Steinull eller helmholz

knarfar

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2014
Innlegg
2.440
Antall liker
2.320
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Jeg har satt sofaen på en ene kortveggen på lytterommet. En solid sovesofa fra Ikea. Rundt 65 kilo som i seg selv sikkert gir en del demping I bassen. Jeg lurer på:

Jeg kommer til å trekke ut sofaen ca 20 til 25 cm fra veggen for å få plass til Svanå diffusorer. Jeg tenker å lage en kasse bak. Utvendig størrelse på kassen ca bxhxd: 220x110x20-25 cm.

Jeg er fasinert av Svanå sine V-serie (helmholz) og kanskje om det er mulig å plassbygge en slik selv? Kan ikke finne noe beregningsverktøy eller beskrivelse for denne løsningen (det ligger to V4 under akustikk på torgel som viser prinsippet). Hva er effekten av en helmholz kontra steinull I kassen? Forslag og gode tanker om en god effektiv løsning ønskes. :)
 
8

8x12_TOM

Gjest
Kommer litt an på hvilke problemer du bør angripe i rommet. Få tatt noen målinger først så er det lettere å svare på dette
 

knarfar

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2014
Innlegg
2.440
Antall liker
2.320
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Kommer litt an på hvilke problemer du bør angripe i rommet. Få tatt noen målinger først så er det lettere å svare på dette
Ja, det er det. Den Umic'en skal kjøpes inn etterhvert. Rense luften for slørende bass så godt som mulig uten å bygge om er ønsket. Jeg har innfunnet meg med at det vil blir et kompromiss. Egentlig et gjesterom, derav sovesofa.
 
Sist redigert:

thohaug

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.02.2014
Innlegg
2.983
Antall liker
1.840
Sted
Fetsund
Du må måle først ja. :) Rockwool er bredbåndet, og Helmholtz angriper en spesifikk frekvens
 

knarfar

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2014
Innlegg
2.440
Antall liker
2.320
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Du må måle først ja. :) Rockwool er bredbåndet, og Helmholtz angriper en spesifikk frekvens
Ja, jeg er klar over det. Derfor jeg har Svanå sitt prinsipp i hodet. Disse kan justeres både i frekvens og Q. At kassen allerede står bak en temmelig solid sovesofa skaper også endel utfordringer mtp en helmholtz, på den annen side vil steinull bare øke massen av dempemateriale i dette spesifikke område. Jeg heller mot HH, men finner ikke noe justerbar diy løsning på nettet. Ei heller kalkulatorer.
 
S

Syncrolux

Gjest
En enkel måte å avstemme en Helmholtz på, er å gjøre som med en bassreflekskasse, dvs med port. Men selvsagt uten høyttalerelement...
Beregning av portfrekvens kan gjøres som om det var en høyttaler.
 

knarfar

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2014
Innlegg
2.440
Antall liker
2.320
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
En enkel måte å avstemme en Helmholtz på, er å gjøre som med en bassreflekskasse, dvs med port. Men selvsagt uten høyttalerelement...
Beregning av portfrekvens kan gjøres som om det var en høyttaler.
Har du vært med på eller borti en slik løsning? Jeg skjønner at HH prinsippet virker best hvis den står der det er størst trykk. Er det en mulig løsning med port i hver ende av kassen eller vil det punktere virkningen?
 
S

Syncrolux

Gjest
Jeg har bygd flere sånne Helmholzer sjøl. Det funker.

Porten(e) må stå i trykksone, ellers virker den ikke. Om du har to porter spiller ingen rolle så lenge de står i trykksonen begge to.
 

knarfar

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2014
Innlegg
2.440
Antall liker
2.320
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Jeg har bygd flere sånne Helmholzer sjøl. Det funker.

Porten(e) må stå i trykksone, ellers virker den ikke. Om du har to porter spiller ingen rolle så lenge de står i trykksonen begge to.
De vil peke mot hvert sitt hjørne som er sikkert er trykksoner hos meg som hos de fleste andre. Sofaen er 2,2 m bred og rommet er 4 meter i bredde. Regner med at sofaen vil hjelpe til med å holde trykket oppe i de 90 cm som er igjen av veggen. Det får bli en av de tingene som jeg må måle.

Jeg har aldri beregnet bassreflex kasser. Har du noen tips?
 

knarfar

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2014
Innlegg
2.440
Antall liker
2.320
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Takk. Kjempeflott! Et dumt spørmål. Lengden på et bassrefleks rør: Gjelder det for kun delen som stikker inn i kassa eller er det totallengde, både i kassa og utenfor? Tenkte på om det er mulig å justere virkeområde uten å måtte kappe i "riktig" lengde. :rolleyes:
 
S

Syncrolux

Gjest
Total lengde som gjelder....

Nå finnes det heldigvis justerbare porter. Dynabel har sånne tror jeg.
 

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.533
Antall liker
3.692
Torget vurderinger
96
Ikke meningen å kuppe tråden, men har et spørsmål som er innenfor tema. Lurer litt på hva som er riktig måte å forandre Q, og å gjøre min V6 Helmholtz mer bredbåndet? Den virker mellom 25 og 60 Hz, men jeg kunne tenke meg å heve øvre grense til 80 Hz. Fylle den med Rockwool Flexi-A?
 
Sist redigert:

knarfar

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2014
Innlegg
2.440
Antall liker
2.320
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Ingen kupping det Polka. Det vil i hvertfall forandre Q faktoren. Dvs bredden på områdene den jobber.
 
Sist redigert:

ymir

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2013
Innlegg
5.304
Antall liker
4.994
Torget vurderinger
2
Men hvilken vei skal portåpningen stå?
Den gang for lenge siden forstod jeg det slik at Helmhotzen virket på samme måtet som når en setter en flaske til munnen og blåser,
det kommer lyd,som fra et blåse instrument.

Har i ettertid sett her på hfs at portåningen bør stå i lengderetningen som trykkbølgen går?

Mine målte egentlig liten demping av av problemfrekvensen,men subjektivt ble det bedre.
Ved å kjøre sinus sweep så var det ingen tegn til vibrasjoner (skal det bli det?) før frekvensen de var tunet for kom,55Hz,
da ble den energien omsatt til vibrasjoner i lokket med portåpning på de store.Ikke på den mindre blå som var den første jeg lagde.
Den gav mersmak,da jeg for første gang ca. 2005 endelig fikk frem kabelforskjeller anmelderne beskrev,klart og tydelig.
Tidligere var det kun små nyanse forskjeller.

Bilde 0659.jpg


Bilde 0655.jpg



Første forsøk på regulerbar utedass resonator gikk i dass ;).Funket ikke.180 x 60


Bilde 0617.jpg


Bilde 0609.jpg
 

knarfar

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2014
Innlegg
2.440
Antall liker
2.320
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Likte utedassen ymir! Den gikk vel greit på Finn den - som utedass? 8):rolleyes:

Interessant det du nevner om retning på porten. Det må få jeg få greie på. Da blir min i så fall litt bredere.
Det mange både positive og negative opplevelser av HH at jeg er jo litt skeptisk egentlig. Hos meg er det ikke værre enn at jeg kan fylle kassa med steinull hvis det ikke har noen effekt. ;D
 

knarfar

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2014
Innlegg
2.440
Antall liker
2.320
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Må være ærlig å si at den utedassen til @ymir er et prosjekt jeg også kunne tenkt ut. Den som intet prøver osv...

Jeg fant noen bilder, tror det er Svanå V6, som viser hvordan de er bygd og med endel mål. Kanskje en modd som kunne vært gjort på det gigantiske røret over på 180x60 cm. :)

faktiskt.se • Visa tråd - Andreas lilla krypin: Mycket nöjd
 
S

Syncrolux

Gjest
Ikke meningen å kuppe tråden, men har et spørsmål som er innenfor tema. Lurer litt på hva som er riktig måte å forandre Q, og å gjøre min V6 Helmholtz mer bredbåndet? Den virker mellom 25 og 60 Hz, men jeg kunne tenke meg å heve øvre grense til 80 Hz. Fylle den med Rockwool Flexi-A?
Ikke fylle i hvertfall, men bittelitt dempemateriale vil senke Q og gjøre den mer bredbåndet. Men da går også absorbsjonen ned.
 

knarfar

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2014
Innlegg
2.440
Antall liker
2.320
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Jeg har begynt å teste litt med Umik og Rew. Fikk så vidt testet forrige helg. Da fikk jeg den til å kjøre på asio4all første gangen jeg prøvde og så ville den ikke mer. I kveld er det det samme. Java går greit, så jeg får vel holde meg der, men lurer på hvorfor Rew ikke vil snakke med asio4all?
 
Topp Bunn