STRØMFILTRE

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Innlegg
2.466
Antall liker
11
HCS skrev:
Takk for god info...Men er det avstanden mellom alle de elektriske komponetene som blir et prob i byer slik som oslo osv ?
Det er klart i områder med mange leiligheter på lite areal så vil det være mer støy på nettet. Det meste av støyen vil likevel dempes ganske mye når man skal gjennom en transformator,så jeg tror ikke problemet er spesielt for Oslo, men det er nok mer utbredt, siden folk flest bor ganske tett der.
Et elektrisk apparat har etter lavspenningsregulativet lov til å sende ut en viss mengde støyspenning på nettet. Under 150kHz så kan man i prisippet sende ut så mye man har lyst til, så lenge man overholder kravene til overharmoniske. Har man mange slike verstinger i nærheten, så blir det mye støy av det. Slike finner man gjerne i PCer o.l.
Hvis f.eks. jeg har en støysender-switchmode strømforsyning på Sagene, så blir nok ikke du påvirket av det hvis du bor på Carl Berner for å si det sånn.
 

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Innlegg
9.242
Antall liker
2.388
Torget vurderinger
13
Vel vel får hive meg på da.

Har bodd i blokk i tigerstaden for noen år siden her ble det raskt bestemt at egen kurs til hi-fi elektronikken skulle legges,kjente en elektriker som gjorde jobben og hele jobben inkl. materialer kostet meg 1100k.

Forskjellen var som natt og dag detaljer sto klarere fram dybden i lydbildet var forbedret samtidlig som alt spilte mot en mørkere bakgrunn....dette var jo over all forventing !!!
Nye høyder måtte oppleves å min HT kabel til 1600k ble solgt til fordel for hi-end kabel til 23990k.De store høydene uteble,riktignok ble lydbildet bedre men ikke på langt nær halvparten av forbedringene som når egen kurs ble lagt.Voltex filter til 1600k ble handlet inn men dette hører jeg ikke noe forskjell på verken med eller uten.

Etter noen år i tigerstaden flyttet jeg ut i enebolig 2 mil fra oslo.Gikk ikke lange tia for elektrikeren sto med kabel i handa,her ble også faktisk kabelen lagt på utsiden av huset for sikkerhets skyld å unngå påvirkning av forstyrrende elementer inne i huset.Etter en stund kunne jeg konstantere at lydbildet var bedre men ikke på langt nær den forbedringa som jeg opplevde i blokk i oslo. Forbedringene var den samme bare at i mindre grad av alt.

Strømfiltere i den noe høyere prisklasse vil jeg tro kan hjelpe på strømproblematikken da disse har noe mere utarbeidet komponenter samtidlig som ja..... kvalitet koster.( uheldighvis) Uansett hjemlån vil her være ett must.
Registerer også at Ps-Audio har kommet med noe som kalles noise-harvester som tar for seg ting på en litt annen måte uten at jeg kjenner til denne noe mere,men virker spennende.

Uansett konklusjonen min er bor du i oslo legg opp til egen kurs med en gang,her vil du få en forbedring som er lett å høre samtidlig som at dette ikke vil koste allhverden.
Enten vi liker det eller ikke har strømbølgen noe å si for hi-fi elektronikken det kan jeg slå fast etter reel erfaring
med diverse komponenter og bosettinger.
I forhold til overnevnte vil jeg tro at de fleste vil være i stand til å høre disse forbedringene hvis det er musikken som står i fokus.
Netrom:lykke til.... Prates
 

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Innlegg
2.466
Antall liker
11
johnnygrandis skrev:
Registerer også at Ps-Audio har kommet med noe som kalles noise-harvester som tar for seg ting på en litt annen måte uten at jeg kjenner til denne noe mere,men virker spennende.
Den støyhøsteren ja, den har jeg hørt om.... ;D
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Har vel fått litt blanda mottagelse den forhøster'n etter som jeg hører ...Dvs ikke hører.... ;D... Men slik er det vel med alle tweaks.... :p
 
K

kbwh

Gjest
nb skrev:
[...] overlate noe så viktig som rotasjonshastigheten til en platespiller til noe så u-HiFi som den norske nettfrekvensen.
Anekdote: Mitt hus er en byggeplass og da jeg i går arbeidet hjemme og hørte Mozart fra min SOTA med 650VA (!) trafo i strømforsyningen ble jeg overrasket av ekstreme wowutslag. Etterforskning viste at sirkelsaga til snekkeren hadde innvirkning på nettspenningen ved oppstart. Jeg vil anta at den ikke gjorde noe særlig med nettfrekvensen...
 
T

theStig

Gjest
Det er ulempen med DC-motor....

hilsen en som har AC-motor. ;D
 
K

kbwh

Gjest
Den har AC-motor, men ombordforsyningen drives av 24VDC...

Tror et SMPS-prosjekt kan være noe, eller kanskje bare noe aktivt lineært noe. Denne passive saken er faktisk såsomså.
 

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Innlegg
2.466
Antall liker
11
spurv skrev:
Har noen testet de UPS'ene som f.eks komplett selger? de burde da fungere like godt på å eliminere nettstøy?

F.eks
http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=120382&view=links
UPS-er ville jeg styrt klar av. De er ikke konstruert for å dempe støy, og det er lite sannsynlig at de vil gjøre en god jobb. Bruk heller utstyr designet for jobben. Jeg har tidligere anbefalt nettstøytrafo. Det er fremdeles den beste kuren mot nettstøy. Nest etter trafo er nettfilter å foretrekke.
Noen mener begge disse løsningene har dynamikkbegrensende effekt. Jeg har ikke opplevd det.
 

SvErD

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.11.2002
Innlegg
246
Antall liker
9
Sted
Bergen
netrom skrev:
mitt prob har vert brumming, susing i høytalere, faktisk en antydning i reciveren også. jeg bor i blokk
Har du koblet anlegget til felles antenneanlegg? Det fører ofte til brum/sus om du sammtidig har jordet anlegget.
 

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Innlegg
2.376
Antall liker
4
Er det noen som har erfaring med følgende produkter:
-PSaudio Premier Power Plant
-PSaudio Quintessence Power Center
-Isotek GII solus
-Isotek GII mini sub
-isotek GII sigma
-Shunyata Hydra model-8
 

mteinum

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2007
Innlegg
10.121
Antall liker
3.903
Sted
Øya
Torget vurderinger
1
HCS skrev:
Har vel fått litt blanda mottagelse den forhøster'n etter som jeg hører ...Dvs ikke hører.... ;D... Men slik er det vel med alle tweaks.... :p
Da får vi se da.. Nå ligger det en hentelapp her fra Ton Art. Må bare få somlet meg bort til posten og hentet ut denne da. Leiligheten som vi å låner er gammel, det samme er det elektriske anlegget, så dersom dette virker så hadde det jo vært moro, dersom ikke så blir det sikkert en fin nattlampe dersom jeg skulle ønske å lure meg innom kjøleskapet nattestid...
 
Topp Bunn