Stol på ørene!

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Innlegg
9.004
Antall liker
12.885
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
Nytt jungelord:

-det er lett å høre at noe låter bra
-det er lett å høre at noe låter dårlig
-det kan være vanskelig å høre hvorfor noe låter bra
-det kan være vanskelig å høre hvorfor noe låter dårlig
-det kan være vanskelig å se på målingene hvorfor det låter bra
-det kan være lett å se på målinger hvorfor noe låter dårlig
-det kan være lett å se på målingene hvorfor det låter bra
-det er veldig vanskelig å få noe til å låte bra selv om man bruker øra, målinger eller begge

:)
Enig. :)
 

Drossel

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
9.900
Antall liker
3.227
Høretest Kombineret med målinger tak.

Har mest tiltro til test som er en kombination af lyttetest og målinger.
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.501
Antall liker
102.758
Torget vurderinger
23
Nytt jungelord:

-det er lett å høre at noe låter bra
-det er lett å høre at noe låter dårlig
-det kan være vanskelig å høre hvorfor noe låter bra
-det kan være vanskelig å høre hvorfor noe låter dårlig
-det kan være vanskelig å se på målingene hvorfor det låter bra
-det kan være lett å se på målinger hvorfor noe låter dårlig
-det kan være lett å se på målingene hvorfor det låter bra
-det er veldig vanskelig å få noe til å låte bra selv om man bruker øra, målinger eller begge

:)
Mao, SNAFU. Smil til verden og få en støvel i kjeften!
 

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Innlegg
9.004
Antall liker
12.885
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
MEN, hvordan kan ALLE vite om noe låter bra?
Det er ikke alle forunt å ha hørt noe som låter virkelig bra.

Graden av referanser & preferanser er vel forskjellig på HFS's medlemmer.

Jeg skjønte først i min andre hifi nevrotiske periode (etter 2010) at jeg egentlig aldri
hadde hørt virkelig god lyd på 80 og 90 tallet,
selv om jeg brukte hundretusenvis av kronasjer.


Når det er sagt, så vet jeg samtidig i dag at det er mye hifi
som ble produsert på 80-90 tallet som låter virkelig bra.
Det er kunsten å implementere/sette opp lyden riktig som er den store utfordringen.
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.874
Antall liker
4.314
Det blir liksom litt poengløst å være opptatt av hifi hvis man ikke tror at man kan høre forskjell på skitt og kanel.

Ørene må ha det siste ordet.
 
  • Liker
Reaksjoner: LMC

Valfy

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2011
Innlegg
2.428
Antall liker
2.577
Torget vurderinger
30
Det blir liksom litt poengløst å være opptatt av hifi hvis man ikke tror at man kan høre forskjell på skitt og kanel.

Ørene må ha det siste ordet.
Jeg var der i alt for mange år, mens jeg byttet komponenter som verst. Først de siste årene har jeg begynt å få litt forståelse for hva som låter bra og dårlig, og på hvilken måte.

Jeg er kanskje litt tregere enn den gjennomsnittlige entusiasten, men samtidig tror jeg ikke man får veldig god lyd med å være sta, påståelig og rask i vendingene til en hver tid :)
 

The Shy

Æresmedlem
Ble medlem
10.04.2017
Innlegg
10.606
Antall liker
14.534
Sted
Langesund
Det blir liksom litt poengløst å være opptatt av hifi hvis man ikke tror at man kan høre forskjell på skitt og kanel.

Ørene må ha det siste ordet.
Jeg var der i alt for mange år, mens jeg byttet komponenter som verst. Først de siste årene har jeg begynt å få litt forståelse for hva som låter bra og dårlig, og på hvilken måte.

Jeg er kanskje litt tregere enn den gjennomsnittlige entusiasten, men samtidig tror jeg ikke man får veldig god lyd med å være sta, påståelig og rask i vendingene til en hver tid :)
Er heller ikke den raskeste i skuffen, med er fryktelig sta, men mer på å finne ut av ting. Bruker øra og mikk om hverandre og synes resultatet er blitt brukbart etter hvert.
 
Sist redigert:

Drossel

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
9.900
Antall liker
3.227
Nytt jungelord:

-det er lett å høre at noe låter bra
-det er lett å høre at noe låter dårlig
-det kan være vanskelig å høre hvorfor noe låter bra
-det kan være vanskelig å høre hvorfor noe låter dårlig
-det kan være vanskelig å se på målingene hvorfor det låter bra
-det kan være lett å se på målinger hvorfor noe låter dårlig
-det kan være lett å se på målingene hvorfor det låter bra
-det er veldig vanskelig å få noe til å låte bra selv om man bruker øra, målinger eller begge

:)
Mao, SNAFU. Smil til verden og få en støvel i kjeften!
Smile til verden og den griner ( ler) sin røv i laser ( filler).
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.874
Antall liker
4.314
Det blir liksom litt poengløst å være opptatt av hifi hvis man ikke tror at man kan høre forskjell på skitt og kanel.

Ørene må ha det siste ordet.
Jeg var der i alt for mange år, mens jeg byttet komponenter som verst. Først de siste årene har jeg begynt å få litt forståelse for hva som låter bra og dårlig, og på hvilken måte.

Jeg er kanskje litt tregere enn den gjennomsnittlige entusiasten, men samtidig tror jeg ikke man får veldig god lyd med å være sta, påståelig og rask i vendingene til en hver tid :)
Enig i det.

Jeg har en teknisk tilnærming til dette her: Hardware med god spec, jobbe med plassering av høyttalere, korrigere med Audiolense med en target som jeg vet er i ballpark for min del. Da er jeg i ball park. Og så er det duket for lyttebasert finjustering.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.305
Antall liker
16.380
Sted
Østfold
Jeg stoler på ørene både på jobb og i denne hobbyen. De få gangene ørene svikter er når kona ber meg rydde og vaske huset. Da svikter de helt.
Jeg tror du har bedre grunn til å stole på ørene i jobben enn veldig mange andre. Det kan jo ikke være en universell sannhet at man skal stole på ørene uansett hvor utrente ører man har. Jeg har mange ganger opplevd at man har forbedret lyd til publikums overraskelse over at det var mer å hente. Da hjelper det jo ikke mye at man stolte på ørene.
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.435
Antall liker
35.245
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
...ja, det hjelper å vite hva en skal høre etter.
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.501
Antall liker
102.758
Torget vurderinger
23
Jeg stoler på ørene både på jobb og i denne hobbyen. De få gangene ørene svikter er når kona ber meg rydde og vaske huset. Da svikter de helt.
Har ingen ting med svikt å gjøre... - det kalles SELEKTIV hørsel :D Samme fenomen som mange hififolk har når det gjelder vitenskap...
 

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
23.837
Antall liker
38.557
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
Jeg stoler på ørene både på jobb og i denne hobbyen. De få gangene ørene svikter er når kona ber meg rydde og vaske huset. Da svikter de helt.
Har ingen ting med svikt å gjøre... - det kalles SELEKTIV hørsel :D Samme fenomen som mange hififolk har når det gjelder vitenskap...
God morgen sluket, ja du er inne på noe der :)

mvh
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.435
Antall liker
35.245
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.334
Antall liker
8.402
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Uansett hvor god hørselen er klarer den ikke å fange alle feilene.
Men ja noen klarer det bedre en andre, men ikke alle feil.
Men selektiv hørsel har vell alle hifi folk, det er det vell ingen tvil om.
De hører det vi vill. (mange) ikke alle.
 

OlaR

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.03.2005
Innlegg
889
Antall liker
433
Sted
Oslo
Torget vurderinger
25
Feil jeg ikke hører bekymrer meg ganske lite.
 
  • Liker
Reaksjoner: HoJ

The Shy

Æresmedlem
Ble medlem
10.04.2017
Innlegg
10.606
Antall liker
14.534
Sted
Langesund
Er også litt nysgjerrig på det jeg ikke selv ikke fanger opp sånn direkte. Innspill fra andre kan være en øyeåpner(les øreåpner) og god veiledning hvis en vil utvikle seg.
 

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Innlegg
5.646
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
Er også litt nysgjerrig på det jeg ikke selv ikke fanger opp sånn direkte. Innspill fra andre kan være en øyeåpner(les øreåpner) og god veiledning hvis en vil utvikle seg.
Fornuftig. Stol alltid på andres ører, og måleapparater. Når du vet fasiten, kan du begynne å stole på dine egne ører. "Var det ikke det jeg hørte med en gang? Jo, selvfølgelig var det det!"8)


Ikke meningen å være sarkastisk her. Men det er jo ofte litt slik det funker - og bør funke.
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.334
Antall liker
8.402
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Feil jeg ikke hører bekymrer meg ganske lite.
Problemet er att det er ting du IKKE hører i musikken pga feil i rom/akustikken.
Har man ett søkk i frekvensgangen, så er det jo ikke lyd der, topper er lettere å høre fordi de er sterke.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.305
Antall liker
16.380
Sted
Østfold
Noen ganger opplever man å høre noe man ikke trodde var mulig. Det er utrolig fascinerende synes jeg. Det at man ikke fra før trodde det var mulig, og egentlig var fornøyd fra før, betyr ikke nødvendigvis at man ønsker å gå glipp av denne opplevelsen, selv om det kan sparke i gang et behov for en kostbar utstyrsendring.
 

FSF

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.10.2015
Innlegg
314
Antall liker
427
Torget vurderinger
4
De få gangene jeg poster på dette forumet er det som regel på tråder som dette, som tar opp opplevelse og forskjeller i lyd og kvalitet. Som jeg har påpekt tidligere er det viktig å huske på at lytteopplevelsen er en subjektiv opplevelse, og vil påvirkes i stor grad av preferanse, smak, tidligere erfaringer, m.m. Det jeg syns er litt finurlig med hifi-entusiaster, er at det virker som om denne forståelsen til tider havner i andre rekke. - De fleste av oss skjønner at et bilmerke, buksemerke, eller ølmerke alle vil ha sine forskjeller, og at folk vil foretrekke noen merker fremfor andre, uten at dette nødvendigvis betyr at merket er objektivt bedre enn et annet. I mine øyne - eller ører - gjelder det samme for stereo: Vi foretrekker forskjellige ting, vektlegger forskjellige variabler (f.eks. at noen mener at naturtro lyd er det beste målet på et anleggs kvalitet, mens andre kanskje er mer interessert i bassgjengivelse og hva anlegget klarer å prestere), og vår subjektive preferanse vil dermed variere i veldig stor grad, uten at dette nødvendigvis betyr at det er en objektiv fasit.

En erfaring jeg gjorde som eksemplifiserer dette, var at jeg fikk høre et sett høyttalere til cirka 1.9 millioner, koblet opp til elektronikk med noenlunde samme prislapp. Det låt forrykende bra, men i mine ører ble disse høyttalerne "for mye" av det gode. Høyttalere til en brøkdel av prisen, fra samme merke, låt i mine ører bedre, basert på mine preferanser. Dette beviser ikke at den ene er bedre enn den andre, men at jeg foretrekker den ene fremfor den andre.

Som jeg har påpekt tidligere vil forskjellige mål ha forskjellige hensikter. Om du hører på et anlegg, måler du ikke anleggets kvalitet (hva enn det måtte utgjøre), men hva du foretrekker. På samme måte vil det å måle høyttalere/anlegg ikke kunne gi et klart svar på hva du foretrekker personlig.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.305
Antall liker
16.380
Sted
Østfold
Helt enig FSF, det er altfor mange som skal gjøre sine lytteopplevelser og subjektive erfaringer til objektive sannheter. Man konfronteres til stadighet med at disse erfaringene skal sidestilles med objektive tester/målinger, og om man ikke innfinner seg er man dermed enten selvsentrert, trangsynt, dum, døv, mindre begavet eller hva det måtte være.
 

The Shy

Æresmedlem
Ble medlem
10.04.2017
Innlegg
10.606
Antall liker
14.534
Sted
Langesund
Veldig viktig å være "open minded" og mottagelig for innspill fra andre. Litt ydmykhet er en god egenskap. I enkelte svake øyeblikk kan vel noen og hver her, komme til å mene de har fått til verdens beste lyd /høyttaler.
 
Sist redigert:

Sevald

Avviker.
Ble medlem
27.02.2005
Innlegg
7.085
Antall liker
16.976
Sted
Aksdal, Rogaland
Torget vurderinger
1
Tror det viktigste er å gi alle forandringer i rom og oppsett litt tid. Bare en så enkel ting som en forandring på plassering i høyttalerene. En liten tweek og wow faktoren er der, men etter en tid, så finner en ut at det kanskje ikke var så vellykket allikevel. Jeg måler og bruker ørene. Ørene vinner over målingene. Men det er et fint hjelpemiddel.
 
  • Liker
Reaksjoner: FSF

FSF

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.10.2015
Innlegg
314
Antall liker
427
Torget vurderinger
4
Tror det viktigste er å gi alle forandringer i rom og oppsett litt tid. Bare en så enkel ting som en forandring på plassering i høyttalerene. En liten tweek og wow faktoren er der, men etter en tid, så finner en ut at det kanskje ikke var så vellykket allikevel. Jeg måler og bruker ørene. Ørene vinner over målingene. Men det er et fint hjelpemiddel.
Absolutt, mål må til når måling er målet (hehe). Dersom opplevelse er målet, derimot, må nok ørene få overta jobben :)
De kan aldri fylle hverandres sko, men er absolutt flotte supplementer begge veier.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.305
Antall liker
16.380
Sted
Østfold
Måleutstyr kan ikke erstatte ører, men ører kan ikke erstatte måleutstyr. For å nå det ultimate målet, som er å tilfredsstille ørene, må man først nå en hel drøss med delmål der ørene er relativt ubrukelige.
 

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Innlegg
4.315
Antall liker
1.174
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Den lyden du selv synes er best er den beste lyden for deg!
Ingen kan fortelle deg hva du syns er den beste lyden.

Gå og hør på musikk live og la ører og hjerne lære seg hvordan musikk er.
Så finner du din beste lyd etterhvert.

Alt annet er feil. :)
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.435
Antall liker
35.245
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
En kan lære seg opp i å høre feil, men tro det er rett selv. Det har jeg noen fantastiske eksempler på, men ønsker ikke å dele de i plenum.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.305
Antall liker
16.380
Sted
Østfold
Den lyden du selv synes er best er den beste lyden for deg!
Ingen kan fortelle deg hva du syns er den beste lyden.

Gå og hør på musikk live og la ører og hjerne lære seg hvordan musikk er.
Så finner du din beste lyd etterhvert.

Alt annet er feil. :)
Men hvis noen hører et anlegg, og opplever at "dette er det beste jeg har hørt", så er det en opplevelse som senere ikke kan overgås?
 

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Innlegg
5.646
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
Måleutstyr kan ikke erstatte ører, men ører kan ikke erstatte måleutstyr. For å nå det ultimate målet, som er å tilfredsstille ørene, må man først nå en hel drøss med delmål der ørene er relativt ubrukelige.
Litt usikker på om å "tilfredsstille ørene" er det ultimate målet. Noe ultimat mål finnes vel neppe, og "målet" vil nok variere ganske mye fra person til person. En viktig faktor da jeg kjøpte høyttalere for noen år siden, var at de skulle passe inn i stua, både med hensyn til størrelse og utseende. Innenfor denne rammen var målet å finne høyttalere som ga et lydbilde som jeg likte. Lyd var med andre ord et mål, men med klare begrensninger. Hvis jeg skal være helt ærlig, var det nok også av betydning å finne høyttalere som så litt eksklusive ut. En faktor som også hadde betydning, var at høyttalertypen var helt ny da jeg kjøpte dem - som førstemann i Norge. Ikke viktig, selvsagt, men kanskje det var det som bikket pila over i retning av å bla opp nesten 200k.

Hadde jeg hatt et eget lytterom, ville rammene for valget av høyttalere vært andre - og kanskje mer fleksible.


Neste gang jeg kjøper høyttalere, vil kanskje preferansene være andre. Lyd vil alltid være en viktig faktor, men aldri den eneste.


Mange her på sentralen vil kanskje legge an en mer stringent "audiofil" linje enn meg, men uavhengig av person, vil nok det å "tilfredsstille ørene" kun være en del av det man legger vekt på.
En annen sak er at hva ørene "tilfredsstilles av", vil kunne variere over tid og påvirkes av den situasjonen man er i. Kanskje kan en god selger også være med på å påvirke hva som "tilfredsstiller ørene"? Det er fullt lovlig, og en del av salgsprosessen. Også andres meninger vil klart kunne ha betydning.
 

Laban MK3

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2016
Innlegg
2.907
Antall liker
1.497
Sted
Plankebyen
Torget vurderinger
2
Tregt noe flenser med hytorc opp igjennom da jeg reiste offshore , kakket studbolter med en slagnøkkel for å høre om moment / klang var lik på alle bolter etter ferdig moment trekking :D
 

WayAhead

Æresmedlem
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
14.625
Antall liker
3.439
Sted
Sky No Limit....
Torget vurderinger
0
Tregt noe flenser med hytorc opp igjennom da jeg reiste offshore , kakket studbolter med en slagnøkkel for å høre om moment / klang var lik på alle bolter etter ferdig moment trekking :D
Ikke noe som slår et trent øre vant til å vurdere og sile mekaniske lyder og som kan dele en tone i 10 000 vis av biter . :)
 

kkj

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.04.2019
Innlegg
102
Antall liker
104
Sted
Arendal
Hva er korrekt?

Hva som er korrekt er både objektivt og subjektivt.
Som regel så vil produkter som objektivt måler bedre også subjektivt oppfattes som bedre.

Men en haug med faktorer påvirker hva vi syns er bra/godt nok:
-Dagshumør (det som låt bra en dag låter plutselig dritt to dager etterpå)
-Lydpreferenanse (hva er godt nok, hva har man hørt før (referanse), hvilke lydbilde foretrekker man,...)
-Musikkpreferense (klassisk, hip-hop,...)
-Hvor skal det brukes (bakgrunnstøy)
-Musikkproduksjon (forskjellige høytalere/frekvensganger i studio, produsent/musikeres lydpreferanse, lyttenivå ved miksing,...)

Så mitt råd er:
-Bruke målinger som ein guide
-Finn ut hva som er godt nok for deg (over tid på gode og "dårlige" dager)
 
Topp Bunn