STRØMFILTRE

Gradient Helsinki 1.5

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.07.2004
Innlegg
396
Antall liker
64
Sted
Elverum
Torget vurderinger
2
Har tenkt å kjøpe strøm filtre, bor i blokk og har nå fått trekt opp egen kurs til stereo fra sikringskapet med egen sikringskurs, vil også ha meg et strøm filter for å få et godt resultat. Er det noen som har gode tips til nettside eller merke som jeg bør lete etter. tenkte på ca rundt 1000-1500kroners klassen.
takk for alle svar og hjelp.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
271
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Jeg har et godt tips; glem strømfiltre i den prisklassen, og bruk pengene på musikk.

Du vil uvilkårlig finne at strømfiltre av denne typen har en av tre mulige effekter;
1) de fucker opp PR&T i musikken din og gjør den uengasjerende,
2) de forandrer på lyden, noe som er initialt moro, men ikke gir noe mer musikkglede på sikt
3) du hører ikke forskjell

Første alternativ som virkelig gir reelle forbedringer i musikalsk forstand er imo på nivået til Isotek MiniSub G2... og selv der må du høre hjemme først; man vet aldri..

Mvh Vidar P
 

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Innlegg
5.414
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Droppa filter jeg og........la pengene i vinylvasker i steden ;D
 

flinkjente

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.09.2005
Innlegg
238
Antall liker
1
Supra, Voltex og Monster har ganske ok filtere i den prisklassen du søker.

Da tar du ihvertfall bort høye/ lave strømpeak i nettet.
 

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Innlegg
6.999
Antall liker
5.918
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45
Jeg har Voltex sitt og er meget fornøyd, og HEY! det funker
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
271
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
f skrev:
Supra, Voltex og Monster har ganske ok filtere i den prisklassen du søker.
Been there, done that :) No pudding :)
Edit; har hatt både Monster og Supra, men ikke Voltex.

Mvh Vidar P
 

Geir_H

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.06.2005
Innlegg
1.602
Antall liker
77
STRØMFILTRE

Har også Voltex sitt strømfilter, og det fungerer veldig bra hos meg og.
 
T

tjn

Gjest
Ikke kjøp noe som helst før du har prøvd det ut hjemme!
 

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Innlegg
2.307
Antall liker
2
Enig med Vidar. Har testet mange av de rimeligste filtrene her med enten negativ eller ingen effekt på lyden. INGEN av de billigste kan f.eks. stoppe lynnedslag. Ville jo gjerne at rimelige filtre skulle gjøre jobben men nei.

Endte tilslutt opp med PS Audios PPP. Dyr, javel, men gjør jobben. Svært mye bedre lyd og full beskyttelse.

Ville brukt en god vanlig strømlist eller strømpadde istdf. de billige variantene.
 

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Innlegg
4.110
Antall liker
2.594
Torget vurderinger
16
LydMekk skrev:
Enig med Vidar. Har testet mange av de rimeligste filtrene her med enten negativ eller ingen effekt på lyden. INGEN av de billigste kan f.eks. stoppe lynnedslag. Ville jo gjerne at rimelige filtre skulle gjøre jobben men nei.

Endte tilslutt opp med PS Audios PPP. Dyr, javel, men gjør jobben. Svært mye bedre lyd og full beskyttelse.

Ville brukt en god vanlig strømlist eller strømpadde istdf. de billige variantene.
Jeg skulle like å se det filteret (dyrt eller billig) som var i stand til å stoppe et lynnedslag.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.093
Antall liker
4.197
Torget vurderinger
1
LydMekk skrev:
... INGEN av de billigste kan f.eks. stoppe lynnedslag.
...
Har du testet ? ;D

mvh
KJ
 

Ferietid

Medlem
Ble medlem
27.07.2007
Innlegg
6
Antall liker
0
Vidar P skrev:
2) de forandrer på lyden, noe som er initialt moro, men ikke gir noe mer musikkglede på sikt
3) du hører ikke forskjell
De forandrer lyden, men man hører ikke forskjell? Er ikke det en selvmotsigelse?
 
T

tjn

Gjest
Ferietid skrev:
Vidar P skrev:
2) de forandrer på lyden, noe som er initialt moro, men ikke gir noe mer musikkglede på sikt
3) du hører ikke forskjell
De forandrer lyden, men man hører ikke forskjell? Er ikke det en selvmotsigelse?
Sånn for ordens skyld så skrev han at denne type filter har 1 av 3 mulige effekter, altså ikke flere av disse samtidig, m.a.o. enten forandrer de lyden, ELLER at du ikke hører forskjell.....
 

Ferietid

Medlem
Ble medlem
27.07.2007
Innlegg
6
Antall liker
0
rico skrev:
Ferietid skrev:
Vidar P skrev:
2) de forandrer på lyden, noe som er initialt moro, men ikke gir noe mer musikkglede på sikt
3) du hører ikke forskjell
De forandrer lyden, men man hører ikke forskjell? Er ikke det en selvmotsigelse?
Sånn for ordens skyld så skrev han at denne type filter har 1 av 3 mulige effekter, altså ikke flere av disse samtidig, m.a.o. enten forandrer de lyden, ELLER at du ikke hører forskjell.....
GJORDE HAN IKKE!!!! DET SÅ!!!!! ;D ::)
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
271
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Jeg mente selvsagt at de enten forandrer lyden eller så gjør de det ikke.
Dersom de ikke gjør det, er det jo meningsløst sløseri av penger; men selv om de skulle forandre lyden, så er det beste du kan håpe på en endring som gir en litt annen lyd, f.eks litt dempet dynamikk og topp; et skift som typisk er sideveis i lydkvalitet i aller beste fall, slett ikke en kvalitetsøkning. Imo.

Disse filtrene i denne klassen er sånn sett i beste fall å betrakte som leketøy og moro med lite potensiale for forbedring av musikken din; ikke som noe egnet remedie for oppgradering av lydkvaliteten. Om man synes det er artig å lete etter forskjeller som enten ikke er der, som kan være en forverring eller som i beste fall er en lettgradig endring, så har man fokus på helt feil plass ift ytelsen i et musikksystem. Fortsatt imo. :)

Mvh Vidar P
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.093
Antall liker
4.197
Torget vurderinger
1
Vidar P skrev:
Jeg mente selvsagt at de enten forandrer lyden eller så gjør de det ikke.
Dersom de ikke gjør det, er det jo meningsløst sløseri av penger; men selv om de skulle forandre lyden, så er det beste du kan håpe på en endring som gir en litt annen lyd, f.eks litt dempet dynamikk og topp; et skift som typisk er sideveis i lydkvalitet i aller beste fall, slett ikke en kvalitetsøkning. Imo.

Disse filtrene i denne klassen er sånn sett i beste fall å betrakte som leketøy og moro med lite potensiale for forbedring av musikken din; ikke som noe egnet remedie for oppgradering av lydkvaliteten. Om man synes det er artig å lete etter forskjeller som enten ikke er der, som kan være en forverring eller som i beste fall er en lettgradig endring, så har man fokus på helt feil plass ift ytelsen i et musikksystem. Fortsatt imo. :)

Mvh Vidar P
Slev om jeg er totalt uenig, så har jeg stor sans for tilnærmingen 8)

Dersom nettstøy er et problem kan det være fordelaktig å behandle støykildene før husalteret evt. får en omgang. Dvs. kjøp en haug billige støyfiltere (fra kurtern el.) og monter på potensielle syndere mht. nettstøy i heimen: TV, datamaskin, video-/DVD-spiller, kjøleskap, løse halogenlamper, lysarmaturer med lysstoffrør, varmeovner med variabel effekt, komfyr, vaskemaskin, lamper med dimmebryter etc. Dernest kan man evt. vurdere egen/-e strømkurs/-er til husalteret; og til sist kan man vurdere nettfilter på den enekelte komponent i husalteret (bit for bit) for å evt. identifisere om det er noen som er mer følsomme for nettstøy en andre (evt. sender ut mer nettsøy enn andre), etter nettsøyfilter til komponenter i husalteret bør det brukes skjermet nettkabel fram til komponenten.

mvh
KJ
 

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Innlegg
2.376
Antall liker
4
Jeg har aldri hatt noen problemer med nettstøy, men jeg har alikevel et strømfilter. Mitt er fra monster cable og heter HTS 2600. personlig så hører jeg ingen forskjell med eller uten filteret. Jeg registrerer derimot at diodene på fronten ofte skifter mellom 220V, 230V og 240V - noe som forteller meg at vi her hvor jeg bor ikke har verdens mest stabile strømtilførsel. En annen fordel med strømfilteret er at det rydder betydelig opp i kabelspagettien, det var faktisk hovedargumentet mitt for å kjøpe et slikt filter.
Jeg er alikevel spent på hva f.eks PSaudios power plant premier kan tilføre anlegget. Desverre er en slik boks relativt dyr - 22k og har bare fem strømuttak på EU modellen, noe som gjør at jeg vil trenge to, noe som betyr at det i praksis ikke blir aktuellt da jeg nekter å tro at den lydmessige gevinsten vil tilsvare 44K...
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
271
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
KJ skrev:
Slev om jeg er totalt uenig, så har jeg stor sans for tilnærmingen 8)
Tilnærmingen er veldig enkel den; den hardware eller "oppgradering" som ikke gir noen som helst musikalsk gevinst er helt meningsløs imo. Da er pengene mye bedre brukt på musikk.

Mvh Vidar P
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.093
Antall liker
4.197
Torget vurderinger
1
Vidar P skrev:
KJ skrev:
Slev om jeg er totalt uenig, så har jeg stor sans for tilnærmingen 8)
Tilnærmingen er veldig enkel den; den hardware eller "oppgradering" som ikke gir noen som helst musikalsk gevinst er helt meningsløs imo. Da er pengene mye bedre brukt på musikk.

Mvh Vidar P
Just så.

mvh
KJ
 
M

MPT

Gjest
Er helt ening med Vidar P, syntes også det er bare penger ut vinduet å kjøpte filte i den prisklassen, må betraktelig opp i pris hvis det skal svare seg. Jeg har prøvd en del filtre igjennom årene, har endt med å selge de pga av at de slukte dynamikken, oppløsningen. Ville heller satset på noen strømkabler til en ok pris, eller spare pengene, og vente til du har råd til noe dyrere, som f.eks PP500

Mvh
MP
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.852
Antall liker
4.281
En teknisk sett fornuftig tilnærming til strømstøyproblematikken er imo å gjøre oppgraderinger i strømforsyningene i de apparatene som er spesielt kilne på strømkvaliteten. Da får man bedre lyd i "gode som onde" dager.

Jeg har tweaket alle mine strømforsyninger og nå er det sjelden jeg stusser på kvaliteten i lysnettet. Før hørte jeg degradering stadig vekk.
 

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Innlegg
3.164
Antall liker
49
Sted
Oslo
wotg skrev:
Jeg har aldri hatt noen problemer med nettstøy, men jeg har alikevel et strømfilter. Mitt er fra monster cable og heter HTS 2600. personlig så hører jeg ingen forskjell med eller uten filteret. Jeg registrerer derimot at diodene på fronten ofte skifter mellom 220V, 230V og 240V - noe som forteller meg at vi her hvor jeg bor ikke har verdens mest stabile strømtilførsel. En annen fordel med strømfilteret er at det rydder betydelig opp i kabelspagettien, det var faktisk hovedargumentet mitt for å kjøpe et slikt filter.
Jeg er alikevel spent på hva f.eks PSaudios power plant premier kan tilføre anlegget. Desverre er en slik boks relativt dyr - 22k og har bare fem strømuttak på EU modellen, noe som gjør at jeg vil trenge to, noe som betyr at det i praksis ikke blir aktuellt da jeg nekter å tro at den lydmessige gevinsten vil tilsvare 44K...


Kan bekrefte at strømnettet i Norge, og særdeles Oslo er på nivå med Albania, ikke så rart, det er jo veiene våres også!

Sånn er det å bo i et fattig land, der rikfolket tar "alt". Fra spøk til alvor, når multimeteret blir satt i stikkontakten da oppleves det samme her, nemlig strømpeaker, og det er jo derfor vi har ett strømfilter + lyn og torden da.

Electrokompaniet (det gml.) ble stevnet for et par år siden, der de faktisk gikk seirende ut. Det brant faktisk ned et hus i mellom Norge pga. dårlig strøm forhold, og man mistenkte den gang, en viss type E.C. forsterkere som arne sted, men en "ung" Abrahamsen vant frem, og strømmen er forsatt like dårlig :'(
 

Gradient Helsinki 1.5

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.07.2004
Innlegg
396
Antall liker
64
Sted
Elverum
Torget vurderinger
2
hei alle sammen må takke for alle svar jeg har fått, artig og se at mange engaskjerer seg, mitt prob har vert brumming, susing i høytalere, faktisk en antydning i reciveren også. jeg bor i blokk ogdet er flere rom som går på den kursen jeg bruker til stereo. så det jeg håper på er at problem er løst nå som jeg har trekt opp til egen strøm kurs. dette må jeg vente litt på før jeg får svar om det er løst, jeg venter en ny forforsterker 1 uke til uh, jeg gleder meg masse. har bestilt nordic ming da mc3r mk2. til den har jeg 2 mono blokker.mens nå har jeg ingenting og spille med før jeg får forforsterkeren, hadde en kompis her med hegel h200+ strømfilter når jeg hadde den gamle strømkursen som strømkilde da hadde jeg ikke sus elller brumm, synd men sant så testet jeg ikke uten filter da vi testet anlegget hans her.
Har snakket med en eletriker også og han sa at hvis jeg hadde støy på anlegget så kunne det faktisk slå tilbake i skapet og smitte over til den nye kursen også, alle kurser går jo på samme strøm skinne, men jeg lever i håpet fordi, jeg kjøper vertfall ikke filtre før ny kurs er testet og evt få testet med kompisen min sitt filtre.vil gjerne ha mere svar nå som dere vet litt mer om min leilighet og problemer.
 

Brum

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.11.2006
Innlegg
316
Antall liker
16
Tja tja.... mm mmm....hva skal man si....Strømnettet rundt i vårt langstrakte land er langt fra perfekt...

Kan det hende at Vidar P, og andre som har testet og mener at strømfiltre og egen strømkurs er bortkastede penger, kanskje nettopp har funnet ut at DE ikke trenger det akkurat der de bor i sitt hus!!! ?? Akkurat som noen finner at de har mer eller mindre behov for å gjøre noe med akustikken i rommet sitt, underlag til anlegget, plassering av høyttalere, behov for sub etc....

Å gjøre noe med strømforsyningen er ser jeg på som minst like relevant som alt annet vi hifi-tullinger bruker tiden og pengene våre til. ... eller hur ::)

Hvem er det i hifi-politiet som bestemmer hva som kvalifisere til glattselle?

Strømfikling er helt adekvat - for mange !
Basta Brum ! ;D
 
J

Jurassic

Gjest
Det som er veldig viktig er å ha et filter som sørger for at en får 50Hz.
Generatorene i Norge går veldig ofte med feil frekvens.
 
T

tjn

Gjest
Jeg synes det er viktig når jeg først har brukt penger på dette at jeg får bedre lyd. Det vet vi ikke før vi har prøvd...
 
J

Jurassic

Gjest
f skrev:
wotg skrev:
Jeg har aldri hatt noen problemer med nettstøy, men jeg har alikevel et strømfilter. Mitt er fra monster cable og heter HTS 2600. personlig så hører jeg ingen forskjell med eller uten filteret. Jeg registrerer derimot at diodene på fronten ofte skifter mellom 220V, 230V og 240V - noe som forteller meg at vi her hvor jeg bor ikke har verdens mest stabile strømtilførsel. En annen fordel med strømfilteret er at det rydder betydelig opp i kabelspagettien, det var faktisk hovedargumentet mitt for å kjøpe et slikt filter.
Jeg er alikevel spent på hva f.eks PSaudios power plant premier kan tilføre anlegget. Desverre er en slik boks relativt dyr - 22k og har bare fem strømuttak på EU modellen, noe som gjør at jeg vil trenge to, noe som betyr at det i praksis ikke blir aktuellt da jeg nekter å tro at den lydmessige gevinsten vil tilsvare 44K...


Kan bekrefte at strømnettet i Norge, og særdeles Oslo er på nivå med Albania, ikke så rart, det er jo veiene våres også!

Sånn er det å bo i et fattig land, der rikfolket tar "alt". Fra spøk til alvor, når multimeteret blir satt i stikkontakten da oppleves det samme her, nemlig strømpeaker, og det er jo derfor vi har ett strømfilter + lyn og torden da.

Electrokompaniet (det gml.) ble stevnet for et par år siden, der de faktisk gikk seirende ut. Det brant faktisk ned et hus i mellom Norge pga. dårlig strøm forhold, og man mistenkte den gang, en viss type E.C. forsterkere som arne sted, men en "ung" Abrahamsen vant frem, og strømmen er forsatt like dårlig :'(
Vi har jo så veldig mye dårligere overføringslinjer enn Sverige som det er naturlig å sammenligne seg med...... Sverige er som et U-land når det gjelder overføringslinjer sammenlignet med Norge selv om svenskene følger etter.

Grunnen til at vi har IT som fordelingssystem er at vi var tidlig ute med utbyggingen av elektrisitet i Norge.

Har du noe dokumentasjon på den brannen hvor det var strømnettet sin skyld?
En sånn sak må etter det jeg kan forstå ha vært gjennom rettsystemet.
 

flinkjente

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.09.2005
Innlegg
238
Antall liker
1
Beklager, men kan uheldigvis ikke fremskaffe noen bevis på dette.

Tror nok Abrahamsen er mannen å spørre. Det var jo han som var innvolvert i nevnte sak, men mener og huske at det var flere enn en sak.

Det var også en del skriverier om det, i Norsk Hi Fi presse. Kanskje noen annen på forumet kan hjelpe deg, med evt. noen utklipp el. annet.

Det ble rettsak ut av sakene, og mener de ikke klarte å bli enige, før en evt. dom!
 

up

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.02.2002
Innlegg
520
Antall liker
5
Jurassic skrev:
Det som er veldig viktig er å ha et filter som sørger for at en får 50Hz.
Generatorene i Norge går veldig ofte med feil frekvens.
Hvor har du dette fra ?

Generatorene går med svært nøyaktig frekvens i Norge.
Spenningsfrekvensen skal ligge mellom +/- 2%, dvs under 1 Hz. I praksis viser
variasjonene langt under 0,2 Hz.

Når det gjelder selve strømforsyningen til f.eks en forsterker, betyr det ingenting om spenningsfrekvensen
ligger litt over eller under. :)

up
 
J

Jurassic

Gjest
up skrev:
Jurassic skrev:
Det som er veldig viktig er å ha et filter som sørger for at en får 50Hz.
Generatorene i Norge går veldig ofte med feil frekvens.
Hvor har du dette fra ?

Generatorene går med svært nøyaktig frekvens i Norge.
Spenningsfrekvensen skal ligge mellom +/- 2%, dvs under 1 Hz. I praksis viser
variasjonene langt under 0,2 Hz.

Når det gjelder selve strømforsyningen til f.eks en forsterker, betyr det ingenting om spenningsfrekvensen
ligger litt over eller under. :)

up
Var ment som en spøk.
Har lagt merke til at enkelte av de dyre strømproduktene skal sørge for at en får ønsker frekvens.
Er jo svært realistisk å tro at flere tonn med roterende masse skal gå med ujevn hastighet ;)
 
N

nb

Gjest
For å sitere Audiomix(?). "Nettfrekvensen er noe av det mest stabile vi har. Og den er helt gratis".

Uttalt i forbindelse med at noen lurte på om man kunne overlate noe så viktig som rotasjonshastigheten til en platespiller til noe så u-HiFi som den norske nettfrekvensen.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.093
Antall liker
4.197
Torget vurderinger
1
Brum skrev:
Tja tja.... mm mmm....hva skal man si....Strømnettet rundt i vårt langstrakte land er langt fra perfekt...

Kan det hende at Vidar P, og andre som har testet og mener at strømfiltre og egen strømkurs er bortkastede penger, kanskje nettopp har funnet ut at DE ikke trenger det akkurat der de bor i sitt hus!!! ?? Akkurat som noen finner at de har mer eller mindre behov for å gjøre noe med akustikken i rommet sitt, underlag til anlegget, plassering av høyttalere, behov for sub etc....

Å gjøre noe med strømforsyningen er ser jeg på som minst like relevant som alt annet vi hifi-tullinger bruker tiden og pengene våre til. ... eller hur ::)
...
Det behøver strengt tatt ikke å være noe feil med strømnettet, det kan likegodt være at det er husaltere som lager ris til egen bak. Likeretting av vekselspenning/strøm skjer jo heller ikke helt støyfritt. Derfor kan en differensiert tilnærming til problemet være en fordel. Hvilke komponenter i husalteret er de største synderne? (ofte de som drar mest størm og de som evt. benytter switchmode forsyninger) Hvilke komponenter er mest følsom for støy? (ofte de komponentene med størst forsterkning/minst motkobling, og de som benytter uregulerte forsyningsspenninger) For å være helt ærlig så har jeg ikke særlig sans for «haifai-nettfiltere».

Hvordan går man så fram? Først og fremst bør man sørge for en viss orden i kabelsalaten bak husalteret - hold strømkablere adskilt fra signalkabler, og evt. skill strømkabler til effektrinnene fra andre strømkabler. Bruk evt.skjermede strømkabler (skjermede ölflex-kabler er en grei DIY variant). Kjøp en håndfull nettfiltere, gjerne med litt forskjellige spesifikasjoner for filtrering og maksstrøm - noen til småsignalutstyr og noen til effektutstyr. Test så ut på hver enkelt komponent - en komponent av gangen. Formålet er å identifisere hvilke komponenter i systemet som evt. profiterer av filterering og hvilke som evt. ikke gjør det. Når den optimale kombinasjonene er oppnådd er det bare å lene seg tilbake og nye resultatet ... før neste haifainevrose kommer og banker på døren.

mvh
KJ

PS jeg har egentlig mer sans for tiltak på DC-siden av problemstillingen, det er tross allt der dette evt. har noen betydning.
 
J

Jurassic

Gjest
f skrev:
Beklager, men kan uheldigvis ikke fremskaffe noen bevis på dette.

Tror nok Abrahamsen er mannen å spørre. Det var jo han som var innvolvert i nevnte sak, men mener og huske at det var flere enn en sak.

Det var også en del skriverier om det, i Norsk Hi Fi presse. Kanskje noen annen på forumet kan hjelpe deg, med evt. noen utklipp el. annet.

Det ble rettsak ut av sakene, og mener de ikke klarte å bli enige, før en evt. dom!
Synes nå strømhistoriene høres ut som folkeeventyr jeg......
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.719
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Er det noen som har en ENKEL og funksjonell forklaring på hvorfor det norske strømnettet et så ille og hvofor spes i Tigerstaden ??
 

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Innlegg
3.164
Antall liker
49
Sted
Oslo
HCS skrev:
Er det noen som har en ENKEL og funksjonell forklaring på hvorfor det norske strømnettet et så ille og hvofor spes i Tigerstaden ??


Mye av grunnen er at vi bor i fuglekasser, dvs. sett deg ned etter f.eks. kl. 2400, når naboene har slått forstyrrende elektronikk, da låter alt ;D så mye bedre ::)

Fra spøk til alvor. Det skal spares, og mye kabler må graves opp.

En egen kurs til stereo anlegget er å foretrekke.

Bor man i en storby, så er det faktisk støy, nesten hvor enn man går, og dette gjenspeiles vel også i vår kultur.

Det er vel ikke uten grunn at mange i Oslo drar på hytta på torsdager ved lunch tider, og faktisk ikke kommer igjen før mandag ved lunch. Dette er et faktum iflg. N.H.O.
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.719
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
hmmm.... Så grunnen er at andre generer støy på nettet ? Vil ikke avstanden alene gjøre sitt til at støyen forringes eller er den en konstant ting når den først oppstår hos naboen ? Skjønner ikke dette helt jeg... :)
 

Vinmono

Hi-Fi interessert
Ble medlem
25.09.2005
Innlegg
84
Antall liker
5
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Kjøpte T+A padda på impuls for et par år siden.. Har bodd i tre forskjellige boliger i to ulike landsdeler og forsøkt med/uten padda, men uten å høre forskjell noe sted. Den ble likevel liggende da den visstnok også fungerer som overspenningsvern (?). Kjekt å ha, er det ikke dét de sier ;)

Vittula
 

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Innlegg
2.466
Antall liker
11
HCS skrev:
hmmm.... Så grunnen er at andre generer støy på nettet ? Vil ikke avstanden alene gjøre sitt til at støyen forringes eller er den en konstant ting når den først oppstår hos naboen ? Skjønner ikke dette helt jeg... :)
Støyen dempes ved økt avstand til kilden. Det er fordi impedansen i ledningsnettet øker p.g.a. induktansen i ledningene. Serieinduktanser i nettfiltre fungerer på samme måte. Støydempingstransformatorer fungerer på en litt annen måte, men de gjør det samme, altså å øke impedansen for støyen.
Støyspenning er i og for seg ikke noe problem før det blir strøm av det. Hvis nettinngangen på apparatet har høy impedans ved støyfrekvensene så forblir apparatet upåvirket.
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.719
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Rhesus skrev:
HCS skrev:
hmmm.... Så grunnen er at andre generer støy på nettet ? Vil ikke avstanden alene gjøre sitt til at støyen forringes eller er den en konstant ting når den først oppstår hos naboen ? Skjønner ikke dette helt jeg... :)
Støyen dempes ved økt avstand til kilden. Det er fordi impedansen i ledningsnettet øker p.g.a. induktansen i ledningene. Serieinduktanser i nettfiltre fungerer på samme måte. Støydempingstransformatorer fungerer på en litt annen måte, men de gjør det samme, altså å øke impedansen for støyen.
Støyspenning er i og for seg ikke noe problem før det blir strøm av det. Hvis nettinngangen på apparatet har høy impedans ved støyfrekvensene så forblir apparatet upåvirket.

Takk for god info...Men er det avstanden mellom alle de elektriske komponetene som blir et prob i byer slik som oslo osv ?
 
Topp Bunn