forhold til nettspenningens grunntone (50 Hz) så stemmer ikke dette lengre. I praksis er de alltid faseforskjøvet. Det er bare å se på den opprinnelige grunnen til at de harmoniske finnes, og studere disse kurveformene.

    :)
    Bare for å gjøre det helt klart så var altså påstanden øverst feil. Fourieranalyse gir ingen slik sammenheng unntatt ved spesialtilfeller. Bare tenk på fourierrekka til en sagtannkurve. Den består av 2.harmoniske som er halvvert, 3. harmoniske som er en tredjedel av grunnfrekvens. 4.harmoniske er en firedel osv. Fourierrekka består av sinus og cosinusfunksjoner, og sistnevnte gjør at også fasen blir representert om jeg har forstått dette riktig.
     

    OAlex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Innlegg
    3.048
    Antall liker
    1.407
    Sted
    Trondheim
    Hedde skrev:
    Rhesus skrev:
    Fordelen med harmoniske på nettet er at en sinuskurve der toppene er flatet ut (dvs 3,5,7 harmoniske osv) gir lengre tid til opplading av kondensatorene i strømforsyningen. Dette gir lavere peakstrøm, og det igjen gir mindre rippelspenning, eller 'støy' på spenningen forsyningen leverer. Det gir også mindre switchestøy fra likeretterdiodene, som kan være en fordel.
    Det kan også gi lengre levetid på produktet.

    Om jeg skulle laget en sk regenerator ville jeg instinktivt lagd en med modifisert sinuskurve, dvs med harmonisk forvrengning.

    Slik ser jeg det, men det kunne jo tenkes at det var andre synspunkter.
    Se der, ingen dårlig ide. Jeg skal ikke se helt bort fra at en slik modifisert spenning vil kunne avhjelpe ladingen av kraftforsyningen og gi mindre rippelspenning etc. Finnes disse?. Men at ett innhold av 3, 5, 7,9 harmoniske på ett vanlig nett automatisk gir en slik utflating av toppen er jeg ikke med på, da de kurvene jeg har sett oftest virker motsatt. Nei, sett bort fra dette tenkte eksemplet på en regenerator, så vil harmonisk støy være ett potensielt onde.

    Om dette er ett problem så kan det løses ved å sette inn ett strømreservoar slik at man slipper spenningsdipper på grunn av høye peakstrømmer. Behold det enkelt.

    Dette er hva Nelson Pass sier om saken:

    As much as we often try to eliminate inductance in capacitors and wiring,
    inductors in the form of coils can be used to improve the performance of
    power supplies. Placing inductance and capacitors on the AC line to
    form filters will reduce both incoming and outgoing high frequency noise.
    Large inductors in series with the transformer primaries and secondaries
    can be used to stretch the duration of the charge pulse to the power
    supply capacitors, improving regulation and reducing noise. Large
    inductors in combination with multiple power supply capacitors can form
    "pi" filters to reduce the noise on the supply lines.
    Inductors are very useful, but they cost money. Their use in power
    amplifier supplies is an indication that the manufacturer has an
    unusually strong commitment to performance.


    :)
    Glimrende lesning! Jeg tror strømforsyningens håndtering av peakstrømmer er en viktig parameter for hvordan et anlegg låter. Det er mulig å endre lydkarakteren til en komponent ved å bytte likeretterdioder i strømforsyngen. Samme årsak (tror jeg).

    Videre tror jeg at de anlegg hvor strømrensing har mest effekt er de med dårligst implementasjon av strømforsyning, eller har dårligst terminering av kabler som fører mye strøm. Har dere skrudd hyttalerkablene skikkelig fast, folkens?

    Mvh Ola
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.102
    Antall liker
    4.946
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Jeg ville sett dette fra en annen side eller ende:
    Supplyspenningen til forsterkeren(e).
    Altså på innsiden av forsterkeren. Etter likeretting filtrering og eventuell regulering. Det er den / disse spenningene som har betydning for forsterkeren(e).
    Gjør heller målingene der. Da vil en se om støy, filtrering og annet har noen effekt.
    Det samme med "sesongvariasjoner".
     
    • Liker
    Reaksjoner: KJ

    hugo25

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.08.2010
    Innlegg
    144
    Antall liker
    13
    Torget vurderinger
    3
    hei, har noen prøvd,qv2(plugges rett i støpsel)
     
    Y

    ymir

    Gjest
    Rhesus skrev:
    Hvorfor jager dere overharmoniske på nettet?
    Jeg ser ikke helt at det er spesielt kritisk, eller en ubetinget ulempe. I noen tilfeller er det faktisk en fordel.
    Vet dere noe om strømforsyning som jeg ikke vet?
    ????????????????????????????
     

    eddie1

    Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Innlegg
    3.361
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    8
    Kule-Trygve skrev:
    VilhelmW skrev:
    Hvis man ser bort fra egen strømkurs,hva bør man ha da? Hva med forskjellige strømkabler? Har det noe for seg? Jeg bruker NO Magus og mener det ble meir "ro" og luftighet i lydbildet.

    mvh. VilhelmW
    Fornuftig konstruerte, svarte strømledninger gir deg det du trenger av strøm. Disse ledningene er endatil helt gratis, bare du punger ut med sånn 70 000 kr for en komponent. Fordeler får du kjøpt i nærmeste elektroforhandler eller jernvarebutikk, da man ofte ikke har stikkontakter med uttak for alle disse ledningene. En fordeler får du for en femtilapp, og da får du gjerne tredoblet eller firedoblet strømmen. Så det kan sies å være en god investering.
    Et tweak kan være keramisk strømledningsholder. Jeg er ikke sikker på effekten av dette i mitt anlegg, men det er veldig praktisk dersom strømkabelen er litt i korteste laget og trenger understøttelse. Dessuten vil da den svarte og skitne strømmen som kommer utenfra krysse over de sarte musikksignalene med god klaring, som bildet viser.
    hehe +1
     

    Barbaresco

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    2.915
    Antall liker
    575
    Hedde skrev:
    Hedde skrev:
    Barbaresco skrev:
    At innslag av odde harmoniske henger nøye sammen med utflating av topper, eller klipping av sinusformen, er et faktum fra fourieranalyse og ikke åpent for diskusjon
    Selvsagt, men bare dersom man tar utgangspunkt i at fasen eller spenningens nullgjennomgang er lik. Dersom disse odde harmoniske er faseforskjøvet i forhold til nettspenningens grunntone (50 Hz) så stemmer ikke dette lengre. I praksis er de alltid faseforskjøvet. Det er bare å se på den opprinnelige grunnen til at de harmoniske finnes, og studere disse kurveformene.

    :)
    Bare for å gjøre det helt klart så var altså påstanden øverst feil. Fourieranalyse gir ingen slik sammenheng unntatt ved spesialtilfeller. Bare tenk på fourierrekka til en sagtannkurve. Den består av 2.harmoniske som er halvvert, 3. harmoniske som er en tredjedel av grunnfrekvens. 4.harmoniske er en firedel osv. Fourierrekka består av sinus og cosinusfunksjoner, og sistnevnte gjør at også fasen blir representert om jeg har forstått dette riktig.
    Ja, og så?

    Dersom firkant er et spesialtilfelle er sagtagg og trekant enda mer av et spesialtilfelle. Firkant er det du får med en forsterker i klipping, og dermed slett ikke så søkt spesialtilfelle. Tvert imot er forståelse av firkant og klipt sinus helt fundamentalt, og en av de første regneøvelsene en får å baske med i fourieranalyse.

    Men du har kanskje ikke basket så mye med dette?
     
    Y

    ymir

    Gjest
    hei
    Litt mere info ang. målingene jeg har lagt ut litt lenger oppe:

    Den første måling av nett/regenerator ble foretatt med MedCal N,som er et enfase instrument som måler rett inn i stikkontakt

    Det andre måleresultatet som viser verdiene av overharmonisk på nettet er fortatt med MedCal ST http://www.cesinel.com/Folletos/ST NT Catalogue 2010 rev 1.pdf

    MedCal ST er en trefase måler som er plassert ved inntak

    Mulig at den store forskjellen i resultat ligger her.

    Skal prøve å få utlevert sinuskurvene og THD.

    Det må og sies at Pure Power regenerator hadde problemer med spenningskvaliten på nettet.

    Noen hevder at dårlig lyd p.g.a. spenningskvaliteten skyldes strømforsyningen til elektronikken.

    DERE SOM HEVDER DETTE ER HJERTELIG VELKOMMEN MED UTSTYRET DERES FOR AVPRØVING,da det normalt er MYE verre enn målingen viser.

    Netteiger sier nå att det er samme tendens på hele lavspentnettet i området.Det er også stor usymmetri som normalt skyldes svakt overføringsnett
    og/eller dårlig fordeling av last sier netteiger.Nettet ble totalrenovert i 2007

    Med den erfaring jeg har fått etter mange år er det garantert flere enn jeg som har et problem med spenningskvaliteten,selv om eigeren av hifi utstyret
    er fornøyd med den lyden som kommer ut av høytalerene.
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.591
    Antall liker
    3.289
    Barbaresco skrev:
    Nå var det påstanden om at 3,5,7,9...osv harmoniske flater ut spenningen som ble diskutert. Synes mitt innlegg var veldig relevant da det tilbakeviste noe du mente ikke var diskutabelt. Dette viste jeg med ett eksempel.
     

    Rhesus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2006
    Innlegg
    2.466
    Antall liker
    11
    Hedde skrev:
    Barbaresco skrev:
    Nå var det påstanden om at 3,5,7,9...osv harmoniske flater ut spenningen som ble diskutert. Synes mitt innlegg var veldig relevant da det tilbakeviste noe du mente ikke var diskutabelt. Dette viste jeg med ett eksempel.
    3,5,7,9 harmoniske flater ikke ut spenningen i seg selv, de kan like godt lage topper.
    En utflating består av ulike harmoniske, men ikke alle signaler som inneholder ulike harmoniske er sinus med flate topper.

    Når det er sagt, så har jeg til gode å se slike signaler du beskriver på nettspenningen. Men så er det ikke så ofte jeg kobler oscilloscopet på nettspenningen heller.
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.591
    Antall liker
    3.289
    Rhesus skrev:
    3,5,7,9 harmoniske flater ikke ut spenningen i seg selv, de kan like godt lage topper.
    En utflating består av ulike harmoniske, men ikke alle signaler som inneholder ulike harmoniske er sinus med flate topper.

    Når det er sagt, så har jeg til gode å se slike signaler du beskriver på nettspenningen. Men så er det ikke så ofte jeg kobler oscilloscopet på nettspenningen heller.
    Det var bare ment som ett enkelt eksempel for å imøtegå vinvrøvvlet. Jeg fastholder at om dette er ett problem så kan det løses ved å sette inn ett strømreservoar slik at man slipper spenningsdipper på grunn av høye peakstrømmer. Behold det enkelt. Ingen woodoo!
     

    RJEL

    Servicemann
    Ble medlem
    30.04.2004
    Innlegg
    2.131
    Antall liker
    1.417
    Torget vurderinger
    4
    Rhesus skrev:
    Hedde skrev:
    Barbaresco skrev:
    Nå var det påstanden om at 3,5,7,9...osv harmoniske flater ut spenningen som ble diskutert. Synes mitt innlegg var veldig relevant da det tilbakeviste noe du mente ikke var diskutabelt. Dette viste jeg med ett eksempel.
    3,5,7,9 harmoniske flater ikke ut spenningen i seg selv, de kan like godt lage topper.
    En utflating består av ulike harmoniske, men ikke alle signaler som inneholder ulike harmoniske er sinus med flate topper.

    Når det er sagt, så har jeg til gode å se slike signaler du beskriver på nettspenningen. Men så er det ikke så ofte jeg kobler oscilloscopet på nettspenningen heller.
    Ser man sånt med et skop?
    Hvis man gjør det, har jeg bestandig hatt ufattelig ren strøm.....
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.591
    Antall liker
    3.289
    RJEL skrev:
    Ser man sånt med et skop?
    Hvis man gjør det, har jeg bestandig hatt ufattelig ren strøm.....
    Man ser det nok i stikket eller skjøteledningen nær anlegget. Selvsagt er dette svært avhengig av hvilke komponenter som trekker strøm. I sikringsskapet eller på andre avganger fra sikringsskapet er ikke dette så synlig. Bare tenk deg at en strømpeak lager ett spenningsfall over kabelen på kursen og at dette spenningsfallet overlagres nettspenningen. Samme peakstrømmen i en mye kraftigere kabel inn til huset vil ikke skape like mye spenningsfall. Så mål nær anlegget (i drift) om du vil se denne i skop.

    Tillegg: Har du ren strøm, så er det fordi du har mye ohmsk belastning (egentlig lineær belastning).
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    RJEL skrev:
    Rhesus skrev:
    Hedde skrev:
    Barbaresco skrev:
    Nå var det påstanden om at 3,5,7,9...osv harmoniske flater ut spenningen som ble diskutert. Synes mitt innlegg var veldig relevant da det tilbakeviste noe du mente ikke var diskutabelt. Dette viste jeg med ett eksempel.
    3,5,7,9 harmoniske flater ikke ut spenningen i seg selv, de kan like godt lage topper.
    En utflating består av ulike harmoniske, men ikke alle signaler som inneholder ulike harmoniske er sinus med flate topper.

    Når det er sagt, så har jeg til gode å se slike signaler du beskriver på nettspenningen. Men så er det ikke så ofte jeg kobler oscilloscopet på nettspenningen heller.
    Ser man sånt med et skop?
    Hvis man gjør det, har jeg bestandig hatt ufattelig ren strøm.....
    Ja det gjør man, store motordrifter i moderne industri er ofte online overvåket av oscilloscop, ABB (som er utstyret jeg kjenner best) leverer iallfall det til de største omformerseriene sine.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    Hedde skrev:
    RJEL skrev:
    Ser man sånt med et skop?
    Hvis man gjør det, har jeg bestandig hatt ufattelig ren strøm.....
    Tillegg: Har du ren strøm, så er det fordi du har mye ohmsk belastning (egentlig lineær belastning).
    My man, akkurat det har jeg forsøkt å si ved flere anledninger her på forumet men en panelovn har noen ultra super conductor eller nanoteknologi så da er det ikke så interessant.
     
    Y

    ymir

    Gjest
    hei
    Hvem er det her som vet hvordan elektronikken reagerer på dårlig spenningskvalitet og hva resultatet blir ut av høytalerene og kan dokumentere med målinger som varierer fra meget bra til katastrofe (= ødelagt elektronikk).

    Synest det er mye teoretisk utgreiing av problemet og lite om hva som skjer i praksis.

    Noen sier til og med at de har tilgang til "high end måleutstyr"? ::)men har det blitt målt og sammenlignet målingene med lyttersultatet?
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    ymir skrev:
    hei
    Hvem er det her som vet hvordan elektronikken reagerer på dårlig spenningskvalitet og hva resultatet blir ut av høytalerene og kan dokumentere med målinger som varierer fra meget bra til katastrofe (= ødelagt elektronikk).

    Synest det er mye teoretisk utgreiing av problemet og lite om hva som skjer i praksis.

    Noen sier til og med at de har tilgang til "high end måleutstyr"? ::)men har det blitt målt og sammenlignet målingene med lyttersultatet?
    Hvis elektronikken er så følsom anbefaler jeg å bruke den som dregg.

    På et prosjekt jeg har jobbet med hvor det typisk er dårlig strømkvalitet (liten plattform med egne generatorer) regnet leverandøren av datautstyret med en gjennomsnittlig levealder på 11 år.

    På min forrige arbeidsplass hadde vi state of the art måleutstyr for å måle thd, problemet var bare at støyen var omtrent fraværende.
     
    Y

    ymir

    Gjest
    hei
    Skal jeg forstå deg rett kan Per Abrahamsen,Knut Lauvland,Mark Levinson /Tom Colangelo samt folkene hos Meridian,Sugden,Opera Audio,Magnum Dynalab /David Belles,Logitech,D-Link, eller Panasonic for å nevne noen lage elektronikk som kun er brukendes til dregg?

    Alle disse er avprøvd + noen til.Selv PurePower regenerator sliter på ett dårlig nett.

    Min agenda er at jeg hører SAMME SYMPTOMER i varierende grad andre steder rundt om i landet,noe som tilsier at det er mange flere enn meg som burde klage til netteiger på spenningskvaliteten.

    Du kan da sikkert også komme med forslag til elektronikk produsenter som kan gjøre det svært så mye bedre enn de som er nevnt.
     
    Y

    ymir

    Gjest
    Anonym skrev:
    ymir skrev:
    hei
    Hvem er det her som vet hvordan elektronikken reagerer på dårlig spenningskvalitet og hva resultatet blir ut av høytalerene og kan dokumentere med målinger som varierer fra meget bra til katastrofe (= ødelagt elektronikk).

    Synest det er mye teoretisk utgreiing av problemet og lite om hva som skjer i praksis.

    Noen sier til og med at de har tilgang til "high end måleutstyr"? ::)men har det blitt målt og sammenlignet målingene med lyttersultatet?
    Hvis elektronikken er så følsom anbefaler jeg å bruke den som dregg.

    På et prosjekt jeg har jobbet med hvor det typisk er dårlig strømkvalitet (liten plattform med egne generatorer) regnet leverandøren av datautstyret med en gjennomsnittlig levealder på 11 år.

    På min forrige arbeidsplass hadde vi state of the art måleutstyr for å måle thd, problemet var bare at støyen var omtrent fraværende.



    Hei

    Sliter litt med å tro at ett nett med normal belastning har så lite THD at THD kan sies å vere "omtrent fraverende".

    Hos meg er det brukt MedCal N,MedCal ST og Encore Series fra Dranetz-BMI,hvorpå sistnevnte i hvertfall burde oppfylle kravene til enhver som syssler med måling av spenningskvalitet

    Noe "state of the art" utstyr sier ikke mye da det er NVE sine forskrifter om:hva som skal måles,hvordan det skal måles og måleutstyrets kvalitet som gjelder.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    ymir skrev:
    Anonym skrev:
    ymir skrev:
    hei
    Hvem er det her som vet hvordan elektronikken reagerer på dårlig spenningskvalitet og hva resultatet blir ut av høytalerene og kan dokumentere med målinger som varierer fra meget bra til katastrofe (= ødelagt elektronikk).

    Synest det er mye teoretisk utgreiing av problemet og lite om hva som skjer i praksis.

    Noen sier til og med at de har tilgang til "high end måleutstyr"? ::)men har det blitt målt og sammenlignet målingene med lyttersultatet?
    Hvis elektronikken er så følsom anbefaler jeg å bruke den som dregg.

    På et prosjekt jeg har jobbet med hvor det typisk er dårlig strømkvalitet (liten plattform med egne generatorer) regnet leverandøren av datautstyret med en gjennomsnittlig levealder på 11 år.

    På min forrige arbeidsplass hadde vi state of the art måleutstyr for å måle thd, problemet var bare at støyen var omtrent fraværende.
    Hei

    Sliter litt med å tro at ett nett med normal belastning har så lite THD at THD kan sies å vere "omtrent fraverende".

    Hos meg er det brukt MedCal N,MedCal ST og Encore Series fra Dranetz-BMI,hvorpå sistnevnte i hvertfall burde oppfylle kravene til enhver som syssler med måling av spenningskvalitet

    Noe "state of the art" utstyr sier ikke mye da det er NVE sine forskrifter om:hva som skal måles,hvordan det skal måles og måleutstyrets kvalitet som gjelder.
    Målt på høyspentsiden så er det tilfelle at THD stort sett er fraværende eller svært lav, stort sett er det THD et lokalt problem og med mobilt måleutstyr er det som du sier enkleste sak i verden å måle støy lokalt.

    Når jeg snakker om målinger snakker jeg om oppstrøms målinger i 132kV fordeling, lokalt er det helt klart at en vil finne THD.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    ymir skrev:
    hei
    Skal jeg forstå deg rett kan Per Abrahamsen,Knut Lauvland,Mark Levinson /Tom Colangelo samt folkene hos Meridian,Sugden,Opera Audio,Magnum Dynalab /David Belles,Logitech,D-Link, eller Panasonic for å nevne noen lage elektronikk som kun er brukendes til dregg?

    Alle disse er avprøvd + noen til.Selv PurePower regenerator sliter på ett dårlig nett.

    Min agenda er at jeg hører SAMME SYMPTOMER i varierende grad andre steder rundt om i landet,noe som tilsier at det er mange flere enn meg som burde klage til netteiger på spenningskvaliteten.

    Du kan da sikkert også komme med forslag til elektronikk produsenter som kan gjøre det svært så mye bedre enn de som er nevnt.
    Hvis problemet er så stort er det vel bare å kjøpe utstyr med switchet power supply, det varer jo lenge selv under kummerlige forhold.
     
    Y

    ymir

    Gjest
    hei
    Skjønner ikke hvorfor i allverden det skal være nødvendig å trekke 132Kv inn i en debatt med 220V som tema?

    Switch mode står heller ikke røkken her,men det er heller ikke poenget.

    Siden dette er et HiFi forum så må det vel være arbeidsbetingelsene til elektronikken og sluttresultatet
    som kommer ut av høytalerene er relevant.

    Her er min erfaring med hva som blir skadelidende i stigende rekkefølge.

    1 Oppløsning

    2 holografien

    3 bassen forsvinner

    Dette er et problem selv under relativt normale driftsforhod på nettet og er for meg blitt relativt
    lett å høre da jeg opp gjennom årene har erfart alle varianter av spenningskvaliteten,
    alt fra meget bra,nomalt og til fullstendig katastrofe.

    Slik som det ser ut pr.i dag vil nok netteiger måtte utbedre nettet en del selv om det var oppgradert i 07.
    Noe som viser at det nytter å klage,og det er min agenda.Jeg mener at det er betydelig flere som har grunn til å klage
    og burde gjøre det da det ikke koster noen ting å få foretatt en spenningsanalyse

    Det er heller ikke alltid at teori og praksis stemmer.

    Vet om et tillfelle der det under prosjektering ble valgt rett dimm. på kabel og hvor det ble valgt aluminium.(p.g.a. pris)
    Dette resulterte i så mye kluss at den til slutt måtte skiftes ut med kobberkabel.Dette var ett strekk på 10-15m til noen
    kompressorer på et sykehus.

    Dette viser at ting ikke alltid er så enkle å hanskes med som ein i utgangspunktet skulle tro.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    ymir skrev:
    hei
    Skjønner ikke hvorfor i allverden det skal være nødvendig å trekke 132Kv inn i en debatt med 220V som tema?

    Dette viser at ting ikke alltid er så enkle å hanskes med som ein i utgangspunktet skulle tro.
    Nå henger det faktisk sammen, litt av grunnen til at en bruker ordet nett.

    Jo, det er så enkelt som en i utgangspunktet skulle tro.
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.169
    Antall liker
    4.759
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    James Tanner fra Bryston, som vel regnes som en no-nonsense produsent, sier i et intervju:

    "As an amplifier manufacturer, Bryston always advised consumers NOT to use an AC conditioner because such devices can limit the transient response of an amplifier by limiting the instantaneous current draw —then we began thinking: What would be the perfect power source for an amplifier? How could we make the perfect conditioner? We concluded that the ideal device would be a very low impedance AC source with high current capability. That led us to the concept of using huge isolation transformers, which have an impedance of .2 to .04 Ohms. By comparison, a typical AC wall outlet has an impedance of about 1.5 Ohms—significantly higher."

    Er dette bare markedsføringssvada, eller har det noe for seg?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn