Politikk, religion og samfunn Statsbudsjettet, forslaget for 2015

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.910
Antall liker
8.202
Torget vurderinger
1
Her er hovedpunktene for regjeringens statsbudsjett for 2015: Statsbudsjettet på 1-2-3 - DN.no

-tollgrensa heves fra 200,- til 500,- kr.
-350 nye stillinger for politiutdannede og 50 nye stillinger for påtalejurister i politiet
-310 000 må betale skatt av uføretrygden

Ellers er det fritt for innspill her, ettersom jeg ikke har fått alle detaljene ennå.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Virkelig på tide at tollgrensa ble justert opp litt. 500,- til på neste års budsjett, så har vi en grense som samsvarer med dagens pengeverdi ifht. når den ble innført.
 

Wergeland

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.05.2009
Innlegg
1.073
Antall liker
63
Torget vurderinger
1
Virkelig på tide at tollgrensa ble justert opp litt. 500,- til på neste års budsjett, så har vi en grense som samsvarer med dagens pengeverdi ifht. når den ble innført.
Tar jo livet av alle småbutikker. Men blir det ikke ink. frakt nå? Så forskjellen blir ikke sååå stor.
 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.267
Antall liker
11.007
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Butikkdød, er det første jeg tenker.
Og faktisk verst for norske nettbutikker.
 

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Innlegg
34.915
Antall liker
19.769
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Sannelig på tide at uføre; de latsabbene, får tøffere kår! Snyltere hele gjengen. Kapp huet av de, sleng de i søppelsjakten hele bunten!
 

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Innlegg
4.315
Antall liker
1.174
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
^ Ja, og gi mer til de rike - drit i de som sliter. La oss få se flere med norsk språk som tiggere langs fortauene! Hurra!
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.106
Antall liker
9.411
Sannelig på tide at uføre; de latsabbene, får tøffere kår! Snyltere hele gjengen. Kapp huet av de, sleng de i søppelsjakten hele bunten!
Ja, noen må jo finansiere reduksjonen av formueskatten. Litt synd på multifunksjonshemmede som har fått bygd seg en bolig da, men det er jo bare å selge den nå som rentefradraget reduseres. Kommunene får jo flere hundretusen hver for å bygge institusjonsplasser til de trengende.
 

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Innlegg
34.915
Antall liker
19.769
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
^ Ja, og gi mer til de rike - drit i de som sliter. La oss få se flere med norsk språk som tiggere langs fortauene! Hurra!
Så lenge man slipper fri snøskutere i skog, fjell og mark og setter ned avgiftene på disse og mopeder/motorsykler, er jo dette knall. Og selvsagt skattelette til de sterkt trengende milliardærene.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Virkelig på tide at tollgrensa ble justert opp litt. 500,- til på neste års budsjett, så har vi en grense som samsvarer med dagens pengeverdi ifht. når den ble innført.
Tar jo livet av alle småbutikker. Men blir det ikke ink. frakt nå? Så forskjellen blir ikke sååå stor.
Jo frakt og forsikring skulle visst regnes inn i prisen nå. Men sånn mener jeg det alltid har vært, f.eks. når jeg har kjøpt bildeler fra utlandet har fraktprisen blitt regnet inn i momsgrunnlaget.

Eller har jeg ingen tro på at småbutikkene vil merke noe særlig til dette, men de som vil står jo fritt til å handle i Norge og støtte de som ikke klarer å konkurrere på pris i et fritt marked. Selv foretrekker jeg å handle f.eks. cd'er til en bra pris og få dem gratis hjem i postkassa. Jeg gidder ikke å subsidiere butikker med et dårligere tilbud for å bevare norsk næringsliv, det er faktisk ikke min oppgave. Men handler mer en gjerne innenlands hvis utvalg og pris, samt kvalitet på varene er ok.
 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.267
Antall liker
11.007
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Den såkalte tollgrensa går opp til 500 kroner.

Det er ikke en tollgrense, det er en momsgrense. De fleste varene jeg kjøper er det ikke toll på uansett.

Og hvis vi gidder å tenke over det er det blodig urettferdig at utenlandske nettbutikker kan selge momsfritt i Norge mens norske butikker må ut med 25% stort sett på alt.

Nå har vi vent oss til billig og kjapp momsfri netthandel, men egentlig burde vi satt momsgrensa til 0.
Og vi kunne fjerne tax-free- handel i samme slengen. Den er jo bare tull.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
^ Ja gud forby at folk flest skulle ha noen frynsegoder eller fordeler i det landet her, som å kunne slippe å betale moms på småkjøp fra utlandet eller handle tax-free. :)

Men er det ikke sånn at prisene i utlandet også er inkludert moms eller 'sales tax' o.l. når man bestiller noe derfra? Hvis det er tilfelle så ville man jo risikert å betale moms to ganger, hvis man skulle betalt til staten også ved innførsel.
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.399
Antall liker
102.399
Torget vurderinger
23
Det kommer an på. Avhengig av selger så kan det være med eller uten landets mva. Bestilller du f.eks. CD etc. :cool: fra Amazon.co.uk så trekkes engelsk mva fra direkte før frakt tillegges og du får endelig sluttsum. Moms på innkomne varer til Norge har alltid vært beregnet etter vareverdien med tillegg av frakt.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Ja, hvis det er sånn at noen varer er med moms og andre ikke, så ville det vel blitt en del administrasjon for å holde rede på hvem som skylder moms på en dullion forskjellige småbeløp, og ikke. Kanskje det faktisk er penger å spare på å ha en frigrense.
 

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Innlegg
11.476
Antall liker
4.214
momsgrensa er ren populisme.

Verden så annerledes ut på 70-tallet enn i dag. svært lite småhandel over grensene og intet internett. Og årsaken til 200-grensen var rent økonomisk. Under 200kr kostet det mer i arbeid enn hva man fikk inn.

Verden i dag er helt annerledes. Automatisering gjør kostnadene mindre, og konkurransen fra andre land er knallhard. Briter har satt grensa si ned, ikke opp.


Hvorfor skal utlandske butikker få konkurransefortrinn? Å unnslippe en kostnad på 25% er gull verdt.


Ellers er statsbudsjettet som forventet. skyhøyt oljeforbruk for å finansiere skattekutt, samtidig som vi opprettholder noen lunne samme tjenestetilbud. Hvor kuttene selvsagt går til de som har minst.

Tidligere var det sugerør inn i statskassa. Nå har vi gitt formuende sugerør inn i oljefondet.
 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.267
Antall liker
11.007
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Litt OT:
Jeg innrømmer at jeg sponser min lokale musikkhandler med å handle en viss andel av mine platekjøp der, selv om jeg kunne få det billigere, og raskere, på nettet. Men så er det ikke hvilken som helst butikk heller :)
Av og til diskuterer jeg lenge og bestiller nye utgivelser i butikken, og viser eksakt hvilken utgivelse jeg mener med å finne ting på f.eks amazon UK
Da får jeg greie på at butikken må betale høyere innkjøpspris til sin distributør/importør enn totalprisen jeg betaler for å få det rett i postkassa. Det er bare dumme eller idealsistiske kunder som kan holde dem i live.
 

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.499
Torget vurderinger
0
Hva med momsfritak på kjøp under 500,- i alle norske butikker med en rødhåret ekspeditør som heter Svante? Så får vi nordmenn noen muligheter til å handle billig vi og, kongenavnet Svante vil få et oppsving og de rødhårede vil få økt verdi på arbeidsmarkedet. Vinn-vinn-vinn, spør dere meg, men det er det jo ingen som gjør.
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.106
Antall liker
9.411
Hva med å konsentrere seg om viktigere ting enn småhandel fra utlandet? Jeg misunner de som ser på denne økningen av grensen for fritak som et av de viktigste punktene i statsbudsjettet.
 

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Innlegg
34.915
Antall liker
19.769
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Hva med å konsentrere seg om viktigere ting enn småhandel fra utlandet? Jeg misunner de som ser på denne økningen av grensen for fritak som et av de viktigste punktene i statsbudsjettet.
Populisme i praksis. Man gir noen godbiter, slipper fri skuterkjøring, mens man samtidig tar en omvendt Robin Hood. Slett ikke overraskende, da jo dette er blå-brun politikk i praksis.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Litt OT:
Jeg innrømmer at jeg sponser min lokale musikkhandler med å handle en viss andel av mine platekjøp der, selv om jeg kunne få det billigere, og raskere, på nettet. Men så er det ikke hvilken som helst butikk heller :)
Av og til diskuterer jeg lenge og bestiller nye utgivelser i butikken, og viser eksakt hvilken utgivelse jeg mener med å finne ting på f.eks amazon UK
Da får jeg greie på at butikken må betale høyere innkjøpspris til sin distributør/importør enn totalprisen jeg betaler for å få det rett i postkassa. Det er bare dumme eller idealsistiske kunder som kan holde dem i live.
Det høres ut som en butikk hvor det er hyggelig å handle, og som kan være verdt å ta vare på.

Min lokale platebutikk mistet meg som kunde for lenge siden, da jeg nesten alltid fikk ripete og støvete cd'er hver gang jeg kjøpte noe som ikke lå på topp-20 lista over nytugivelser. Fant ut at jeg fikk nye, uåpna skiver forseglet i plast til mye lavere pris når jeg bestiller på nett.
 

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Innlegg
5.646
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
Har de fått med en liten donering til sentralen?
Ikke det???:)
Nei, kultur var jo taperen ved siden av miljø....
 

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Innlegg
2.808
Antall liker
564
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Elektronikk som blir definert som hifi slipper mva. Utgjør ca 100 mill. Er jo bare småpenger.
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Virkelig på tide at tollgrensa ble justert opp litt. 500,- til på neste års budsjett, så har vi en grense som samsvarer med dagens pengeverdi ifht. når den ble innført.
Helt feil.
Ca 1000 kr ville den summen i dag utgjort.

Dere andre: Tar livet av butikker hos oss? Hvem er det som har sørget for høye avgifter til bedrifter og oss? AP Hvem krever høyere lønn? LO og AP
Hvem sørger for at arbeidsplasser i fleng legges ned og flyttes utenlands? AP Hvem stemmer AP?
Forresten koster elektronikk det samme her som andre plasser i Europa.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Den såkalte tollgrensa går opp til 500 kroner.

Det er ikke en tollgrense, det er en momsgrense. De fleste varene jeg kjøper er det ikke toll på uansett.

Og hvis vi gidder å tenke over det er det blodig urettferdig at utenlandske nettbutikker kan selge momsfritt i Norge mens norske butikker må ut med 25% stort sett på alt.

Nå har vi vent oss til billig og kjapp momsfri netthandel, men egentlig burde vi satt momsgrensa til 0.
Og vi kunne fjerne tax-free- handel i samme slengen. Den er jo bare tull.
Problemet er ikke mva, men det hårreisende fortollingsgebyret man må ut med i tillegg.

I dag er det slik at an vare til 201 kr koster fort koster deg det dobbelte etter mva og avgifter og ender opp mye mye dyrere enn kun den norske som slipper unne med 25% mva.

Forskjellen i pris på varene i dag bli mye mye større enn etter heving av grensen.

Uansett er det en gledens dag for norske forbrukere, selv om en og annen unødvendig tuskhandler ikke han berike seg på deg på samme måte som før ved salg av småting ved å være et unødvendig fordyrende salgsledd uten nytteverdi.

...

Et alternativ hadde vært å fjernet ordningen, men latt folk selv registrere mva på en enkel måte på nettet for småvarer under et par tusen, for så å få en regning på slutten av året. Så kan man ha stikkprøver slik at ikke så mange jukser.

Men så lenge dages gebyrvelde eksisterer er hevingen av grensen en vederkvegelse.


Ellers ser det ikke ut til å være så mye av interesse i budgettet. Så og si ingen forandringer for vanlige folk på noen måte. Litt instamning på naverne og lette til de rike, men er man ikke rik eller naver så er det lite nytt.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Så er det nok satt av noen milliarder slik at Krf og Krf-lite skal få noen gevinster de også. Noe grønt dill dall og noen milliarder til misjonering så er vel de fornøyd også.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Virkelig på tide at tollgrensa ble justert opp litt. 500,- til på neste års budsjett, så har vi en grense som samsvarer med dagens pengeverdi ifht. når den ble innført.
Helt feil.
Ca 1000 kr ville den summen i dag utgjort.

Dere andre: Tar livet av butikker hos oss? Hvem er det som har sørget for høye avgifter til bedrifter og oss? AP Hvem krever høyere lønn? LO og AP
Hvem sørger for at arbeidsplasser i fleng legges ned og flyttes utenlands? AP Hvem stemmer AP?
Forresten koster elektronikk det samme her som andre plasser i Europa.
Hvor mye er 500 i år pluss 500 på neste års budsjett da, tror du? :)

Edit: Når jeg sier neste års budsjett, så mener jeg seff neste års budjsettforslag. Ser at det kan ha blitt misforstått.
 

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Innlegg
6.876
Antall liker
5.717
Torget vurderinger
1
Jeg har lest gjennom hele blekka, og hvor er milliarden jeg etterspurte? Med oljepenger gående hit og dit, så var det vel ikke så mye å forlange at det gikk noen dråper til oss hi-fi nerder. Veldig skuffende, og jeg prøver meg igjen neste år. ;)

Hehe, vi lever i verdens beste land, og jeg er så glad for at jeg ble født i i Det Norske Kongerike. Harald Hårfagre var muligens ikke verdens snilleste person, men takket være han kan jeg sitte her og skrive som jeg gjør, og jeg ville bydd kr. 5 millioner for hans Ipad.
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Virkelig på tide at tollgrensa ble justert opp litt. 500,- til på neste års budsjett, så har vi en grense som samsvarer med dagens pengeverdi ifht. når den ble innført.
Helt feil.
Ca 1000 kr ville den summen i dag utgjort.

Dere andre: Tar livet av butikker hos oss? Hvem er det som har sørget for høye avgifter til bedrifter og oss? AP Hvem krever høyere lønn? LO og AP
Hvem sørger for at arbeidsplasser i fleng legges ned og flyttes utenlands? AP Hvem stemmer AP?
Forresten koster elektronikk det samme her som andre plasser i Europa.
Hvor mye er 500 i år pluss 500 på neste års budsjett da, tror du? :)

Edit: Når jeg sier neste års budsjett, så mener jeg seff neste års budjsettforslag. Ser at det kan ha blitt misforstått.
Ååå du hildrande du.. skal de heve 500 neste år også? knall. :)
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Halvbekymra for beløpsgrensa. Kunne de ikke redusert eller fjernet fortollingsgebyret i stedet?
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Jeg har lest gjennom hele blekka, og hvor er milliarden jeg etterspurte? Med oljepenger gående hit og dit, så var det vel ikke så mye å forlange at det gikk noen dråper til oss hi-fi nerder. Veldig skuffende, og jeg prøver meg igjen neste år. ;)

Hehe, vi lever i verdens beste land, og jeg er så glad for at jeg ble født i i Det Norske Kongerike. Harald Hårfagre var muligens ikke verdens snilleste person, men takket være han kan jeg sitte her og skrive som jeg gjør, og jeg ville bydd kr. 5 millioner for hans Ipad.
Vel - jeg fikk ikke noen milliard, jeg heller. Hvis det kan være noen trøst. Men det er klart at vi lever i et annerledesland på ganske mange måter - når problemet er momsfri import fra utlandet og harryturer til Sverige, nå når alkoholavgiftene går opp.
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.106
Antall liker
9.411
Er litt bekymret for ett av familiemedlemmene her. Han er trygdet og er ikke istand til å yte noe som helst. Aldri. Det er en av disse Regjeringen nå skal vise at arbeid lønner seg. Heldigvis vil overgangen hans fra trygd til pensjon medføre at han betaler skatt og derved er med på å redusere formueskatten til de rikeste. Banneord unødvendig.
 
J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
Statsbudsjettet tydelig signal om at trygdede bør bli rike arvinger

I regjeringens forslag til statsbudsjett, er det sterke insentiver for at flere trygdede skal bli rike arvinger. Regjeringen ønsker med dette å få flere over på arv.



Trygdede bør bli rike arvinger - Satiriks
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
[FONT=Helvetica Neue, Helvetica, Arial, sans-serif]Kopiert fra en avis i Sogn og Fjordane:[/FONT]

[FONT=Helvetica Neue, Helvetica, Arial, sans-serif]No er det de rød/grønne som alltid ha styrt fylket + meste tiden av landet og at da fylket har 2 milliarder i gjeld er deres egen feil og en gåte når de ikke har brukt penger på helsevesen, veier, skoler osv.. De har også den dyreste driften av et fylkesting osv.. Hvor har de gjort av pengene? At de nå har mulighet å låne gratis (dette lånet kan bare stå. Koster ikke en krone uansett) å fikse de veiene som rød/grønne har sarvet ned og ikke benytte seg av dette, ja da er de i mine øyne enda mer surrete enn de gav seg ut som på radioen.

[/FONT]:p
 
Topp Bunn