Stativ HT med bra nivå i bassområdet ?

janb

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.03.2003
Innlegg
937
Antall liker
2
brand-x skrev:
janb !

Du har tydelig hatt 805 som er særdeles kritikerrost og besitter dermed erfaring kontra denne xtc.... All info rundt htèn er av interesse... Skal fore eventuellt denne med aw180 ...
Info fra brukere er mere fortellende enn tester i fagblad.. ;)

mvh
Kjell P..
- 805'ene er solgt, men mistenker uten å kunne verifisere dette A-B at de var noe mer oppløst i hele registeret. Mulig dette er utløst av at ønske, siden de kostet vesentlig mer enn mine nåværende stativ ht, men min påstand er at xtz wmt93 er veldig bra. Jeg savner lite, ei heller i bassen. Bassen er forutsatt avstanden til bakvegg.

Vi forutsetter imidlertid uansett gode tunge stativer og kobling til disse (blue-tac ea.)

Sammenlignet med mine Gallo Ref 3.1 er diskanten noe mindre nyansert og bassen selvfølgelig mindre dyp, men lyden fra 93'ene er veldig bra, som bekreftet i L&B.

Basert på min erfaring ville jeg nok gått for 99.26 ene med båndiskant, men følsomheten er noe lavere. Følsomheten var mitt utgangspunkt for å velge 93'ene i dette tilfellet, men ville nok oppnådd bedre nyansering oppover med bånd-diskanten til 99.26.

Uansett er dette noe du kanskje ikke ville vektlegge uten mulighet til A-B-C sammenligning.

Personlig tror jeg ikke at avviket til f.eks Xavian vil oppleves som stort. Jeg burde solgt XTZ, men gjør det ikke ;D
 

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Innlegg
4.039
Antall liker
1.831
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
rorres skrev:
brand-x skrev:
Er det ingen som har erfaring med exact/superexact ?
Og så var det Xavian trykk-kammer konstruert??

mvh
Kjell P..
Jeg har som nevnt tidligere i tråden hatt Exaxt og Xavian, men ikke 270 som du tenker på. Jeg har hatt Giulietta som på en måte er en stativht. inkl stativ. Kammeret som er i bruk er på 10-12 Liter, resten av kabinettet er avskilt og ikke i bruk. Derfor blir nok lyden i disse ganske så lik 250 evo. I mine ører spiller Xavian mye bedre en Exact. Stramme og dypere bass. Myyye mer detaljert både i mellomregister og topp. 1.ordens filter som gir en meget bra dynamikk. Lyttetretthet er ikke en gang et tema!! Begge disse ht. drev jeg med MA6900. De aller fleste høyttalerene som er nevnt i denne tråden trenger nok 2x200W for å våkne skikkelig. Med nok krefter er det gøy med Stativht:)
Du burde få testet ut Xavian, for din del XN250 evo og 270 evo
Ser at audiofoni har et demopar av de forrige XN270!!!
Må også nevne den helt utrolige byggekvaliteten på kabinettene. Giulietta fikk foresten terningkast 6 i bladet hjemmekino.
Edge GCD fikk vel også posetiv omtale i det samme bladet, uten at byggekvaliteten var helt på topp.. ;)

brand-x :
- hvordan er lytterommet?
 
B

brand-x

Gjest
Jhon_Harald !

Unnskyld forsinkelsen på spørsmålet...

Lytterommet er (stuen) rundt 25 kvadrat... Har nettopp flyttet... derfor er jeg litt ukjent med rommet.. Gulvet er flytende, men resonanser her har jeg løsning på....har tenkt å plassere dem på den ene kortveggen..
Den mest barnesikre ;)

mvh
Kjell P..
 

pp

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2003
Innlegg
366
Antall liker
56
Noe fra Elac kan kanskje være noe? Heil/JET-diskanten er snill mot ørene, og svært oppløst og herlig. Bassen er også et sterkt punkt på Elac-høyttalere. Sonus Faber har vel en noe mørkere/fyldigere klang, og er kanskje enda et hakk mer behagelig/avslappet i klangen enn den høyoppløste Elac-lyden!
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.394
Antall liker
20.820
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Elac er litt for lyse eller slanke synes jeg. Frekvenresponsen stiger jevnt, typisk et par dB mer ved 10kHz enn ved 500Hz. Men slike AMT-diskenter er deilig avslappede ja. Ikkediskant!
 

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Innlegg
4.039
Antall liker
1.831
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
Valentino skrev:
Jeg foretrekker Sf Cremona Auditor framfor 805S, som har en merksnodig oppførsel omkring delefrekvensen. Men så mener jeg også at god oppførsel omkring delefrekvensenvar det Franco Serblin var flinkeste gutten i klassen til.
Mange har gode erfaringer med å drepe 1. refleksjonspunktene på 805S. Hadde du gjordt dette Valentino? Ellers er det vel også riktig at 805S har en liten nivåsenking omkring delefrekvensen..
 

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Innlegg
4.039
Antall liker
1.831
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
brand-x skrev:
Jhon_Harald !

Unnskyld forsinkelsen på spørsmålet...

Lytterommet er (stuen) rundt 25 kvadrat... Har nettopp flyttet... derfor er jeg litt ukjent med rommet.. Gulvet er flytende, men resonanser her har jeg løsning på....har tenkt å plassere dem på den ene kortveggen..
Den mest barnesikre ;)

mvh
Kjell P..
Et godt utganspunkt for stativhøyttalere med 25m2 og flytende guv ;)

Du vet det kanskje..,en del stativhøyttalere har en liten økning i bassen (Tipper ca 80Hz) for å kompensere mot manglende nivå lengre ned..
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.394
Antall liker
20.820
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
John_Harald skrev:
Valentino skrev:
Jeg foretrekker Sf Cremona Auditor framfor 805S, som har en merksnodig oppførsel omkring delefrekvensen. Men så mener jeg også at god oppførsel omkring delefrekvensenvar det Franco Serblin var flinkeste gutten i klassen til.
Mange har gode erfaringer med å drepe 1. refleksjonspunktene på 805S. Hadde du gjordt dette Valentino? Ellers er det vel også riktig at 805S har en liten nivåsenking omkring delefrekvensen..
Det er B&W-greia at den midlede powerresponsen omkring delefrekvensen ikke er så verst, men da blir de vriene å plassere for å få alt til å stemme. Det blir litt sånn damned if you do, damned if you don't. Men noen får dem jo til å passe sine ører.
 

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Innlegg
5.232
Antall liker
6.350
Har testa både Dynaudio C1 og C3 i mitt lille rom.

Har ikke målt, men med frekvensgenerator har jeg respons ned til 24hz med C3. De sliter ikke i større rom heller, bedre bass IMO enn f.eks Contour 3.4.
 

Norcane

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Innlegg
1.453
Antall liker
308
Sted
Tomter
Torget vurderinger
34
Har selv micro Utopia og de kan anbefales på det varmeste. Vil tror de dekker alle behov uansett. HAr du ikke hørt de er dette et must før du kjøper noe annet.
 

janerlen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.11.2003
Innlegg
273
Antall liker
16
Torget vurderinger
3
Hvorfor er det ikke mer stemning for Cremona Auditor M her?

Jeg opplevde definitivt at denne hadde bass ved demo på Tonart. Har Concerto Domus i stua, og bassen i den nye auditoren opplevde jeg som klart kjappere, mer dynamisk og underholdene enn Concertoene, som faller av pent og pyntelig, ungefær med minus 3dB ved 44Hz sist jeg målte. Rettelse: Auditor M hadde en mye mer dynamisk og detaljert mellomtone og diskant, og jeg kan derfor ha blitt lurt til å tro at bassen hadde blitt forbedret likeså.

Har Auditor M stor heving mellom 60-100Hz for å oppnå imponatoreffekt, eller har den det som værre er, one-note oppførsel? Eller er bassgangen rett og slett så flat som jeg drømmer om, men bare litt dypere, og mer punchy enn Concerto Domus?

Noen som har målinger på Auditor M? Finner ingen på nettet.
 

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Innlegg
3.073
Antall liker
1.060
Torget vurderinger
10
I min stue på rundt 30 kvm opplevde jeg Cremona Auditor som slank og bassfattig, sammenlignet med etterfølgeren Dynaudio Contour 1.4S. Denne igjen måtte se seg grundig slått når det gjalt bassområdet av storebror Special 25.

Kjøperen av Cremona Auditor hadde akkurat samme opplevelsen av Auditor, med annen elektronikk og annen utforming av sitt lytterom, også rundt 30 kvm.

I mitt lille lytterom i kjelleren, på rundt 10-12 kvm, var saken en ganske annen. Her var Auditor i sitt ess. Ut fra min erfaring tror jeg ikke man skal forvente særlig nivå i bassområdet med Auditor, med mindre de plasseres i mindre rom, f.eks opptil 20 kvm.
 
Topp Bunn