Stereophile/Edge

Status
Stengt for ytterligere svar.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.147
Antall liker
4.305
Torget vurderinger
1
Gamle oppgulp kommer opp igjen ... jeg undres over hvordan forsvarerne av Edge posisjonerer seg i disse «debattene», min rent subjektive oppfatning og fortåelse er «forsvarerene» av Edge har at nebb og klør er så langt ute at «forsvaret» tjener mot sin hensikt IMHO. Med hensyn til den konkrete testen av Edge i Stereophile og mangelen på oppfølging i/fra Stereophile tyder på at noe har skjært seg i dialogen mellom Stereophile og Edge, og ytterligere spekulasjoner er egentlig overflødige ... fortsatt IMHO.

Et eksemplarisk eksempel på en annen måte å håndtere problemstillingen finner vi i Stereophiles test og oppfølging av Halcro dm38 som resulterte i at JA i Stereophile fant ut at dårlige kontakter på HT-kablene han brukte i målingene ga seg utslag i økt forvregning og «feil» utvikling av forvregning vs effekt.

Forøvrig har jeg på helt generelt grunnlag (dvs. eksl. Edge) forholdsvis stor tiltro til integriteten til Stereophile. Jeg har stor sans for måten de sier at de hånterer testobjekter med evt. feil og mangler, spesielt med hensyn til kommentarer fra produsenter og forhandlere og med hensyn til oppfølgingstester. De gir i det minste et inntrykk av åpenhet i forhold til måten testene gjennomføres og publiseres, og dermed et vist grunnlag for å anta at de kan ivareta sin egen integritet ... still IMHO. Dvs. i den grad man i det hele tatt kan ha tiltro og integritet ift. HiFi-blekker.

mvh
KJ
 
S

slowmotion

Gjest
toref skrev:
slowmotion skrev:
Man kan vel spørre om Stereophile, TAS osv er "fagblad" ....
I tillegg til mye annet, så er de vel fagblad også?

Mvh
Tja, jeg må innrømme at jeg sluttet å lese Stereophile tidlig på '90-tallet, tror jeg det var.
Så jeg er ingen ekspert.
 
V

vredensgnag

Gjest
Må innrømme at det å abonnere på Stereophile er så utrolig billig at det gjør jeg gladelig.
Får en god del info som det er nyttig å ha innabords, og jeg liker inntrykk/test formatet.

Er det nødvendig med en egen Stereophile/Edge tråd? Hva er hensikten?
 

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Innlegg
2.466
Antall liker
11
Jeg synes Sterophile kommer godt ut av det. De stoler på sin ekspert, og trykker testen fordi JA er deres mann. I så måte beholder de sin integritet.

JA derimot, synes jeg kommer dårligst ut. Han stoler tydeligvis litt for mye på måleutstyret sitt. I tillegg synes han at han vet best angående konstruksjonen til 'device under test'. Jeg har noen ganger fått slike meldinger fra diverse personer angående mitt utstyr, og må innrømme at jeg da blir litt trekt. Hva vet vel han om konstruksjonen. Har han i det hele tatt skrudd av lokket?

Nei, når JA så de målingene burde han forstått at noe var galt, og hvis han selv ikke forsto hva det var, burde han spørre noe som kunne svare, i stedet for å komme med ukvalifisert gjettning.
 
B

brand-x

Gjest
Nå er jeg ingen storleser av Sterophile, men det er vel ikke oppsiktsvekkende att noen prestisjeprodukter kan komme "uheldig" ut i objektive former...

Det som derimot er oppsiktsvekkende er reaksjonen som kommer fra importør og eiere av Edge.. Å lansere injurierende beskyldninger for noe så "fredfullt" ;) som en test i tortubenken av selveste Sterophile.. Og nå skal selvfølgelig ikke sterophile brukes til inntekt for seriøsitet eller bevis for att nettopp "produktet" er verdens beste... Det er nesten verdensrekord i selektivitet..

I disse årene jeg har vært på sentralen har det vært skrevet mangt og mye negativt om andre "litt" mindre prestisjeprodukter uten samme krigs-tilstand (ikke i nærheten en gang)som tiltar med en gang Edge dukker opp..

Gud bedre hvis alle andre produsenter, importører og eiere av etter egen oppfatning "verdens beste" hadde reagert på samme måte...

Det har faktisk blitt publisitert en del påstander gjennom årenes løp om en rekke produsenter som kanskje gjør att det kan være lurt å tenke seg litt om... Og her er vel ikke Edge leiren (om man vil) best i klassen.. ;)

mvh
 

epicurus

Bransjeaktør
Ble medlem
31.05.2004
Innlegg
195
Antall liker
7
Torget vurderinger
0
brand-x skrev:
Nå er jeg ingen storleser av Sterophile, men det er vel ikke oppsiktsvekkende att noen prestisjeprodukter kan komme "uheldig" ut i objektive former...

Det som derimot er oppsiktsvekkende er reaksjonen som kommer fra importør og eiere av Edge.. Å lansere injurierende beskyldninger for noe så "fredfullt" ;) som en test i tortubenken av selveste Sterophile.. Og nå skal selvfølgelig ikke sterophile brukes til inntekt for seriøsitet eller bevis for att nettopp "produktet" er verdens beste... Det er nesten verdensrekord i selektivitet..

I disse årene jeg har vært på sentralen har det vært skrevet mangt og mye negativt om andre "litt" mindre prestisjeprodukter uten samme krigs-tilstand (ikke i nærheten en gang)som tiltar med en gang Edge dukker opp..

Gud bedre hvis alle andre produsenter, importører og eiere av etter egen oppfatning "verdens beste" hadde reagert på samme måte...

Det har faktisk blitt publisitert en del påstander gjennom årenes løp om en rekke produsenter som kanskje gjør att det kan være lurt å tenke seg litt om... Og her er vel ikke Edge leiren (om man vil) best i klassen.. ;)

mvh
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Om Brand-X har noe SAKLIG og OPPLYSENDE å bidra, kan han gjerne gjøre det. Dette er bare noe disete teus, hvor hensikten er kun å provosere. Det finnes ingen positive og herdelige innhold og motiver i innlegget, fra en bransje aktør. "Edge leir"? Hva er det? Hvem i denne tråden er et medlem, eller eier Edge utstyr?

Hvem har erklært Edge som 'verdens beste'?

Om en importør ikke får lov å rette saklige feil, uten å bli bedømt og krenket av en sånn type, hva er verden kommet til?

Om det finnes noe seriøse folk i Bergens området, som har et åpent syn, og har lyst
å vurdere hva Edge står for, er de hjertelig velkommen å ta kontakt, og rapportere tilbake.
 

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.163
Antall liker
6.829
Torget vurderinger
4
Rhesus skrev:
JA derimot, synes jeg kommer dårligst ut. Han stoler tydeligvis litt for mye på måleutstyret sitt. I tillegg synes han at han vet best angående konstruksjonen til 'device under test'. Jeg har noen ganger fått slike meldinger fra diverse personer angående mitt utstyr, og må innrømme at jeg da blir litt trekt. Hva vet vel han om konstruksjonen. Har han i det hele tatt skrudd av lokket?

Nei, når JA så de målingene burde han forstått at noe var galt, og hvis han selv ikke forsto hva det var, burde han spørre noe som kunne svare, i stedet for å komme med ukvalifisert gjettning.
Men, han forstod jo at noe var galt:

Unless something was broken—and there were no obvious signs of this, both channels behaving identically—these measurements indicate an amplifier that has more in common with early transistor amplifiers than a modern design. Which begs the question: Why did Paul Bolin like its sound as much as he did?

PB did note that, out of the box, the NL-12 "sounded a little tight and unforgiving at first—the mids and top sounded rather dynamically constricted." This is what I would have expected from the measured performance. But I, too, listened to the Edge in PB's system, and while I preferred the sound of the Focal-JMlab Nova Utopia Bes driven by the McIntosh MC501 monoblocks (which Paul will review in the August issue), I wasn't driven screaming from the room. I imagine that this proves the adage about "the first watts being the most important," as Paul would not be asking the NL-12 to cross that demarcation line of 1A output current for much of the time. Below that point, the Edge does offer excellent measured performance; above it, the extra distortion on musical peaks will only last for the duration of the transient, which will work against audibility. Only on sustained high-level music will the Edge's sound become harsh
JA påpeker helt rett at noe virker å være galt og setter det i rett sammenheng med lytteresultatene. Hva mer skal man forlange? Det er da ikke han som skal finne ut hva som er galt ?! Det er tvertimot helt ihht. deres retningslinjer at han beskriver hva de finner både ved lytting og måling, samt setter disse i sammenheng med hverandre, - for deretter å la leseren og produsenten gjøre sine vurderinger. Hadde derimot feilen vært så åpenbar at Paul Bolin avslørte det under lyttetesten ville det vært naturlig å kontakte produsenten før publisering.

Hva om de ikke gjorde tester, men hadde hørt svakheten ved lytting og gitt en elendig anbefaling ? Hva om det var forbruker som hadde mottatt en forsterker som ikke var opplagt skadet, men som hadde lydmessige svakheter. Ikke engang opplagte svakheter som man kan forvente en vanlig kunde skal kunne forstå er pga. en defekt. Da hadde det vært en svært skuffet kunde som hadde kastet bort mange penger. Transportskade skjer like gjerne når produktet blir sendt til deg eller meg som kunde. Hvorfor spør ingen hvorfor et så kostbart produkt kan bli så skadet i transport uten at det finnes synlige skader? Ikke vet jeg om det er dårlig konstruksjon, dårlig produksjonskvalitet, dårlig embalasje eller rett og slett dårlig transport, - men jeg vet det ikke hjelper med svære prislapper dersom kvaliteten ikke kommer frem til forbruker.

Jeg tror de fleste av oss vanlige forbrukere etterhvert ville reagert med en lett resignert og oppgitt skuffelse etterhvert som forsterkeren var innspilt og vel innprøvd. Heldigvis kom dette eksemplaret til Stereophile istedet og feilen ble oppdaget istedetfor å bli en kilde til skuffelse, (annet enn hos Edge selvsagt).

I mine øyne har Stereophile og JA gjort nettopp den jobben hifimagasiner så ofte blir beskyldt for ikke å gjøre.
 

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.163
Antall liker
6.829
Torget vurderinger
4
epicurus skrev:
Om Brand-X har noe SAKLIG og OPPLYSENDE å bidra, kan han gjerne gjøre det. Dette er bare noe disete teus, hvor hensikten er kun å provosere. Det finnes ingen positive og herdelige innhold og motiver i innlegget, fra en bransje aktør. "Edge leir"? Hva er det? Hvem i denne tråden er et medlem, eller eier Edge utstyr?

Hvem har erklært Edge som 'verdens beste'?

Om en importør ikke får lov å rette saklige feil, uten å bli bedømt og krenket av en sånn type, hva er verden kommet til?

Om det finnes noe seriøse folk i Bergens området, som har et åpent syn, og har lyst
å vurdere hva Edge står for, er de hjertelig velkommen å ta kontakt, og rapportere tilbake.
Selger du Edge ?
 
B

brand-x

Gjest
epicurus !

Jeg kom med en oppfordring som du tydeligvis ikke forstår... Men for å understreke ytterligere så tror jeg du er den siste som skal komme med yttringer om krenkende innhold..
( du kan jo lese gjennom hva du selv nettopp har karakterisert ang. min person)


Du kan gjerne ta debatten om det å bedømme for åpen scene... Uten å ta for hardt i så har vel dine uttalelser om andre produsenter også bransjetilknytning eller er du fritatt for denne formen for tilknyttning ?


Siden du leser dårlig hva jeg poster om dine produkter ( Edge ) så har jeg fremdeles tilgode å kritisere lyden som du selv mener bedømmer kvaliteten...


mvh
Kjell P..
 

epicurus

Bransjeaktør
Ble medlem
31.05.2004
Innlegg
195
Antall liker
7
Torget vurderinger
0
Below that point, the Edge does offer excellent measured performance; above it, the extra distortion on musical peaks will only last for the duration of the transient, which will work against audibility. Only on sustained high-level music will the Edge's sound become harsh
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Jeg har aldri erfart noe lignende, med mindre trinnet kjøres i 'clipping', når alle transistor trinn låter ille. Det finnes flere anmeldelser andre steder i verden, hvor det er ingen antydning av noe slik. Tvert imot. Dette er den eneste anmeldelse i verden, hvor noe var 'galt' med et Edge trinn. TAS har roset Edge produkter. Den eneste Edge produkt som er blitt testet i Stereophile, er blitt undergravet. ( Noe MBL produket ble testet i Stereophile f.eks, ikke så lenge siden. TAS roser MBL. Hva skjedde i Stereophile?)

Trinnet er slett ikke under-dimensjonert. Hver kanal benytter en 2KVA KONTINUERLIG trafo. Edge sine spesifikasjoner er meget 'ærlige'. De spesifiserer ikke effekten i 8 Ohm og 1KHz, som de alle fleste gjør. Den NL 12.1 som produseres i dag er spesifisert å levere 300W pr. kanal i 8 Ohm i ALLE frekvenser SAMTIDIG. Det finnes svært få forsterker produsenter som er såpass konservativ med spesifikasjonene.

Tror noen at JA (og hannes utstyr) er ufeilbarlig?
 

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Innlegg
4.315
Antall liker
1.174
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Da jeg lyttet på en G8 tror jeg det var, registrerte jeg også litt øreUvennlig transientbehandling. Jeg trodde det var mine ører som ikke taklet den raske lyden. Kanskje det ikke er noe i veien med ørene mine likevel...?
 

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.163
Antall liker
6.829
Torget vurderinger
4
brand-x skrev:
Siden du leser dårlig hva jeg poster om dine produkter ( Edge ) så har jeg fremdeles tilgode å kritisere lyden som du selv mener bedømmer kvaliteten...
Oki epicurus , det står på profilen din at du er bransjeaktør, men det er da f*** ikke for mye å forlange at du, når du deltar i debatten om Edge, presiserer at det er ditt eget merke du hårdnakket forsvarer ?! Du kritiserer JA, men er selv inhabil så det holder. Jeg mener seff ikke at du som bransjeaktør ikke skal kunne delta i debatten eller forsvare dine produkter, men da må du være pokkers klar på at det er nettopp det du gjør.
 

epicurus

Bransjeaktør
Ble medlem
31.05.2004
Innlegg
195
Antall liker
7
Torget vurderinger
0
Kabeldragern har allerede hatt et gyselig innlegg fjernet fra denne tråden..

Hva motiverer ham?
 

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Innlegg
4.315
Antall liker
1.174
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
epicurus skrev:
Kabeldragern har allerede hatt et gyselig innlegg fjernet fra denne tråden..

Hva motiverer ham?
Som de fleste andre her; prøver å sette ord på det en hører. Er ikke det ok?
 
U

utgatt60135

Gjest
Hvem er epicurus? Er det ikke slik at alle med bransjetilknyting skal redegjøre hvilke butikker/merker de tilhører i profilen?

Edit; ser nå at andre har etterlyst det samme :)..
 

epicurus

Bransjeaktør
Ble medlem
31.05.2004
Innlegg
195
Antall liker
7
Torget vurderinger
0
Trane skrev:
brand-x skrev:
Siden du leser dårlig hva jeg poster om dine produkter ( Edge ) så har jeg fremdeles tilgode å kritisere lyden som du selv mener bedømmer kvaliteten...
Oki epicurus , det står på profilen din at du er bransjeaktør, men det er da f*** ikke for mye å forlange at du, når du deltar i debatten om Edge, presiserer at det er ditt eget merke du hårdnakket forsvarer ?! Du kritiserer JA, men er selv inhabil så det holder. Jeg mener seff ikke at du som bransjeaktør ikke skal kunne delta i debatten eller forsvare dine produkter, men da må du være pokkers klar på at det er nettopp det du gjør.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Jeg holder meg unna HFS, som regel, og håper at jeg kan i fremtiden.

Så vidt jeg forstår reglene her, får jeg lov å rette saklige feil, osv. Sånn begynte jeg i andre tråden i dag. De alle fleste fikk ikke lese innlegget fra kabeldragern, f.eks, som ble riktig fjernet av moderatoren. Om jeg ikke får lov å kommentere på sånne inlegg, pga. jeg er 'uhildet', synes jeg at det er urimelig. Hvem skal forsvare en produsent, når ubegrunnet, gyselige og uherdelige påstand publiseres her?
 

epicurus

Bransjeaktør
Ble medlem
31.05.2004
Innlegg
195
Antall liker
7
Torget vurderinger
0
Lyngen skrev:
Hvem er epicurus? Er det ikke slik at alle med bransjetilknyting skal redegjøre hvilke butikker/merker de tilhører i profilen?

Edit; ser nå at andre har etterlyst det samme :)..
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Hva står i min profil? Har jeg gjemt noe?
 

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Innlegg
4.315
Antall liker
1.174
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
epicurus skrev:
Trane skrev:
brand-x skrev:
Siden du leser dårlig hva jeg poster om dine produkter ( Edge ) så har jeg fremdeles tilgode å kritisere lyden som du selv mener bedømmer kvaliteten...
Oki epicurus , det står på profilen din at du er bransjeaktør, men det er da f*** ikke for mye å forlange at du, når du deltar i debatten om Edge, presiserer at det er ditt eget merke du hårdnakket forsvarer ?! Du kritiserer JA, men er selv inhabil så det holder. Jeg mener seff ikke at du som bransjeaktør ikke skal kunne delta i debatten eller forsvare dine produkter, men da må du være pokkers klar på at det er nettopp det du gjør.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Jeg holder meg unna HFS, som regel, og håper at jeg kan i fremtiden.

Så vidt jeg forstår reglene her, får jeg lov å rette saklige feil, osv. Sånn begynte jeg i andre tråden i dag. De alle fleste fikk ikke lese innlegget fra kabeldragern, f.eks, som ble riktig fjernet av moderatoren. Om jeg ikke får lov å kommentere på sånne inlegg, pga. jeg er 'uhildet', synes jeg at det er urimelig. Hvem skal forsvare en produsent, når ubegrunnet, gyselige og uherdelige påstand publiseres her?
Siden du prøver å henge meg ut her, så husker jeg hva jeg skrev. Det var litt usaklig da jeg blandet DIY inn i diskusjonen. Så det var riktig at det ble fjernet. Beklager usakligheten....men gyselig var det ikke.
 

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Innlegg
6.876
Antall liker
5.717
Torget vurderinger
1
11) Bransjeaktører skal gi seg til kjenne ved å sende Høvdingen en PM slik at brukernavnet vil bli markert med "Bransjeaktør". Alle bransjeaktører skal oppgi navn på merker, virksomhet eller forretning de representerer i signaturen, og det skal stå som følger: "Jeg representer...."

Jeg ser forøvrig at det er 3 temaer som alltid ender opp i meningsløs krangling her på HFS:

1) Verdien/ytelsen til dyre hifi produkter
2) Hva som er best
3) Audiofreaks produkter

Jeg synes tråden om "priser hinsides all fornuft" og denne tråden har skapt mye dårlig stemning. Jeg hadde først lyst til å slette en rekke innlegg, men jeg tror det er bedre å stenge tråden før den sklir fullstendig ut. Noe nærmere forklaring bør vel være nokså unødvendig.

I tråder som dette er det forøvrig helt ok at bransjeaktør (i dette tilfelle Epicurus) forsvarer seg slik han gjorde.

Mvh
Høvdingen
 
Status
Stengt for ytterligere svar.
Topp Bunn