Stereo VS Nicorette

C

cruiser

Gjest
Hei

Har etter flere år med dårlig samvittighet og masse skirk og skrål fra kjærringa bestemt meg for å legge kosen på hylla. Etter en liten stund i tenkeboksen funnet ut at jeg må erstatte kosen til den meget etterlengta lørdagspilsen med noe annet. Tenkte da å hente fram en gammel interesse for lyd og musikk.

Hvordan henger dette egentlig sammen med nicorette? Joa var nå på apoteket for å kjøpe meg ei pakke tyggis.. det endte opp med å koste med 480 kroner for ei pakke, greit nok tenkte jeg.. vi prøver. Resultatet ble en lodden tunge uten evne til å smake lørdagspilsen pluss påminnelse om hvor godt det er med en blås for hvert ganske ubehagelige tygg på denne dåtten.

Ettersom jeg har fått meg et par puddinger, skiboks og altfor dyrt hus fant jeg ut at jeg heller skulle putte røykepengene på et glass merket med hifi. Har kjustartet litt med røykeslutten og har allerede noen kroner på glasset. Kjærringa er av den oppfattning av at lyden er jo helt sånn som den kommer ut av tv'n og laptopen så å få ei lanke på noen andre penger enn de som er på glasset er uaktuelt (finansministren har talt!). Forsåvidt greit nok fordi nå kan jeg bruke etterhvert oppsparte blåsepenger på hifi som god motivasjon for å holde meg røykfri.

Tidshorisonten på dette anlegget er at julekonjakken skal fortæres til noe god vinyl.

Planen er å bruke sommerferien på en eller annen høytalerkonstruksjon, håpet er å få noe vettugt i sammen til rundt 4 laken. Har tittet på mye rart, blant annet noen bakladede fostex konstruksjoner til noe enklere som zaph sr71. Har også sett på hva jeg kan få i butikk som f.eks tannoy rev dc4 som en mulighet (noen erfaringer med denne?)

Når det gjelder forsterker så har jeg lurt på en http://jungson.com/88d09 som jeg har sett dukket opp på brukten på hifi4all et par ganger, grunnen til akkurat denne er at har hørt litt jungson forsterkere tidligere pluss at den har phono inngang og fikser både mm og mc, men hvilken kvalitet det er på akkurat den biten aner jeg ikke no om, erfaringer eller andre alternativer mottas med takk.

Når det gjelder platespiller så hadde jeg sett for meg en project rpm1 evt en debut III noen kommentarer på forskjellene og hva jeg evt skulle velge? Evt også en kommentar på hvorfor jeg kanskje burde entry level rega og droppe project?
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Det finne enty level riaa-trinn som sikkert låter like bra som det meste av innebygde, så du trenger ikke nødvendigvis la fravær av innebygget riaa være avgjørende. Hvis du satser på Fostex bakladehorn, hvorfor ikke satse på rør også? En annet alternativ er aktive høyttalere som Audio Engine + en grei preamp? Få bokser, mye lyd og du slipper veldig rimelig fra det. Sjekk tråden til Cyber om anlegg til 5000. Den er helt ny og bør ligge nær din tråd for øyeblikket.
 

tore_v1

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2007
Innlegg
2.181
Antall liker
102
Torget vurderinger
2
Det ble akkurat lagt ut noen B&W DM602/603 som gir deg mye for pengene. Disse, sammen med en Cambridge 640 fra brukten, eller tilsvarende rimelig integrert, gjerne med innebygget riaa, og en rimelig platespiller, som Pro-ject, Rega, eller andre..?
 
C

cruiser

Gjest
Har fundert på rør, men i min prisklasse er det vel egentlig bare kinagreier som er aktuelt nytt. Evt hvis en MAE-SET hvis det blir fostex, litt usikker på denna da den er lite fleksibel på andre løsninger med lavere følsomhet.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
cruiser skrev:
Har fundert på rør, men i min prisklasse er det vel egentlig bare kinagreier som er aktuelt nytt. Evt hvis en MAE-SET hvis det blir fostex, litt usikker på denna da den er lite fleksibel på andre løsninger med lavere følsomhet.
Kinaforsterkere er det ingenting galt med. Det finnes sikkert de som er mislykkede, men de jeg har hørt låter langt bedre enn det prislappen indikerer. Selv har jeg to, og min bror har en. I tillegg har jeg lyttet til enda en hos Audiofoni som låt glimrende. Det er ingen grunn til å unngå de og heller kjøpe en billig transistorforsterker fra Cambridge. Sistnevnte fungerer neppe veldig bra med klassiske hornhøyttalere ifølge min erfaring.

Der forsterkerne jeg har erfaring med som jeg kan anbefale ut fra personlig erfaring er:
Xindak MT-3
Xindak V-30
MingDa/Meixing MC84-C
MingDa/Meixing MC34-A

Alle disse fire har lyd som kan sammenlignes med klart dyrere utstyr, og etter min mening er motstanden mot kinesiske forsterkere basert på fordommer og litt "snobberi". Med det siste mener jeg at noen synes at man ikke skal nøyes med forsterkere som koster under 10k. Det er noe jeg er uenig i. Man bruker så mye penger som man har råd til eller ønsker, og er det kun Kina som kan levere varer i den prisklassen så blir det Kina for meg. Brukthandel av dyrere utstyr fra er selvsagt et godt alternativ for de som ønsker noe dyrere for pengene sine uten å ha nok kronasjer på kontoen.
 
C

cruiser

Gjest
OKi, har lest endel rart angående byggekvalitet, plastlokk som tilsier annen dac en det som faktisk står i på cd spiller og etc. Men kan forske litt mer og muligens revurdere mitt syn. Problemet mitt er vel egentlig at jeg ikke har "råd" til å drite meg ut på den fronten med tanke på et 17-18 lappers budsjett.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
cruiser skrev:
OKi, har lest endel rart angående byggekvalitet, plastlokk som tilsier annen dac en det som faktisk står i på cd spiller og etc. Men kan forske litt mer og muligens revurdere mitt syn. Problemet mitt er vel egentlig at jeg ikke har "råd" til å drite meg ut på den fronten med tanke på et 17-18 lappers budsjett.
Det finnes både skitt og kanel i denne bransjen. For eksempel er det avslørt her på forumet at en Krell cdp som produseres i Kina har tvilsomme komponenter. Men både Xindak og MingDa er svært seriøse produsenter som gir mer enn det du betaler for. Dette er forsterkere, ikke cdp. Den eneste kinesiske cdp jeg har erfaring med er Xindak Muse 1, og den låter like bra som testene tilsier. Løp og kjøp har jo vært konklusjonen i tester blant annet i norske blader.

Når det gjelder rør så er det kvaliteten til trafoen som til slutt avgjør lyden. Der skiller kinesere seg fra dyre rørforsterkere men ikke så mye. Sålenge det låter bra så borger jo det for brukbare trafoer. Og hva kan det jukses med i en MingDa MC34-A? Det er en hardwired forsterker med gode trafoer og bra strømforsyning. De ryktene du har fått med deg gjelder digitale produkter. Det eneste som kan være dårlig med en hardwired forsterker er valget av kabler og kvaliteten på loddingen. Sålenge dette ikke har vist seg som et problem på de forsterkerne jeg har erfaring med, så står vi igjen med lyden som eneste eventuelle motforestilling. Og til det finnes det bare et svar, og det får du ved å lytte selv.

Så både når det gjelder holdbarhet og lydkvalitet er det ingen grunn til å ikke kjøpe kinesisk fra en av de seriøse produsentene. Så kan du gi faen i at noen produsenter putter rør i cdp kun for å få det til å se kult ut, eller om noen har feil DAC i en cdp. Det har like stor relevans som at noen putter M-badge på en stylet BMW 518. Det er jo hverken cdp eller bil du skal kjøpe.
 
C

cruiser

Gjest
Fant ut av at audiofoni fører xindak her på berget, prisene var jo også skapelige, perfekt for en novise som meg å handle i Norge. Kanskje ta seg en tur å lytte og sjå litte granne.
 
N

nb

Gjest
For mest bang for the bucks er det lite som slår bruktmarkedet, problemet er selvsagt at det kan være vanskelig å få testet ut / lånt hjem som en ordentlig forhandler vil være behjelpelig med, samt at du ikke har garanti når noe klikker (det gjør det høyst sannsynlig ikke uansett, men noe å ta med i betraktnignen).

I det hele er prisingen av brukt HiFi lettere absurd synest jeg. Produkter med kun et par år på baken kan gå for nedmot halv pris (riktignok av villedende), og det er ikke akkurat saker som blir utslitte dette. De aller, aller, aller fleste produkter kan gi deg glede i maaange år fremover uten problemer selv om de er noen få år gamle. Det er sikkert mulig å få litt rabatter, pakkepris og lignende fra en hyggelig forhandler, men det er nok uansett en del å spare på å handle brukt. Kjøper du brukt kan du også bytte ut ting etter hvert uten at kostnaden ved den operasjonen blir for stor.

Hvor i landet bor du? Det finnes forhandlere i de større byene hvor det er mulig å henvende seg. Skal du se film/konsertvideoer/Opera o.l. også eller skal du kun spille CDer? Skal du spille musikk fra PC/Mac i tillegg? Har du eller ungene TV-spill som skal kobles til?

For en rimelig platespiller gjør du neppe mye galt om du går for en rimelig Project eller Rega, jeg gav en entry-level Rega med en liten samling bruktvinyl til en kompis i bryllupsgave, og den har i alle fall gjort stor suksess i heimen der. Eksterne RIAA-trinn er mulig å få uten at det koster for mye, f.eks en ProJect TubeBox som bør være å oppdrive brukt for et par lapper - tror jeg betale 3.5k for min ny for en del år siden.
 
C

cruiser

Gjest
For noen år siden arvet jeg noen meter med vinyl, men økomien har gjort at de bare har blitt lagret til jeg startet dette røykeslutt prosjektet. Har et greit nok surrerundt system som jeg bruker til tv, multimedia og cd. Hadde tenkt å ha dette nye dedikert til vinylsamlingen (kan være det kommer på en cd spiller men det skal ikke prioriteres).

Brukten er jo en god idè ettersom tidsperspekivet er såpass langt og jeg ikke trenger noe med _en_ gang. Men en tur til haugalandet for å høre hva man kan få nytt i rett prisklasse er uansett ett alternativ
 
Topp Bunn