Strømtrafo "brum"

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • hifossen

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    24.01.2005
    Innlegg
    52
    Antall liker
    0
    Hei.
    Har en selvbygget AN 300B Kit 1. Det er lit during/"brum"
    fra strømtrafoen. Ikke noe forstyrende.. Det er heller det at når jeg tar i sjassiet eller volumknotten, kjenner jeg vibrasjonene. Jeg innbiller meg at dette kan påvirke rørene,stemmer dette? hva kan jeg gjøre fo å utbedre dette?
    mvh
    sindre
     

    Vedlegg

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.101
    Antall liker
    4.944
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Fint om du kan forklare litt mer om hva du har og hva dette problemet egentlig er.
    Jeg antar du mener nettrafoen. Den store. Er det ringkjerne (som en smultring) eller EI type? Eller noe annet. Det du opplever er mest sannsynlig at jernkjerne og eller viklinger vibrerer. Dersom trafoen er av en type som er skrudd sammen (ikke smultring), kan du sjekke om skruer / muttere er dratt nok til. Før var det mulig å kurere slikt ved å legge trafoen i en type olje/lakk/lim. Oppvarming og helst vacuum gjorde at limet eller lakken trengte inn i alle hulrom. Når denne hadde herdet, var trafoen vanligvis helt stille. Jeg vet ikke om noe sted der du kan få gjort slikt i dag. (Mulig at Noratel kan?) Du kan isolere trafoen fra chassis vhja gummi etc. Det er en fare for at vibrasjoner kan gi brum i høytaleren. Vibrasjonene kobles til rørene og forsterkes. Mikrofoni kalles slikt. Kom med mer utfyllende forklaring. Kanskje det finnes råd.
     

    Vedlegg

    hifossen

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    24.01.2005
    Innlegg
    52
    Antall liker
    0
    Hei Audiomix. Takk for svaret. Skal prøve og forklare lit bedre. Ja det er lit brum i høytalerne men veldig svakt. Det er ikke ringkjernetrafo.Se: www.audionotekits.com.
    Det fulgte ikke med gummiunderlag til nettrafoen da jeg kjøpte kitet.Men jeg ser at på de nyere kittene som kommer fra Canada er det med.

    mvh
    sindre
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.101
    Antall liker
    4.944
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    OK. Da er det sikkert et kjent problem siden de nå leverer med "isolasjon". Dersom du finner passende dempemateriale, må du ikke skru trafoen for fast. Ellers kobler du vibrasjonene til chassis igjen. Litt brum fra en 300B (single ended?) må du nesten regne med. Men ikke hørbart når du spiller.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.082
    Antall liker
    10.486
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Jeg må også takke for tips, da jeg føler jeg har litt av samme problemet med min 5687 baserte pre. Litt trafobrum der også. Jeg har skrudd trafoen hardt i chassiset men skal løsne litt og finne noen puter som kan brukes. Håper dette vil løse det noe. Og jeg skal love dere at de rørene som står i min er microfoniske. Det ene er nok på grensa til "defekt". Tapper med en fing en meter borte og det høres godt i høyre kanal ;)
     

    Vedlegg

    el_mariachi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    5.636
    Antall liker
    394
    Hva slags materiale er best å bruke mellom trafo/chassis/festeordning?

    Har en Adcom som brummer litt, prøvde å stramme til festet, da ble det litt bedre men ikke borte.
     
    B

    brand-x

    Gjest
    Hei !

    Slik trafobrum vil føre til mikrofoni på rørtrinn eller alt med rør generellt og dette medfører lydforingelse/støy... Det eneste yttre som kan redusere er myke absorbenter (SD-føtter etc) disse MÅ plasseres rett under trafoen(en av de) og resten strategisk i forhol til arealet.. litt knipse-testing i chassiet forteller deg hvilken plassering som er best..

    Jeg har forøvrig gjort permanente inngrep som stabiliserer området runt trafo.. isolert fra resten av chassiet men dette krever monteringskunnskap i form av materiale og isolasjon... letteste er å gjøre utvendig "tweak" som ovenfor... ikke bruk harde materialer for da forverrer du tilbakekoblings-akustikken i chassiet....

    mvh
    brand-x
     

    Vedlegg

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.082
    Antall liker
    10.486
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Lurer på om det ene røret mitt er defekt. Et lite knips og det kommer et HØYT sprak i høyre høyttaler. Ikke så mye i venstre.
    Avkoblet en chock og hovedtrafo idag. Brukte noe asfaltmatte.
    Ble ikke så mye bedre. En anelse kanskje....
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.101
    Antall liker
    4.944
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Dersom du får svært forskjellig reaksjon på "knipsingen" din, tipper jeg at røret som reagerer mest er defekt. Eller like i nærheten.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.082
    Antall liker
    10.486
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Ja det er det, forskjellig reaksjon. Lydmessig er forsterkeren meget bra.
    Kan dette røret (evt begge) skape mer brum enn nødvendig?
    Blir nok en telefon til Brynjar og bestille etwas...
    Kanskje et par NOS Tungsol 5687 ?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn