Høyttalere Stativhøyttalere i par, tett på hverandre som en senterhøyttaler?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.533
    Antall liker
    3.692
    Torget vurderinger
    96
    Jeg sliter med å finne interessante senterhøyttalere. Går med planer om å bytte ut min Sonus Faber. Et absolutt must er at mellomtone og diskant må være vertikalt plassert, ingenting annet fungerer skikkelig. Dermed forsvinner 90% av alle senterhøyttalere på markedet. Ta bort de som er for pinglete, og det er nesten ingen igjen.

    Men, kunne en løsning vært en eller to vanlige stativhøyttalere? En hadde selvsagt fungert, men hva med et par plassert f.eks. 5 cm fra hverandre, symmetrisk i forhold til sweetspot. Fordelen vil være økt headroom og evne til å spille høyt. Det skal brukes EQ. Kunne en slik løsning fungert, eller vil det bli for mange uønskede artifakter?

    Setter stor pris på svar.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Sist redigert:

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.533
    Antall liker
    3.692
    Torget vurderinger
    96

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.533
    Antall liker
    3.692
    Torget vurderinger
    96
    Hørt om disse?

    https://www.genelec.com/ones-ultimate-point-source-worlds-most-compact-coaxials

    De kan plasseres vertikalt og horisontalt uten lydlig farging som følge av koaksialdesignen. Treffer det ditt behov?

    8341 har høy SPL, er liten og har egen forsterkning. De kommer i svart og hvitt.

    Høyttalerne fås kjøpt en og en.

    EDIT: Disse høyttalerne er treveis.
    Takk for tips. Jeg vil nok gjerne ha noe som ligner mer på en høyttaler, er nok litt tradisjonell der. Aktivt er jeg også skeptisk til, jeg liker å bestemme selv hvor mye effekt jeg vil gi høyttaleren.
     

    runben

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.11.2003
    Innlegg
    160
    Antall liker
    177
    Torget vurderinger
    1
    Legacy Marquis HD med 2 stk 12 "

    Legacy_Marquis_High_End_Sapele_Pommele.jpg
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.003
    Antall liker
    12.884
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Lag din egen center høyttaler.
    svart-hvitt er inne på noe her. Koaksial prinsipp må da være optimalt for en center vil jeg tro.
    Lett å bygge. Lett å like.

    Jeg kan lage en......kanskje...senere.
    Må først gjøre ferdig mitt eget prosjekt.:p
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Lag din egen center høyttaler.
    svart-hvitt er inne på noe her. Koaksial prinsipp må da være optimalt for en center vil jeg tro.
    Lett å bygge. Lett å like.

    Jeg kan lage en......kanskje...senere.
    Må først gjøre ferdig mitt eget prosjekt.:p
    Seas har et adekvat koaksialelement med høy- og mellomtone?
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.533
    Antall liker
    3.692
    Torget vurderinger
    96
    Lag din egen center høyttaler.
    svart-hvitt er inne på noe her. Koaksial prinsipp må da være optimalt for en center vil jeg tro.
    Lett å bygge. Lett å like.

    Jeg kan lage en......kanskje...senere.
    Må først gjøre ferdig mitt eget prosjekt.:p
    Har vært inne på tanken om custom bygget, men det må bli av andre enn meg selv. For lat og for mange tommeltotter. Mulig du hører fra meg, og jeg setter pris på innspill.
     

    Slinger

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.04.2002
    Innlegg
    1.030
    Antall liker
    45
    Torget vurderinger
    4
    Jeg sliter med å finne interessante senterhøyttalere. Går med planer om å bytte ut min Sonus Faber. Et absolutt must er at mellomtone og diskant må være vertikalt plassert, ingenting annet fungerer skikkelig. Dermed forsvinner 90% av alle senterhøyttalere på markedet. Ta bort de som er for pinglete, og det er nesten ingen igjen.

    Men, kunne en løsning vært en eller to vanlige stativhøyttalere? En hadde selvsagt fungert, men hva med et par plassert f.eks. 5 cm fra hverandre, symmetrisk i forhold til sweetspot. Fordelen vil være økt headroom og evne til å spille høyt. Det skal brukes EQ. Kunne en slik løsning fungert, eller vil det bli for mange uønskede artifakter?

    Setter stor pris på svar.
    Idéen med 2 stativhøytalere er ikke dum.
    Er følsomheten på 88db så henter du 6 db ekstra med å tilføye en til med samme effekt.
    Ulempen er jo at du må ha en tokanals effektforsterker, event en som tåler parallellkopling av høytalerene.
    Og med ditt krav til kapasitet,så må du ha store statvhøytalere,gjerne med 8 toms bassmellomtone.
    Silver 2 er jo en rimelig kandidat til dette som er noenlunde nøytral i klangen.
    https://swsg.no/lyd-og-bilde/hoytta...-audio-silver-2-stativhoyttaler-sort-hoyglans
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.533
    Antall liker
    3.692
    Torget vurderinger
    96
    Jeg sliter med å finne interessante senterhøyttalere. Går med planer om å bytte ut min Sonus Faber. Et absolutt must er at mellomtone og diskant må være vertikalt plassert, ingenting annet fungerer skikkelig. Dermed forsvinner 90% av alle senterhøyttalere på markedet. Ta bort de som er for pinglete, og det er nesten ingen igjen.

    Men, kunne en løsning vært en eller to vanlige stativhøyttalere? En hadde selvsagt fungert, men hva med et par plassert f.eks. 5 cm fra hverandre, symmetrisk i forhold til sweetspot. Fordelen vil være økt headroom og evne til å spille høyt. Det skal brukes EQ. Kunne en slik løsning fungert, eller vil det bli for mange uønskede artifakter?

    Setter stor pris på svar.
    Idéen med 2 stativhøytalere er ikke dum.
    Er følsomheten på 88db så henter du 6 db ekstra med å tilføye en til med samme effekt.
    Ulempen er jo at du må ha en tokanals effektforsterker, event en som tåler parallellkopling av høytalerene.
    Og med ditt krav til kapasitet,så må du ha store statvhøytalere,gjerne med 8 toms bassmellomtone.
    Silver 2 er jo en rimelig kandidat til dette som er noenlunde nøytral i klangen.
    https://swsg.no/lyd-og-bilde/hoytta...-audio-silver-2-stativhoyttaler-sort-hoyglans
    Ja, måtte blitt noe i den størrelsen. Noen formening om negative konsekvenser av å ha to like høyttalere så tett på hverandre, som får det samme signalet?
    Og hva med avstand mellom dem. Tett på hverandre, eller 5-10-15 cm imellom...
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Jeg sliter med å finne interessante senterhøyttalere. Går med planer om å bytte ut min Sonus Faber. Et absolutt must er at mellomtone og diskant må være vertikalt plassert, ingenting annet fungerer skikkelig. Dermed forsvinner 90% av alle senterhøyttalere på markedet. Ta bort de som er for pinglete, og det er nesten ingen igjen.

    Men, kunne en løsning vært en eller to vanlige stativhøyttalere? En hadde selvsagt fungert, men hva med et par plassert f.eks. 5 cm fra hverandre, symmetrisk i forhold til sweetspot. Fordelen vil være økt headroom og evne til å spille høyt. Det skal brukes EQ. Kunne en slik løsning fungert, eller vil det bli for mange uønskede artifakter?

    Setter stor pris på svar.
    Idéen med 2 stativhøytalere er ikke dum.
    Er følsomheten på 88db så henter du 6 db ekstra med å tilføye en til med samme effekt.
    Ulempen er jo at du må ha en tokanals effektforsterker, event en som tåler parallellkopling av høytalerene.
    Og med ditt krav til kapasitet,så må du ha store statvhøytalere,gjerne med 8 toms bassmellomtone.
    Silver 2 er jo en rimelig kandidat til dette som er noenlunde nøytral i klangen.
    https://swsg.no/lyd-og-bilde/hoytta...-audio-silver-2-stativhoyttaler-sort-hoyglans
    Ja, måtte blitt noe i den størrelsen. Noen formening om negative konsekvenser av å ha to like høyttalere så tett på hverandre, som får det samme signalet?
    Og hva med avstand mellom dem. Tett på hverandre, eller 5-10-15 cm imellom...
    To høyttalere slått sammen til én kanal skaper problemer med koordinasjonen (bl.a. fase) av informasjonen fra driverne. Anbefales IKKE.

    Det er mye viktigere at senter er velkoordinert.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.533
    Antall liker
    3.692
    Torget vurderinger
    96
    Ja, det kan vel bli noe fordreininger der som er uheldig. Får vel satse på en høyttaler.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Sånn fra hofta; man dobler baffelbredden ved å sette to høyttalere tett mot hverandre, noe som påvirker frekvensresponsen (baffle step), og to diskanter med sideveis avstand mellom hverandre gjør at man får lobing/kamfiltereffekter ut på sidene, strengt tatt vil man nok slite med det samme et stykke under delefrekvensen også.

    Jeg tror ikke det kommer til å funke spesielt godt.
     

    todams

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.12.2011
    Innlegg
    191
    Antall liker
    142
    Sted
    Lier
    Torget vurderinger
    11
    PS. det ligger en Klipsch Palladium senterhøyttaler på brukt torget til 12.500 ny pris var 34.990, denne har 2 x 7" med mellomtone og diskanthorn over hverandre. Solid sak.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.533
    Antall liker
    3.692
    Torget vurderinger
    96
    Takk for tips, men Klipsch er nok uaktuelt. Er allergisk mot alt som kan ha en antydning til "hjalling" eller metallisk/hissig diskant. Og det har jeg hørt fra Klipsch.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Takk for tips, men Klipsch er nok uaktuelt. Er allergisk mot alt som kan ha en antydning til "hjalling" eller metallisk/hissig diskant. Og det har jeg hørt fra Klipsch.
    Det virker som du har ganske klare meninger om hva du er ute etter. Så du burde kanskje oppgitt preferanser mht. mål, farge, pris, SPL, frekvensområde osv.?
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.533
    Antall liker
    3.692
    Torget vurderinger
    96
    Takk for tips, men Klipsch er nok uaktuelt. Er allergisk mot alt som kan ha en antydning til "hjalling" eller metallisk/hissig diskant. Og det har jeg hørt fra Klipsch.
    Det virker som du har ganske klare meninger om hva du er ute etter. Så du burde kanskje oppgitt preferanser mht. mål, farge, pris, SPL, frekvensområde osv.?
    Jepp, er nok litt kresen. Eller vanskelig vil sikkert noen si ;) Jeg er forsåvidt fornøyd med min Cremona Center i dag. Men skulle gjerne hatt noe som var litt større. En tomme opp på mellomtone, og halvannen eller to tommer opp på bassene, men noenlunde samme grunndesign. Aerial CC5 er et perfekt eksempel på hva jeg er ute etter. Den er sjelden å finne brukt, og lages ikke lengre heller. Jeg er fleksibel på farge, og størrelse innenfor høyttalere med 8-9 tommer basser da det begrenser seg innefor rammene mine naturlig. En ny senter bør klare 600 watt i spisseffekter, og klare peak SPL på i hvert fall 105 dB på 2-3 meters avstand.



    Her er min senter.

    senter.jpg
     
    Sist redigert:

    Slinger

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.04.2002
    Innlegg
    1.030
    Antall liker
    45
    Torget vurderinger
    4
    He he he,du skulle ha begynt med å fortelle hvilken centerkanal du allerede hadde....
    En treveis center med 2x 7" Scan-speak basselementer har stor kapasitet og dynamikk,og vil ikke minst være ekstremt vanskelig å erstatte på kvalitet.
    Er nok ikke mange på markedet som overgår den...
     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.464
    Antall liker
    2.120
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Om du har mulighet til å dele den litt høyere i frekvens vil du vel øke muligheten til å spille høyere i db.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Ideelt sett bør senteren være en stående høyttaler som er identisk med frontene og plassert bak lydtransparent lerret. Alt annet blir et kompromiss. Kan selvsagt fungere tilfredsstilene allikevel, men man får horisontale fasefeil med så og si alle liggende senterhøyttalere.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.003
    Antall liker
    12.884
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    ...eller kjøp en GPA 604, få hjelp på HFS til å få tegnet en kasse og sett bort bygginga til et snekkerverksted.

     

    LESSisdox@

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.10.2006
    Innlegg
    706
    Antall liker
    242
    Sted
    Åkrehamn,karmøy
    Torget vurderinger
    1
    Jeg sliter med å finne interessante senterhøyttalere. Går med planer om å bytte ut min Sonus Faber. Et absolutt must er at mellomtone og diskant må være vertikalt plassert, ingenting annet fungerer skikkelig. Dermed forsvinner 90% av alle senterhøyttalere på markedet. Ta bort de som er for pinglete, og det er nesten ingen igjen.

    Men, kunne en løsning vært en eller to vanlige stativhøyttalere? En hadde selvsagt fungert, men hva med et par plassert f.eks. 5 cm fra hverandre, symmetrisk i forhold til sweetspot. Fordelen vil være økt headroom og evne til å spille høyt. Det skal brukes EQ. Kunne en slik løsning fungert, eller vil det bli for mange uønskede artifakter?

    Setter stor pris på svar.
    Hei
    kan jo sette dette opp i serie, i og med dette er Center Ht, trenger da bare 1 kanal.....og to ht som du kansje har stående.
    Mvh
    Serie kobling.png
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.533
    Antall liker
    3.692
    Torget vurderinger
    96
    Ideelt sett bør senteren være en stående høyttaler som er identisk med frontene og plassert bak lydtransparent lerret. Alt annet blir et kompromiss. Kan selvsagt fungere tilfredsstilene allikevel, men man får horisontale fasefeil med så og si alle liggende senterhøyttalere.
    Jeg har en høyttaler som har mellomtone og diskant stående, som er det viktigste. Merket forbedring fra da jeg hadde en med alle elementer horisontalt, spesielt i mellomtone området. Ønsker å komme lengre ned i frekvens på elementene som er "riktig" plassert. 3 like høyttalere er ikke nødvendig. Med EQ og akustikk kan man få klangen svært lik med helt forskjellige men gode høyttalere, det er systemet mitt et bevis på. Er avstandinnstillingen også riktig, så blir det svært så sømløst. Har ingen irriterende problemer med sammenhengen her nå. Men jeg ønsker en anelse mer trøkk og kapasitet i senter.

    Kompromisser er det i alle anlegg/rom, så det vet vi Orso.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.533
    Antall liker
    3.692
    Torget vurderinger
    96
    ...eller kjøp en GPA 604, få hjelp på HFS til å få tegnet en kasse og sett bort bygginga til et snekkerverksted.

    Tuter og horn er uaktuelt, men takk for god tanke. Det skal være en tradisjonell, dynamisk kassehøyttaler med passivt delefilter.
     
    Sist redigert:

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.533
    Antall liker
    3.692
    Torget vurderinger
    96
    Om du har mulighet til å dele den litt høyere i frekvens vil du vel øke muligheten til å spille høyere i db.
    Det er sant, men Oppoen låter klart best når alle høyttalere er satt til large. Det blir også lettere å få bassen til å henge sammen. Jeg er generelt svært lite glad i bass management innen surround prosessering. Men altså, jeg har ikke klart å få noe ulyder ut av min Cremona Center enda, den kan spille høyt. Det er også mulig jeg må jobbe mer med akustikken, da jeg har noen dipper i frekvensgangen fra senteren. Tar de med EQ. Jeg har også to subwoofere på senterutgangen. Får jeg rettet ut dippene litt, er det en del tjent kapasitet der.
     
    Sist redigert:

    P226

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.01.2015
    Innlegg
    275
    Antall liker
    224
    Sted
    Hallingdal
    Ikke helt det du ser etter, men du kunne jo testa en center fra Arendal sound. Har en god del av det du ser etter, med unntak av element-konfigurasjon. 60 dagers prøvetid
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.533
    Antall liker
    3.692
    Torget vurderinger
    96
    Ikke helt det du ser etter, men du kunne jo testa en center fra Arendal sound. Har en god del av det du ser etter, med unntak av element-konfigurasjon. 60 dagers prøvetid
    Har tittet på den, men jeg går ikke tilbake til liggende diskant og mellomtone. Den virker å ha bra kapasitet da.
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.423
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Jeg tenker det kommer an på hvor man føler nåværende senterhøyttaler begynner å nå sin begrensning. Hvis det er i bassområdet, så har man mulighet til å koble inn et aktivt delfilter, filtrere bort dypbassen fra senteren og supplere med sub eller midbassmodul. Er det i mellomtonen og diskant, tror jeg at jeg ville sett etter noe med f.eks. bånddiskant. 105dB peak@2-3m er nok i øvre sjikt for hva en vanlig 1" dome kan håndtere uten at det begynner å komprimere litt/låte litt forvrengt. Det er m.a.o. ikke mye headroom ved slike nivåer med slik konfigurasjon. (Kommer selvsagt litt an på hvor hardt konstruktøren har valgt å presse driverne mht. delefrekvenser).
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.533
    Antall liker
    3.692
    Torget vurderinger
    96
    Ikke horn. Ifølge specs liker den heller ikke bass under 80 Hz, noe jeg synes er veldig spesielt. En senter må i hvert fall gå ned til minimum 40-50 hz. Jeg har masse 5.1 musikk med plenty med bass i senter, godt under 40 Hz også faktisk. Men jeg har ikke plass til en komplett full range senter.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.533
    Antall liker
    3.692
    Torget vurderinger
    96
    Jeg tenker det kommer an på hvor man føler nåværende senterhøyttaler begynner å nå sin begrensning. Hvis det er i bassområdet, så har man mulighet til å koble inn et aktivt delfilter, filtrere bort dypbassen fra senteren og supplere med sub eller midbassmodul. Er det i mellomtonen og diskant, tror jeg at jeg ville sett etter noe med f.eks. bånddiskant. 105dB peak@2-3m er nok i øvre sjikt for hva en vanlig 1" dome kan håndtere uten at det begynner å komprimere litt/låte litt forvrengt. Det er m.a.o. ikke mye headroom ved slike nivåer med slik konfigurasjon. (Kommer selvsagt litt an på hvor hardt konstruktøren har valgt å presse driverne mht. delefrekvenser).
    Mulig jeg tok i litt, og jeg har egentlig bare Radioshack SPL meter å gå etter. Noen mener det viser for høye verdier. Da jeg var hos Sluket, syntes jeg at jeg aldri hadde hørt høyere lyd fra et hifianlegg, og det var ifølge han såvidt 100 dB.
    En god 1" diskant skal klare mine behov. Jeg er klar over at det vil komprimere noe når det står på som verst, men det kan jeg leve med.

    Å koble inn andre ting som f.eks. et aktivt filter, er helt uaktuelt.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    En senter må i hvert fall gå ned til minimum 40-50 hz. Jeg har masse 5.1 musikk med plenty med bass i senter, godt under 40 Hz også faktisk.
    Hvorfor det? En skikkelig sub/basskonstruksjon vil spille langt mer uanstrengt i dette frekvensområde enn selv de største senterhøyttalerne.
     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.464
    Antall liker
    2.120
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Krell Resolution C er jo en saftig senterhøyttaler, var en til salgs for en god stund siden. Jeg lakkerte den blank svart, litt av et monster ! Sikkert ikke mange i omløp, men det går an å aventere etter eller finne eieren :)
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.533
    Antall liker
    3.692
    Torget vurderinger
    96
    En senter må i hvert fall gå ned til minimum 40-50 hz. Jeg har masse 5.1 musikk med plenty med bass i senter, godt under 40 Hz også faktisk.
    Hvorfor det? En skikkelig sub/basskonstruksjon vil spille langt mer uanstrengt i dette frekvensområde enn selv de største senterhøyttalerne.
    Riktig. Men som jeg nevnte, min Oppo låter klart best når all bass management er slått av. Dermed har jeg ingen hjelp fra LFE eller andre høyttalere som avlastning i bassen. Da har jeg to valg: En diger jævel av en senter, eller en noe mindre senter supplert med subwoofere. Altså subwoofer som drives rett fra senter preout, og har ingenting med LFE å gjøre. Allikevel er det en fordel om senter ikke ruller av for tidlig.
     
    Sist redigert:

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.533
    Antall liker
    3.692
    Torget vurderinger
    96
    Krell Resolution C er jo en saftig senterhøyttaler, var en til salgs for en god stund siden. Jeg lakkerte den blank svart, litt av et monster ! Sikkert ikke mange i omløp, men det går an å aventere etter eller finne eieren :)
    Den så bra ut.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn