Strømforsyning til ZapPulse 2.3

espen

Medlem
Ble medlem
16.02.2002
Innlegg
34
Antall liker
10
Driver og bygger opp igjen en ZapPulse stereoforsterker.

På trafoen (800 VA) er det fire par sekundærviklinger, (42V / 4.62 A). Spørsmålet er om jeg bare skal bruke et par sekundærviklinger/likeretterbroer og alle fire kondensatorer (á 15 mF) i en kondensatorbank, eller om jeg skal bruke 2 par sekundærviklinger med hver sine likeretterbroer og to kondensatorer hver. Det siste alternativet gir effektivt to strømforsyninger, én til hver forsterkermodul.

Det siste alternativet kan teoretisk fylle opp kondensatorene dobbelt så raskt, men spørsmålet er jeg kommer til å merke noe i praksis. Det jeg er redd for er derimot at det kan oppstå spenningsforskjell mellom nullpotensialene som da defineres i begge parene med likeretterbroer.

Skal legge ut kretsskjema i morgen, hvis mine litterære evner ikke strekker til. :)

Takk
 

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Innlegg
2.366
Antall liker
146
Hva med å bruke to par viklinger til hver forsterkermodul. Har du kikket på hvordan LCaudio anbefaler å bygge strømforsyning. Har ikke oppdatert meg på en stud, men da jeg bygget 2.2 for noen år siden anbefalte de i alle fall to par viklinger og to likeretterbroer per modul.
 

AAaF

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.01.2007
Innlegg
1.034
Antall liker
147
Dei skriv at monoblokker kan være problematiske på "Do's and Dont's for ZAPpulse forstærkere". Se http://www.lcaudio.dk/index.php?page=63 for meir nyttig info.

Difor ville eg kjørt med alt i ei suppe. Oppladinga vil gå like fort i begge tilfeller. Du dobblar kapasitansen, men halverar samstundes seriemotstanden. Og du slipper unna med to i staden for 4 likerettarar. Du kan jo kjøpe nokre "ultrafast, soft recovery" diodar dersom du gjerne vil gjere noko ut av det. Ser mange brukar det no om dagen og meinar på det er tingen. 60EPU02 er visstnok av den rette typen, og seigliva(60Amp) Du får dei ifrå 23kr+mva på farnell.no, men då må du bestille gjennom eit firma eller skule.
 

espen

Medlem
Ble medlem
16.02.2002
Innlegg
34
Antall liker
10
Takk for svarene.

Jeg hadde egentlig litt lyst å bygge forsterkeren som dual mono, men med felles trafo. Dette for å utnytte trafoens kapasitet fullt ut. Tror egentlig dette bare bunner ut i en irrasjonell frykt for at lyden ikke blir like god hvis jeg bygger "vanlig"...

DEtte står å lese på LCAudio sine hjemmesider: Du kan undgå alle disse potentielle problemer ved at koble de to moduler så tæt sammen som muligt. Derved vil deres differens støj blive kortsluttet mellem de to stel planer. Hvis du holder den samlede afstand mellem stel planerne - målt i ledningslængde - under 10 cm, så skulle du undgå problemer helt.

Hvis man ser på skjemaet til Predator PSU som de selger, er forsyningsspenningen til modulene parallellkoblet. Tror jeg velger den enkle og fornuftige løsningen. :)

- Espen
 

AAaF

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.01.2007
Innlegg
1.034
Antall liker
147
espen skrev:
Takk for svarene.

Jeg hadde egentlig litt lyst å bygge forsterkeren som dual mono, men med felles trafo. Dette for å utnytte trafoens kapasitet fullt ut. Tror egentlig dette bare bunner ut i en irrasjonell frykt for at lyden ikke blir like god hvis jeg bygger "vanlig"...

DEtte står å lese på LCAudio sine hjemmesider: Du kan undgå alle disse potentielle problemer ved at koble de to moduler så tæt sammen som muligt. Derved vil deres differens støj blive kortsluttet mellem de to stel planer. Hvis du holder den samlede afstand mellem stel planerne - målt i ledningslængde - under 10 cm, så skulle du undgå problemer helt.

Hvis man ser på skjemaet til Predator PSU som de selger, er forsyningsspenningen til modulene parallellkoblet. Tror jeg velger den enkle og fornuftige løsningen. :)

- Espen
Trur det ikkje er så dumt. Du får ikkje utnytta trafoen noko betre i det heile tatt ved å dele det opp. Det vil bli like bra å paralellkople vindingane
 
Topp Bunn