Strømkabel (HJELP & TIPS)

ymir

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2013
Antall liker
2.103
Torget vurderinger
2
Instrumenter og vokal plasseres i varierende høyde,alt etter hvordan innspillingen er.
Hvordan er det mulig, uten Dolby Atmos eller lignende?
Vet ikke,men det ligger i innspillingene,det er bare å få det frem,og da må høyttaler plasseres optimalt i rommet.
Eneste høyttaler jeg ikke har fått det frem på var Quad 57,hos meg og hos flere andre,men har hørt det
hos en person med Quad 57.
Ellers har jeg fått det frem på alle høyttalere jeg har hatt.
Og igjen ser jeg problemet her på hfs.
Har ikke jeg det slik,eller får ikke jeg det til,så må det være feil.
Har selv hatt null vertikal info tidligere,så det er bare å jobbe med høyttaler plassering.
Noen innspillinger har også unaturlig høydeplassering med vokal plassert nærmest i taket,
og ved neste låt er den i "normal" høyde igjen.

L

larkus!

Guest
Det finnes ikke vertikal informasjon i innspillinger. Kun bredde, fase og dybde.

Sist redigert:

bambi

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
4.173
Sted
Nedre Eiker
Instrumenter og vokal plasseres i varierende høyde,alt etter hvordan innspillingen er.
Hvordan er det mulig, uten Dolby Atmos eller lignende?
Vet ikke,men det ligger i innspillingene,det er bare å få det frem,og da må høyttaler plasseres optimalt i rommet.
Eneste høyttaler jeg ikke har fått det frem på var Quad 57,hos meg og hos flere andre,men har hørt det
hos en person med Quad 57.
Ellers har jeg fått det frem på alle høyttalere jeg har hatt.
Og igjen ser jeg problemet her på hfs.
Har ikke jeg det slik,eller får ikke jeg det til,så må det være feil.
Har selv hatt null vertikal info tidligere,så det er bare å jobbe med høyttaler plassering.
Noen innspillinger har også unaturlig høydeplassering med vokal plassert nærmest i taket,
og ved neste låt er den i "normal" høyde igjen.
Det larkus! sa.

L

larkus!

Guest
Evt. vertikal plassering i lydbildet av f.eks stemmer og instrumenter oppstår p.g.a. refleksjoner fra tak, vegger og gulv. Nokså tilfeldig og uforutsigbart, men avhengig av høyttalere, lytterom og frekvensinnholdet i det som spilles av. Og det kan også helt sikkert oppstå inne i hodene på folk i sammenheng med f.eks. kabelbytte

Sist redigert:

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Antall liker
925
Sted
Viken
Torget vurderinger
69
Jeg mener at lydbildet blir større. Dvs som å blåse opp en ballong. Større alle veier. Det er vanskelig å beskrive uten å dra inn et et ord om tredimmensjonalt. Selvfølgelig til å misforstå av kverulanter. Tipper andre forstår.

For min egen del er jeg lite interessert i at lyden oppstår fira en sirkel i senter på en kvadratmeter.

bambi

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
4.173
Sted
Nedre Eiker
Jeg mener at lydbildet blir større. Dvs som å blåse opp en ballong. Større alle veier. Det er vanskelig å beskrive uten å dra inn et et ord om tredimmensjonalt. Selvfølgelig til å misforstå av kverulanter. Tipper andre forstår.

For min egen del er jeg lite interessert i at lyden oppstår fira en sirkel i senter på en kvadratmeter.
Uansett. Det er ikke mulig å angi høydforskjell med to ordinære stereohøyttalere, uten at man har høydekanaler i tillegg slik f.eks. Dolby Atmos har.

Hvis noen mener noe annet er jeg veldig spent på at de forklarer meg hvordan, ikke bare kommer med hentydninger om at man er misunnelig fordi man ikke har fått til dette teknologiske mirakelet selv.

Kjendis

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.02.2010
Antall liker
181
Torget vurderinger
2
Alle kabler er uansett et filter mellom komponentene. Enten fucker man opp lyden eller så slippes signalet sånn noen lunde igjennom. Og det er særlig strømkabler som kan fucke opp lyden. Jeg hadde nylig en strømkabel som er laget i Skandinavia som fullstendig tok råtta på lyden. Hvordan er dette mulig å "bremse ned" en forsterker? En strømkabel!

Topp Bunn