Bil, båt og motorsykkel Stor familiebil. Gøran jdg gå for diesel?

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
1.911
Antall liker
273
Torget vurderinger
11
Vi har nå en liten bil, Kia Soul som ikke egner seg til barnevogn.

Store stasjonsvogner har jeg slått fra meg litt, da selv disse vil kunne føles trange.

De to modellene som frister nå er facelift utgavene av Opel Zafira og Citroen C4 Grand Picasso.

Alle VW produkter vil være uaktuelle da de er supersnork alle sammen.

En euro 6 dieselmotor vil være å foretrekke, noe citroen leverer.
Forbruket vil nok være "dramatisk" sett I forhold til tilsvarende bil med bensinmotor. Nå kjæres det opp til 10 000km I året så kjørelengden er Ikke ekstrem.

Noen tanker?
 
Sist redigert:
Ble medlem
12.03.2012
Innlegg
4.390
Antall liker
8.232
Sted
Laksevåg - Bergen
Hva med en ladbar hybrid ? En kompis har en Volvo V60 Hybrid. Han kjører ca 3 mil pr. dag (til og fra jobb). Han fylte tanken sent i august, neste fylling var i slutten av november. Forbruk : 0,1 liter pr.mil :cool:
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.471
Antall liker
9.605
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Kjøremønster avgjør. Ladbare hybrider er tullebiler for mange av oss - men om 80% av kjøringa di består av turer på max 2 mil, og du kanskje i tillegg har muligheter til å lade litt ved endepunktet, er de et smart valg.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.400
Antall liker
1.135
Torget vurderinger
4
Dagens ladbare hybrider har jo knøttsmå bagasjerom.

Rent personlig ville jeg ikke hatt dårlig samvittighet for miljøet med en liten Euro 6 dieselmotor, lite utslipp og forbruk.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.471
Antall liker
9.605
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Dagens ladbare hybrider har jo knøttsmå bagasjerom.

Rent personlig ville jeg ikke hatt dårlig samvittighet for miljøet med en liten Euro 6 dieselmotor, lite utslipp og forbruk.
Med mye langkjøring, og lite kjøring i by, er dette på mange måter det beste valget. Men med de bompengesatser vi kan se komme for dieselbiler, kan det likevel fort bli dyrt om man er mye avhengig av å kjøre inn i en by. Som sagt, det er umulig å svare på spørsmålet uten å vite mer om kjøremønster. Og ja, hybridene mister en del bagasjeplass.
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.030
Antall liker
9.310
Ford C-Max med bensinmotor. Ford har noen helt fantastiske bensinmotorer og generelt gode kjøreegenskaper.
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.561
Antall liker
13.023
Avhengig av alder på barna så er det sentralt med bakseteplass. De bakovervendte barnesetene tar svært stor plass og det kan fort bli ubehagelig trangt i forsetene selv med en i utgangspunktet stor bil. Og som du selv har erfart tar barnevogn en stor del av bagasjerommet. Nå er jo VW uaktuelt for deg, men jeg ser på Skoda Superb som noe nær den perfekte familiefrakter for en famile på fire grunnet enorm plass i lengeretningen i baksetet og god bagasjekapasitet. Om jeg ikke hadde hoppet på elbilvogna med Tesla ville jeg nok fortsatt hatt Suberpen jeg hadde før. Omtrent like spennende som en potet i lunket vann, men svært så praktisk. Selv med en såpass stor bil kjøre jeg med takboksen på året rundt for å ha den ekstra bagasjeplassen tilgjengelig for de gangene vi trengte det.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.400
Antall liker
1.135
Torget vurderinger
4
Skoda kommer med en strekt Tiguan nå på våren som sannsynligvis blir en perfekt barnefrakter med mulighet for 7-seter og startpris på 330ish.
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.614
Antall liker
9.171
Sted
Trondheim
Jeg tenkte også å foreslå Skoda Kodiaq, men han vil jo ikke ha VAG-produkt. Spørsmålet er jo også diesel vs. bensin. Det er jo så mye usikkerhet omkring diesel for tiden, at jeg er usikker på om man bør satse på det, selv om det i mange tilfeller er det beste alternativet.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.471
Antall liker
9.605
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Ford C-Max med bensinmotor. Ford har noen helt fantastiske bensinmotorer og generelt gode kjøreegenskaper.
Jeg tror også det kan være et veldig godt alternativ. Romslig og kjører veldig bra. Alternativt S-max om du trenger enda mer plass.
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.561
Antall liker
13.023
Hadde S-Max leiebil en sommer. Den er plass til helt absurd mye stæsj i.
 

niha

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
1.035
Antall liker
406
Torget vurderinger
7
Jeg har hatt Zafira med diesel og 6 trinns automat. Rask, smidig gearing, god plass til folk og bagasje. Dette er en bil vi ble veldig glad i og som jeg savner.
Hvordan diesel blir avgiftsbelagt og får restriksjoner for bruk i større byer er jo noe man må vurdere.
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
20.948
Antall liker
6.128
Ladbar hybrid. Tenk på miljøet.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.471
Antall liker
9.605
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Egentlig ikke. Hybridene er en kvasikonstruksjon laget for å "lure" det europeiske CO2 målesystemet og appelerer til alle som vi ha mye bil for liten penge, uansett politisk tilhørighet. Men de er defintivt å gå baklengs inn i fremtiden miljømessig. De kan forsvares når man har mye småkjøring, men jeg tviler veldig på at folk som stort sett har småkjøring kjøper 2,5 tonns SUV.........
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
20.948
Antall liker
6.128
Da velger man sikkert en mindre hybrid i stedet.
 

yellow

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.11.2002
Innlegg
391
Antall liker
140
Du bør se på kjøremønstret ditt.
Mye småkjøring - bensin/hybrid.
Mye langkjøring - diesel.
 

Ole_Martin

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
2.149
Antall liker
801
Drivstoffskostnader er marginalt om du kjører diesel, bensin, el whatever. Verditap og kapitalkostnader er mye større. Spesielt med kun 10'km i året. Ny dieselbil er risikosport spesielt om du bor sentralt på østlandet, hybrid er bare tøys fordi du har to drivlinjer å vedlikeholde og du må hver eneste gang du parkerer stresse med stikkontakt, så spør du meg er det eneste fornuftige bensinbil.
 

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
1.911
Antall liker
273
Torget vurderinger
11
Volvo XC90 blir litt tøysehybrid for meg. Uansett er den laaaangt utenfor rekkevidde fir oss. Biler med propell, fire nuller, stjerne eller ett belte diagonalt havner utenfor budsjettet....

Har bensin nå men jeg lurer på hvalsags forbruk jeg ville endt med på en 7 seter. 0.8l++ tenker jeg...
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.614
Antall liker
9.171
Sted
Trondheim
Det er da lite stress med en ladekabel gitt at du har garasje? Det er bare å venne seg til å plugge den inn når du parkerer bilen. Men en plug-in hybrid gir bare mening hvis kjøremønsteret ditt tilsier det - mye småkjøring med en og annen lengre tur, og du ikke vil ha flere biler.
Min Gof GTE har hatt snittforbruk over 16 mnd på ca 0,15 l/mil. Under 0,5 på langtur, og 0 på lokal kjøring.
 

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
1.911
Antall liker
273
Torget vurderinger
11
Eneste aktuelle hybrid er Kia Optima stasjonsvogn som kommer til våren. Er dog ikke sikker på om den er stor nok.


Den er på størrelse med Passat som ikke er ett hav av plass, men stort sett greit. Ser helst at jeg skulle slippe kjøre med skiboks...
 

Ole_Martin

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
2.149
Antall liker
801
Ja, men med hybrid så må du kåle med stikkontakt på jobben, hytta, garasjen og stort sett overalt hvor du ferdes. Dette er like mye stress som om jeg skulle ha satt pumpepistolen for diesel i påfyllingsrøret hver eneste gang jeg parkerte. Om bilen bruker 0,3 eller 0,6l/mila er helt irelevant dersom bilen taper seg 30000 i verdi i året. Dessuten så vil det du sparer i drivstoff, bli spist opp og vel så det pga økte vedlikeholdskostnader.
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.614
Antall liker
9.171
Sted
Trondheim
Helt avhengig av situasjon. Jeg har kun lading i garasjen og det holder. Rekker greit t/r jobben + en handletur på en lading. Så det fungerer flott i min situasjon. Ikke noe stress i det hele tatt. Det kunne vært greit å kunne lade på jobb, men de ladepunktene er reservert til rene el-biler. Det er imidlertid ikke noe problem for meg.
Så langt har bilen vært vedlikeholdsfri. Jeg er forøvrig helt enig i at drivstoffkostnaden er den minste kostnaden ved et bilhold. For meg var det avgjørende at jeg kan kjøre utslippsfritt i byen og ikke behøver bekymre meg om rekkevidden. Og at jeg sparte ca 150 000 i forhold til tilsvarende bil ved innkjøp. I dag ville jeg sikkert kjøpt en el-bil, da rekkevidden har blitt bra nok.

Men tilbake til tema: Jeg ville antagelig kjøpt en Skoda Superb eller en Kodiaq bensin hvis det hadde vært aktuelt å kjøpe en VAG-bil. Dessverre føler jeg at det er litt risikosport i dag å kjøpe en dieselbil.
 
Sist redigert:
Z

Zomby_Woof

Gjest
Jfr. trådtittel, så vil jeg si at det viktigste er å ikke skrive på hfs mens du kjører... :D
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.400
Antall liker
1.135
Torget vurderinger
4
Galaxy har faktisk langt bedre plass og siste utgave har grei kvalitet.
 
C

Cyber

Gjest
Galaxy har faktisk langt bedre plass og siste utgave har grei kvalitet.
Ok.

Forrige generasjon var ganske lik. Det eneste som skilte var en god del mer takhøyde og litt mer lasteplass i Galaxy. Interiøret i de to var samme delene ellers. Det var så god takhøyde i S-Max at det hadde lite å si. S-Maxen så mye penere ut.
 

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
1.911
Antall liker
273
Torget vurderinger
11
Satt meg for en tid tilbake inn i en s-max.

hardplast-o-mania møtte med med det samme. Matrealkvaliteten var ikke god nok iforhold til hva man betaler spør du meg. Iforhold til Zafira og Grand Picasso er de en klasse opp på opplevd kvalitet.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.400
Antall liker
1.135
Torget vurderinger
4
Klarer ikke å se Opel og kvalitet i samme setning.
 

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
1.911
Antall liker
273
Torget vurderinger
11
Opel nå og for maaange år siden er ikke det samme;-)
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.400
Antall liker
1.135
Torget vurderinger
4
Opel nå og for maaange år siden er ikke det samme;-)
Blir litt som italienske biler med at hver modell i følge kjennere er langt bedre enn foregående så det bør med klar margin være verdens beste bil.
 

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
1.911
Antall liker
273
Torget vurderinger
11
Det er uansett en eller annen som mener stikk motsatt av deg selv, og en annen etter han. Vi har hver vår oppfattning av hva realiteten er og sånn vil det alltid være.
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.031
Antall liker
7.853
Torget vurderinger
12
Opel nå og for maaange år siden er ikke det samme;-)
Blir litt som italienske biler med at hver modell i følge kjennere er langt bedre enn foregående så det bør med klar margin være verdens beste bil.
eller tyske premiumbiler som er opplest og vedtatt å være kvalitet uansett hvor mye det ruster.....
 

Gurba

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.12.2014
Innlegg
345
Antall liker
86
En av brødrene mine har to små barn som begge sitter i bakovervendte stoler. Han bytta fra en Volvo V60 som var for liten til en Tesla Model S som har plass til både stoler og barnevogner. Den har faktisk plass til en sportsvogn i frunken.
 

Hum

Medlem
Ble medlem
28.04.2013
Innlegg
21
Antall liker
8
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Er ikke det viktigste at du finner den med fetest stereo? :D
Ellers vet jeg om fornøyde barnefamilier med både s-max og superb som er nevnt ovenfor, men den volvoen der ser jo strøken ut.
Lykke til!
Hilsen en familiefar uten bil (Pssst ta toget!)
 
U

Utgatt24668

Gjest
Hybrid = små motorer som går på høyt turtall som forurenser mer enn en normal bensinbil.
Hybrid = To teknologier som må vedlikeholdes i samme bil = større risiko for feil og reparasjonskostnader + tid på verksted.
Hybrid = Tull.

Diesel = Risiko med tanke på symbolpolitikken som innføres i byene.

Bensin = kjedelig men trygt.

Tesla SUV = sexy teknologi og fin bil, men litt dyr tross avgiftskutt. Risiko for feil i nyutviklingen. Risiko for raskt verditap.

Jeg ville ha kjøpt VW eller enda tryggere og økonomisk en Skoda - som bygger på samme teknologiplattform som VW - bare litt senere ute med den fordel at teknologien er mer utprøvd. Audi er også en fin bil - men blir fei image for min del. Det beste er alltid Porsche for den som har litt mer penger å bruke. Panamera. Svært høy kvalitet, sexy, god plass og er den bilen alle med Audi egentlig vil kjøre.
 
Topp Bunn