Høyttalere Stereooppsett: Gulvstående vs stativhøyttalere + sub - Hva gir mest lydkvalitet?

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Innlegg
5.563
Antall liker
7.516
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Det er sikkert mange meninger på området, så ønsker tanker om hva som kan gi mest lydkvalitet for pengene.

Ser for meg et oppsett med Parasound Halo P5 som forforsterker, og denne har innebygget bassmanagement som skal gjøre det enkelt å sette delefrekvens. Har ikke bestemt meg helt for effektforsterker, men dette igjen avhenger litt av om jeg legger opp til gulvstående eller stativhøyttalere.

Kan ikke bruke mer enn ca 10 000 kr på høyttalere, pluss eventuell sub (sub kontra større effektforsterker går ca opp i opp)

Er det da å anbefale å finne en gulvstående høyttaler til ca 10 000 kr og stor nok effektforsterker?
Eller vil jeg få mer lydkvalitet per krone dersom jeg kjøper en stativhøyttaler til ca 10 000 kr og kjøper en sub i tillegg?

Alle meninger tas imot med takk! :)
 
C

Cyber

Gjest
Ofte trenger man mindre effekt på en gulvstående.

Det kan være krevende å integrere en sub avhengig av rom, utstyr og erfaring.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.323
Sted
Smurfeland
Det cybervision sa.

Og med et samlet budsjett på 10 lapper får man nok mest valuta ved å legge alle eggene i samme kurven. Edit: leste litt fort, ser at budsjettet er 10k pluss sub. Mener fortsatt at pengene er best anvendt på best mulig høyttalere og forsterker.
 

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Innlegg
5.563
Antall liker
7.516
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Ofte trenger man mindre effekt på en gulvstående.

Det kan være krevende å integrere en sub avhengig av rom, utstyr og erfaring.
Ja vet at stativhøyttalere er mindre effektive og trenger mer kraft for å spille like høyt som en gulvstående, men tenkte at dersom jeg deler på ca 80hz så vil det avlaste såpass at en Halo A23 fungerer bra

Har null erfaring med integrering av sub og bruk av måleutstyr..
Mulig det beste er å gå for en gulvstående da
 
C

Cyber

Gjest
Ofte trenger man mindre effekt på en gulvstående.

Det kan være krevende å integrere en sub avhengig av rom, utstyr og erfaring.
Ja vet at stativhøyttalere er mindre effektive og trenger mer kraft for å spille like høyt som en gulvstående, men tenkte at dersom jeg deler på ca 80hz så vil det avlaste såpass at en Halo A23 fungerer bra

Har null erfaring med integrering av sub og bruk av måleutstyr..
Mulig det beste er å gå for en gulvstående da
Det kommer veldig an på rom og hva du ønsker av lyd.

Du kan være heldig og få integrert subben(e) bra uten målinger, men det krever mye tid og utprøving. Fordelen med sub er jo at du vil få en kraft nedover som får gulvstående matcher, men ved å ha mye bass under 40 hz øker også sannsynligheten for å få problemer i bassområdet da du vil gjerne trigge stående bølger og romnoder. Ofte funker det bedre i et rom med gulvstående som ruller av på 35 hz enn en sub som drar flatt til 20 hz. Det koker ned til ønsker osv...

Deler du stativene på 80 hz trenger du også mindre effekt, det er riktig.

I prisklassen du skisserer er ofte gulvstående et greit valg, et par gode stativere koster fort endel, likeså en god eller to gode subber samt gode stativer. Gulvstående er penere og tryggere dersom du har barn som skal løpe rundt dem. Mange faktorer å ta hensyn til.

Fordelen med subber er jo å kunne flytte dem uavhengig av "toppen" hvis stativhøyttaleren yter bedre i et område subben fungerer dårlig i, og så tilpasse dette med å justere fase på sub.
 
Sist redigert av en moderator:

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.084
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Jeg bruker sub sammen med små-ProAc'ene mine i mine anlegg nr. 2 og 3 - og det går helt fint. Jeg har t.o.m. fått målt frekvensresponsen i nr. 2 anlegget i TVstuen - og både hørsel og måling kan bekrefte at suben er godt integrert.

Som cybervision er inne på rett ovenfor her, er det ikke sikkert at du får plassert et par gulvstående full-range høyttalere slik at det låter bra - det kommer an på høyttalerplassering og akustikk i lytterommet. Man får gjerne litt større fleksibilitet med stativhøyttalere pluss sub. Både fordi fronthøyttalere og sub kan plasseres uavhengig av hverandre, men også fordi subens bidrag kan tunes inn (delefrekvens + nivå) til å passe med fronthøyttalerne - noe som gjør det mulig å få tunet inn det hele ganske bra.
 

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Innlegg
5.563
Antall liker
7.516
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Takk for svar folkens!

kanskje jeg skal følge med litt på Torget da, slik at jeg kan få både gulvstående pluss sub for ca 12000 :)
eventuelt gå for gulvstående først og spare til sub..
 

Focalius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.02.2009
Innlegg
1.242
Antall liker
488
Sted
Arendal
Torget vurderinger
5
Ved å bruke sub kan du jo ha muligheten til å guffe på litt ekstra når du skal ha det gøy. Hvis moro kommer foran pent.
Med å bruke stativhøyttalere så kan man gjerne få økt kvalitet på mellomtone og diskant området også siden mer penger kan brukes der.
Men å integrere sub med stativhøyttalere har jeg ikke prøvd så mye, men kan tenke meg at det er vanskelig.
Gulvstående+sub går jo også an. F.eks noen brukte Monitor Audio GS20 som ligger på 8000-10000 på brukten.
Overbevist om at disse vil spille flott med Parasound P5 (har den selv) og A23.
 
C

Cyber

Gjest
Enig, GS20 er et godt valg til den prisen. Legg på en SB12 NSD fra Lsound til en hyggelig pris så har du potente saker for 12 lapper ca.
 

sirop

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.12.2007
Innlegg
1.102
Antall liker
213
Torget vurderinger
4
Slenger meg på denne, GS20 er en knallbra høyttaler, som faktisk spilte vel så dypt som Kef subben jeg bruker nå i stua her.
Det må nevned dog at GS20 har en ganske "frampå" spillestil, men ser ikke for meg at det blir noe problem på foreks. Parasound.
 

Focalius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.02.2009
Innlegg
1.242
Antall liker
488
Sted
Arendal
Torget vurderinger
5
Slenger meg på denne, GS20 er en knallbra høyttaler, som faktisk spilte vel så dypt som Kef subben jeg bruker nå i stua her.
Det må nevned dog at GS20 har en ganske "frampå" spillestil, men ser ikke for meg at det blir noe problem på foreks. Parasound.
P5 er såpass "smooth" i stilen at det går nok fint. Monitor Audio og Parasound synes jeg er en god match.
 
K

kveita

Gjest
Slenger meg på denne, GS20 er en knallbra høyttaler, som faktisk spilte vel så dypt som Kef subben jeg bruker nå i stua her.
Det må nevned dog at GS20 har en ganske "frampå" spillestil, men ser ikke for meg at det blir noe problem på foreks. Parasound.
Er det ikke en Monitor Audio GS 10 til salgs her på sentralen? Kanskje du ikke trenger sub heller.
 

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Innlegg
5.563
Antall liker
7.516
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Takker for tips her! :)
Den GS20 ser jo veldig fin ut den - absolutt aktuell!

Planlegger å kjøpe til våren/sommeren da planen er å finne en ene/tomannsbolig med loft- eller kjellerstue,
så inntil videre får jeg leve videre med mitt beskjedne Denon/Dali-oppsett :)


Noen som har testet både GS20 og RX6?
Er det stor forskjell på disse?

Musikksmaken min er ikke så mye å skryte av på et HIFI-forum, da det går mest i pop og dance/club - men også glad i Mellua/Jones og Evanescence/Within Temptation/Nightwish. Derfor er jeg ikke avhengig av at lyden skal være 100% HiFi-korrekt, selv om best mulig lydkvalitet er målet :)
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
Nå sier du jo ikke noe om størrelsen på rommet, men gulvstående og så putte sub-pengene i forsterker høres fornuftig ut spør du meg.
 

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Innlegg
5.563
Antall liker
7.516
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Nå sier du jo ikke noe om størrelsen på rommet, men gulvstående og så putte sub-pengene i forsterker høres fornuftig ut spør du meg.
Nei som sagt vet jeg ikke hvor stort lytterommet blir enda, i og med jeg ikke vet hvordan hus vi ender opp med til neste år.
Har to barn på 1 og 4 år, så tar ikke sjansen på å sette noe bedre enn det jeg har i stua foreløpig - vil vente til jeg har en stue "nesten" for meg selv :)
 

sirop

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.12.2007
Innlegg
1.102
Antall liker
213
Torget vurderinger
4
Det er klasseforskjell mellom GS20 og RX6, GS20 er en bedre høyttaler på alle måter.

Jeg er imidlertid ikke helt overbevist på at Monitor Audio er helt rett for musikksmaken din.
 

Focalius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.02.2009
Innlegg
1.242
Antall liker
488
Sted
Arendal
Torget vurderinger
5
Det er klasseforskjell mellom GS20 og RX6, GS20 er en bedre høyttaler på alle måter.

Jeg er imidlertid ikke helt overbevist på at Monitor Audio er helt rett for musikksmaken din.
Hehe. Må vel bite i det sure eplet å si meg enig i at Monitor Audio kanskje ikke er for langlytting på Nightwish og lignende. Da ville jeg heller hatt B&W CM9. De har en veldig behagelig klang som sånn musikk bør ha (til min smak).
Men Monitor Audio er jo utrolig mye gøyere og mer engasjerende. Måtte nesten ha testa det, for det blit litt som natt og dag.
 

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Innlegg
5.563
Antall liker
7.516
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Det er klasseforskjell mellom GS20 og RX6, GS20 er en bedre høyttaler på alle måter.

Jeg er imidlertid ikke helt overbevist på at Monitor Audio er helt rett for musikksmaken din.
Hehe. Må vel bite i det sure eplet å si meg enig i at Monitor Audio kanskje ikke er for langlytting på Nightwish og lignende. Da ville jeg heller hatt B&W CM9. De har en veldig behagelig klang som sånn musikk bør ha (til min smak).
Men Monitor Audio er jo utrolig mye gøyere og mer engasjerende. Måtte nesten ha testa det, for det blit litt som natt og dag.
CM9 er notert :)

Noen som har erfaring med JBL LS60?
Sett disse ned mot 10 000 kr på Torget i ny og ne..
 

Novus

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2011
Innlegg
723
Antall liker
187
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Min er erfaring er at stativ + sub funker best, etter min smak. Men dette blir selvfølgelig i rom mindre enn 20 kvadrat, gjerne ned mot 10 og mindre.
Utifra musikksmak tenker jeg med en gang PMC. Twenty-serien både stativ og gulvstående avhengig av størrelse på lytterom. Alle disse spiller med et veldig oppløst og engasjerende lydbilde! Litt frempå spillestil som passer musikksmaken din godt. De låter heller aldri skarpt i toppen, men for å kanskje roe lydbildet slik at det blir hakket mer laidback er en god forsterker med litt varm og laidback lydsignatur, type Dayens Menuetto, Yamaha sine stereo-integrerte etc, selv om de fortjener vesentlig mer påkostet elektronikk. PMC er også ekstremt bra off-axis som er gull dersom en selv, eller besøk ønsker god lyd utenfor sweetspot'n.
 
Sist redigert:

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Innlegg
5.563
Antall liker
7.516
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Min er erfaring er at stativ + sub funker best, etter min smak. Men dette blir selvfølgelig i rom mindre enn 20 kvadrat, gjerne ned mot 10 og mindre.
Utifra musikksmak tenker jeg med en gang PMC. Twenty-serien både stativ og gulvstående avhengig av størrelse på lytterom. Alle disse spiller med et veldig oppløst og engasjerende lydbilde! Litt frempå spillestil som passer musikksmaken din godt. De låter heller aldri skarpt i toppen, men for å kanskje roe lydbildet slik at det blir hakket mer laidback er en god forsterker med litt varm og laidback lydsignatur, type Dayens Menuetto, Yamaha sine stereo-integrerte etc, selv om de fortjener vesentlig mer påkostet elektronikk. PMC er også ekstremt bra off-axis som er gull dersom en selv, eller besøk ønsker god lyd utenfor sweetspot'n.
Regner med at jeg går for en gulvstående type, men skal sjekke ut PMC også når det nærmer seg

Noen med erfaring vedr JBL LS60?
 

Novus

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2011
Innlegg
723
Antall liker
187
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Min er erfaring er at stativ + sub funker best, etter min smak. Men dette blir selvfølgelig i rom mindre enn 20 kvadrat, gjerne ned mot 10 og mindre.
Utifra musikksmak tenker jeg med en gang PMC. Twenty-serien både stativ og gulvstående avhengig av størrelse på lytterom. Alle disse spiller med et veldig oppløst og engasjerende lydbilde! Litt frempå spillestil som passer musikksmaken din godt. De låter heller aldri skarpt i toppen, men for å kanskje roe lydbildet slik at det blir hakket mer laidback er en god forsterker med litt varm og laidback lydsignatur, type Dayens Menuetto, Yamaha sine stereo-integrerte etc, selv om de fortjener vesentlig mer påkostet elektronikk. PMC er også ekstremt bra off-axis som er gull dersom en selv, eller besøk ønsker god lyd utenfor sweetspot'n.
Regner med at jeg går for en gulvstående type, men skal sjekke ut PMC også når det nærmer seg

Noen med erfaring vedr JBL LS60?
PMC sine Twenty 23 og 24 er gulvstående. Ganske rocka og nøytral høyttaler med skikkelig dynamikk og punch, og smekk!
 

ChrisHesby

Medlem
Ble medlem
18.12.2012
Innlegg
17
Antall liker
14
Sted
Sandefjord
Har tidligere hatt stativ høyttalere og sub, og jeg ble aldri helt fornøyd med hvordan det spilte pga at jeg ikke fikk subben til spille sånn som jeg ville med høyttalerne. Så for min del ble det gjerne til at subben ble stående avslått, synes det fungerte mye bedre uten den. Skal sies at subben var en Cerwin Vega HD12SX, som sikkert ikke var den beste subben å integrere med et par Dali Ikon 2 :p

Ellers så vil jeg si at du får bedre lydkvalitet i en stativ høyttaler til 10 000kr enn en gulvstående til samme pris. Men en gulvstående vil jo kunne spille høyere og med mer trykk. Så blir en vurdering du må ta :)

Hvis du hører mye på rock eller metal, så er det spesielt viktig å velge en høyttaler med riktig lyd signatur, siden det veldig fort kan bli litt skarpt hvis du skal spille høyt. Selv hører jeg mye på metal, og her hos meg funker det veldig bra med Focal :)
 

Focalius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.02.2009
Innlegg
1.242
Antall liker
488
Sted
Arendal
Torget vurderinger
5
Jeg hadde B&W 803 Nautilus en gang. Jeg synes de var ELENDIGE på hardrock. Men kameraten min digget de siden man fikk frem at det f.eks var 2 gitarer. Jeg synes de var noen slitsomme dritthøyttalere-han elsket de. Så hvem har rett?
Man må vel gjerne gjøre seg opp sin egen mening om smak.

Angående LS60 så har jeg lyttet ca 30 min på. Jeg synes de var kule med en "live-foran scene" i lyden. Artig punch i bassen og med en behagelig klang mot det mørke. Så der røyk mine fordommer mot horn.
Ikke de beste på lydbilde og detaljer mot de 2 andre jeg hørte de mot. Men vi jobbet ikke med plassering osv. Så mulig vi kunne matchet de andte hvis vi hadde prøvd.
Uten å ha noen dekning for kommentaren så tror jeg at de er tungdrevne og mangler litt dypbass.
Men sikkert gode til din musikksmak disse.
 

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Innlegg
5.563
Antall liker
7.516
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Min er erfaring er at stativ + sub funker best, etter min smak. Men dette blir selvfølgelig i rom mindre enn 20 kvadrat, gjerne ned mot 10 og mindre.
Utifra musikksmak tenker jeg med en gang PMC. Twenty-serien både stativ og gulvstående avhengig av størrelse på lytterom. Alle disse spiller med et veldig oppløst og engasjerende lydbilde! Litt frempå spillestil som passer musikksmaken din godt. De låter heller aldri skarpt i toppen, men for å kanskje roe lydbildet slik at det blir hakket mer laidback er en god forsterker med litt varm og laidback lydsignatur, type Dayens Menuetto, Yamaha sine stereo-integrerte etc, selv om de fortjener vesentlig mer påkostet elektronikk. PMC er også ekstremt bra off-axis som er gull dersom en selv, eller besøk ønsker god lyd utenfor sweetspot'n.
Regner med at jeg går for en gulvstående type, men skal sjekke ut PMC også når det nærmer seg

Noen med erfaring vedr JBL LS60?
PMC sine Twenty 23 og 24 er gulvstående. Ganske rocka og nøytral høyttaler med skikkelig dynamikk og punch, og smekk!
De PMCene er såpass friskt priset som 21 000 og 30 000 for paret ja.
Er da redd for at jeg ikke klarer å finne disse billige nok på brukten gitt budsjettet mitt..
 

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Innlegg
5.563
Antall liker
7.516
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Så nå at Focalis tipset om B&W CM9 lenger opp i tråden her.
Er denne bedre enn B&W 683 på den typen musikk jeg skisserer? Vil være en del å spare dersom jeg velger 683 kontra CM9..
 

sirop

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.12.2007
Innlegg
1.102
Antall liker
213
Torget vurderinger
4
Er B&W å foretrekke til rock og metall uansett da?

Jeg tenker mer JBL, Klipsch og den retningen..?
 

Focalius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.02.2009
Innlegg
1.242
Antall liker
488
Sted
Arendal
Torget vurderinger
5
Grunnen til at jeg nevnte CM9 så var det i sammenligning mot spesielt GS20 fra Monitor Audio.
CM9 synes jeg er veldig mørke i klangen og en veldig behagelig høyttaler å lytte til. De engasjerer lite, men man blir aldri lyttetrett. Også gode som allroundere. Mer tilgivende enn mine Monitor Audio PL200 på musikktype og kvalitet på innspillinga. Synes den blir kjedelig til min musikksmak (roligere). Musikksmaken hans synes jeg er litt mer slitsom å lytte til på Monitor Audio GS.
Men sikkert mange som er bedre enn B&W på det området ja.
 

Focalius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.02.2009
Innlegg
1.242
Antall liker
488
Sted
Arendal
Torget vurderinger
5
Så nå at Focalis tipset om B&W CM9 lenger opp i tråden her.
Er denne bedre enn B&W 683 på den typen musikk jeg skisserer? Vil være en del å spare dersom jeg velger 683 kontra CM9..
Har aldri hørt 683. Men på AvForum var det ganske mange som mente at 683 er mer morsom og rocka. 683 er veldig tungdrevne og en A23 blir neppe nok.
 

sirop

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.12.2007
Innlegg
1.102
Antall liker
213
Torget vurderinger
4
Jeg har også hørt rykter om at 683 er svært strømsultne.

Har hørt de på hi-fi klubben en gang på NAD 375, men ikke nok til at jeg kan danne meg mye meninger om de, 683 var imidlertid klart varmere i klangen enn Dali Ikon serien vi også prøvde.

Sånn umiddelbart husker jeg at Ikon låt mer engasjerende, men har jeg fått mer tid til å finlytte ser jeg ikke bort i fra at 683 hadde bedre hi-fi kvaliteter.
 

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Innlegg
5.563
Antall liker
7.516
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Så nå at Focalis tipset om B&W CM9 lenger opp i tråden her.
Er denne bedre enn B&W 683 på den typen musikk jeg skisserer? Vil være en del å spare dersom jeg velger 683 kontra CM9..
Har aldri hørt 683. Men på AvForum var det ganske mange som mente at 683 er mer morsom og rocka. 683 er veldig tungdrevne og en A23 blir neppe nok.
A23 snakket jeg kun om dersom jeg skulle ha stativhøyttalere og sub med deling på 80hz.

Til B&W 683 har jeg Emotiva XPA-2 i tankene..

Hører ikke ofte på rock og metal, nevnte det kun fordi jeg gjør det av og til :)
 

Focalius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.02.2009
Innlegg
1.242
Antall liker
488
Sted
Arendal
Torget vurderinger
5
Classic oversikt @ High Fidelity Audio
Hva med den nest største av disse?
Jeg skal til østlandet å hente de største i morgen.
Jeg vet om et demopar av Pencil Active til en veldig overkommelig pris (ca 25.000). Da slipper du effektforsterker og Parasound P5 holder som pre/dac.
Også en del justeringsmuligheter på høyttalerene til å tilpasse rom og smak i både bassen og diskanten.
Hvis det er av interesse kan jeg gi deg tilbakemelding på hva jeg synes om de Column Active.
 

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Innlegg
5.563
Antall liker
7.516
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Takk for tilbudet, men kan ikke kjøpe noe før neste år dessverre..
Alt for klåfingra småunger til å ha det i stua
 

mediakjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.11.2010
Innlegg
1.867
Antall liker
645
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Takker for tips her! :)
Den GS20 ser jo veldig fin ut den - absolutt aktuell!

Planlegger å kjøpe til våren/sommeren da planen er å finne en ene/tomannsbolig med loft- eller kjellerstue,
så inntil videre får jeg leve videre med mitt beskjedne Denon/Dali-oppsett :)


Noen som har testet både GS20 og RX6?
Er det stor forskjell på disse?

Musikksmaken min er ikke så mye å skryte av på et HIFI-forum, da det går mest i pop og dance/club - men også glad i Mellua/Jones og Evanescence/Within Temptation/Nightwish. Derfor er jeg ikke avhengig av at lyden skal være 100% HiFi-korrekt, selv om best mulig lydkvalitet er målet :)
jeg har hatt rx6 .Har gs.20 nå og det er en mye bedre høyttaler fra bunn til topp.
 
Topp Bunn