Strøm og jord - igjen!

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Innlegg
4.565
Antall liker
1.474
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
72
Jeg har 3 fas inn til huset.

Når jeg måler i en vanlig jordet stikkontakt fra jord til fasene får jeg 0v og 240v. Dette brude vel vært ca 130v.

Når jeg slår av alle autosikringene i huset, måler jeg mellom jord og de 3 fasene på hovedsikringen 240v -240v- 0v .

Dernest ber elverket meg ringe en elektrikker. Hva skal en elektriker gjøre med dette?
 
Sist redigert:

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Innlegg
4.268
Antall liker
1.172
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Ja vel, hvordan konkludere du det ? Du kobler vel ikke fra jord også..
 

sonicfrontiers

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
819
Antall liker
257
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
3
Er feilen på utsiden av huset er det Elverket som skal feilsøke videre.
Er feilen på innsiden av huset er det et elektrofirma som utfører feilsøkingen.

Sonicfrontiers
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.935
Antall liker
11.342
Sted
Ytterst i havgapet...
Slett ikke unormalt at feilen ligger i nabolaget blant alle som er på samme trafokurs.... Dette er E-verket sitt ansvar..
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.858
Antall liker
8.854
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Det er sikkert greit å sjekke med elektriker selv først.
Det kan fortsatt være jordfeil i skapet, i inntaksboksen eller kabel i mellom.

Ellers har jeg vel en misstanke om at du måler noe feil.
Å måle 0 volt mellom fase og jord på inntaket indikerer en enorm jordfeil.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.935
Antall liker
11.342
Sted
Ytterst i havgapet...
Dette er på godt og ondt nærmest en standard jordfeil.... ved å slå ut hovedsikring og måle på inngangssida vil indikere om feilen er intgern eller ekstern.. selvsagt kan det være feil på egen inntakskabel, men i de fleste tilfeller viser det seg å være i nabolaget...
 

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Innlegg
4.565
Antall liker
1.474
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
72
Dette er på godt og ondt nærmest en standard jordfeil.... ved å slå ut hovedsikring og måle på inngangssida vil indikere om feilen er intgern eller ekstern.. selvsagt kan det være feil på egen inntakskabel, men i de fleste tilfeller viser det seg å være i nabolaget...
JA, når vi kobler bort hele huset, dvs slår av alle sikringene bortsett fra hovedsikringen, er det fortsatt feil på dette inntaket.
 

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Innlegg
4.268
Antall liker
1.172
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Og du har et skikkelig voltmeter å måle med ?

Har to hjemme, et billig som jeg stort sett bruker til å måle spenning i batterier og som kostet under hundre kroner og ligger klar i kjøkkenskuffen. Det andre et et bra og solid til rundt 1000,- og tas kun fram nå og da om jeg tviler på målingen til billigsaken. Det første er like nøyaktig som det siste til å måle det meste også DC volt og forsåvint og AC, men forsøker jeg å måle mellom pol og jord indikerer det en solid jordfeil noe det dyre ikke gjør. Har sjekket og det er ikke jordfeil.
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.858
Antall liker
8.854
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Kan også være lurt å sette i nytt batteri, jeg målte faktisk omtrent det samme en gang, og det endret seg til "normalt" med nytt batteri i Fluken.
 

runben

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.11.2003
Innlegg
160
Antall liker
177
Torget vurderinger
1
Jeg har 3 fas inn til huset.

Når jeg måler i en vanlig jordet stikkontakt fra jord til fasene får jeg 0v og 240v. Dette brude vel vært ca 130v.

Når jeg slår av alle autosikringene i huset, måler jeg mellom jord og de 3 fasene på hovedsikringen 240v -240v- 0v .

Dernest ber elverket meg ringe en elektrikker. Hva skal en elektriker gjøre med dette?
Er du på et TN-nett ( som de fleste nyere installasjoner er) vil du måle tilnærmet 0 mellom ene fasen (null-lederen) og jord, og ca 230V mellom andre fasen og jord. Dette da jord og null-leder på et TN-anlegg egentlig er det samme
Så du trenger altså ikke ha jordfeil, selv om du måler 240 Volt mellom fase og jord.
 

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Innlegg
4.565
Antall liker
1.474
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
72
Er du på et TN-nett ( som de fleste nyere installasjoner er) vil du måle tilnærmet 0 mellom ene fasen (null-lederen) og jord, og ca 230V mellom andre fasen og jord. Dette da jord og null-leder på et TN-anlegg egentlig er det samme
Så du trenger altså ikke ha jordfeil, selv om du måler 240 Volt mellom fase og jord.
Dette er en installasjon fra 1990.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.935
Antall liker
11.342
Sted
Ytterst i havgapet...
Nå står det klart og tydelig at han måler 230V på to faser og 0 på den tredje... Da er det innlysende at dette er IT -nett. Om man måler 0V på en fase på TN, er den fasen strømløs av en eller annen grunn, - fra leverandør til egne sikringer...
 
Topp Bunn